دندانپزشکی و سلامت دهان

واکسن های ضروری کودکان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

در ادامه این بخش از خوب میشی، اطلاعات جامعی را در رابطه با واکسن های ضروری کودکان در اختیارتان قرار داده ایم تا با توجه به این اطلاعات، در بهترین زمان ممکن، واکسیناسیون کودکان خود را انجام دهید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، پیروی از برنامه واکسیناسیون دوران کودکی را به عنوان بهترین راه برای ایمن نگه داشتن کودکان از بیماری های خطرناک و قابل پیشگیری توصیه می کند و برای اینکه کودکان بهترین نتایج را از واکسیناسیون دریافت کنند، لازم است که کودکان، واکسن های ضروری را در زمانبندی مشخصی که توصیه شده است، دریافت کنند.

بنابراین از آنجایی که ایمن سازی موثر کوکان، یکی از بزرگترین و فوری ترین وظایف والدین پس از تولد است، لازم است که حتما واکسن های ضروری کودکان را بشناسید و در زمان مناسب برای تزریق این واکسن ها به کودکان خود، اقدام کنید.

به همین منظور، در ادامه این بخش از خوب میشی، اطلاعات جامعی را در رابطه با واکسن های ضروری کودکان در اختیارتان قرار داده ایم تا با توجه به این اطلاعات، در بهترین زمان ممکن، واکسیناسیون کودکان خود را انجام دهید.

 

چرا واکسیناسیون مهم هستند؟

واکسن

به بیان ساده، واکسیناسیون به بدن کمک می کند تا از خود در برابر ویروس ها و بیماری ها محافظت کند. واکسن حاوی بخشی از میکروب یا ویروس بیماری زا یا میکروب یا ویروس مرده است. وقتی واکسن وارد بدن می شود، بدن را فریب می دهد تا فکر کند میکروب در حال حمله است. در این شرایط، سیستم ایمنی بدن تحریک می شود تا آنتی بادی هایی را به طور خاص برای مبارزه با آن میکروب یا ویروس تولید کند.

واکسن به خودی خود قابلیت ایجاد بیماری ندارد اما در عوض به محافظت از بدن در برابر بیماری های بالقوه که تهدید کننده زندگی هستند، کمک می کند.

معمولا واکسن ها به گونه ای تزریق می شوند که فرد، قبل از سنی باشد که ممکن است به آن بیماری مبتلا شود. به همین دلیل است که پزشکان، تعداد مختلفی از واکسن ها را در نظر دارند تا بعد از تولد نوزاد و در زمانبندی مشخصی به نوزادان و کودکان تزریق شود تا از ابتلای آنها به بیماری های مختلف جلوگیری شود.

 

پیشنهاد مطالعه: تاثیر تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

 

آشنایی با واکسن های ضروری کودکان

ایمن سازی بدن نوزاد و کودک، از همان ابتدای تولد بسیار مهم و ضروری است به همین دلیل است که از همان بدون تولد نوزاد، واکسن هایی وجود دارد که لازم است در زمانبندی تعیین شده، برای نوزادان استفاده شود.

در ادامه با تعدادی از واکسن های ضروری کودکان بیشتر آشنا می شوید:

 

واکسن های ضروری نوزاد در بدو تولد

واکسن خوراکی برای نوزاد

بعد از تولد نوزاد و مرخص شدن از بیمارستان لازم است که این 3 واکسن ضروری برای نوزاد تزریق شود:

  • واکسن ب ث ژ (BCG) یا واکسن جلوگیری از بیماری سل
  • واکسن فلج اطفال که به صورت قطره مورد استفاده قرار می گیرد
  • واکسن هپاتیت ب

 

سن نوزاد نوع واکسن
بدو تولد ب ث ژ – فلج اطفال - هپاتیت ب
2 ماهگی سه گانه – فلج اطفال – هپاتیت ب
4 ماهگی سه گانه و فلج اطفال
6 ماهگی سه گانه – فلج اطفال – هپاتیت ب
12 ماهگی سرخك و سرخجه و اوریون (MMR)
18 ماهگی سه گانه و فلج اطفال

 

آشنایی با واکسن سه گانه دیفتری، کزاز سیاه سرفه (DTaP)

واکسن 3 گانه دیفتری، کزاز، سیاه سرفه یا (DTaP) باید در 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 15-18 ماهگی و 4-6 سالگی به کودکان تزریق شود.

این واکسن از بدن در برابر سه بیماری باکتریایی تهدید کننده زندگی و آزاد کننده سم یعنی دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محافظت می کند. دیفتری بینی و گلو را درگیر می کند و ممکن است باعث آسیب عصبی، قلب و کلیه در کودکان کوچک شود. این باکتری از طریق عطسه و سرفه منتقل می شود و می تواند روی اشیایی که نوزادان ممکن است آنها را لمس کنند زندگی کند.

باکتری کزاز که اغلب در خاک یافت می شود، از طریق بریدگی عمیق وارد بدن می شود و باعث قفل شدن فک می شود و باز کردن دهان یا بلع را غیرممکن می کند.

سیاه سرفه نیز یک بیماری بسیار مسری است که عمدتاً نوزادان زیر 6 ماه را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث سرفه و خفگی می شود که می تواند شدید و حتی به طور بالقوه کشنده شود.

 

آشنایی با واکسن سه گانه دیفتری، کزاز، سیاه سرفه (Tdap) برای کودکان بزرگتر

واکسن 3 گانه Tdap نسخه ضعیف تری از واکسن DTaP است که به کودکان بزرگتر در 11-12 سالگی داده می شود و لازم است که هر ده سال مجدد تزریق شود.

این واکسن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، بنابراین به تشکیل آنتی بادی ادامه می دهد. واکسن سیاه سرفه در هر بارداری در هفته های 27 تا 36 بارداری به شدت توصیه می شود تا آنتی بادی های محافظ در هنگام تولد به نوزاد منتقل شود.

 

پیشنهاد مطالعه: مهم ترین واکسن های بزرگسال | جدول واکسن بزرگسالان

 

آشنایی با واکسن هپاتیت بی (HepB)

واکسن هپاتیت B، از جمله واکسن های ضروری کودکان است که باید در بدو تولد، 1 تا 2 ماهگی و 6 تا 18 ماهگی برای کودکان تزریق شود. 

عفونت هپاتیت B می تواند باعث آسیب کبد، بیماری کلیوی، مشکلات عروق خونی و نارسایی کبد شود و نوزادان مبتلا به هپاتیت B ممکن است در طول زندگی آسیب کبدی آهسته و مداوم داشته باشند. هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد، بنابراین پزشکان توصیه می کنند که همه نوزادان بلافاصله بعد از مرخص شدن از بیمارستان یا حتی قبل از ترک بیمارستان، واکسن هپاتیت بی را به عنوان پیشگیری از بیماری کبد و سرطان ناشی از این ویروس ذریافت کنند.

واکسن های ضروری کودکان

آشنایی با واکسن سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)

واکسن سرخک، اوریون و سرخچه، از دیگر واکسن های ضروری کودکان است که باید در 12 تا15 ماهگی و 4 تا 6 سالگی برای کودکان استفاده شود.

سرخک، اوریون و سرخجه سه ویروس مسری هستند که سرخجه خفیف ترین آنهاست، تب، حساس شدن غدد لنفاوی و بثورات پوستی ایجاد می کند. اوریون باعث می شود غدد بین گوش و فک بزرگ شده و بسیار دردناک شوند. سرخک می تواند به سرعت در یک جامعه پخش شود و باعث ایجاد بثورات تمام بدن، عفونت تنفسی، تب و گاهی اوقات عواقب شدیدی شود که ممکن است منجر به مرگ شود.

 

آشنایی با واکسن آنفولانزا برای کودکان

همه نوزادان و کودکان بعد از 6 ماهگی می توانند واکسن انفولانزا را در فصلی که شیوع آنفولانزا بسیار زیاد است (پاییز و زمستان) دریافت کنند. 

آنفولانزا یک ویروس بسیار مسری و بالقوه کشنده است که مجاری تنفسی را آلوده می کند و باعث سرفه، گلودرد، تب، گرفتگی بینی، بدن درد، سردرد، خستگی شدید و گاهی اوقات استفراغ و اسهال می شود. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که همه افراد بالای 6 ماه، واکسن آنفولانزا را در هر فصل آنفولانزا در اواخر ماه شهریور و مهر دریافت کنند. این واکسن ممکن است هر سال به طور کامل موثر نباشد، اما همچنان می تواند شدت و طول مدت بیماری را کاهش دهد.

 

اگر شما نیز اطلاعات بیشتر و دقیق تری در رابطه با واکسن های ضروری کودکان دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
زهره
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹

توضیحات کامل بود

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید