دندانپزشکی و سلامت دهان

سینوزیت چیست؛ علائم و درمان آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

عموم افرادی که به بیماری سینوزیت مبتلا هستند هنگام وزش باد نمی توانند با آن مقاومت نموده و دچار درد در ناحیه بینی و پیشانی خود می شوند.

سینوزیت عوارض قابل توجه ای برای شما به همراه دارد که یکی از آن ها عفونت در ناحیه عود شده می باشد به همین دلیل است که مبتلایان به این بیماری در فصول سرد سال تمام صورت خود را می پوشانند که مبادا سینوزیت آن ها عود نموده و سطح این عفونت ها افزایش یابد چرا که موجب اذیت و آزار بیش از حد انسان می شوند. آشنایی با علائم و دلایل این بیماری به شما کمک می کند تا بتوانید روند درمانی خود را بهتر پیش ببرید و توجه داشته باشید که در صورت مشاهده این علائم باید به بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. چرا که این متخصصین با دانش بسیار بالای خود می توانند در این راستا به شما کمک های قابل توجه ای نموده و از بهترین راهکارها برای درمان شما استفاده کنند.

سینوزیت چیست

 

 

 

بیماری سینوزیت را با نام کاوک آماس نیز می شناسند که به عنوان یک بیماری بسیار شایع شناخته می شود. در این بیماری سینوس ها متورم گردیده و این تورم نیز به دلیل ایجاد نوعی عفونت ویروسی در بدن انسان به وجود می آید بنابراین برای درمان بایستی این عفونت ویروسی را از بین برد. افرادی که به این نوع بیماری مبتلا می گردند طی 2 تا 3 هفته با علائم سینوزیت مواجه شده و به عبارت ساده تر بیماری آن ها بسیار پیشرفت خواهد نمود و ممکن است طی بیماری خود وضعیت بسیار دردناکی را تجربه کنند. در هر صورت اگر علائم شدیدی دارید نباید مراجعه به متخصصین گوش و حلق و بینی را نادیده بگیرید.

صورت هر انسانی دارای دو حفره بسیار مهم می باشد که این حفره ها را با نام سینوس می شناسند. زمانی که شما مبتلا به سینوزیت می شوید این حفره ها متورم شده ، غشاهای مخاطی بینی ، گلو دچار التهاب می گردد و تمام این مجراها مسدود می شوند. چنین شرایطی یک فضای مرطوب را برای عفونی شدن به وجود می آورد و سینوس هایی که دچار عفونت می شوند به دلیل مسدود بودن مجراها امکان عدم تخلیه عفونت برای آن ها وجود ندارد به همین جهت است که این سینوس ها مملو از عفونت و چرک شده و شرایط بدی را برای انسان رقم می زنند.

علائم سینوزیت

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی مجموعه علائم بیماری سینوزیت بپردازیم. توجه داشته باشید انسان زمانی به این بیماری مبتلا می گردد که دستگاه تنفسی وی دچار سرماخوردگی گردد. بروز سرماخوردگی در دستگاه تنفسی می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند که این علائم را به عنوان نشانه های سینوزیت نیز می شناسند. از مهم ترین علائم این بیماری موارد زیر را می توان نام برد.

  • انسداد بینی
  • مشاهده ترشحات سبز رنگ
  • کاهش حس بویایی
  • اختلالات تنفسی
  • تب بالا
  • حساس بودن به گرما و سرما
  • سرفه و عطسه
  • تورم و التهاب در بافت های بینی
  • حالت تهوع
  • بد خوابیدن
  • خشکی گلو
  • احساس درد در قسمت گونه ها ، چشم ها و پیشانی
  • خستگی بیش از حد
  • ترشحات پشت حلق

 

درمان سینوزیت

 

 

در حال حاضر روش های درمانی بسیار زیادی برای برطرف ساختن سینوزیت وجود دارند که بایستی آن ها را براساس شدت و نوع بیماری خود مورد استفاده قرار داد. شما ممکن است برای درمان خود نیاز به جراحی داشته باشید و در برخی مواقع نیز امکان برطرف ساختن این عفونت ها با استفاده از داروها نیز وجود داشته باشد بنابراین ابتدا بایستی توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شده و نوع بیماری شما تشخیص داده شود. اگر بخواهیم اشاره ای به درمان های موثر در سینوزیت داشته باشیم موارد زیر را می توان تشریح نمود که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند.

  • درمان های دارویی

متخصصین گوش و حلق و بینی در صورت خفیف بودن بیماری از درمان های دارویی استفاده می کنند زیرا با استفاده از این نوع درمان نیز می توان سینوزیت را برطرف ساخت. از مهم ترین داروهای مورد استفاده در این امر می توان قرص های مسکن همچون ایبوپروفن و استامینوفن ، قطره یا اسپری کورتیکواستروییدی و آنتی بیوتیک ها را نام برد که هرکدام با ویژگی های خاص خود اثرات قابل توجه ای در این راستا دارند.

  • جراحی سینوس

اگر درمان های دارویی پاسخگوی نیازهای شما نباشند متخصص گوش و حلق و بینی جراحی سینوس را تجویز می کند که این نوع جراحی معمولا با استفاده از بیهوشی های عمومی انجام می پذیرد. جراحی سینوس ها را بایستی همراه با اندوسکوپی انجام داد که طی آن پزشک لوله نازکی را وارد بینی می نماید تا به این طریق بتواند وضعیت بیماری را بهتر تشخیص دهد. پس از انجام آندوسکوپی بافت هایی که آسیب دیده اند همچون پولیپ بینی بزرگ برداشته شده و به این طریق بیماری سینوزیت درمان می گردد.

مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی

جدای از ابتلا به بیماری سینوزیت شما لازم است هنگام ابتلا به هر نوع بیماری دیگری مراجعه به متخصص را اولویت قرار دهید و این امر مهم ترین کاری است که می توانید در راستای بهبود خود انجام دهید. این موضوع برای بیماری سینوزیت نیز صدق می کند و اگر در زمان مناسب تشخیص داده نشده و درمان نگردد ممکن است با علائم حادتری مواجه شوید. توصیه داریم در صورت مشاهده هرکدام از علائمی که در بخش های قبل به ان ها اشاره نمودیم حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا پیشرفت هرچه بیشتر بیماری جلوگیری گردد.

عوارض سینوزیت

اگر به سینوزیت مزمن مبتلا گردید بیماری عوارض چندانی برای شما به همراه نخواهد داشت اما گاهی شرایطی بروز می یابد که علائم بیان شده تغییر می کنند و این نشان از حد شدن و یا بروز یک بیماری وخیم تر دارد بنابراین باید مانع از ایجاد عفونت بیشتر در سینوس های خود شوید. زمانی که طی مدت زمان مشخصی این عفونت ها برطرف نگردند به بخش های دیگر بدن نیز سرایت نموده و به این طریق شرایطی خطرناک برای شما رقم خواهد خورد.

نتیجه گیری

سینوزیت از جمله بیماری های شایعی است که عدم درمان آن می توان خطرات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشید. با توجه به مطالبی که بیان شد لازم است در صورت مشاهده علائم این بیماری حتما به متخصصین گوش حلق بینی مراجعه نموده و از راهکارهای درمانی تجویز شده و مناسب جهت درمان سریع تر خود استفاده کنید و میتوانید برای گرفتن نوبت آنلاین به سایت دکترتو مراجعه کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید