دندانپزشکی و سلامت دهان

علت سوت کشیدن گوش

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

سوت کشیدن گوش، یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای اکثر ما رخ داده باشد. نکته قابل توجه این است که سوت زدن گوش مشکلی حیاتی یا تهدید کننده نیست

سوت کشیدن گوش، یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای اکثر ما رخ داده باشد. نکته قابل توجه این است که سوت زدن گوش مشکلی حیاتی یا تهدید کننده نیست و در اکثر مواقع به راحتی درمان می‌شود و گاهی اوقات نیز می‌تواند نشانه مشکل دیگری باشد. دلایل مختلفی برای سوت کشیدن گوش وجود دارد که از جمله می‌توان به آسیب گوش داخلی اشاره کرد؛ چراکه معمولاً صدا و عارضه از درون گوش شنیده می‌شود. این عارضه می‌تواند یکی از گوش‌ها و یا هر دو گوش را درگیر کند و در اکثر مواقع با کم شنوایی همراه است.

 

علت سوت کشیدن گوش چیست؟

توجه داشته باشید که اگر سوت کشیدن در گوش شما، فقط برای چند ثانیه اتفاق بیفتد، جای نگرانی نیست؛ ولی اگر سوت کشیدن مکرر باشد و یا گوش شما دائم سوت بکشد، باید برای یافتن علت سوت کشیدن گوش و درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. همان‌طور که گفتیم، اصلی‌ترین علت سوت زدن گوش، آسیب به گیرنده‌های بسیار کوچک در گوش داخلی است. معمولاً سوت کشیدن گوش به خودی خود بیماری نیست؛ بلکه نشان از یک بیماری یا وجود آسیب در گوش است. از جمله علل رایج و شایع صدای سوت در گوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • کم شنوایی که با افزایش سن ارتباط دارد

سوت کشیدن گوش می‌تواند با کم شنوایی همراه باشد که با افزایش سن در ارتباط بوده و معمولاً از 60 سالگی به بعد رخ می‌دهد. این عارضه هر دو گوش را درگیر خود می‌کند.

علت سوت کشیدن گوش

بیشتر بخوانید درمان گوش درد

  • شنیدن صدای بلند

گاهی اوقات ممکن است در معرض صدای بلند مثل فضای کنسرت، صدای ماشین‌آلات صنعتی و یا مواردی شبیه به آن قرار بگیرید، اگر این صدای بلند به گوش داخلی آسیب برساند، پس از شنیدن صدا، حتی برای یک بار، سوتی درون گوش زده می‌شود. این سوت کشیدن با کاهش شنوایی و درد در یکی از گوش‌ها یا هر دو گوش همراه است. این عارضه می‌تواند پس از مدت کوتاهی برطرف شود یا به صورت دائمی احساس شود.

  • جمع شدن موم گوش

از دیگر دلایل سوت زدن گوش، می‌توان به جمع شدن موم در داخل گوش اشاره کرد. البته سوت کشیدن گوش در این حالت به صورت خفیف احساس می‌شود. توجه داشته باشید که وظیفه اصلی موم گوش، جلوگیری از ورود مواد آلوده به گوش و محافظت از آن است؛ ولی اگر موم زیاد تولید شود و یا خوبی از گوش خارج نشود، می‌تواند سبب ایجاد مشکل از جمله سوت زدن گوش شود.

  • عفونت گوش و سینوس‌ها

اگر گوش و یا هر یک از سینوس‌ها عفونت کند، ممکن است فشار هوای ناشی از آن سبب سوت زدن گوش شود. البته این عارضه در کمتر از یک هفته برطرف می‌شود؛ ولی اگر ادامه‌دار باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • مصرف برخی از داروها

مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضد التهاب، آسپرین، دیورتیک‌ها، داروهای شیمی درمانی، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد افسردگی و... می‌توانند سبب سوت زدن گوش شوند. البته پس از قطع مصرف این داروها، مشکل حل خواهد شد.

  • TMJ

این بیماری مربوط به مشکلات فک و مفصل تم پور و مندیبولار است که می‌تواند سبب ایجاد سوت و صدای وزوز در گوش شود.

  • مشکلات ناشی از فشار خون بالا

اگر فشار خون بالا دارید و یا به صورت موقتی و در اثر مصرف برخی مواد دچار افزایش فشار خون شود، احتمال احساس صدای سوت در گوش وجود دارد.

تشخیص دلیل سوت کشیدن گوش

برای این‌که بتوانیم به درمان سوت زدن گوش بپردازیم، اول باید بتوانیم علت و دلیل سوت کشیدن گوش را به درستی پیدا کنیم. پزشک متخصص گوش، حلق و بینی در ابتدا شرح حال و سوابق پزشکی را از بیمار جویا شده و سپس به معاینه گوش، سروگردن می‌پردازد. در اکثر موارد می‌تواند به علت بیماری پی ببرد؛ ولی گاهی اوقات برای قطعی شدن علت سوت کشیدن گوش، از آزمایش‌ها و تست‌های زیر نیز استفاده می‌کند؛

  • استفاده از روش‌های تصویربرداری

پزشک متخصص برای مطمئن شدن از تشخیص یک بیماری، از تصاویر پزشکی مانند ام از آی و سی تی اسکن استفاده می‌کند.

  • انجام تست‌های آزمایشگاهی

در صورت احتمال کم خونی، اختلال غده تیروئید و یا مشکلات قلبی، آزمایش خون نیز گرفته می‌شود.

  • آزمایش شنوایی سنجی

برای انجام این آزمایش، شما درون اتاق مخصوص قرار می‌گیرید و هدفونی روی گوش شما گذاشته می‌شود. سپس صداهایی با فرکانس‌های مختلف درون هدفون پخش می‌شود و شما باید بر اساس صدایی که می‌شنوید، بر روی دکمه مخصوصی، ضربه بزنید.

تشخیص دلیل سوت کشیدن گوش

بیشتر بخوانید علت گوش درد کودکان

سخن پایانی

سوت کشیدن گوش یکی از عارضه‌هایی است که ممکن است هر فردی تجربه کرده باشد. مهم‌ترین مسئله تشخیص علت سوت کشیدن گوش و یا احساس صدای سوت در گوش است. پس از تشخیص می‌توان به ارائه راهکار و یا درمانی مناسب پرداخت. توجه داشته باشید که معمولاً سوت زدن گوش خودش بیماری نیست ولی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد. در نتیجه در صورت ادامه‌دار بودن این عارضه، سعی کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله