دندانپزشکی و سلامت دهان

آیا حذف نان و برنج در رژیم لاغری خوب است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

آیا بدون خوردن نان و برنج لاغر می شوم؟

برای بهتر دیده شدن و قرار گرفتن در لیست تاپ تن با شماره 09122496491 تماس بگیرید.

 

آرزوی لاغری یکی از مهم‌ترین رویاهای افراد دارای اضافه وزن است. که تحقق آن نیاز به انگیزه و تلاش کردن دارد. فردی که قصد لاغر شدن دارد برای رسیدن به آن دست به هر کاری می‌زند اما اگر بداند از چه راه‌هایی سریع‌تر و به طور اصولی لاغر می‌شود قطعا راه درست را ادامه می‌دهد. یکی از روش‌های کاهش وزن و سایز، پرهیز از مصرف نان و برنج است. آیا رژیم لاغری حذف نان و برنج موثر است؟

 

نان و برنج

بسیاری از غذاها همراه با نان یا برنج استفاده می‌شوند. نان و برنج که به طور روزمره در غذاها و به عنوان قوت غالب استفاده می‌شوند در دسته کربوهیدرات‌های ساده جای می‌گیرند. کربوهیدرات‌های ساده کالری محض دارند که منجر به افزایش وزن شده و در افراد مستعد چاقی این امر بیشتر نمایان می‌شود. حذف کربوهیدرات‌ها تا حدودی می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. رژیم لاغری حذف نان و برنج نیز بر همین مبنا شکل گرفته است که بسیاری از افراد به آن روی آورده‌اند.

 

 

برای ثبت سفارش با شماره 09122496491 تماس بگیرید.

 

مزایا و معایب رژیم لاغری حذف نان و برنج

نان و برنج روی سوخت و ساز چربی‌ها تاثیر مستقیمی دارند و جزو منبع انرژی برای بدن محسوب می‌شوند اما از سویی دیگر به دلیل حذف ویتامین‌ها و مواد معدنی تنها حاوی آندوسپرم هستند که ارزش غذایی چندان بالایی ندارند. در ادامه به مزایا و معایب رژیم لاغری حذف نان و برنج خواهیم پرداخت:

 

معایب رژیم لاغری حذف نان و برنج

 

افزایش تمایل به مصرف شیرینی‌جات

رژیم لاغری حذف نان و برنج باعث می‌شود که تمایل به مصرف مواد قندی افزایش یابد. جذب مواد قندی توسط خون بسیار بالا بوده و در مدت زمانی کوتاه منجر به ترشح زیاد انسولین می‌شود و بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه افت قند خون اتفاق می‌افتد.

 

گرسنگی مداوم

نان و برنج تا حدودی فرد را برای مدتی طولانی سیر نگه می‌دارند که فرد را از گرسنگی دور می‌کنند. با حذف نان و شیرینی از برنامه غذایی تمایل فرد به مصرف مواد غذایی بی‌ارزش، پر کالری و یا چرب، شیرین یا شور افزایش می‌یابد که فرد به ریزه خواری روی می‌آورد.

 

احساس ضعف و کاهش توانایی تحرک جسمانی

فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن، پیاده روی، انجام پشت سر هم بعضی از کارهای فیزیکی نیاز به تلاش و همچنین تمرکز دارد. با رژیم لاغری حذف نان و برنج، مواد اولیه ضروری بدن و انرژی کاهش یافته و منجر به کاهش توانایی انجام فعالیت فیزیکی بدن می‌شود که فرد احساس ضعف و خستگی می‌کند.

 

 

برای ثبت سفارش با شماره 09122496491 تماس بگیرید.

 

یبوست

رژیم لاغری حذف نان و برنج ممکن است باعث یبوست شود. در نان فیبر وجود دارد که برای حرکات روده مفید است که اگر فیبر به اندازه کافی وجود نداشته باشد دستگاه گوارش نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد در نهایت فرد به یبوست دچار می‌شود.

 

اثر خلقی

کربوهیدرات‌های موجود در نان و برنج نقش مهمی در انتقال دهنده‌های عصبی سروتونین دارند. نان و برنج حاوی کربوهیدرات هستند که اگر از برنامه غذایی حذف شوند باعث نوسانات خلقی شده و فرد عصبی و پرخاشگر می‌شود. استرس نیز در اثر رژیم لاغری حذف نان و برنج به وجود می‌آید که به مرور متابولیسم بدن را مختل کرده و مواد انرژی‌زا به جای اینکه بسوزند و باعث تولید انرژی شوند تبدیل به چربی شده که فرد به جای کاهش وزن، چاقی را تجربه می‌کند.

 

 

برای ثبت سفارش با شماره 09122496491 تماس بگیرید.

 

مزایای رژیم لاغری حذف نان و برنج

 

کاهش اشتها

کربوهیدرات‌های موجود در نان و برنج باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند. با افزایش قند خون تمایل فرد به خوردن افزایش می‌یابد. با پیروی از رژیم اصولی و نخوردن نان و برنج سطح قند خون در حد طبیعی باقی مانده و اشتها کاهش می‌یابد.

 

سلامت قلب و عروق و سیستم عصبی

نان تهیه شده از گندم و برنج قهوه‌ای یا سفید به تولید انتقال دهنده عصبی کمک کرده و از سویی دیگر از تشکیل پلاک در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. برنج و نان برای بهبود عملکرد سیستم عصبی مفید بوده و قلب و عروق را سالم نگه می‌دارند.

 

پوست و مو

نان به خصوص نان جو که از غلات تهیه شده است به خاطر دارا بودن مقادیر بالای مواد مغذی به تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و با خاصیت ضد التهابی خود خارش پوست سر را کاهش می‌دهد. برنج سفید و قهوه‌ای سبب طراوات و شادابی پوست و مو می‌شوند. کسانی که نان و برنج را به اندازه مصرف می‌کنند کمتر دچار ریزش مو و مشکلات پوستی می‌شوند.

 

برای ثبت سفارش با شماره 09122496491 تماس بگیرید.

 

 

بهترین روش رژیم لاغری حذف نان و برنج

با خواندن مزایا و معایب قطعا پی برده‌اید که مضرات حذف آن‌ها بیشتر از مزیت‌ها است. بهترین روش برای پرهیز از مصرف برنج و نان در رژیم غذایی، حذف تدریجی آن‌ها و پیدا کردن جایگزین است. حذف نشاسته‌های مفید و عدم جایگزینی آن‌ها گرسنگی را افزایش داده و با افزایش مصرف مواد قندی فرد را به سمت پرخوری هدایت می‌کند.

هر بار که می‌خواهید پیمانه برنج را پر کنید، یک قاشق غذاخوری از آن کم کرده تا در نهایت مصرف برنج به کمترین مقدار خود برسد. برای نان هم هر بار به اندازه پنج سانتی متر از طول و عرض آن کم کرده تا حدی که پس از گذشت چند روز به اندازه یک کف دست برسد. پروتئین‌های گیاهی مانند آجیل، لوبیا، عدس، گوشت و ماهی بدون چربی جایگزین‌های مناسبی هستند که بدون نان و برنج مصرف می‌شوند.

با چنین روشی به تدریج ولع کاهش یافته و باید توجه داشت که برای جبران گرسنگی در طول روز مصرف مواد غذایی دیگر را افزایش ندهید. برای حصول نتیجه صبور باشید تا به مرور زمان بدن به کاهش مواد مصرفی و تغییرات عادت کند تا بتواند اندام رویایی و ایده‌آل شما را بسازد.

 

 

برای ثبت سفارش با شماره 09122496491 تماس بگیرید.

 

جمع بندی

نان و برنج منبع کربوهیدرات‌های ساده هستند که اگر از برنامه غذایی حذف شوند، چربی‌های بدن دچار سوخت ناقص شده و کتوز را به وجود می‌آورند که برای سلامتی زیان آور و خطرناک است. از طرفی دیگر مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها باعث تجمع چربی‌های مضر در بدن شده که باعث چاق شدن فرد شده و سلامت وی را به خطر می‌اندازد. رژیم لاغری حذف نان و برنج باید طوری باشد که به مقدار محدود و کافی از این دو منبع کربوهیدرات ساده استفاده شود تا هم سلامتی فرد تضمین شود و همچنین اندامی زیبا بدون اضافه وزن و چربی داشته باشد.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید