دندانپزشکی و سلامت دهان

درمان گوش درد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

گوش درد یکی از انواع عارضه‌هایی است که ممکن است برای گوش اتفاق بیفتد. به این صورت که در یکی از گوش‌ها یا هر دو گوش، ممکن است احساس درد خفیف تا بسیار شدید و ناتوان کننده داشته باشیم.

 

گوش درد یکی از انواع عارضه‌هایی است که ممکن است برای گوش اتفاق بیفتد. به این صورت که در یکی از گوش‌ها یا هر دو گوش، ممکن است احساس درد خفیف تا بسیار شدید و ناتوان کننده داشته باشیم. البته معمولاً کودکان و نوزادان گوش درد بیشتری را تجربه می‌کنند؛ چراکه احتمال ایجاد عفونت در گوش آن‌ها بیشتر از بزرگسالان است. گوش درد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و به روش‌های مختلفی درمان شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

علت درد گوش چیست؟

درد گوش می‌تواند به دلایل زیر رخ بدهد؛

  • ورود آب

اگر در هنگام استحمام، آب وارد گوش شده و از آن خارج نشود، سبب ایجاد عفونت و در نهایت درد گوش می‌شود.

  • مشکلات فک

گاهی اوقات مشکلات موجود در ناحیه فک و یا آسیب‌های احتمالی وارد بر آن، می‌تواند سبب ایجاد درد در ناحیه گوش شود.

  • عفونت دندان

اگر عفونت دندان درمان نشود، ممکن است عفونت به قسمت گوش گسترش یابد و سبب ایجاد درد در گوش شود.

  • عفونت

گاهی اوقات، ایجاد عفونت در برخی از قسمت‌های بدن از جمله بیماری‌های عفونی دستگاه تنفس و یا بیماری‌های سینوسی، سبب ایجاد عفونت در گوش و گوش درد می‌شوند.

  • فرو کردن اشیا

سعی کنید از فرو کردن هر گونه اشیا خارجی به داخل گوش جلوگیری کنید؛ چراکه ممکن است سبب آسیب به پرده گوش و ایجاد درد شود.

  • جرم گوش

اگر به طور طولانی مدت در محیط‌های آلوده و پر از گردوخاک قرار بگیرید، ممکن است جرم گوش انباشته شده و در صورت تخلیه نشدن می‌تواند سبب آسیب به شنوایی و گاهی اوقات ایجاد درد شود.

 

  • تغییرات فشار هوا

گاهی اوقات ممکن است هنگام سوار شدن به هواپیما و به دلیل تغییر ناگهانی فشار هوا و فشار وارده بر گوش، احساس گوش درد داشته باشید.

علت درد گوش چیست؟بیشتر بخوانید علت گوش درد کودکان

درمان درد گوش

در پاسخ به سؤال این‌که برای گوش درد چی خوبه، شما می‌توانید بر اساس علت درد گوش، به کمک روش‌های خانگی و یا مراجعه به پزشک، به درمان سریع گوش درد بپردازید؛

روش‌های خانگی درمان گوش درد

اگر درد گوش خفیف و قابل تحمل باشد، می‌توان به روش‌های زیر و البته در خانه به درمان گوش درد پرداخت؛

  • گرم نگه داشتن گوش

شما می‌توانید برای کاهش میزان درد گوش، از یک کمپرس گرم استفاده کنید و آن را برای مدتی در اطراف گوش نگه دارید.

  • مصرف مایعات

معمولاً مصرف مایعات برای کاهش و درمان هر گونه عفونت موجود در بدن توصیه می‌شود. برای درمان عفونت و درد گوش نیز می‌توانید از مصرف مایعات و جوشانده‌های گیاهی کمک بگیرید.

  • استفاده از روغن‌های گیاهی

شما می‌توانید همچنین برای درمان درد گوش از روغن‌های گیاهی نظیر اسطوخودوس یا اکالیپتوس برای درمان گوش درد استفاده کنید. به این صورت که یک الی دو قطره از آن‌ها را درون گوش خود بریزید.

 

  • ماساژ

همچنین می‌توانید به کمک ماساژ دادن لایه خارجی گوش و اطراف آن به کمک روغن‌های کنجد یا زیتون، درد ناشی از گوش را کاهش دهید.

  • استفاده از سیر

شما می‌توانید هم از سیر و هم از گل سیر برای کاهش عفونت و درد گوش استفاده کنید. به این صورت که سیر را بکوبید و مقداری روغن زیتون یا کنجد به آن اضافه کنید. سپس یک الی دو قطره از آن را درون گوش خود بریزید. همچنین می‌توانید گل سیر را درون پارچه‌ای پیچیده و بر روی گوش خود قرار دهید.

  • استفاده از مسکن‌های بدون نسخه

از دیگر راه‌های کاهش میزان درد گوش، استفاده از مسکن‌های بدون نسخه از جمله ایبوپروفن و استامینوفن است.

  • استراحت

سعی کنید در این مدت، به حد کافی استراحت کنید. خواب می‌تواند سبب بهبود و تقویت سیستم ایمنی شده و به کاهش درد کمک کند. از انجام فعالیت‌هایی مثل شنا و یا قرار گرفتن در محیط‌های پر سروصدا خودداری کنید تا میزان درد گوش افزایش نیابد.

  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض محرک‌ها

سعی کنید از قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی مثل عطرهای قوی و یا دود سیگار خودداری کنید؛ چراکه گوش را تحت فشار قرار داده و سبب افزایش درد آن می‌شوند.

  • داشتن رژیم غذایی مناسب

مصرف برخی مواد غذایی از جمله سیر، مواد دارای ویتامین سی مثل لیمو، توت فرنگی، پرتقال، کیوی، فلفل دلمه‌ای، غذاهای پروبیوتیک مثل ماست و کلم، غذاهای دارای اسیدهای چرب امگا 3 و مصرف زیاد آب می‌تواند به طور کلی سلامت بدن و در نهایت گوش را تأمین کند.

درمان درد گوش

بیشتر بخوانید 10 کلینیک برتر گوش و حلق و بینی در تهران

مراجعه به پزشک متخصص

اگر درد گوش به کمک انجام روش‌های خانگی بهبود نیافت و رفته‌رفته بیشتر شد، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. از جمله علائم گوش درد شدید می‌توان به سردرد، تشنج، تب، تورم، خروج چرک و خون از گوش و از دست دادن تعادل اشاره کرد. در صورت وجود و احساس چنین علائمی باید بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنید تا از بروز اختلالات و آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله