دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین دارو برای رفع عفونت معده و روده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

روده و معده جزو اعضای حیاتی در دستگاه گوارشی هستند که گاهی اوقات به دلایلی عفونت شده و بیمار می‌شوند. بهترین دارو برای رفع عفونت معده و روده به صورت‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام بر اساس علت تشکیل عفونت و به صورت منظم باید مصرف شوند.

 

روده و معده جزو اعضای حیاتی در دستگاه گوارشی هستند که گاهی اوقات به دلایلی عفونت شده و بیمار می‌شوند. داروهای مختلفی برای درمان عفونت روده و معده وجود دارد که هر کدام بر اساس علت تشکیل عفونت و به صورت منظم باید مصرف شوند.

 

عفونت معده و روده چست؟

گاهی اوقات در صورت مصرف آب یا غذای آلوده، قرار گرفتن در نزدیکی فرد مبتلا و یا شرایط بهداشتی نامناسب، معده و روده دچار ویروس و باکتری‌های زیادی شده و عفونی می‌شوند. عفونت معده و روده سبب ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی می‌شود.

عفونت معده و روده چست؟

بیشتر بخوانید درد کیسه صفرا کجاست؟

علائم عفونت معده و روده

عفونت معده و روده در افراد مختلف علائم متفاوت و متنوعی از خود بروز می‌دهد و نمی‌توان گفت که این علائم در همه افراد یکسان است. ولی به طور کلی علائم عفونت معده و روده با استفراغ؛ حالت تهوع، اسهال، درد شکم و تب همراه است. البته گاهی اوقات نیز این عفونت می‌تواند هیچ علائمی از خود نشان ندهد؛ ولی باعث انتقال عفونت به دیگران شود. در نتیجه در صورت احساس کوچک‌ترین علائم، فوراً نسبت به درمان آن اقدام کنید. عفونت روده نیز با علائم زیر همراه است؛

عوامل ایجاد کننده عفونت روده و معده

از جمله عوامل متعدد ایجاد کننده عفونت معده و روده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • مصرف آب و غذای آلوده
  • تماس با فرد مبتلا
  • عدم رعایت بهداشت
  • عدم شستشوی دست‌ها

 

بهترین دارو برای درمان عفونت روده و معده

درمان به موقع عفونت روده و معده از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه هم از انتقال عفونت به دیگران و هم از بروز مشکلات و عوارض جدی عدم درمان جلوگیری می‌شود. از جمله عوارض عدم درمان عفونت روده و معده می‌توان به نارسایی کلیه، خشکی شدید و نفخ اشاره کرد. یکی از راه‌های رمان عفونت روده و معده، مصرف داروهایی است که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند. از جمله بهترین داروهای مؤثر برای درمان عفونت روده و معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • آنتی‌بیوتیک‌ها: مترونیدازول، سفتریاکسون و سیپروفلوکساسین از جمله آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که برای درمان عفونت روده و معده کاربرد دارند. به طور کلی می‌توان گفت که آنتی‌بیوتیک‌ها جزو بهترین داروهای درمان عفونت باکتریایی روده و معده محسوب می‌شوند.
  • پروبیوتیک‌ها: لاکتوباسیل و بیفیدوباکتریا جزو باکتری‌های مفید روده و معده هستند که توسط پروبیوتیک‌ها تولید شده که مصرف آن‌ها در کنار دیگر داروها، روند بهبودی را تکمیل خواهد کرد.
  • ضد اسهال‌ها: لوموتیل، دیفلوکان و لو پرامید جزو داروهای ضد اسهال محسوب می‌شوند که اسهال را کنترل کرده و در درمان عفونت روده و معده نقش دارند.
  • ضد التهاب‌های معده: پروپرانولول و میزالامین جزو داروهایی هستند که می‌توانند عفونت دیواره معده را درمان کنند. دقت داشته باشید که برخی اوقات باکتری‌های درون معده سبب التهاب دیواره معده می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت که هر یک از این داروها بر اساس شدت و میزان عفونت معده و روده توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند.

 

انواع آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت روده و معده

عفونت روده و معده، اغلب بر اثر وجود باکتری مضر در این اعضا تولید می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان بهتری داروها برای جلوگیری از رشد و فعالیت باکتری‌های مضر در روده و معده شناخته می‌شوند. ولی باید توجه داشته باشید که آن‌ها را منظم و سر موقع مصرف کنید. از جمله آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر در درمان عفونت معده و روده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • مترونیدازول: یکی از باکتری‌های مضر دستگاه گوارشی، Helicobacter pylori و Clostridium difficile است که توسط داروی مترونیدازول مهار شده و از بین می‌رود.
  • سفتریاکسون: این نوع از آنتی‌بیوتیک برای درمان باکتری‌های عفونی روده از جمله Salmonella و Shigella مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیپروفلوکساسین: این دارو نیز برای درمان عفونت‌های Campylobacter و E. coli تجویز می‌شود.

بهترین دارو گیاهی برای عفونت روده و معده

برای درمان عفونت روده و معده می‌توان از داروهای گیاهی نیز مصرف کرد که نقش زیادی در درمان این نوع از عفونت‌ها دارند. از جمله بهتری دارو گیاهی برای درمان عفونت روده و معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • پونه: شما می‌توانید پونه را به صورت عصاره و یا داخل چای مصرف کنید. پونه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده که در دردمان عفونت و التهاب دستگاه گوارشی به صورت مؤثر عمل می‌کند.
  • زنجبیل: شما می‌توانید زنجبیل را به صورت خشک، تازه و یا چای هنگام احساس التهاب و یا عفونت در دستگاه گوارشی مصرف کنید؛ چراکه زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده و به کاهش علائم تهوع و استفراغ کمک می‌کند.
  • رازیانه: رازیانه نیز خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و بهتر است آن را به صورت عصاره یا چای برای درمان عفونت روده و معده مصرف کنید.
  • آویشن: آویشن نیز در درمان دردهای شکمی و اسهال نقش دارد؛ چراکه خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی داشته و عفونت معده و روده را کنترل می‌کند.

توجه داشته باشید که بهتر است قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین دارو گیاهی برای عفونت روده و معده

بیشتر بخوانید علائم اولیه سرطان معده

عوارض مصرف خودسرانه دارو عفونت معده و روده

مصرف خودسرانه و یا نامنظم داروهای درمان عفونت معده و روده، گاهی اوقات با عوارضی همراه است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. تهوع و استفراغ: مصرف برخی از داروهای آنتی‌بیوتیک با تهوع و استفراغ همراه هستند که در صورت قطع مصرف، علائم رفع می‌شوند. ولی اگر علائم تهوع و استفراغ ادامه یافت، بهتر است به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.
  2. حساسیت پوستی: گاهی اوقات، برخی افراد به داروهای عفونتی واکنش نشان می‌دهند و سبب ایجاد خارش یا آبریزش بینی می‌شود. در صورت بروز حساسیت شدید، باید فوراً به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  3. اسهال و نفخ معده: برخی آنتی‌بیوتیک‌ها بر تجمع باکتری‌ها در معده تأثیر می‌گذارند که در نتیجه سبب بروز اسهال و یا نفخ معده می‌شوند.
  4. دیس‌بیلانس فلور معده: از جمله دیگر عوارض مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان به تخریب فلور طبیعی معده اشاره کرد که نتیجه آن ایجاد دردهای شکمی یا عوارض گوارشی دیگر است.
  5. ایجاد مقاومت دارویی: گاهی اوقات نیز در صورت مصرف نادرست داروهای درمان عفونت، مقاومت دارویی در بدن فرد بیمار ایجاد می‌شود که عوارض جدی را به دنبال خواهد داشت.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله