دندانپزشکی و سلامت دهان

موفقیت در کنکور در زمان کم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

رویای موفق شدن در کنکور چندان دور و دست‌نیافتنی نیست به شرطی که مهمترین رازهای موفقیت در کنکور را بدانید و تمام آن را به کار گیرید

اسم کنکور که می‌آید، یک دنیا آرزو و هدف به دنبال خود دارد، کنکور آزمونی سرنوشت‌ساز است که بخشی از مسیر زندگی آینده‌تان در همین آزمون مشخص می‌شود. شاید از کنکور، یک غول بزرگ ساخته باشید اما واقعیت این است که موفقیت در کنکور دور از انتظار نیست؛ کافی است راه های اصلی موفقیت در کنکور را بشناسید و در جهت آن گام بردارید.

در این مقاله، به بررسی راه‌ های موفقیت در کنکور پرداخته‌ایم.

با ما همراه باشید.

 

♦ موفقیت در کنکور با مطالعه صحیح | موفقیت در کنکور در زمان کم

قطعا می‌دانید که برای موفقیت در کنکور باید مطالعه کنید! این را همه می‌دانند و اتفاقا افراد زیادی، ساعات مطالعه طولانی دارند، اما آیا همه آن‌ها در کنکور موفق می‌شوند؟ قطعا نه!

بالا بودن ساعت مطالعه، به معنای بیشتر یاد گرفتن و نتیجه بهتر داشتن نیست. گاهی ساعت‌ها مشغول مطالعه یک مفهوم هستید و همچنان هیچ‌چیزی از آن یاد نگرفته‌اید. پس برای موفقیت باید به شکل صحیح مطالعه کنید.

 

روش‌های مطالعه صحیح برای کنکور

موفقیت در کنکور

 

1. محیط را آماده کنید.

برای داشتن یک مطالعه مفید، ابتدا باید محیط را آماده کنید. فضای مطالعه‌تان بهتر است تمیز و با دمای متعادل باشد، همچنین ساکت‌ترین محیط را برای مطالعه انتخاب کنید که نه صدایی بیاید و نه رفت‌و‌آمد زیادی اتفاق بیافتد. قرار نیست برای آماده‌کردن محیط مطالعه ، وقت زیادی بگذارید، فقط اطرافتان را سریع جمع‌و‌جور کنید و مطالعه را آغاز کنید.

 

2. با برنامه پیش بروید.

وقتی کنکور دارید یعنی باید حجم زیادی از مطالب را مطالعه کنید، پس اگر بی‌برنامه پیش بروید هرگز به جایی نمی‌رسید، مطالعه صحیح برای کنکور باید به‌ گونه‌ای باشد که تمام مطالب بر اساس اولویت مطالعه شود. در کنکور اولویت با مطالبی است که بر آن تسلط بیشتری دارید یا می‌توانید با مطالعه، بر آن مسلط شوید.

 

3. هدف‌گذاری کنید.

وقتی برای مطالعه، هدف داشته باشید، با قدرت بیشتری برای رسیدن به هدف خود تلاش می‌کنید؛ مثلا اگر قرار است هزار کلمه را حفظ کنید، آن را به 10 روز مختلف تقسیم کنید و هدف خود را برای هر روز، یادگیری 100 کلمه بگذارید و تا زمانی که به خوبی، هر 100 کلمه را حفظ نکرده‌اید دست از تللاش برندارید.

 

4. از درس‌های سخت‌تر شروع کنید.

ابتدای مطالعه، انرژی شما بیشتر است، پس اگر سراغ درس‌های سنگین بروید، خواهید دید که چطور گیرایی بالا‌تری پیدا می‌کنید و این درس‌ها برایتان آسان می‌شود. پس شروع مطالعه را برای دروس سنگین‌تر بگذارید.

 

5. استراحت کنید.

ممکن است فکر کنید هرچه بیشتر بخوابید، نتیجه بهتری می‌گیرید اما حقیقت این است که مغز شما نیز به استراحت هم دارد، پس از یک ساعت و نیم الی دو ساعت مطالعه، حداقل یک ربع الی نیم ساعت استراحت کنید.

 

6. تست بزنید.

مطالعه یک بخش وقتی تکمیل می‌شود که خود را آزمایش کنید، تست زدن کمک می‌کند با قسمت‌های مهم درس آشنا شوید و تست‌ها را هم بیشتر بشناسید؛ در نتیجه، موفق‌تر خواهید بود. بعد از این که به هدف خود از مطالعه آن روز رسیدید، حتما یک زمان کوتاه برای تست زدن و آزمودن میزان بازدهی مطالعه بگذارید.

 

7. گاهی گروهی مطالعه کنید.

اگر گروه فعالی برای درس خواندن دارید، مطالعه گروهی می‌تواند هم انرژی و انگیزه‌تان را بالا ببرد، هم کمک کند که در پایان مطالعه، مفاهیمی را که متوجه نشده‌اید از دوستانتان بپرسید.

 

8. نوت‌برداری کنید.

وقتی برای کنکور مطالعه می‌کنید باید نکته‌برداری را فراموش نکنید. نکات مهم را به‌صورت کلمه‌ای خلاصه‌نویسی کنید تا برای دوره کردن درس، به همین نکات مهم مراجعه کنید.

فراموش نکنید که نوت‌برداری حداقل باید در زمان سومین مرحله مطالعه یک مطلب انجام شود؛ چرا که وقتی برای بار اول یک مطلب را مطالعه می‌کنید همه قسمت‌های آن به نظرتان مهم می‌آید و نوت‌برداری وقت زیادی از شما می‌گیرد.

 

 

♦ موفقیت در کنکور با مدیریت زمان صحیح

موفقیت در کنکور تجربی

 

زمان در نظر گرفته‌شده برای آزمون کنکور، محدود است و باید در این فرصت کم، حجم زیادی از اطلاعات را به یاد بیاورید تا برای حل سوالات و پاسخ دادن تست ها، از آن کمک بگیرید.

یکی از مهم‌ترین راز‌های افرادی که در کنکور موفق شدند، این است که مدیریت زمان را بلد بودند؛ پس قبل از آن که سراغ تست زدن بروید، بررسی کنید و ببینید این تست‌ها باید در چه بازه زمانی زده شوند؟ یک ساعت مچی به دستتان ببندید و از شروع تست تا پایان آن، زمان بگیرید. این زمان هرقدر که باشد، باید در تست بعدی کمتر شده باشد؛ تا حدی که نسبت به استاندارد زمانی هر تست، چند ثانیه کم‌تر بتوانید آن را تمام کنید.

 

♦ موفقیت در کنکور با تمرکز کافی | موفقیت در کنکور در زمان کم

اگر تمرکز کافی نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید در کنکور موفق شوید. مراقبه و مدیتیشن می‌تواند کمک زیادی به تمرکزتان کند. هر روز صبح، ده دقیقه را به مدیتیشن اختصاص دهید تا تمرکزتان برای مطالعه و آزمون‌ها افزایش پیدا کند.

موفقیت در کنکور ریاضی

 

♦ موفقیت در کنکور با خواب کافی 

ممکن است فکر کنید در سال کنکور، باید از همه زندگی‌تان بزنید و فقط مطالعه کنید. اما وقتی که مغز و بدن شما استراحت کافی نداشته باشد، قطعا نمی‌تواند بازدهی مفیدی هم داشته باشد. پس حتما و در هرحالی، حداقل 7 ساعت شب را بخوابید تا مغزتان بازیابی شود.

موفقیت در کنکور انسانی

 

♦ موفقیت در کنکور و خداحافظی با شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

وسوسه ارتباط با دوستان مجازی و گشت‌زدن در صفحات شبکه‌های اجتماعی، برای هر کسی وجود دارد؛ حتما تجربه کرده‌اید که وقتی با هدف ده دقیقه استراحت، وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوید؛ به خودتان می‌آیید و می‌بینید ساعت‌ها درگیر آن هستید. پس بهتر است موقتا با فضای مجازی خداحافظی کنید و تمرکزتان را بر مطالعه بگذارید.

 

♦ موفقیت در کنکور با آرامش روحی

موفقیت در کنکور ارشد

طبیعی است که برای کنکور استرس داشته باشید؛ اما اگر این استرس تا حدی شدید شود که جلوی عملکرد مناسب شما را بگیرد، باید به فکر درمان باشید. به یک روانشناس مراجعه کنید تا با کمک او، آرامشتان را دوباره به‌ دست آورید.

همچنین یوگا و بوییدن رایحه‌هایی مثل رزماری یا اسطوخدوس، به آرامش بیشتر و کاهش استرس کمک می‌کند.

 

♦ موفقیت در کنکور با شرکت در آزمون‌های آزمایشی 

موفقیت در آزمون دکترا

شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور نقش موثری در موفقیت شما در کنکورتان ایفا می‌کند.

آزمون‌های آزمایشی کنکور کمک می‌کند تا:

  • مدیریت زمان را یاد بگیرید.
  • سرعت تست‌زنی‌تان بالا رود.
  • استرستان کاهش پیدا کند.
  • با انواع تست‌ها آشنا شوید.
  • قسمت‌های مهم کتاب را بشناسید.
  • کیفیت مطالعه‌تان را بسنجید.
  • متوجه روند پیشرفت خود شوید.

 

♦ موفقیت در کنکور با انگیزه‌ بالا        

موفقیت و اعتماد به نفس

 انگیزه، مهم‌ترین نقش را در موفقیت شما دارد؛ وقتی در مسیری قدم می‌گذارید، ممکن است خسته شوید و گاهی ناامیدی سراغتان بیاید، اما اگر اجازه دهید ناامیدی برای آینده‌تان تصمیم بگیرد، قطعا پشیمان می‌شوید.

از جملات انگیزشی کمک بگیرید، آینده‌ای که برایش تلاش می‌‎کنید را در ذهنتان تصویرسازی کنید، موفقیت‌ها و رسیدن به اهداف کوچکتان را جشن بگیرید، نمودار پیشرفتتان را ترسیم کنید و مقابل چشمتان بگذارید و به خود جایزه دهید.

 

سخن آخر

هیچ‌چیزی بیشتر از باور توانایی‌هایتان، نمی‌تواند شما را در مسیر موفقیت پیروز کند، پس سعی کنید با ایمان به خود و برنامه‌ریزی صحیح و کمک گرفتن از راه‌هایی که در این مقاله به شما گفتیم، در این آزمون به موفقیت برسید.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

 

سندروم سیندرلا چیست؟ (علائم، پیشگیری و درمان)

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید