دندانپزشکی و سلامت دهان

نوار بهداشتی | تامپون | کاپ قاعدگی، بهترین گزینه کدام است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در ادامه این بخش از خوب میشی، مجموعه ای از اطلاعات را در مورد هزینه، خطرات، مزایا و تأثیر بر محیط زیست سه محصول پرمصرف در دوران پریودی، یعنی نوار بهداشتی، تامپون و کاپ قاعدگی را گردآوری کرده ایم تا بتوانید با توجه به این اطلاعات بهترین محصول را انتخاب کنید.

امروزه، محصولات متنوعی برای استفاده در دوران قاعدگی یا پریود طراحی و تولید شده و تشخیص اینکه کدام محصول بهترین انتخاب است، ممکن است کمی دشوار باشد. به طور کلی، در پروسه قاعدگی باید مراقب بهداشت خود باشیم و با استفاده از محصولاتی مانند نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی، همه چیز را تمیز نگه داریم. در واقع، اینها سه انتخاب رایج در بین خانمها برای دوران قاعدگی هستند. اما کدام بهتر است؟

در ادامه این بخش از خوب میشی، مجموعه ای از اطلاعات را در مورد هزینه، خطرات، مزایا و تأثیر بر محیط زیست سه محصول پرمصرف در دوران پریودی، یعنی نوار بهداشتی، تامپون و کاپ قاعدگی را گردآوری کرده ایم تا بتوانید با توجه به این اطلاعات بهترین محصول را انتخاب کنید .

 

پیشنهاد مطالعه: سندرم پیش از قاعدگی چیست ؟ | علائم + درمان سندروم پیش از قاعدگی

 

نوار بهداشتی یا پد بهداشتی چیست؟

نوار بهداشتی

پد یا نوار بهداشتی یک محصول یکبار مصرف برای دوران پریودی است که به لباس زیر شما می چسبد تا خون پریود را جذب کند. نوار بهداشتی به شکل مستطیل طراحی شده، در سایزهای مختلف در دسترس است و معمولا از پلاستیک، پنبه و ابریشم مصنوعی ساخته شده اند. البته باید توجه داشته باشید که نوار بهداشتی را هر چند ساعت یکبار تعویض کنید.

از انجایی که قیمت نوار بهداشتی معمولا مقرون به صرفه است، جز اولین انتخاب ها برای بسیاری از خانم هاست. اما از آنجایی که در طول دوره ماهانه ممکن است با توجه به حجم و شدت خونریزی، به تعداد زیادی نوار بهداشتی نیاز داشته باشید، حجم زباله تولید شده از این محصول بسیار زیاد خواهد بود. از انجایی که پدهای بهداشتی، اغلب از الیاف مصنوعی ساخته شده اند، سال ها طول می کشد تا تجزیه شوند. علاوه بر این، برخی از پدها حاوی مواد شیمیایی مضر مانند ریون و دی اکسید هستند که آب های زیرزمینی و هوا را آلوده می کنند.

 

مزایای نوار بهداشتی

  • اگر از پدهای قابل استفاده مجدد استفاده کنید، می تواند سازگار با محیط زیست باشد
  • گزینه های مختلفی از نوار بهداشتی از جمله پدهای با قدرت جذب بیشتر، پدهای بلند، پدهای ضخیم و فوق العاده نازک وجود دارد و می توانید با توجه به شرایطی که دارید، بهترین گزینه را انتخاب کنید
  • بدون خطر سندرم شوک سمی ( TSS ) است، یعنی نگرانی از این بابت نخواهید داشت

 

معایب نوار بهداشتی

  • باید هر 3 تا 4 ساعت یکبار نوار بهداشتی را تغییر دهید، این می تواند آزاردهنده باشد و ممکن است شرایط مناسبی برای انجام اینکار نداشته باشید
  • می تواند باعث تحریک قسمت بیرونی آلت تناسلی شود که در اثر بثورات پوستی ایجاد میشود، به خصوص اگر مواد شیمیایی، چسب یا عطر به آن اضافه شده باشد
  • می تواند جمع شود و در بدترین حالت به باعث نشت خون به لباس شود
  • از آنجا که نوار بهداشتی به راحتی درون لباس زیر جمع می شود، ممکن است انجام ورزش یا سایر فعالیت های پرحرکت را سخت کند
  • نمی توانید در هنگام استفاده از نوار بهداشتی شنا کنید

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین غذاهایی که باید در دوران قاعدگی (پریود) بخوریم؟

 

تامپون چیست؟

تامپون

تامپون یکی دیگر از محصولات یکبار مصرف برای دوران پریودی است که قسمت جاذب آن از پنبه، ابریشم مصنوعی یا هر دوی این مواد تشکیل شده است. این محصول استوانه ای شکل است که در انتهای آن یک رشته نخ برای کشیدن و برداشتن آن وجود دارد. این محصول برای جذب جریان خون قاعدگی باید در واژن قرار بگیرد.رشته متصل شده به تامپون معمولا خارج از واژن باقی می ماند تا بتوانید تامپون را در حین برداشتن آن بیرون بکشید. ماده جاذب موجود در تامپون در ابتدا در یک استوانه کوچک فشرده می شود تا وارد واژن شود، اما زمانی که شروع به جذب جریان قاعدگی می کند، منبسط می شود. تامپون ها معمولا با یا بدون اپلیکاتور برای سهولت در قرار دادن و با درجه های جذب مختلف بین 6 تا 18 گرم عرضه شوند. البته استفاده از تامپون برای خانم هایی که باکره هستند و یا این موضوع برایشان اهمیت دارد، توصیه نمی شود.

به طور کلی، تامپون قیمت بالایی ندارد، اما وقتی به هزینه کلی نگاه می کنید، می تواند دارای هزینه بالایی باشد. همچنین از انجایی که برای تولید تامپون از مواد پلاستیکی استفاده می شود، تا حد زیادی در تولید ضایعات بیشتر نقش دارند. به عنوان مثال، در سال 2004، Ocean Conservancy بیش از 18000 تامپون و اپلیکاتور استفاده شده را تنها در یک روز از سواحل جمع آوری کرد!

 

مزایای تامپون

  • تامپون ها به اندازه کافی جمع و جور و کوچک هستند که بتوانید آنها را در کیف خود حمل کنید و روش استفاده آسانی دارند
  • با استفاده از تامپون می توانید بدون نگرانی در مورد پریود یا جمع شدن پد، شنا و ورزش کنید
  • هنگامی که به درستی وارد واژن می شوند، راحت هستند و احساس نمی شوند
  • همچنین می توانید هر نوع لباس زیری را بدون نگرانی با آنها بپوشید

 

معایب تامپون

  • تامپون ها را فقط می توانید به مدت 8 ساعت استفاده کنید
  • تامپون ها می توانند الیاف یا بقایایی در داخل بدن باقی بگذارند و این می تواند منجر به عفونت های باکتریایی یا التهاب شود
  • خطر بالاتر TSS یا سندرم شوک سمی می تواند توسط تامپون ایجاد شود، اگرچه این موضوع نادر است، اما مهم است که از خطرات آن آگاه باشید
  • تامپون ها می توانند با مواد شیمیایی ساخته شوند که می توانند تعادل طبیعی واژن را از بین ببرند

 

پیشنهاد مطالعه: راهکارهای قطع سریع پریود خانگی | قرص برای قطع خونریزی قاعدگی

 

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی، کاپ های کوچک و زنگوله ای شکلی هستند که از مواد انعطاف پذیر (مانند سیلیکون یا لاستیک) ساخته شده اند و باید در طول قاعدگی وارد واژن شوند. این کاپها به جای جذب خون قاعدگی، خون قاعدگی را جمع آوری می کنند. یک ساقه کوچک از پایین فنجان بیرون زده تا کاربران بتوانند آن را بگیرند تا پس از مدتی کاپ را بیرون بکشند. هر بار که کاپ قاعدگی پر و برداشته می شود، قبل از قرار دادن مجدد در واژن، باید آن را تخلیه و شستشو دهید.

از کاپ قاعدگی می توانید تا چندین سال استفاده کنید و به طور متوسط قیمت آن تنها 5 درصد از هزینه نوار بهداشتی و تنها 7 درصد از هزینه تامپون را شامل می‌ شود و استفاده از ان کمک می کند تا زباله کمتری تولید شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از کاپ قاعدگی برای خانم ها باکره و افرادی که حفظ باکرگی برایشان اهمیت دارد، توصیه نمی شود.

 

مزایای کاپ قاعدگی

  • کاپ قاعدگی ارزان تر از پد یا تامپون است
  • پایدار بوده و انتخاب بهتری برای محیط زیست هستند
  • تا 12 ساعت دوام می آورند
  • هیچ باکتری را جذب نمی کنند و نمی توانند تعادل pH طبیعی بدن را بر هم بزنند
  • بوی خاصی ندارند

 

معایب کاپ قاعدگی

  • برای استفاده از کاپ قاعدگی باید نحوه استفاده از ان را به خوبی یاد بگیرید و گاهی اوقات ممکن است درک نحوه قرار دادن و برداشتن فنجان قاعدگی کمی دشوار باشد
  • ممکن است استفاده از کاپ قاعدگی برای برخی از خانم ها کثیف تلقی شود. زیرا خارج کردن کاپ و خالی کردن آن ممکن است آزار دهنده و کثیف کننده باشد
  • بعد از هر بار استفاده از کاپ قاعدگی باید آن را کاملا تمیز و استرلیزه کنید و سپس مورد استفاده قرار دهید

 

پیشنهاد مطالعه: 11 علت پریود نامنظم | آیا پریود نامنظم خطرناک است ؟

 

نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی، کدام بهتر است؟

محصولات یکبار مصرف برای دوران پریودی مانند پدها و تامپون ها به میزان قابل توجهی در آلودگی محیط زیست نقش دارند، اما روشی ارزان و آسان برای مدیریت پریود هستند. کاپ های  قاعدگی یک انتخاب عالی برای محیط زیست هستند و در دراز مدت انتخاب ارزان تری هستند، اما اگر با پوشیدن آن احساس راحتی نمی کنید، یک پد قابل استفاده مجدد یا حتی لباس زیر پریود نیز انتخاب خوبی است.

به طور کلی، انتخاب بین نوار بهداشتی، تامپون و کاپ قاعدگی به راحتی و ترجیحات فردی بستگی دارد و توجه به این نکته مهم است که بهترین عملکرد ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
سارا
۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱

تامپون

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید