دندانپزشکی و سلامت دهان

رژیم غذایی مناسب برای پولیپ روده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با رژیم غذایی مناسب برای پولیپ روده آشنا شوید، حتما در ادامه این بخس با خوب میشی همراه بمانید.

پولیپ روده، مانند برجستگی های کوچکی است که در پوشش داخلی روده بزرگ یا راست روده ایجاد می شود. اگرچه پولیپ روده معمولا بی ضرر است، اما برخی از انواع آن می تواند پس از سال ها به سرطان روده بزرگ تبدیل شود. تحقیقات نشان داده است که ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی، ممکن است مزایای سلامتی داشته باشد و احتمال ابتلا به پولیپ روده بزرگ را کاهش داده و یا از پیشرفت آن جلوگیری کند.

بنابراین، برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با رژیم غذایی مناسب برای پولیپ روده آشنا شوید، حتما در ادامه این بخس با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: 10 کلینیک برتر روده در تهران

 

پولیپ روده چیست؟

پولیپ روده، معمولا روی پوشش داخلی روده بزرگ ایجاد می شود. این پولیپ ها، نوعی تومور، خوشه یا توده ای از سلول های غیر طبیعی هستند. به طور کلی، پولیپ ها تومورهایی هستند که از پوشش مخاطی داخل اندام های توخالی مانند دستگاه گوارش، بینی یا اندام های تناسلی زنانه رشد می کنند.

پولیپ روده نیز یکی از پولیپ های شایع است که معمولا بی خطر بوده، اما برخی از انواع در صورت عدم حذف، می توانند به سرطان تبدیل شوند. به همین دلیل است که پزشکان، در طول کولونوسکوپی، معاینه داخل روده بزرگ، به دنبال پولیپ در روده بزرگ می گردند تا در صورت وجود پولیپ، بهترین روش درمان را برای درمان آن انتخاب کنند. اگرچه پولیپ ها سرطان نیستند، اما تقریباً تمام سرطان های روده بزرگ از یک پولیپ شروع می شود. بنابراین توجه به این موضوع بسیار مهم است.

پولیپ روده

 

پیشنهاد مطالعه: علائم سرطان روده بزرگ چیست ؟ | درمان سرطان روده بزرگ

 

علت ایجاد پولیپ روده چیست؟

علت دقیق رشد و ایجاد پولیپ در روده ناشناخته باقی مانده است، اما محققان پزشکی بر این باورند که ژنتیک و رژیم غذایی بیشترین نقش را در در ایجاد پولیپ روده ایفا می کند. در واقع، افرادی که یکی از اقوام درجه یک آنها مانند والدین یا خواهر و برادر مبتلا به پولیپ روده بزرگ یا سرطان هستند، باید به طور منظم غربالگری شوند. همچنین این خطر برای افرادی که بستگان درجه دو آنها، از جمله پدربزرگ و مادربزرگ، خاله و عمو، سابقه ابتلا به این بیماری را دارند، بیشتر است. پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر، می تواند به شکل گیری پولیپ روده بزرگ نیز کمک کند.

عوامل خطر محیطی که ممکن است در ایجاد پولیپ روده بزرگ نقش داشته باشند عبارتند از:

  • سالخوردگی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف زیاد الکل
  • رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر
  • عدم ورزش
  • چاقی
  • دیابت
  • بیماری التهابی روده

 

علائم و نشانه های پولیپ روده چگونه است؟

بیشتر پولیپ های روده و بسیاری از سرطان های مربوط به روده بزرگ هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. به همین دلیل است که غربالگری - آزمایش بیماری ها قبل از بروز علائم - بسیار مهم است. در واقع، زمانی که علائمی را داشته باشید، پولیپ قبلاً به سرطان تبدیل شده است.

به طور کلی، علائم احتمالی، هر چند غیر معمول از پولیپ روده، عبارتند از:

  • اگر پولیپ های خونریزی دهنده داشته باشید، ممکن است متوجه خون در مدفوع خود یا هنگام پاک کردن آن شوید. ممکن است خونریزی آهسته قابل مشاهده نباشد، اما پس از مدتی ممکن است آن را احساس کنید. همچنین ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شوید که باعث عوارض جانبی مانند ضعف و خستگی می شود.
  • به ندرت، برخی از افراد به طور ناگهانی دچار اسهال مزمن یا یبوست می شوند یا شروع به مشاهده مخاط اضافی در مدفوع خود می کنند. این علائم دلایل محتمل‌تری نسبت به پولیپ دارند، اما ارزش بررسی دارند، به خصوص اگر نتوانید آنها را توضیح دهید.

 

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با 10 کلینیک برتر گوارش در تهران به همراه آدرس و شماره

 

بهترین رژیم غذایی مناسب برای پولیپ روده

در حالی که محققان پزشکی فاکتورهای ژنتیکی را به عنوان بزرگترین تأثیر در ایجاد پولیپ روده بزرگ بیان می کنند، اما همانطور که می دانید، هیچ کس نمی توانید DNA خود را کنترل کند. اما خوشبختانه، می توانید انواع و مقدار غذاهایی که می خورید را کنترل کنید. زیرا اینکار، نه تنها نقش زیادی در پیشگیری از پولیپ روده بزرگ دارد، بلکه می توانید از این طریق به بهبود پولیپ روده کمک نمایید.

در زیر چندین نوع غذا و مواد مغذی وجود دارد که برای حفظ سلامت روده بزرگ توصیه می شود و می توان گفت بهترین رژیم غذایی مناسب برای پولیپ روده است:

 

کلسیم

کلسیم

کلسیم بدن را قادر می‌ سازد تا بسیاری از فرآیندهای شیمیایی را تکمیل کند و همچنین برای حفظ استحکام استخوان‌ ها ضروری است. علاوه بر این، یکی دیگر از وظایف مهم آن، تنظیم رشد سلولی است. هنگامی که کلسیم کافی در بدن وجود نداشته باشد، می تواند باعث رشد غیرقابل کنترل سلول های روده بزرگ شود. اگرچه محققان هنوز مشخص نکرده‌ اند که آیا کلسیم کافی به پیشگیری از سرطان کمک می‌ کند یا خیر، اما بزرگسالان باید با نوشیدن شیر، خوردن محصولات لبنی مانند پنیر و ماست و خوردن سبزیجات سبز برگ، صدف‌ ها و غذاهای دریایی، روزانه 1000 گرم کلسیم مصرف کنند.

 

فیبر

فیبر

متخصصان تغذیه به طور معمول توصیه می کنند که بزرگسالان حداقل 25 میلی گرم فیبر در روز مصرف کنند. این می تواند به بهبود منظم مدفوع و همچنین سایر شرایط مرتبط با سلامت روده مانند دیورتیکولیت کمک کند. مطالعات در مورد فیبر به عنوان یک عامل برای پیشگیری از سرطان بی‌ نتیجه است، اما هر چیزی که سلامت روده را بهبود بخشد قطعا می‌ تواند چیز خوبی باشد.

 

میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات قرمز، زرد، نارنجی و سبز مانند فلفل، پرتقال، توت فرنگی و هویج، سرشار از ترکیب پیچیده ای از مواد به نام آنتی اکسیدان هستند. سبزیجات مانند کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی نیز دارای سطوح بسیار بالایی از مواد شیمیایی طبیعی برای مبارزه با سرطان هستند و برای بهبود پولیپ روده نیز می توانند موثر و مفید باشند. داده های پزشکی زیادی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که این غذاها را به اضافه مقادیر سخاوتمندانه غلات فرآوری نشده می خورند، سرطان روده بزرگ کمتری دارند.

 

اسید فولیک و فولات

اسید فولیک و فولات

اسید فولیک و فولات می تواند به جلوگیری از تشکیل پولیپ روده در افرادی که به طور منظم حداقل 400 میکروگرم در روز مصرف می کنند، کمک کند. غذاهایی همچون برنج، اسپاگتی، آرد ذرت و آرد حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک هستند. شما می توانید مقدار زیادی فولات، که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود را نیز در لوبیا، عدس، مارچوبه، اسفناج، کاهو، آووکادو، بروکلی، انبه، پرتقال و نان گندم پیدا کنید.

 

پری بیوتیک ها و فیبر گیاهی

پری بیوتیک ها و فیبر گیاهی

پری بیوتیک ها فیبر محلولی هستند که بدون تغییر از روده عبور می کنند و سپس توسط باکتری های خوب روده بزرگ به عنوان منبع سوخت برای رشد خود استفاده می شوند. سپس این باکتری ها اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه یا بوتیرات می سازند. این ماده روده بزرگ را اسیدی می کند و منبع سوختی برای سلامت سلول های روده بزرگ است. باکتری هایی که در روده بزرگ زندگی می کنند به فیبر پری بیوتیکی که می خوریم متکی هستند تا موادی بسازند که سلامت روده بزرگ را حفظ کند. یکی از مزایای احتمالی این فرآیند این است که سلول های روده بزرگ کمتر به سلول های پیش سرطانی و سرطانی تبدیل شوند. از جمله فیبرهای گیاهی محلول پربیوتیک که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید عبارتند از:

  • گندم
  • پیازها
  • سیر
  • تره فرنگی
  • کنگر فرنگی
  • موز

 

ویتامین D

ویتامین D

بیشتر بافت‌ های بدن، از جمله سلول‌ های روده بزرگ، گیرنده‌ ها یا نقاط اتصال ویتامین D دارند. ویتامین D به طور مستقیم و غیرمستقیم، بیش از 200 ژن مسئول رشد سلول های سالم را کنترل می کند. اگر ویتامین D کافی وجود نداشته باشد، برخی از این سلول ها ممکن است کمی به هم ریخته شوند. در حال حاضر نیز تحقیقات قابل توجهی برای نشان دادن اثر ضد سرطانی با ویتامین D وجود دارد. همچنین این موضوع به رسمیت شناخته شده است که کمبود ویتامین D، به ویژه در مناطق آب و هوایی معتدل که قرار گرفتن در معرض نور خورشید متغیر است، گسترده است. سطح ویتامین D خون باید بالای 30 نانوگرم در میلی لیتر باشد. بنابراین لازم است روزانه حداقل 800-1200 IU ویتامین دی در روز مصرف شود. بنابراین میزان ویتامین دی را از طریق آزمایش خون چک کنید و با تجویز پزشک از مکمل های دی در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

 

گوشت ها و چربی های اشباع شده

چربی های اشباع موجود در گوشت می تواند برای پردازش صفرا و شیره های گوارشی بدن چالش برانگیز باشد. این بدان معناست که محصولات جانبی غذا می توانند در روده بزرگ مستقر شده و منجر به رشد پولیپ شوند. تحقیقات نیز نشان می دهد که رژیم غذایی پر گوشت می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و همچنین سرطان سینه را افزایش دهد. بنابراین، لازم نیست گوشت را کنار بگذارید، اما برچسب های تغذیه را به دقت بخوانید تا بدانید هر وعده غذایی حاوی چه مقدار چربی اشباع شده است. به طور کلی، با این وجود، رژیم غذایی با مقدار کمتری گوشت و چربی اشباع شده، احتمالا تا حدودی به سلامت روده بزرگ کمک می کند.

 

چگونه خطر ابتلا به پولیپ روده و سرطان روده را کاهش دهیم؟

دنبال کردن موارد زیر می تواند به کنترل خطر ابتلا به پولیپ روده و سرطان روده کمک کند:

  • سیگار نکشید
  • وزن سالم را حفظ کنید
  • رژیم غذایی حاوی طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل داشته باشید زیرا این غذاها شامل آنتی اکسیدان ها، فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها هستند
  • حداقل ورزش متوسط داشته باشید
  • الکل را به طور کامل ترک کنید
  • بعد از 50 سالگی کولونوسکوپی منظم انجام دهید

 

با رعایت رژیم غذایی سالم و رعایت نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، می توانید از ایجاد پولیپ روده جلوگیری کرده و یا مانع از پیشرفت این مشکل شوید. شما چه توصیه ای برای رژیم غذایی مناسب برای پولیپ روده دارید؟ تجربیات خود را در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید