دندانپزشکی و سلامت دهان

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۳

سرطان سینه اتفاقی غم انگیز است که باید تا جای ممکن از آن پیشگیری کرد. کدام غذاها باعث پیشگیری از سرطان سینه می شوند؟

راه های پیشگیری از سرطان سینه

راه‌های مختلفی برای پیشگیری از سرطان سینه تاکنون ارائه شده‌اند که عبارتند از:

  • معاینه شخصی پستان‌ها از نظر برجستگی و سفتی غیر متداول
  • کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مختلف پزشکی
  • جلوگیری از حاملگی زودرس به ویژه قبل از 20 سالگی
  • داشتن وزن مناسب
  • ورزش کردن
  • پرهیز از استرس و حرص خوردن
  • مصرف مواد غذایی سالم

از این رو برای پیشگیری از سرطان سینه باید علاوه بر رعایت تمامی موارد مرتب از غذاهای مفید و کم ضرر استفاده کرد. اما مواد غذایی موثر در جلوگیری و پیشگیری از سرطان سینه و پستان کدامند؟

 

 

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم؟ | مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان سینه کدامند؟ | تغذیه پیشگیری از سرطان سینه

 

رژیم غذایی خود را متعادل کنید

گزینه های غذایی شما ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند، اگرچه دانشمندان همچنان در حال تحقیق بیشتر برای شناخت اینکه رژیم غذایی چگونه بر بیماری تأثیر می‌گذارد هستند. روی سبزیجات، میوه‌ها، لوبیا و غلات سبوس دار تمرکز کنید که باید دو سوم بشقاب شما را تشکیل دهند. یک سوم دیگر را برای پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا ماهی ذخیره کنید.

 

اطمینان حاصل کنید که فیبر دریافت می‌کنید

ماده مغذی فیبر را می‌توانید در غلات، سبزیجات، میوه‌ها و لوبیا پیدا کنید. طبق چندین تحقیق زنانی که مقدار زیادی از این غذاها را می‌خورند کمتر در معرض خطر سرطان سینه هستند. یک رژیم غذایی غنی از فیبر همچنین می‌تواند از راه‌های دیگر مانند کاهش احتمال دیابت و بیماری‌های قلبی به سلامت شما کمک کند.

 

آیا ویتامین D دریافت می کنید؟

بدن شما هنگامی که نور آفتاب به پوست شما برخورد می‌کند، ویتامین D را می سازد. اما یک روش مطمئن‌تر برای دریافت مقدار کافی ویتامین D از طریق غذاهایی مانند ماهی آزاد، ماهی ساردین، صدف و سایر مواد غذایی غنی از ویتامین D مانند شیر و آب پرتقال است. وقتی به اندازه کافی از این ماده مغذی ویتامین D استفاده نکنید، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌یابد. همچنین می‌توانید ویتامین D را به صورت مکمل دریافت کنید اما باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا باعث پیشگیری از سرطان سینه شوید.

 

بازسازی سینه بعد از سرطان سینه | همه چیز درباره بازسازی پستان

 

 

آیا سویا ایمن است؟

تمام مواد غذایی و غذاهایی که بر پایه سویا هستند مانند توفو، شیر سویا و ادامام (لوبیا سویا، دانه‌های سویای تازه)؛ دارای مواد شیمیایی به نام فیتواستروژن هستند که مشابه استروژن هستند. آخرین مطالعات نشان می‌دهد سویا باعث پیشگیری از سرطان سینه شده و حتی ممکن است احتمال بازگشت بیماری را کاهش دهد.

 

آیا باید از شکر صرف نظر کنید؟

این ایده که شیرینی‌ها "از سرطان تغذیه می‌کنند" مدت‌هاست وجود داشته است. در واقعیت حقیقت پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. یک قاشق غذاخوری برای شیرین کردن قهوه باعث رشد سریع سلول‌های سرطانی نمی‌شود اما هنوز هم عاقلانه است که مراقب میزان شکر و شیرینی اضافه شده به رژیم خود باشید. مصرف مقدار زیاد قند و شیرینی به طور منظم می‌تواند منجر به چاقی و سایر شرایطی شود که احتمال سرطان را بیشتر می‌کند. با کاهش مصرف شکر، قند و شیرینی منجر به پیشگیری از سرطان سینه شوید.

 

 

میوه و سبزیجات مصرف کنید

اگر زیاد غذاهای گیاهی می‌خورید، باعث پیشگیری از سرطان سینه می‌شوید. میوه‌ها و سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی هستند که به شما کمک می‌کنند وزن خود را کنترل کنید که برای جلوگیری از بازگشت سرطان سینه مهم است.

 

آیا محصولات ارگانیک بهتر است؟

محصولات ارگانیک بدون سموم دفع آفات و علف‌های هرز رشد می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که با مصرف محصولات ارگانیک می‌توان باعث پیشگیری از سرطان سینه شد. برای خوردن سایر میوه و سبزیجات برای از بین بردن باقیمانده مواد شیمیایی نیاز به شستن دقیق آن‌ها است.

 

 

حقایقی درباره چربی‌ها

برخی مطالعات نشان می‌دهد که چربی ممکن است در رشد تومورهای سرطانی سینه و پستان نقش داشته باشد. بهترین شرط محدود کردن چربی های اشباع شده و چربی‌های ترانس است که در غذاهایی مانند گوشت گاو، کره، پنیر، بستنی، غذاهای سرخ شده و محصولات غذایی صنعتی وجود دارد.

 

فلاونوئیدها

فلاونوئیدها ترکیبات پلی فنولی هستند که در برخی از گیاهان، سبزی‌ها و میوه‌ها وجود دارند. فلاونوئیدها با کاهش احتمال سرطان سینه مرتبط هستند. فلاونول به مقدار فراوان در پیاز، کلم بروکلی، جعفری، کرفس و چای بابونه وجود دارد؛ با مصرف فلانوئیدها از سرطان سینه پیشگیری کنید.

 

 

هشدارهای سرطان دهانه رحم چیست ؟ | علائم + درمان سرطان دهانه رحم

 

عادات روزمره برای کاهش خطر سرطان سینه | عادات روزمره برای پیشگیری از سرطان سینه

 

لوازم بهداشتی و آرایشی خود را بررسی کنید

بسیاری از محصولات آرایشی، لوسیون‌ها و ماسک مو دارای پارابن هستند که می‌توانند مانند استروژن ضعیف در بدن شما عمل کنند. برخی از دانشمندان احتمال می‌دهند ماده شیمیایی پارابن ممکن است باعث سرطان پستان با تومورهای گیرنده مثبت شوند. اگر نگران هستید می‌توانید اقلام ساخته شده بدون پارابن را خریداری کنید تا باعث پیشگیری از سرطان سینه شوید.

 

اطلاعات صحیح از موارد پیشگیری از سرطان سینه داشته باشید

اطلاعات غلط زیادی در مورد سرطان سینه وجود دارد. به طور مثال ماموگرافی ابزاری مهم برای غربالگری سینه‌ها است و باعث گسترش تومور نمی‌شود. اگر زیر بغل خود را با تیغ بزنید یا از ضد تعریق استفاده کنید خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نخواهید داد. استفاده از سوتین – فنردار یا انواع دیگر – باعث پیشگیری از سرطان سینه یا افزایش خطر ابتلا به آن تأثیر نمی‌گذارد.

 

جلوگیری از چاقی

آنچه می‌خورید بر وزن شما تأثیر می‌گذارد و چاقی احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. اگر قبلاً به سرطان سینه مبتلا شده‌اید، اضافه وزن نیز می‌تواند احتمال بازگشت آن را بیشتر کند. اگر یک رژیم غذایی سالم -رژیم غذایی غنی از سبزیجات، غلات سبوس دار، مرغ و ماهی- انتخاب کنید ممکن است احتمال زندگی طولانی‌تر بعد از سرطان پستان را افزایش دهید.

 

 

شب‌ها اتاق را تاریک نگه دارید

زنان در معرض نور زیاد در شب - چه به دلیل کار در شیفت کاری و چه زندگی در مناطقی که نور کافی دارند - ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سرطان پستان باشند. بدن زنان هنگام تاریکی هوا هورمونی به نام ملاتونین را ایجاد می‌کند تا فرد احساس خواب آلودگی کند. اگر می‌توانید البته تا جای ممکن سعی کنید میزان نور شب را کنترل کنید. ابزارهایی مانند چشم بند، چراغ خواب کوچک و کم نور و تاریک نگه داشتن اتاق می‌توانند باعث پیشگیری از سرطان سینه شوند.

 

 

وزن سالم داشته باشید

هنگامی که شما یک رژیم غذایی متعادل را رعایت کرده و ورزش می‌کنید، هر دوی آن‌ها با هم می‌تواند به شما در داشتن وزن سالم کمک کند، همچنین باعث پیشگیری از سرطان سینه می‌شود. وزن زیاد به خصوص در بزرگسالی به ویژه برای زنانی که یائسه شده‌اند، با خطر بیشتر ابتلا به بیماری در ارتباط است.

 

کنترل بارداری خود را در نظر بگیرید

انواع مختلف روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری - مانند قرص‌ها و IUD – باعث پیشگیری از سرطان سینه می‌شوند همچنین می‌توانند از شما در برابر انواع دیگر تومورها محافظت کنند. پزشک به شما کمک می‌کند تا درمورد اینکه چگونه مواردی که احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند با قابلیت اطمینان و فواید سلامتی، انواع روش‌های هورمونی مختلف جلوگیری از بارداری را مقایسه کنید و تصمیم بگیرید که بهترین گزینه برای پیشگیری از بارداری و حفظ سلامتی چیست. برخی از زنان برای کاهش علائم یائسگی یا جلوگیری از شکستگی استخوان از هورمون درمانی جایگزین (HRT) استفاده می‌کنند که با این کار خطر ابتلا به سرطان سینه و پستان هنگامی که نوع ترکیبی (استروژن و پروژسترون) مصرف می‌کنید یا چندین سال فقط از نوع فقط استروژن استفاده می‌کنید افزایش می‌یابد. اگر یائسگی به طور جدی روی شما تأثیر می‌گذارد در مورد گزینه‌های درمانی موجود دیگر با پزشک خود صحبت کنید. اگر تصمیم دارید در هر حال هورمون درمانی جایگزین (HRT) مصرف کنید، از پزشک زنان خود تقاضا کنید کمترین دوز موثر را برای کمترین زمان ممکن جهت پیشگیری از سرطان سینه تجویز کند.

 

راه های پیشگیری از سرطان | 13 گام برای پیشگیری از سرطان

 

الکل را کنار بگذارید

اگر مرد یا زنی هستید که روزانه دو یا سه وعده شراب، آبجو یا مشروبات الکلی مصرف می‌کنید، خطر ابتلا شما به سرطان سینه 20٪ بیشتر از فردی است که به هیچ وجه الکل نمی نوشد. کارشناسان می‌گویند اگر می‌خواهید از سرطان سینه پیشگیری کنید از مصرف الکل خودداری کنید.

 

سیگار نکشید

مصرف دخانیات به ویژه در زنان جوانی که تاکنون یائسه نشده‌اند با خطرات بیشتر یعنی احتمال ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است. میزان سیگار کشیدن، سن شروع و مدت زمان ادامه سیگار کشیدن بر احتمال ابتلا به این بیماری تأثیر می‌گذارد. اگر سیگاری هستید، از پزشک و مراکز ترک اعتیاد خود در مورد راه‌های کمک به ترک سیگار کمک بگیرید.

 

 

از وجود بافت متراکم سینه خود اطلاع یابید

آرایش همه سینه‌ها با یکدیگر متفاوت است. اگر بدن شما چربی کمتری داشته و غدد شیر و بافت حمایتی بیشتری داشته باشد از نوع متراکم نامیده می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد و تشخیص سلول‌های غیر طبیعی را در اسکن سینه و ماموگرافی دشوار کند. ماموگرافی یکی از روش‌های اندازه گیری نوع بافت سینه است که متخصص رادیولوژی با استفاده از آن میزان بافت متراکم سینه به بافت غیر متراکم را در پستان ارزیابی می‌کند تا میزان دانسیته پستانی تعیین شود. اگر پستان متراکم دارید، اقدامات دیگری برای پیشگیری از سرطان سینه انجام دهید. شاید لازم باشد بیشتر اوقات غربال شوید یا از آزمایش های غربالگری پیشرفته‌تری استفاده کنید.

 

تمرینات خود را انجام دهید

فعالیت بدنی منظم می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان سینه شود. متخصصان می‌گویند در طول یک هفته باید 150 دقیقه ورزش متوسط ​​یا 75 دقیقه تمرین سخت و شدید داشته باشید. همچنین می‌توانید کمی از هر دو (ورزش متوسط و تمرین سخت) را همزمان انجام دهید.

 

 

برچسب ها:
Breast Cancer
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید