دندانپزشکی و سلامت دهان

از چند ماهگی به غذای كودک نمک اضافه كنیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه این بخش از خوب میشی، درباره آنچه باید در مورد مصرف نمک برای کودک خود بدانید اطلاعات خوبی کسب کنید و بدانید که از چند ماهگی به غذای كودک نمک اضافه كنیم.

هنگامی که قرار است کودک برای اولین بار غذای جامد را شروع کند، تهیه و پخت غذا به یکی از چالش های اصلی برای مادران تبدیل می شود و آنها را با دنیای از سوالات و دغدغه های جدید مواجه می کند! یکی از این دغدغه ها این است که  از چند ماهگی به غذای كودک نمک اضافه كنیم؟ 

به طور کلی، تغذیه نوزاد با چیزی غیر از شیر مادر یا شیر خشک، می‌تواند سؤالات و نگرانی‌ هایی را در مورد اینکه چه چیزی برای او بی‌ خطر است و چه چیزی نباید به غذای کودک اضافه شود، ایجاد کند. همانطور که می دانید، نمک بخشی طبیعی از رژیم غذایی انسان است، اما امروزه اکثر مردم بیش از حد از نمک استفاده می کنند که می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. به خصوص نوزادان نباید نمک زیادی را از طریق غذا دریافت کنند.

نکته قابل توجهی که لازم است بدانید این است که تا 12 ماهگی، کودک نمک کافی را از شیر خشک و شیر مادر دریافت می کند، بنابراین نیازی به افزودن نمک به هیچ غذای دیگری نیست. بعد از این سن، استفاده از نمک برای غذای کودک فقط در مقادیر بسیار کم ایمن است.

در ادامه این بخش از خوب میشی، درباره آنچه باید در مورد مصرف نمک و کودک خود بدانید اطلاعات خوبی کسب کنید و بدانید که از چند ماهگی به غذای كودک نمک اضافه كنیم.

 

آیا نمک برای کودک بی خطر است؟

نمک طبیعی موجود در شیر مادر یا شیر خشک برای کودک بی خطر است و این تنها چیزی است که او نیاز دارد و افزودن نمک به غذاهای جامد برای نوزادان زیر 1 سال توصیه نمی شود. متخصصان تغذیه کودک معتقدند که نمک یا کلرید سدیم، یک ماده مغذی ضروری است که به طور طبیعی در بیشتر غذاها وجود دارد و در شیر خشک و شیر مادر نیز وجود دارد، به همین دلیل افزودن نمک به رژیم غذایی کودک در بیشتر موارد ضروری نیست. در واقع، افزودن نمک به رژیم غذایی کودک، می‌تواند برای کلیه‌ های او مضر باشد، زیرا کلیه‌ کودکان قادر به مقابله با مقادیر زیاد نمک نیست. 

نمک برای کودک

چرا نمک برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود؟

عاقلانه است که از افزودن نمک اضافی به غذای کودک خودداری کنید. زیرا نوزادان و کودکان فقط به مقدار کمی نمک در رژیم غذایی خود نیاز دارند و این نیاز عموماً از طریق شیر مادر یا شیر خشک تامین می شود. نیاز کودک به نمک در روز کمتر از 1 گرم در روز (0.4 گرم سدیم) است و این مقدار معمولا از طریق شیر مادر یا شیر خشک تامین می شود. هنگامی که کودک شما در 6 ماهگی شروع به خوردن غذای جامد کرد، دیگر نیازی به اضافه کردن نمک به غذای کودک ندارید، حتی اگر فکر می کنید غذای کودک بدون طعم است.

علاوه بر این، هنگامی که کودک شما بزرگتر می شود و شروع به خوردن غذای سفره می کند، مقدار زیادی نمک "پنهان" در جدول رژیم غذایی خود دریافت می کند.

 

 از چند ماهگی به غذای كودک نمک اضافه كنیم؟

همانطور که کودک شما به سال اول نزدیک می شود و شما شروع به معرفی غذای معمولی سفره به او می کنید، ممکن است مقدار بسیار کمی نمک به غذای کودک خود اضافه کنید. به یاد داشته باشید که غذای کم نمک درست کنید و عادات سالم را از همان اول پایه گذاری کنید تا کودکتان با میوه ها و سبزیجات تازه از طعم خالص طبیعت لذت ببرد.

با این حال، بهتر است استفاده از غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید زیرا دارای نمک بالایی هستند و خوردن این اقلام مطمئناً میزان نمک دریافتی برای کودک شما بالاتر از مقدار توصیه شده خواهد بود که می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

اگر به هر دلیلی غذاهای فرآوری شده را برای کودک سرو می کنید، نمک را به پخت و پز اضافه نکنید. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر از چاشنی‌ های حاوی سدیم مانند سس سویا یا سس کچاپ استفاده می‌ کنید، یا به کودک خود غذاهای شورتر مانند گوشت، ماکارونی و پنیر یا غذاهای کنسروی می‌ دهید، بهتر است که توصیه‌ های استفاده از نمک برای غذای کودکان خردسال رعایت کنید و از آنها تجاوز نکنید.

اضافه کردن نمک به غذای کودک

پیشنهاد مطالعه: بهترین زمان از شیر گرفتن کودک + آموزش

 

آیا دادن نمک به نوزادان زیر 1 سال بی خطر است؟

افزودن نمک بیش از حد به رژیم غذایی یا غذای کودک می تواند برای کلیه های نابالغ کودک مضر باشد، زیرا ممکن است نتوانند نمک اضافی را پردازش کنند. افزودن نمک به غذاهای کودک نیز می تواند منجر به ولع مادام العمر برای غذاهای شور شود و این می تواند سلامت آینده کودک را به خطر بیندازد.

به طور کلی، نیاز کودک به نمک کمتر از 1 گرم در روز (0.4 گرم سدیم) است و این مقدار بیشتر از طریق شیر مادر یا شیر خشک تامین می شود و اگر فکر می کردید که فقط یک پینچ نمک اضافه می کنید، به یاد داشته باشید که یک پینچ نمک معادل ¼ گرم نمک است. با یک حساب سر انشتی می توانید دفعات غذا دادن به کودک و میزان نمک دریافتی کودکتان را تصور کنید - شیر مادر، شیر خشک و حتی مواد جامد!

بنابراین هرگونه نمک اضافی باری بر کلیه های کوچک کودکان خواهد بود و ممکن است کلیه ها به دلیل بار زیاد، نتوانند به درستی کار کنند و ممکن است منجر به ایجاد بیماری های کلیوی شود و همچنین ثابت شده است که باعث فشار خون بالا در بزرگسالی می شود. علاوه بر این، مصرف بیش از حد نمک در دوران کودکی نیز به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های تنفسی نسبت داده شده است.

 

پیشنهاد مطالعه: دیابت در کودکان چیست | علائم و درمان دیابت کودکان

 

چگونه نمک را به رژیم غذایی کودک وارد کنیم؟

در حالی که افزودن نمک به غذای کودک برای بهبود طعم غذا وسوسه انگیز است، اما بدون شک راه بهتری برای تشویق کودک به خوردن غذا وجود دارد. زیرا نوزادان نمی دانند نمک چه مزه ای دارد، بنابراین هیچ فایده ای ندارد که احساس کند غذایی که می خورد طعم ملایمی دارد یا بدون طعم است. بنابراین  به جای اضافه کردن نمک، سعی کنید طعم ها و بافت های مختلف غذاهای کودک را آزمایش کنید.

غذای کودک خود را در بشقاب ها، کاسه ها و فنجان های جذاب سرو کنید. اگر شما برای خلاقانه سازی ظروف تلاش کنید، احتمال زیادی وجود دارد که کودک شما عادت غذایی بدون نمک پیدا کند. بنابراین نیازی به وارد کردن نمک به طور جداگانه در رژیم غذایی کودک نیست. زیرا معمولا نمک مورد نیاز بدن کودک به طور طبیعی از سایر مواد غذایی جذاب می شود. علاوه بر این، نمک زیادی در غذای اطراف کودک وجود دارد و به همین دلیل است که توصیه می شود نمک بیشتری را به طور جداگانه به غذای کودک اضافه نکنید.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین رژیم غذایی برای کودکان چاق و لاغر

 

چگونه می توان از دادن نمک اضافی به کودک خود اجتناب کرد؟

بهترین کار این است که از مصرف غذاهای فرآوری شده که دارای نمک زیاد هستند خودداری کنید. اجازه دهید غذاهای فرآوری شده در خانه شما یک «نه» مطلق باشد. بنابراین غذاهای فرآوری شده مانند موارد زیر که دارای نمک زیادی هستند را از لیست خرید خود خط بزنید:

  • کیک ها: در حالی که کودک 8 یا 9 ماهه شما ممکن است با دیدن آن در تلویزیون وسوسه شود، اما به یاد داشته باشید که بهتر است از آن اجتناب کنید زیرا نمک زیادی دارد و برای کودک شما مفید نیست.
  • بیسکویت: حتی بیسکویت خانگی معمولی مقداری نمک در خود دارد و بنابراین از مصرف بیسکویت نیز خودداری کنید.
  • کراکرها: کراکرها نیز حاوی نمک بالایی هستند، بنابراین باید برای نوزادان از مصرف آن اجتناب شود
  • سوپ: در صورت تهیه سوپ در خانه می توان آن را به کودک داد، اما مطمئن شوید که قبل از اضافه کردن نمک، مقداری از آن را برای کودک بردارید. اما به هیچ عنوان از سوپ های اماده برای کودک استفاده نکنید.
  • سس:سس های اماده نیز حاوی مقدار زیادی نمک هستند که توصیه می شود به هیچ عنوان برای غذای کودک استفاده نشود.
  • پیتزا: پیتزا دارای سس است که محتوای نمک بالایی دارد، پایه پیتزا نیز مقداری نمک در آن وجود دارد و پنیر فرآوری شده نیز سرشار از نمک است و به هیچ عنوان برای بچه های زیر 2 سال مناسب نیست.
  • چیپس: چیپس برای نوزادان ممنوع است. بنابراین حتی به آنها نگاه نکنید.

مواد غذایی مناسب برای کودک

پیشنهاد مطالعه: بهترین رژیم غذایی کودکان بیش فعال | بهترین صبحانه برای کودکان بیش فعال

 

خطرات استفاده زودهنگام از نمک برای غذای نوزاد و کودک چیست

اگرچه نمک یک ماده معدنی ضروری است، اما به طور کلی لازم نیست نگران دریافت کافی نمک برای کودک خود باشید. زیرا به استثنای هر گونه شرایط پزشکی خاص، نوزادان سدیم کافی را فقط با نوشیدن شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کنند. در واقع شما باید نگران این موضوع باشید که کودک شما نمک زیادی را از طریق غذا یا سایر خوراکی ها دریافت نکند!

به همین دلیل است که افزودن نمک به رژیم غذایی کودک، احتمالاً میزان توصیه شده نمک برای کودک را از بین می برد و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

از جمله خطراتی که اضافه کردن نمک به غذای کودک ممکن است به همراه داشته باشد، عبارتند از:

 

آسیب کلیه

کلیه های نوزادان هنوز به طور کامل رشد نکرده اند و ممکن است نتوانند نمک بیش از حد را تحمل کنند. بنابراین اجتناب از غذاهای فرآوری شده یا از پیش بسته بندی شده بسیار مهم است زیرا این غذاها دارای بالاترین میزان سدیم یا نمک هستند.

 

فشار خون بالا

شروع مصرف نمک در سنین پایین ممکن است ذائقه کودک شما را نسبت به غذاهای شور افزایش دهد، و استفاده از نمک بیش از حد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و او را در معرض خطر افزایش فشار خون در حین رشد قرار می دهد. فشار خون بالا در کودکان با خطرات سلامتی مانند بیماری قلبی مرتبط است.

 

تضعیف ایمنی بدن کودک

تحقیقات اخیر مصرف بیش از حد نمک را با ضعف سیستم ایمنی مرتبط دانسته است. این تحقیق نشان داد که مصرف بیش از حد نمک باعث می شود کلیه ها بیش از حد سخت کار کنند و موادی را در بدن آزاد کنند که عملکرد سیستم ایمنی را مهار می کنند.

غذای کودک

پیشنهاد مطالعه: با غذا نخوردن کودک چه کنیم ؟ | راهکارهای عملی

 

چه مقدار نمک باید به کودک داد؟

توصیه می شود که از دادن نمک به نوزادان زیر 1 سال خودداری کنید. پس از 1 سالگی، آنها می توانند مقدار بسیار کمی نمک مصرف کنند، تقریباً به اندازه یک پینچ که به غذای خانگی اضافه می شود.

مقدار نمکی که باید بر اساس سن به کودک بدهید عبارت است از:

  • از زمان تولد تا یک سالگی کودک: کمتر از 1 گرم در روز (بدون نمک اضافه)
  • از 1 تا 3 سالگلی کودک: حداکثر 2 گرم در روز
  • از 4 تا 6 سال: کمتر از 3 گرم در روز 2

 

شما چه توصیه ای در رابطه با این موضوع که "از چند ماهگی به غذای كودک نمک اضافه كنیم" دارید؟ تجربیات خود را در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله