دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین روش‌های پیشگیری از بارداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

بهترین روش های جلوگیری از بارداری را در اینجا بخوانید.

بهترین روش‌های پیشگیری از بارداری

وقتی دختر و پسری به یکدیگر علاقمند می‌شوند سوای جذبه اخلاقی، رفتاری، شخصیت، خانواده و ... از نظر جنسی نیز به یکدیگر تمایل پیدا می‌کنند. این جذبه جنسی در مان آشنایی تا زمانی که با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند بالا و پایین می‌شود. زمانی که اوضاع آرام است، دو نفر یکدیگر را بسیار دوست دارند یا دوره هیجانات جنسی فرا رسیده است تمایل دارند با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند اما رابطه جنسی صرفا همیشه به لذت بردن، همبستر شدن و ارضا شدن ختم نمی‌شود. گاه ناخواسته بارداری رخ می‌دهد که منجر به وجود جنین و به دنیا آمدن نوزاد می‌شود. به همین دلیل نیاز است بهترین روش پیشگیری از بارداری را شناخت و آگاهی خود را بالا برد تا رابطه جنسی با آرامش فکری و به دور از ترس احتمال حاملگی بین دو نفر اتفاق بیفتد. آیا می‌دانید بهترین روش پیشگیری از بارداری کدام است؟ اینکه در چه دوره‌ای از زندگی به سر می‌برید نیز در انتخاب نوع پیشگیری مهم است. با ما در خوب میشی همراه بمانید تا روش‌های پیشگیری را بشناسید.

 

بهترین روش جلوگیری از بارداری در دوران نامزدی

دوران نامزدی دورانی است که بین دختر و پسر صیغه محرمیت جاری می‌شود و یک بازه زمانی تعیین می‌شود تا با یکدیگر در ارتباط بوده و بهتر همدیگر را بشناسند. طبیعی است که دختر و پسر در دوره نامزدی با یکدیگر در مورد رابطه جنسی و نوع آن صحبت کنند و حتی ممکن است آن را به مرحله عمل برسانند که به دلیل اعمال یکسری از محدودیت‌ها از طرف خانواده‌ها روش‌های پیشگیری از بارداری نیز باید مد نظر گرفته شود تا دختر ناخواسته حامله نشود. بهترین روش پیشگیری از بارداری در دوران نامزدی را در ادامه توضیح خواهیم داد تا با مطالعه آن‌ها به میل خود و با مشورت گرفتن از شریک جنسی یک یا چند مورد را به عنوان راهی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته انتخاب کنید.

 

 

رابطه جنسی بدون دخول

در رابطه جنسی بدون دخول دختر و پسر با یکدیگر به معاشقه پرداخته و با لمس عضو حساس بدن یکدیگر، بوسه، عشق ورزی و ارتباط کلامی – عاطفی خود را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کنند. طرفین می‌توانند برای ارضا شدن نامزد خود از روش‌های مالش، رابطه جنسی دهانی (رابطه اورال) و ... استفاده کنند. در این حالت به دلیل اینکه ارتباط جنسی بین طرفین اتفاق نیفتاده است بارداری رخ نخواهد داد.

 

کاندوم

کاندوم پوششی پلاستیکی و نازک است که مرد به هنگام نعوظ آن را روی اندام جنسی خود پوشانده تا از ورود اسپرم به رحم جلوگیری کند. کاندوم یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار جنسی است که به راحتی در داروخانه‌ها، فروشگاه‌ها و حتی سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود به همین دلیل از جمله بهترین روش پیشگیری از بارداری به شمار می‌آید. اما باید توجه داشت که رابطه جنسی با کاندوم به دلیل اینکه با دخول همراه است پرده دختر آسیب دیده و حتی پاره می‌شود بنابراین اگر به دلیل فرهنگ، عرف، رسم و ... این مسئله برایتان مهم است حتما آن را با شریک جنسی خود در میان بگذارید و از بیان آن خجالت نکشید.

 

رابطه جنسی طبیعی

رابطه جنسی طبیعی رابطه‌ای حفاظت نشده است که بدون هیچ گونه ابزار جنسی زن و مرد با یکدیگر رابطه دارند. در این حالت مرد نقش اصلی را ایفا کرده و هنگامی که احساس می‌کند در حال ارضا شدن است، آلت خود را از واژن زن بیرون می‌کشد و اسپرم را جایی دیگر مثلا در دستمال کاغذی یا غیره خالی می‌کند. در این نوع رابطه، دخول صورت گرفته بنابراین پرده بکارت دختر پاره می‌شود و اینکه ممکن است به دلیل خروج پیشاب از بدن مرد، در آن اسپرم وجود داشته و بارداری ناخواسته به وجود آید بنابراین برخی از زوجین آن را کاملا جزو بهترین روش پیشگیری از بارداری نمی‌دانند با این حال عده‌ای ترجیح می‌دهند به جای استفاده از پوشش کاندوم، آزادانه رابطه جنسی را تجربه کنند. بهتر است زمان تخمک گذاری زن مشخص شود تا در این دوران رابطه جنسی طبیعی صورت نگیرد در غیر این صورت احتمال بارداری ناخواسته افزایش می یابد.

 

قرص ضد بارداری

یکی دیگر از بهترین روش پیشگیری از بارداری، قرص‌ ضد بارداری می‌باشد. قرص‌های ضد بارداری انواع و اقسام دارند که حاوی هورمون‌هایی هستند تا حاملگی رخ ندهد. انواع مختلف قرص‌ها را تحت عنوان:

  • قرص بارداری تک فازی
  • قرص بارداری دو فازی
  • قرص بارداری سه فازی

دسته بندی می‌کنند. از آنجایی که ممکن است رابطه جنسی حفاظت شده نباشد و یا حین رابطه به طور ناگهانی، کاندوم سوراخ شود به عنوان روشی فوری و اورژانسی برای جلوگیری از بارداری در نظر گرفته می‌شوند. نحوه مصرف قرص‌های ضد بارداری با یکدیگر متفاوت است بنابراین بهتر است دستور مصرف هر کدام را از قبل بدانید تا هنگام نیاز، قرص اورژانسی به عنوان موفق‌ترین و بهترین روش پیشگیری از بارداری‌ عمل کند.

 

 

بهترین روش پیشگیری از بارداری در دوران عقد

فرق دوران عقد با دوران نامزدی در این است که ازدواج به طور رسمی در دفتر ازدواج (محضر) ثبت می‌شود و نام دختر و پسر در شناسنامه یکدیگر وارد می‌شود با این تفاوت که زیر یک سقف نمی‌روند و دوره‌ای برای آشنایی بیشتر با یکدیگر و تدارک سور و سات عروسی در نظر گرفته می‌شود. طبیعی است که دختر و پسر به دلیل اینکه رسما زن و شوهر شده‌اند و به خاطر فشار جنسی که روی دوششان است به رابطه جنسی فکر کنند بنابراین لازم است با انتخاب بهترین روش پیشگیری از بارداری لحظاتی شیرین برای خود و یکدیگر رقم بزنند. کلیه روش‌های نام برده شده در قسمت بهترین روش جلوگیری از بارداری در دوران نامزدی اعم از:

  • رابطه جنسی بدون دخول
  • کاندوم
  • رابطه جنسی طبیعی
  • قرص ضد بارداری

نیز به عنوان بهترین روش پیشگیری از بارداری در دوران عقد به شمار می‌آیند.

 

راههای جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج | بهترین روش جلوگیری از بارداری برای زوج‌های جوان

با شروع رسمی زندگی مشترک در زیر یک سقف دیگر دختر و پسر محدودیت‌های دوران عقد را ندارند و به راحتی ‌می‌توانند درمورد نوع رابطه و همچنین بهترین روش پیشگیری از بارداری تصمیم بگیرند چرا که خود صاحب اختیار هستند. عملا می‌توان گفت به دلیل اینکه محدودیت خاصی وجود ندارد انتخاب راههای جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج و در دوره زندگی مشترک بسیار گسترده‌تر از زمان عقد و نامزدی است چرا که پسر و دختر باکی از برداشتن بکارت ندارند؛ بنابراین به روش‌های:

  • رابطه جنسی بدون دخول
  • کاندوم
  • رابطه جنسی طبیعی
  • قرص ضد بارداری

روش‌های دیگری نیز افزوده می‌شود.                                          

 

 

چسب ضد بارداری

چسب ضد بارداری برچسبی کوچک است بر روی پوست چسبانده می‌شود که به آن برچسب پچ نیز گفته می‌شود. روش استفاده از آن ساده است، کافی است:

  • روزهای اول تا پنج پریودی از آن استفاده کرده تا پس از پریودی در برابر بارداری محافظت شوید.
  • سه هفته پشت سر هم استفاده شود البته به شرطی که هر هفته تعویض شود سپس یک هفته استفاده نشود تا هم پریودی صورت گیرد و هم هورمون‌های بدن زن استراحت کنند.

چسب ضد بارداری یکی از بهترین روش پیشگیری از بارداری به شمار می‌آید اما به اندازه قرص ضد بارداری شناخته شده نیست. از سویی دیگر برای محکم کاری بهتر است در کنار استفاده از چسب ضد بارداری از کاندوم نیز استفاده شود.

 

آمپول ضد بارداری

یکی دیگر از بهترین روش پیشگیری از بارداری استفاده از آمپول ضد بارداری است. آمپول ضد بارداری حاوی هورمون پروژسترون است که از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند. عموما از آمپول در 5 روز اول پریودی استفاده می‌شود تا کارایی خود را به طور مطلوب نشان دهد در غیر این صورت به 7 روز زمان نیاز است.

 

حلقه واژینال (حلقه مهبلی)

نوعی حلقه پلاستیکی و منعطف وجود دارد که حلقه واژینال نامیده می‌شود. زن می‌بایست از حلقه واژینال به مدت 3 هفته استفاده کند و یک هفته که پریود است آن را بر دارد. حلقه واژینال با ترشح استروژن و پروژسترون مانع از تخمک گذاری می‌شود و با ضخیم کردن مخاط دهانه رحم اجازه ورود به اسپرم را نمی‌دهد. روش صحیح قرارگیری حلقه واژینال در درون واژن مهم است چرا که اگر بد گذاشته شود علاوه بر ایجاد درد و تحریک واژن احتمال بارداری ناخواسته را افزایش می‌دهد در غیر این صورت جزو بهترین روش پیشگیری از بارداری به شمار می‌رود.

 

بهترین روش پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی

در دوران شیردهی نیز زن و شوهر می‌توانند تمایل به برقراری رابطه جنسی با یکدیگر داشته باشند اما چون خواهان نوزادی دیگر نیستند نیاز است از بهترین روش جلوگیری از بارداری بعد از زایمان استفاده کنند هرچند که در دوران شیردهی احتمال بارداری پایین است اما بهتر است احتیاط کرد. علاوه بر روش‌های نام برده شده در قبل روش‌های دیگری هم وجود دارند که فقط در زنانی که زایمان کرده‌اند و صاحب فرزند شده‌اند به کار برده می‌شود چرا که برای زنانی که تاکنون زایمان نداشته‌اند کارایی ندارد. در ادامه چند مورد از روش‌های جلوگیری از بارداری در زمان شیردهی و پس از زایمان را نام می‌بریم.

 

میله‌های کاشتنی (کاشتن کپسول)

یکی از بهترین روش پیشگیری از بارداری پس از زایمان و در دوره شیردهی استفاده از میله‌های قابل کاشت است که 3 سال ماندگاری دارد. این میله‌ها به شکل کپسول هستند و در زیر پوست بازو کاشته می‌شوند که نیازی به داروی روزانه ندارد به همین دلیل در دوران شیردهی روشی امن برای مادر و نوزاد است که از بروز بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند. البته درصدی احتمال شکست وجود دارد با این حال جزو روش‌های محبوب است چرا که به یادآوری نیاز ندارد و کمتر کسی متوجه آن می‌شود در نتیجه محرمانه باقی می‌ماند.

 

 

دستگاه داخل رحمی (IUD)

IUD با تلفظ آی یو دی دستگاهی T شکل است که توسط پزشک در درون رحم قرار می‌گیرد. آی یو دی در دو نوع:

  • هورمونی
  • مسی (غیر هورمونی)

وجود دارد که بسته به نوع آن از 3 تا 12 سال کارایی دارد. دستگاه داخل رحمی جزو بهترین روش پیشگیری از بارداری به شمار می‌آید که برای بعد از زایمان و در دوره شیردهی بسیار مناسب است. در صورتی که دستگاه IUD برداشته شود یا در محل خود تکان بخورد (به خوبی جایگذاری نشود) باروری برمی‌گردد بنابراین اگر تمامی احتمالات خطا حذف شود می‌تواند در کنار استفاده از کاندوم یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از بارداری باشد.

 

 

ساده ترین روش جلوگیری از بارداری

احتمالا با مطالعه متن بالا متوجه شده‌اید که نسبت به اهمیت استفاده از ابزار جنسی کاندوم چندین بار در کنار روش‌های مختلف تاکید شده است. کاندوم نسبت به تمامی روش‌های جلوگیری از بارداری ناخواسته ارجحیت دارد و جزو ساده‌ترین و بهترین روش پیشگیری از بارداری به شمار می‌رود. اگر دنبال روشی هستید که زن نخواهد از روش‌های مختلف استفاده کند و زن و شوهر همراه با یکدیگر تصمیم بگیرند که هرگز صاحب فرزند نشوند می‌توان از روش وازکتومی استفاده کرد که با این روش لوله‌هایی که اسپرم را از بیضه‌ها به آلت تناسلی مرد می‌رسانند قطع می‌شوند. در این روش مرد برای همیشه عقیم می‌شود و اگر پشیمان شود نیاز به عمل جراحی طولانی و سخت دارد.

 

مطالب مرتبط:

آیا من باردار هستم؟ علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شود؟

13 علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

10 عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟ همه چیز درباره قرص اورژانسی

همه چیز درباره مشاوره قبل ازدواج

زن و مرد از نظر اسلام چه وظایفی در روابط زناشویی دارند؟ + 7 مهارت زندگی زناشویی

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید