دندانپزشکی و سلامت دهان

برای سلامت کلیه چه باید کرد؟ | راز سلامت کلیه ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

سلامت کلیه ها مسئله مهمی است که باید به بسیاری از مواد غذایی که مصرف می کنیم یا کارهایی که انجام می دهیم دقت ویژه ای داشته باشیم.

راز سلامت کلیه | راه‌های حفظ سلامت کلیه‌ها

هر انسانی به طور طبیعی دو کلیه در قسمت بالایی حفره شکمی در هر دو سمت ستون فقرات قرار دارند که رنگ آن‌ها قرمز متمایل به قهوه‌ای است. مهم‌ترین وظیفه کلیه گرفتن مواد زائد از خون و برگرداندن خون تصفیه شده به بدن است. تنظیم آب بدن و ساخت هورمون از وظایف دیگر کلیه‌ها است. به دلیل وظایف مهمی که کلیه بر عهده دارد باید به سلامت کلیه‌ها اهمیت داد. در ادامه با دشمنان سلامت کلیه و راه‌های حفظ سلامت کلیه‌ها آشنا می‌شویم.

 

 

دوستان و دشمنان سلامت کلیه | راه‌هایی برای حفظ سلامت کلیه‌ها

 

در مصرف برخی از داروها زیاده روی نکنید

NSAID ها داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن هستند که در صورت زیاد مصرف کردن یا به یکباره مصرف زیاد آن‌ها می‌توانند به کلیه‌ها آسیب برسانند و استفاده طولانی مدت از مهار کننده‌های پمپ پروتون (PPI) برای زخم معده یا GERD (رفلاکس معده) می‌تواند شانس ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد. فقط باید هنگامی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا مهار کننده‌های پمپ پروتون را مصرف کنید که پزشک آن‌ها را تجویز کرده باشد در غیر این صورت به سلامت کلیه‌ها آسیب می‌رسد.

 

مراقب آنتی بیوتیک‌ها باشید

اگر بیش از حد از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید آن‌ها می‌توانند حتی اگر شما کاملاً سالم هستید کلیه‌های شما آسیب برسانند اما اگر کلیه‌های شما آنطور که باید کار نمی‌کنند باشد مسئله جدی‌تر است. برخی از انواع داروها مانند پنی سیلین، سولفونامیدها و سفالوسپورین‌ها بیشتر به سلامت کلیه‌ها آسیب می‌رسانند. اگر مدت طولانی است که آنتی بیوتیک با تجویز پزشک مصرف می‌کنید به وی مسئله سلامت کلیه‌ها را یادآور شوید که در صورت امکان داروهای مصرفی را تعویض کند و جایگزینی برای آن ها در نظر بگیرد.

 

رژیم غذایی کلیه سنگ ساز | رژیم غذایی سنگ کلیه اسید اوریک و کلسیم اگزالات

 

 

از مکمل‌های گیاهی صرف نظر کنید

سازندگان مکمل معمولا ثابت می‌کنند که محصولات آن‌ها سالم هستند در حالیکه برخی از این محصولات گیاهی می‌توانند به کلیه‌های شما آسیب برسانند. در صورت ابتلا به بیماری کلیوی، داروهای گیاهی می‌توانند مضر باشند زیرا وضعیت را بدتر کرده یا بر نحوه عملکرد برخی داروها تأثیر می‌گذارند. قبل از استفاده از هر گونه مکمل گیاهی با پزشک خود مشورت کنید تا سلامت کلیه خود را تضمین کنید.

 

غذای سالم بخورید

کلیه‌های شما هر چیزی را که می‌خورید یا می‌نوشید را پردازش می‌کند. فرقی نمی‌کند که این خوردنی یا نوشیدنی سالم یا مضر مانند مقدار زیادی چربی، نمک و شکر باشد زیرا کلیه همه آن‌ها را مورد آنالیز قرار می‌دهد. با گذشت زمان رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به فشار خون بالا، چاقی، دیابت و سایر شرایطی شود که برای کلیه‌ها سخت به نظر می‌رسد. یک رژیم غذایی سالم دارای مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل است.

 

 

نمک مصرفی خود را در نظر بگیرید

نمک ماده معدنی است که به روش‌های مختلف بر افراد تأثیر می‌گذارد به طوری‌که برای برخی میزان پروتئین در ادرار آنها افزایش می‌یابد که این می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند یا اگر از قبل سابقه بیماری کلیوی دارید آن بیماری را بدتر کند. نمک زیاد همچنین شانس ابتلا به فشار خون بالا که یک علت معمولی بیماری کلیوی به شمار می‌رود و سنگ کلیه را افزایش دهد که می‌تواند بسیار دردناک باشد و احتمالاً بدون درمان باعث آسیب‌های بیشتر به سلامت کلیه می‌شود.

 

کلسترول بالا نشانه چیست ؟ | عوارض و درمان کلسترول بالا در جوانی

 

آب کافی بنوشید

آب به رساندن مواد مغذی مهم به کلیه‌ها و انتقال مواد زائد به مثانه به شکل ادرار کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید فیلترهای کوچک داخل کلیه‌ها متوقف شده و منجر به سنگ کلیه و عفونت می‌شود. حتی اگر کم آبی بدن خفیف باشد و بارها دچار کم آبی خفیف شوید باز هم می‌تواند به کلیه‌های شما آسیب برساند. عموما شش تا هشت لیوان آب در روز مناسب است اما اگر بیمار هستید یا در در منطقه‌ای گرم هستید ممکن است به مقدار بیشتری آب نیاز داشته باشید تا سلامت کلیه‌های خود را تضمین کنید.

 

ورزش کنید

ورزش درست مانند رژیم غذایی سالم از بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی که می‌تواند منجر به آسیب کلیوی شود جلوگیری می‌کند اما با دانستن این مطلب سعی نکنید که یک روزه و به طور ناگهانی شروع به ورزش با فعالیت‌های شدید جسمانی کنید. ورزش بیش از حد در صورتی که آمادگی آن را ندارید نیز می‌تواند به کلیه‌های شما آسیب برساند. حداقل پنج روز در هفته حداکثر بین 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید. اگر مدتی است ورزش و فعالیت جسمانی نداشته‌اید، آهسته شروع کنید و به تدریج میزان و شدت آن را بالا ببرید. در صورت داشتن مشکلات سلامتی و جسمانی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید سلامت کلیه را هم در نظر گرفته‌اید.

 

همه چیز درباره سنگ کلیه + علائم و راه های درمان

 

 

آزمایشات کلیه را جدی بگیرید

مهم است که میزان، دلایل و علت خطر ابتلا به بیماری کلیوی را بدانید. اگر شما یا بستگان نزدیک شما مبتلا به بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت یا سابقه خانوادگی نارسایی کلیه هستید احتمال بیشتری وجود دارد که سلامت کلیه شما هم در خطر باشد. در این موارد پزشک ممکن است آزمایشات کلیوی خاصی را به عنوان بخشی از معاینه منظم به شما پیشنهاد کند. اگر هرچه زودتر آزمایشات را انجام دهید، درمان و حتی متوقف کردن پیشرفت بیماری کلیوی آسان‌تر است.

 

مراقب الکل باشید

الکل ماده‌ای خطرناک است که متاسفانه نه تنها بزرگسالان بلکه کودکان هم به آن گرایش پیدا کرده‌اند. نوشیدن الکل به خصوص نوشیدن بیش از حد آن می‌تواند باعث آسیب ناگهانی و جدی شود که احتمالاً منجر به مشکلات طولانی مدت در سلامت کلیه خواهد شد. الکل اغلب آب بدن را کاهش می‌دهد که می‌تواند کلیه‌ها را از عملکرد خوب باز دارد و منجر به افزایش وزن، بیماری‌های کبدی، فشار خون بالا و سایر شرایطی شود که فشار بیشتری بر آن‌ها وارد می‌کند.

 

12 راهکار برای درمان ترش کردن معده

 

ترک سیگار

سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می‌دهد و به عروق خونی آسیب می‌رساند که با کند شدن جریان خون به کلیه‌ها بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این سیگار کشیدن می‌تواند بر داروهای خاصی که فشار خون بالا را درمان می‌کنند تأثیر بگذارد که فشار خون کنترل نشده مهم‌ترین علت بیماری‌های کلیوی است. برای حفظ سلامت کلیه از سیگار کشیدن و در معرض دود آن قرار گرفتن خودداری کنید.

 

 

مدیریت مشکلات بهداشتی

دو بیماری رایج که بر کلیه های شما تأثیر می‌گذارد دیابت و فشار خون بالا است. رژیم متعادل و ورزش منظم می‌تواند به کنترل هر دو کمک کند. در مورد دیابت مهم است که قند خون خود را زیر نظر داشته باشید و در صورت نیاز انسولین مصرف کنید. برای فشار خون بالا به طور منظم میزان فشار خون را بررسی کنید و تمام داروها را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید تا به حفظ سلامت کلیه‌های خود کمک کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید