دندانپزشکی و سلامت دهان

علت نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵

اگر می خواهید با علت نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی بیشتر آشنا شوید و نگرانی های خود در این زمینه را کاهش دهید، حتما در ادامه با خوب میشی همراه بمانید.

تغییر در پریود یا به عبارت بهتر، نامنظم شدن پریود، به سادگی بخشی از روند افزایش سن است. همانطور که وارد دهه 40 از زندگی خود می شوید، این احتمال وجود دارد که انتقال طبیعی به یائسگی را آغاز کنید. این مرحله انتقالی به نام قبل از یائسگی شناخته می شود و یکی از علائم بسیار رایج آن نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی است. بنابراین این موضوع جای نگرانی ندارد!

اما با این حال، نامنظم شدن پریود، می تواند نشانه ای از تغییرات مختلف یا اضافی در بدن باشد که ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص زنان داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید با علت نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی بیشتر آشنا شوید و نگرانی های خود در این زمینه را کاهش دهید، حتما در ادامه با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: راهکارهای قطع سریع پریود خانگی | قرص برای قطع خونریزی قاعدگی

 

نامنظم شدن پریود یعنی چه؟

یک چرخه قاعدگی طبیعی از اولین روز آخرین قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی محاسبه می شود و به طور متوسط 28 روز طول می کشد. با این حال، برای اکثر زنان، چرخه قاعدگی ممکن است چند روز بیشتر یا چند روز کمتر از 28 روز باشد. در واقع، طبیعی است که بین 21 تا 35 روز بین قاعدگی ها فاصله داشته باشید.

چیزی که باعث می شود چرخه قاعدگی نامنظم باشد این است که طول دوره قاعدگی به طور قابل توجهی تغییر کند. در واقع، یک دوره پریودی نامنظم علاوه بر اینکه طول آن بسیار متفاوت است، بلکه می تواند شامل چرخه ای نیز باشد که بیشتر از هر 21 روز یا کمتر از هر 35 روز اتفاق می افتد.

اگر در دهه 40 سالگی هستید و یک دوره پریود نامنظم را تجربه می کنید، به احتمال زیاد این موضوع نشانه ای از پیش یائسگی است.

نامنظم شدن پریود

پیشنهاد مطالعه: 6 دلیل اصلی خونریزی رحم چیست ؟ | خونریزی رحم قبل و بعد از پریود

 

یائسگی چیست؟

این نامی است که به مرحله گذار بین سالهای باروری کامل یک زن به مرحله یائسگی داده می شود. این مرحله می تواند بین یک تا ده سال طول بکشد و معمولاً در اواسط دهه 40 شروع می شود، اما می تواند خیلی زودتر یا دیرتر نیز شروع شود. اگرچه برخی از خانم ها مستقیماً وارد دوره یائسگی می شوند و متوجه هیچ تغییری نمی شوند اما اکثر زنان نوعی تغییرات را قبل از شروع یائسگی تجربه خواهند کرد که ممکن است برایشان ناراحت کننده باشد و نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی یکی از این تغییرات است!

به غیر از نامنظم شدن پریود، علائم دیگری نیز وجود دارند که نشان دهنده پیش یائسگی هستند:

  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • مشکل در خوابیدن
  • خلق و خوی پایین یا اضطراب
  • کاهش میل جنسی
  • خشکی واژن و ناراحتی در حین رابطه جنسی
  • مشکلات حافظه و تمرکز

برخی از این علائم می توانند کاملاً مشخص باشند، اما اغلب، زنان متوجه نمی شوند که وارد دوران پیش یائسگی شده اند. این موضوع به این دلیل است که اگرچه عادت ماهانه نامنظم شده است اما ممکن است علائم را با PMS (سندرم پیش از قاعدگی) اشتباه گرفت. بنابراین داشتن قاعدگی نامنظم بعد از چهل سالگی، سیگنالی است که نشان می دهد بدن به سمت پایان سال های باروری حرکت می کند.

 

چه چیزی باعث این تغییر در بدن می شود؟

این موضوع عمدتاً به هورمون‌ ها که به نوعی پیام‌ رسان‌ های بدن هستند و از طریق جریان خون حرکت می‌ کنند تا بر عملکردها و فرآیندهای مختلف تأثیر بگذارند، مربوط می شود. هنگامی که یک زن وارد میانسالی می شود، تخمدان ها شروع به تولید کمتر استروژن می کنند. همچنین تخمدان ها فولیکول های کمتری تولید می کنند که باعث می شود تخمدان ها نسبت به هورمون لوتئینیزه کننده (LH) و هورمون محرک فولیکول (FSH)، دو هورمون ضروری برای تولید مثل و تنظیم استروژن، پروژسترون و تستوسترون، کمتر پاسخ دهند. این کاهش استروژن و نوسانات هورمونی می تواند علت تغییر و نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی باشد.

 

پیشنهاد مطالعه: 11 علت پریود نامنظم | آیا پریود نامنظم خطرناک است ؟

 

متداول ترین تغییرات در چرخه قاعدگی  بعد از چهل سالگی

از ابتدای نوجوانی تا 50 سالگی، به طور متوسط، زنان دوره های ماهیانه خود را دارند و به طور نسبتاً منظمی پریود می شوند. بدیهی است که در دوران بارداری همه چیز تغییر می کند، اما اگر هنوز در 30 سالگی هستید، باید آماده ایجاد تغییراتی در چرخه قاعدگی خود بعد از ورود به 40 سالگی نیز باشید. 

از این گذشته، چرخه پریودی، ارتباط تنگاتنگی با هورمون ها دارد و هنگامی که زنان 40 ساله می شوند، همه چیز از این جنبه کمی تغییر می کند. با این اوصاف، اجازه دهید متداول ترین تغییرات چرخه قاعدگی بعد از 40 سالگی را که می توانید انتظار داشته باشید مرور کنیم:

 

دوره پریودی کوتاه تر می شود

برای یک زن، یائسگی رسمی به معنای عدم پریود شدن کامل او به مدت 12 ماه است. با این حال، در مورد تغییرات هورمونی و پریود در 40 سالگی همه چیز به همین سادگی نیست. البته مشخص نیست که زنان در 40 سالگی یائسگی را تجربه کنند، اما آنچه که احتمال وقوع آن بسیار زیاد است، گذراندن دوره پیش از یائسگی است، که می تواند تا 5 سال طول بکشد. در دوران پیش از یائسگی، احتمالاً دوره قاعدگی کوتاه تر می شود و خونریزی پریود نیز ممکن است سبک تر شود.

 

ممکن است یک ماه پریود نشوید

تغییرات در چرخه قاعدگی بعد از 40 سالگی ممکن است شامل پریود نشدن یک ماه کامل در مواردی باشد. این موضوع به این دلیل است که تولید استروژن در آن نقطه از زمان شروع به کند شدن می کند و می تواند منجر به این شود که بدن شما نتواند تخمک را آزاد کند، که به نوبه خود به معنای عدم پریود است.

پریود نامنظم

ایجاد دوره هایی که به هم نزدیک تر می شوند

در نقطه مقابل این طیف، برخی از زنان نیز در دهه 40 زندگی خود متوجه نزدیک شدن پریودهای خود به یکدیگر می شوند. هیچ قانونی در مورد چرخه های قاعدگی و نحوه واکنش بدن هر زن وجود ندارد. درست مانند برخی از زنان که تولید پروژسترون و استروژن کاهش می یابد، برخی نیز افزایش بیشتر و در عین حال کوتاه تری از این دو هورمون را تجربه می کنند. در این شرایط ممکن است طول دوره قاعدگی بسیار کوتاه شود و اینطور احساس کنید که در یک ماه دو بار پریود شده اید! همچنین خونریزی و لکه بینی نیز ممکن است وجود داشته باشد.

 

جریان خون سنگین نیز امکان پذیر است

تغییرات در چرخه قاعدگی بعد از 40 سالگی می‌ تواند واقعاً غیرقابل پیش‌ بینی باشد. ممکن است چند ماه پریودتان دیر شود. گاهی اوقات، منظم خواهد بود، اما جریان خون سبک تر می شود و گاهی اوقات، ممکن است در یک ماه دو بار پریود شوید. در مواقعی که پریود نمی شوید و تخمک آزاد نمی‌شود، پوشش رحم بیشتر رشد می‌ کند، که می‌ تواند پریود بعدی شما را بسیار سنگین‌ تر کند، زیرا بدن شما باید تمام آن پوشش را دور بریزد.

 

امکان بارداری وجود دارد

طبیعی است که با گذشتن از 40 سالگی، باروری کاهش یابد اما با این حال، تا زمانی که تخمک ها آزاد می شوند، مهم نیست که چقدر نامنظم هستند، همچنان امکان بارداری وجود دارد. در اصل، فقط پس از یائسگی رسمی است که شانس باردار شدن صفر است. البته ذکر این نکته بسیار مهم است که بارداری در این دهه از زندگی یک زن با خطرات جدی همراه است و متأسفانه، احتمال سقط جنین و خطاهای ژنتیکی نسبتاً زیاد است. بنابراین برای جلوگیری از بارداری ناخواسته در 40 سالگی، استفاده از نوعی روش پیشگیری از بارداری ایده خوبی است.

بارداری

 

ممکن است تغییرات روحی بیشتری را در pms تجربه کنید

نامنظم شدن پریود بعد از چهل سالگی ناشی از نوسانات هورمونی است و تمام این چرخش ها می تواند بر خلق و خوی شما نیز تأثیر بگذارد. بنابراین، اگر در طول PMS خود دچار نوسانات خلقی می شوید، کاملاً ممکن است که این فراز و نشیب های عاطفی در دهه 40 شما برجسته تر شود. حتی برخی از زنان در این دوره افسردگی را تجربه می کنند و اگر این اتفاق برای شما افتاد، از تماس با پزشک خود و توضیح وضعیت دریغ نکنید. شما در این مورد تنها نخواهید بود زیرا بسیاری از زنان در نتیجه یائسگی خود برای افسردگی درمان می شوند.

 

ممکن است پریودهای دردناکی را بعد از 40 سالگی داشته باشید

حتی اگر چرخه قاعدگی شما نامنظم شود و جریان آن سبک تر شود، همچنان باید با گرفتگی های همراه آن مقابله کنید و نکته قابل توجه این است که ممکن است در 40 سالگی پریودهای دردناک تری را تجربه کنید. از آنجایی که تولید پروژسترون و استروژن می‌ تواند با تغییر مواجه شود، دوره‌های واقعاً دردناک در دهه 40 شما ممکن است نشانه شروع یائسگی باشد. 

 

ایجاد جوش قبل از پریودی وجود خواهد داشت

وقتی هورمون‌ ها در نوجوانی دیوانه‌ وار شروع به کار می‌ کنند، بسیاری از دختران نوجوان باید با جوش‌ ها کنار بیایند. آن دختران ممکن است مجبور شوند در دهه 40 نیز دوباره این مشکل را پشت سر بگذارند. اگرچه بعد از 40 سالگی، هورمون ها به آرامی در حال کاهش هستند اما همچنان باعث نوسانات و عدم تعادل در بدن می شوند که معمولاً ممکن است با ایجاد جوش در این شرایط مواجه شوید.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید