دندانپزشکی و سلامت دهان

جراحی پتوز چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

آیا درمورد افتادگی پلک و پتوز اطلاعی دارید؟ کامل ترین مطلب درباره پتوز چشم و جراحی را اینجا بخوانید.

جراحی پتوز چیست؟

هنگامی که در آینه به خود نگاه می‌کنید، چشمانی خواب آلود را در برابر خود می‌بینید؟ پلک‌های بالایی شما کمی آویزان شده طوری که تا حدی مردمک چشم را می‌پوشاند؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است ممکن است دچار پتوز شده باشید و با صلاحدید پزشک جراحی پتوز نیاز داشته باشید. اما دقیقا نشانه‌ها و علائم پتوز چیست؟ جراحی پتوز چیست؟ آیا پتوز چشم در کودکان در هم وجود دارد؟ با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید تا پاسخ تمامی سوالات را بگیرید.

 

پتوز چشم

به افتادگی لبه پایینی پلک پتوز گفته می‌شود که عموما فاصله لبه پایینی پلک تا مردمک چشم بین 4 تا 7 میلی متر است. در صورتی که این فاصله کمتر باشد فرد مبتلا به پتوز است. پتوز غالبا با افتادگی پلک اشتباه گرفته می‌شود چرا که پلک فضای بالایی چشم را تشکیل می دهد که در صورت افتادگی پلک فرد به بلفاروپلاستی مبتلا است. جراحی بلفاروپلاستی یک جراحی زیبایی به شمار می‌آید در حالیکه پتوز چشم یک مشکل است جدی است که تاثیر منفی در دید افراد دارد و باید اقدامات جدی مانند جراحی پتوز برای رفع آن صورت گیرد.

 

 

علائم پتوز چشم

همانطور که اشاره شد پتوز چشم به افتادگی لبه پایینی پلک اطلاق می‌شود. این افتادگی می‌تواند به حدی باشد که جلوی دید فرد را بگیرد طوری که فرد ناچار به بالا بردن سر و خم کردن گردن به سمت عقب شود یا اینکه ابروها را بالا بکشد. به دلیل اینکه بالا بردن سر و گردن به طور غیر طبیعی انجام می‌گیرد می‌تواند منجر به بروز مشکل و اختلالات ظاهری در سر و گردن شود.

 

چه عواملی باعث ایجاد پتوز چشم می‌شود؟

عوامل مختلفی ممکن است روی تغییرات حالت چشم و ایجاد پتوز چشم تاثیرگذار باشد که در ادامه هر یک را به اختصار توضیح می‌دهیم:

 

 

  • مادرزادی:

بعضی از نوزادان از بدو تولد با علامت پتوز چشم در یک یا هر دو چشم متولد می‌شوند که مادرزادی است. شایع‌ترین اختلال مرتبط با پتوز چشم در دوران کودکی، تنبلی چشم است.

  • آسیب دیدگی چشم:

به دنبال آسیب دیدن چشم مانند برخورد یک جسم سخت با چشم‌ها ممکن است عضلات و رباط‌های بالا برنده پلک چشم دچار آسیب شوند. همچنین آسیب دیدگی چشم می‌تواند بر اثر استفاده از لنز یا مالش زیاد چشم‌ها باشد. ممکن است جهت درمان چشم پزشک جراحی پتوز را توصیه کند.

  • افزایش سن:

با بالا رفتن سن پوست و عضلات اطراف چشم ضعیف شده در نتیجه ممکن است افتادگی پلک یا پتوز چشم به وجود ‌آید که جلوی دید را می‌گیرند. تشخیص نوع افتادگی به عهده چشم پزشک می‌باشد.

  • عمل لیزیک یا آب مروارید:

عمل‌های لیزیک یا آب مروارید از عوامل به وجود آورنده پتوز چشم هستند. متورم شدن و افتادگی پلک‌ها تا 6 ماه پس از عمل طبیعی است در غیر این صورت حتما با چشم پزشک خود در تماس باشید چرا که شاید نیاز به جراحی پتوز باشد.

  • ضعف وخیم عضلانی (میاستنی گراویس):

نوعی بیماری خود ایمنی وجود دارد که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه گیرنده‌های حسی (سیگنال) بین عصب و عضلات را ضعیف می کند که می تواند روی پلک‌ها تاثیرگذار باشد طوری که پتوز چشم در شب‌ها یا به هنگام خستگی شدیدتر شود. معمولا به کمک دارو و یا جراحی پتوز درمان صورت می‌گیرد.

  • سندرم هورنر یا فلج هورنر (Horner's Syndrome):

هنگامی که در مسیر عصبی از مغز به صورت و چشم اختلال ایجاد شود در یک سمت صورت شاهد افتادگی پلک، تنگ شدن مردمک چشم و کاهش تعریق در سمت مبتلا خواهیم بود. بعضی از افراد با سندرم هورنر متولد می‌شوند و برخی دیگر طی تومورهای سرطانی یا غیر سرطانی (خوش خیم و بد خیم) آسیب می‌بینند. تومورها گاهی باعث اختلال در عملکرد و بروز مشکل می‌شوند. تومور چشم می‌تواند سبب بروز پتوز چشم و واجب شدن جراحی پتوز شود.

  • سردردهای جدی:

عصب سه قلو یا میگرن می تواند سبب بروز علائمی همچون سندرم هورنر شوند. با برطرف شدن سر درد چشمان به حالت عادی برمی‌گردد اما حین حمله سر دردها پلک به صورت آویزان در می‌آید. تشخیص وجود پتوز به عهده پزشک معالج است.

  • نوروفیبروماتوز:

نوروفیبروماتوز نوع 1 (1NF) که نوعی تومور چشمی است که به آن پتوز مکانیکی گفته می‌شود. با رشد تومور روی پلک پتوز چشم رخ می‌دهد که نیاز به جراحی پتوز یا پرتو درمانی است اما با این حال درمانی قطعی برای نوروفیبروماتوز وجود ندارد.

  • التهاب ملتحمه یا تراخم:

​​​​​​​ التهاب ملتحمه یا چشم صورتی به التهاب غشا چشم گفته می‌شود که بر اثر عفونت یا حساسیت به وجود می‌آید. بین 1 تا 2 هفته یا حتی بیشتر برای بهبود پلک مبتلا به چشم صورتی زمان لازم است در غیر این صورت ممکن است فرد به پتوز چشم گرفتار شود.

  • سکته:

​​​​​​​ هنگامی که رگ خونی لخته شده یا بترکد مغز قادر به دریافت اکسیژن و مواد مغذی نخواهد بود که سکته رخ می‌دهد که به دنبال آن ممکن است یک طرف صورت از جمله پلک افتاده و آویزان شود.

  • خونریزی در مغز:

​​​​​​​ آنوریسم مغز قسمت ضعیف و باریکی از رگ خونی است که می‌تواند ترکیده و باعث سکته مغزی یا خونریزی شود که به دنبال خود روی حالت چشم‌ها تاثیر بگذارد. اگر دچار درد در چشم و یا تغییر در دید و بینایی هستید مسئله را با پزشک در میان بگذارید.

  • مشکلات عضلانی:

​​​​​​​ افتادگی پلک نشانه‌ای از دیستروفی عضلانی – ماهیچه‌ای است که ممکن است باعث افتادگی و آویزان شدن پلک‌ها شود اما تا 40 سالگی علائمی از آن ظاهر نشود.

  • دیابت:

با گذشت زمان قند خون بالا رفته ناشی از دیابت می‌تواند به عروق و اعصاب بینایی آسیب زده و پتوز چشم به وجود آید و شاید به دنبال آن جراحی پتوز نیاز باشد. ممکن است با کنترل دیابت علائم پتوز بهبود یابد.

مطلب پیشنهادی و مرتبط:

برای دیابت چه بخوریم | غذاهای مفید برای دیابت

  • بوتاکس:

ماهیچه‌هایی که چین و چروک می‌شوند با بوتاکس رفع می‌شوند. ماده‌ای در بوتاکس به عنوان فلج کننده به کار می‌رود ممکن است وارد عضله کنترل کننده پلک بالایی شود که معمولا باید علائم پتوز را بهبود دهد اما اگر چنین نشود پتوز شدیدتر می‌شود.

  • میوپاتی میتوکندریایی:

​​​​​​​نوعی بیماری به نام میوپاتی میتوکندریایی وجود دارد که سیستم عصبی عضلانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که به دنبال آن پلک‌ها ضعیف می‌شوند. در بزرگسالان میوپاتی میتوکندریایی باعث مشکلات خفیف بینایی و در نتیجه پتوز می‌شود. در کودکان نیز باید مداوم معاینات چشمی انجام شود.

 

 

جراحی پتوز چشم | جراحی پتوز چگونه است؟

در صورت تشخیص پزشک ممکن است فرد واجد شرایط جراحی پتوز باشد. قبل از جراحی پتوز فرد به عکسبرداری و آزمایش فرستاده می‌شود و با تایید نتایج روز مشخصی برای جراحی انتخاب می‌شود. جراحی پتوز به صورت موضعی بوده و حدودا به مدت 1 ساعت طول می‌کشد و نیاز به بستری در بیمارستان نمی‌باشد. البته در صورت ضرورت جراحی پتوز برای کودکان از بیهوشی استفاده می‌شود. در جراحی پتوز پوست اضافه با برش قسمت انتهایی پلک چشم یا با برش زیر پلک برداشته شده و تاندون و ماهیچه‌ای که باعث افتادن پلک می‌شود را جمع می‌کنند و بخیه‌ زده می‌شود که 1 یا 2 هفته پس از جراحی بخیه‌ها برداشته می‌شوند. جراحی پتوز از نوع جراحی درمانی به شمار می‌رود.

 

جراحی پتوز با لیزر

لیزر یکی از روش های درمانی است که این روزها توسط جراحان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بگوییم که لیزر جایگزین اصلی عمل جراحی افتادگی پلک نمی‌شود و در واقع به جای چاقوی جراحی به منظور حذف چین و چروک‌های اطراف چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا استفاده از لیزر در بلفاروپلاستی بیشتر رواج دارد اما در جراحی پتوز از روش لیزر استفاده نمی‌شود.

 

جراحی پتوز مادرزادی

پتوز مادرزادی در کودکان معمولا شامل جراحی پتوز نمی‌شود. در کودکان که به طور مادرزادی با پتوز چشم مواجه هستند نیاز است مرتب زیر نظر معاینات چشم پزشکی باشند تا از نظر تنبلی چشم، عیوب انکساری و حالت‌های چشم مورد بررسی قرار گیرند تا درمان به روش‌های مختلف صورت گیرد. در صورتی که شدت درگیری یک یا هر دو پلک بیش از حد زیاد باشد یا شرایط حاد باشد ممکن است با بالا رفتن سن کودک، جراحی پتوز پیشنهاد شود. در بزرگسالان که از از بدو تولد و مادرزادی به پتوز چشم مبتلا بوده‌اند معمولا درمان همراه با جراحی است.

 

 

هزینه عمل جراحی پتوز چشم

یکی از سوالاتی که توسط بیماران مطرح می‌شود این است که هزینه جراحی پتوز چشم چقدر است؟ باید گفت هزینه جراحی پتوز به عوامل مختلفی نظیر:

  • موقعیت کلینیک یا بیمارستان (نرخ عمل در هر شهری با شهر دیگر متفاوت است)
  • هزینه جراح
  • جراحی یک یا هر دو پلک
  • هزینه اتاق عمل
  • پیچیدگی و گستردگی عمل با توجه به شرایط بیمار

بستگی دارد. داروها، آزمایشات و هزینه ویزیت نیز جداگانه محسوب می‌شوند.

 

 

عوارض جراحی پتوز

هر عملی ممکن است با تعدادی عوارض همراه باشد. ممکن است پس از عمل، پلک‌های فرد هنگام خواب به علت کشیدگی زیاد کامل بسته نشود که خود باعث خشکی چشم می‌شود. به همین دلیل پس از عمل توصیه می‌شود بیمار مجدد ویزیت شود تا از نظر سلامت و مفید بودن جراحی مورد بررسی واقع شود و در صورت لزوم ممکن است جراحی پتوز مجدد توصیه شود. از عوارض نادر جراحی پتوز می‌توان به:

  • عفونت
  • خونریزی
  • کاهش بینایی

 اشاره کرد که در صورت متبحر بودن جراح و ایده آل بودن نتایج آزمایش به ندرت اتفاق می‌افتند.

 

مطالب پیشنهادی:

واژینیسموس چیست؟ | نشانه ها، علائم و درمان واژینیسموس

بهترین روش‌های پیشگیری از بارداری

هفت حرکات یوگا برای تنبلی تخمدان

دختره یا پسر؟ | سریع ترین راه تعیین جنسیت جنین

پریود مردانه چیست ؟ | همه چیز درباره پریود مردانه

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید