دندانپزشکی و سلامت دهان

خواص توت سفید : شاه توت ، سرکه توت ، توت خشک چه فوایدی دارند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۳
دسته ها:

روزهای پایانی بهار با طعم شیرین و فواید توت سفید عجین شده. ما در طول سال می‌توانیم از خواص شیره توت، خواص سرکه توت و خواص توت سفید خشک نیز بهرمند شویم.

خاطرات بالا رفتن از درخت توت و خوردن میوه شیرین خورد جز خاطرات خوشمزه همه ما در کودکی حساب میشه. توت از درختی به نام موروس آلبا می‌آید. برگ‌های این دخت بسیار مورد علاقه کرم‌های ابریشم هستند که در زمستان از بین می‌روند و فصل بعد دوباره رشد می‌کنند. توت در طی چند ماه رسیده و در ماه مه کاملا بالغ می‌شود. توت سفید و شاه توت از اصلی ترین اعضای خانواده بزرگ توت‌ها هستند که در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره این میوه شیرین در اختیارتان قرار دهیم.

 

فواید توت سفید

خواص توت سفید

توت سفید و شاه توت یک میوه فوق العاده مغذی و منبع عالی پروتئین است، زیرا یک وعده 1/3 از یک فنجان این میوه 4 گرم پروتئین و 20 درصد از نیاز روزانه فیبر شما را تامین می‌کند. مقدار بالای فیبر موجود در این انواع توت‌ها برای کاهش قند خون، کاهش کلسترول و همچنین در تنظیم هضم بسیار مفید است. در ادامه به فواید توت سفید و شاه توت خواهیم پرداخت.

 

توت سفید سرشار از آنتی اکسیدان است.

یکی از مهم‌ترین فواید توت سفید وجود ترکیبات فنولیک مانند آنتوسیانین‌ها و رسوراترول است که، خاصیت آنتی اکسیدانی قدرتمندی را داراست. این آنتی اکسیدان‌ در خنثی کردن اثرات مضر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های قوی در توت سفید در محافظت در برابر بسیاری از بیماری‌های جدی مانند سرطان و مشکلات قلبی عروقی مفید باشد. یکی دیگر از مزایای مهم مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان‌ها این است که آن‌ها به مهار روند پیری کمک می‌کنند. در نتیجه جوان به نظر می‌رسد و پوست شما از علائم پیری مانند خطوط تیره و چین و چروک محافظت می‌شود.

 

جلوگیری از دیابت خواص برگ توت سفید

دانشمندان بر این باورند که مهم‌ترین خاصیت توت سفید جلوگیری از دیابت است. مطالعات نشان می‌دهد که برگ‌های این توت حاوی ترکیب معروف به دیوکسینوژیمایسین (DNJ) است که به کند شدن هضم قند کمک می‌کند و در نتیجه، بیشتر قندها به جای جذب شدن در جریان خون دفع می‌شوند. به نظر می‌رسد که این ترکیب در جلوگیری از افزایش لکه‌های قند خون مفید است. نوشیدن چای برگ توت به طور منظم یک روش عالی برای کنترل سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت است.

 

تقویت سیستم ایمنی

توت سفید به طور سنتی برای بهبود پاسخ‌های ایمنی استفاده شده است. ماکروفاژها نوعی از گلبول‌های سفید در بدن ما هستند که با خوردن بیماری باعث ایجاد میکروب‌ها و ذرات خارجی می‌شوند. طبق مطالعات، توت سفید حاوی ترکیبات فعال کننده ماکروفاژ به نام آلکالوئیدها است. این توت همچنین سرشار از ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند، از این طریق بدن شما را در برابر بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت محافظت می‌کند.

 

توت سفید برای درمان کم خونی

فقر آهن شایع‌ترین نوع کم خونی است که وقتی بدن به اندازه کافی آهن از غذایی که می‌خورید، جذب نمی‌شودمصرف بیشتر غذاهای غنی از آهن بهترین راه برای درمان این بیماری است. توت سفید سرشار از آهن است و این باعث می‌شود میوه‌ای مناسب برای افراد مبتلا به کم خونی باشد. نوشیدن آب توت را برای بهبود گردش خون و همچنین تسکین علائم مرتبط با کم خونی مانند خستگی، ضعف و سرگیجه توصیه می‌کند.

 

سلامت چشم

توت سفید منبع خوبی از ویتامین A است که با تقویت و حفظ سلامت چشم همراه است. اعتقاد بر این است که نوشیدن آب توت به طور مرتب در تقویت بینایی و چشم‌های سالم مفید است. علاوه بر این، مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در این میوه، چشمان شما را از آسیب رادیکال آزاد محافظت می‌کند و از بروز اختلالات چشم مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا در ارتباط با سن جلوگیری می‌کند.

 

ضد ریزش مو

از فواید توت سفید است که می‌تواند از ریز شمو جلو گیری کند و باعث سلامت و قوی‌تر شدن موهای سر کمک کند. آب این توت را می‌توان برای تحریک رشد مو روی پوست سر استفاده کرد. همچنین توت سفید در جلوگیری از ساییدگی زودرس مو موثر است. برای پیدا کردن راه حل اساسی در داشتن موی درخشان و سالم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: 3 راه حل اساسی و طبیعی برای داشتن موهای پرپشت، درخشان و سالم

 

توت سفید محافظت کننده عصبی

اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر و بیماری‌های پارکینسون عمدتاً در اثر کمبود اسید آمینه بوتیریک اسید (GABA) در مغز ایجاد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که عصاره توت سفید ممکن است در تعدیل فعالیت‌های مونوآمین اکسیداز کمک کند. از آنجا که تنظیم کننده‌های مونوآمین اکسیداز در درمان شرایطی مانند بیماری پارکینسون، زوال عقل و افسردگی مفید هستند، مصرف توت سفید برای افرادی که از این بیماری‌ها رنج می‌برند مفید است. بررسی اثر عصاره اتانولی این میوه در مدل‌های بیماری پارکینسون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد آپوپتوز توت سفید در محافظت از نورون‌ها از نوروتوکسین‌ها کمک می‌کند. یکی دیگر از شایع‌ترین اختلال عصبی تولید بیماری آلزایمر است.

 

حتما بخوانید: علائم سکته مغزی: نشانه های سکته مغزی چیست؟

 

تقویت کننده قلب 

ایجاد کلسترول در خون می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی شود. توت سفید اغلب در طب چینی برای کاهش سطح LDL یا کلسترول بد در جریان خون استفاده می‌شود. علاوه بر این این میوه همچنین سرشار از پتاسیم است که به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می‌کند و به کنترل فشار خون کمک می‌کند. اگر علادم و نشانه‌های قلب ناسالم را می‌بینید حتما میوه‌هایی همچون توت را در رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: گیاه خواری چیست؟ چگونه گیاه خوار شویم؟

 

عامل ضد پیری موثر

توت‌ها این توانایی را دارند تا شما را به ظاهر جوان و تازه جلوه دهند. آن‌ها حاوی رسوراترول هستند که از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر محافظت می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها در توت‌ها به وفور وجود دارند که مواد ضد پیری خوبی هستند. آن‌ها پوست را شکوفا و عاری از چین و چروک نگه می‌دارند. آنتی اکسیدان موجود در توت مانند بتاکاروتن رادیکال‌های آزاد را که به پوست آسیب می‌رسانند و خطوط ریز ایجاد می‌کند را خنثی می‌کند. توت همچنین ویتامین‌های A ،C و E را تامین می‌کند که عدم وجود آنها منجر به ایجاد چین و چروک می‌شود.

 

ضد استرس 

آزمایشات انجام شده برای بررسی ضد استرس نشان داد که این گیاه یک عامل ضد استرس با اهمیت درمانی بسیار بالایی دارد. نتایج این مطالعات حاکی است که توت سفید می‌تواند در درمان اختلالات ناشی از استرس اکسیداتیو مفید باشد. استرس یکی از بزرگترین مشکلات خانواده‌های امروزی است که می‌توانید بخشی از آن را با ورزش و یا رژیم کنترل کنید.

 

اثرات جانبی توت سفید

اثرات جانبی توت

  • توت سرشار از پتاسیم است که می‌تواند عوارضی را برای مبتلایان به اختلالات کلیوی ایجاد کند.
  • توت می‌تواند سطح قند خون را کاهش داده و باعث ایجاد قند خون شود.
  • توت می‌تواند در بعضی از افراد مانند بثورات پوستی ، خارش و تورم باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود.
  • برخی افراد بعد از مصرف توت‌ها توهم را تجربه می‌کنند.
  • زنان باردار و شیرده قبل از مصرف توت‌ها باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

نحوه مصرف توت سفید

مصرف توت 

از فواید توت سفید و شاه توت به چند روش می‌توانید بهرمند شوید.

 

توت تازه 

در ماه‌های آخر بهار از خواص توت سفید تازه غافل نشوید زیرا تنها زمانی است که می‌توانید هم توت سفید و هم شاه توت را به صورت تازه مصرف کنید این میوه سه تا هفت روز در یخچال ماندگاری دارد.

 

شیره توت

فواید شیره توت در بسیاری از موارد با شیره خرما و هسته انگور برابری می‌کند و حتی ارزش غذایی و قند طبیعی بیشتری نیز دارد. از آنجا که فواید شیره توت تمامی خواص شاه توت توت سفید را با خود به همراه دارد؛ می‌توانید فواید توت سفید به صورت شیره توت بهرهمند شوید. از شیره توت می‌توانید به عنوان قند طبیعی در پخت انواع کیک و بیسکوییت‌ها را استفاده کنید.

 

سرکه توت سفید

از تفاله شیره توت سرکه توت گرفته می‌شود. اگر تجربه کافی در تهیه سرکه و شیره ندارید بهتر است از فروشگاه‌ها تهیه کنید. املاح سدیم، پتاسیم،کلسیم، فسفر، منیزیم همگی از خواص سرکه توت سفید می‌باشد. سرکه توت حاوی مقدار اندکی آهن، روی، گوگرد، مس، پکتین و فسفر است. 

 

توت خشک

توت‌های سفید را می‌توان در معرض آفتاب خشک کرد و به صورت آجیل روزانه در تمامی روزهای سال مصرف کرد و از خواص توت سفید خشک در تمام سال یهرمند شد. 

 

دمنوش برگ توت 

مقداری برگ درخت توت سفید یا شاه توت را در آب جوش ریخته منتظر بمانید تا دم بکشد. از خواص برگ توت سفید می‌توان به تسکین دندان درد، نرمی سینه و ریه‌ها اشاره کرد.

 

سخن آخر

تمامی میوه‌ها از جمله خانواده توت‌ها درای خواص زیادی در تامین سلامتی ما هستند که بهتر است در تنطیم رژم غذایی نجانده شود. استفاده از شیره توت به عنوان شکر طبیعی، توت خشک به جای قند، سرکه توت به عنوان سس سالاد می‌تواند برنامه غذایی سالمی را برای شما فراهم کند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید