دندانپزشکی و سلامت دهان

زبان شیاردار نشانه چیست ؟ | زبان شیاردار مادرزادی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

آیا تا به حال دیده اید کسی زبان تکه تکه شده داشته باشد که به آن زبان شیاردار گفته می شود؟

زبان شیاردار چیست؟ | زبان شیاردار نشانه چیست؟

اگر شکافی در زبان شما وجود دارد، احتمالاً جای نگرانی نیست در واقع انواع خاصی از شیارها یا ترک‌ها در زبان وجود دارد که با عنوان زبان شیاردار شناخته می‌شود و اغلب بی ضرر است با این حال ایده خوبی است که وجود شیارهای عمیق را خودتان بتوانید تشخیص دهید. اگر درباره شیارهای موجود روی زبان نگرانی دارید، با پزشک یا متخصص دهان و دندان مشورت کرده و خیال خود را راحت کنید. آنچه باعث ایجاد درد در زبان شیاردار می‌شود ماندن مواد غذایی خورده شده در شیارهای زبان است که آن را دردناک می‌سازد. در ادامه بیشتر با زبان شیاردار آشنا خواهیم شد و خواهیم دانست زیان قاچ قاچ شده یا زبان چاک چاک نشانه چیست.

 

 

ویژگی‌های زبان شیاردار

ویژگی‌های زبان شیاردار عبارتند از:

  • ترک، شیار یا شکاف که در بالا و کناره‌های زبان ظاهر می‌شود
  • شکاف‌ها فقط بر زبان تأثیر می‌گذارد
  • شکاف‌های زبان از نظر عمق متفاوت هستند اما ممکن است عمق آن‌ها تا 6 میلی متر نیز برسد
  • شیارها ممکن است به شیارهای دیگر متصل شوند و زبان را به تکه‌‌ها یا بخش‌های کوچک تفکیک کنند.

گاه ممکن است احساس کنید علائم خاصی ندارید اما بهتر است بدانید شقاق ایجاد شده در لب‌ها (زخم گوشه لب) که ابتدا ممکن است شقاق در دوران کودکی ظاهر شود نشانه‌ای از زبان شیاردار است. بروز شقاق در بزرگسالان شایع‌تر است و همانطور که چین و چروک با افزایش سن عمیق‌تر می‌شود، شکاف‌ها نیز با افزایش سن بیشتر آشکار می‌شوند. اگر معاینات منظم دندانپزشکی داشته باشید، بدون شک دندانپزشک شکاف روی زبان شما را تشخیص می‌دهد که منجر به ایجاد شقاق‌ها می‌شوند.

 

 

19عادت که باعث خراب شدن دندان میشود

 

زبان شیاردار مادرزادی

زبان شیاردار همیشه در سنین بالا پدیدار نمی‌شود بلکه ممکن است فرد به صورت مادرزادی دارای زبان شیاردار باشد. حفظ خونسردی و رعایت دستورالعمل‌ها بهترین راه کنار آمدن با شیارهای زبان است و آگاهی جامعه از زبان شیاردار از نگرانی‌ها می‌کاهد و شایعات بی اساس را از بین می‌برد.

 

 

بیماری‌ها و زبان شیاردار

عده‌ای از افراد دارای زبان شیاردار هستند. زبان شیاردار ممکن است مردان را بیشتر از زنان تحت تأثیر قرار دهد.

از آنجا که یک زبان شیاردار می‌تواند در خانواده دیده شود، ممکن است از نظر ژنتیکی به ارث برسد. اگرچه علل دیگر بروز شکاف در زبان ناشناخته است اما ممکن است زبان شیاردار همراه با شرایط دیگری مانند موارد زیر ظاهر شود:

  • بیماری زبان جغرافیایی (گلوسیت مهاجر خوش خیم): بیماری گلوسیت مهاجر خوش خیم (BMG) اغلب همراه با شکاف زبان خود را نشان می‌دهد و ممکن است علائمی جز حساسیت به غذاهای تند و تند نداشته باشد.
  • سندرم ملکرسون-روزنتال: سندرم ملکرسون روزنتال (Melkersson-Rosenthal syndrom) یک بیماری نادر و تاثیر گذار بر سیستم عصبی است که نه تنها باعث شکاف زبان می‌شود، بلکه باعث تورم لب و صورت و همچنین فلج صورت (فلج بل) می‌شود که ممکن است بیاید و برود.
  • سندرم داون: زبان شیاردار در 80 درصد کودکان مبتلا به اختلال کروموزومی سندرم داون رخ می‌دهد.

معمولاً نیازی به بیوپسی از زبان شیاردار نیست. اگر زبان شیاردار هر گونه علامتی را ایجاد کند، ابتدا دندانپزشک شما را تشویق می‌کند که زبان خود را مسواک بزنید که مسواک زدن ممکن است به حذف بقایای ایجاد شده در شکاف‌های عمیق کمک کند و باعث عدم تحریک زبان شود. با این حال، تقریباً در همه موارد هیچ درمان خاصی لازم نیست اما اگر علائم یا عوارض سندرم ملکرسون-روزنتال را دارید، دندانپزشک یا پزشک شما توصیه می‌کند که به متخصص مراجعه کنید.

 

 

علت درد دندان سالم چیست؟

 

درمان زبان شیاردار

دارو یا جراحی خاصی برای برطرف کردن زبان شیاردار وجود ندارد با این حال رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن زبان علاوه بر دندان‌ها کمک می‌کند تا از باقی ماندن مواد غذایی در لا به لای شیارها جلوگیری شود تا هم فرد دچار عفونت و درد نشود و هم از بوی بد دهان جلوگیری شود. پرهیز از خوردن و نوشیدن مواد غذایی ترش و اسید دار نیز راهکار دیگری است که به افراد دارای زبان شیاردار توصیه می‌شود. بهترین کمکی که فرد می‌تواند به خود بکند این است که مواد غذایی را احساس می‌کند باعث ایجاد سوزش یا درد می‌شود (مانند بادمجان، گوجه فرنگی و ...) را کنار گذاشته و مواد غذایی دیگری را جایگزین کند. مراجعه در فواصل زمانی تعیین شده به دندانپزشک کمک می‌کند تا از بدتر شدن علائم جلوگیری شود.

 

 

دریافت بهترین خدمات دندانپزشکی در مطب ندا حیدری

 

زبان شیاردار در طب سنتی

عموما در طب سنتی زبان شیاردار ناشی از عملکرد ناصحیح کبد و یا حرارت بالای کبد است که به دلیل سردی دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد. دلیل دیگر زبان شیاردار در طب سنتی افسردگی و استرس است که معمولا افرادی که مزاج سوداوی دارند بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. برای درمان زبان شیاردار در طب سنتی باید مصرف سردیجات را محدود کرد و به جای آن غذاهایی با طبع گرم مصرف کرد. طبیب با توجه به شرایط بیمار تعدادی داروی گیاهی نیز تجویز خواهد کرد.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید