دندانپزشکی و سلامت دهان

اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی چیست ؟ | علائم + علل + درمان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

بسیاری از بانوان قبل از پریود شدن دچار افسردگی، زود رنجی و حساسیت بیش از حد می شوند که نمی دانند به PMDD مبتلا هستند. اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی را بشناسید.

اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی چیست؟

اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی یا اختلال دیسفریک پیش از قاعدگی (PMDD) مشکل جدی‌تری نسبت به سندروم پیش از قاعدگی است که علائم عاطفی و جسمی ایجاد می‌کند، اما علائم آن‌ها شدت بیشتری دارد به طوریکه علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) می‌تواند در زندگی روزمره زنان و دختران از جمله کار، مدرسه، زندگی اجتماعی و روابط تداخل ایجاد کند و حتی تا یائسگی ادامه داشته باشد.

 

 

علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD)

علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) عبارتند از:

  1. نوسانات خلقی
  2. افسردگی یا احساس نا امیدی
  3. عصبانیت شدید و درگیری با افراد دیگر
  4. تنش، اضطراب و تحریک پذیری
  5. علاقه‌ای به فعالیت‌های معمول خود نداشتن
  6. مشکل در تمرکز
  7. خستگی
  8. تغییر در اشتها
  9. احساس عدم کنترل
  10. مشکلات خواب (خواب بیش از حد یا بی خوابی)
  11. نفخ شکم و دل درد
  12. حساس شدن پستان‌ها
  13. سردرد
  14. درد مفاصل یا عضلات
  15. گرگرفتگی

چند راهکار ساده برای پیشگیری از سکته مغزی

 

 

علل اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) | عوامل خطرساز ایجاد اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD)

محققان علت دقیق اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) را نمی‌دانند اما بیشتر حدس بر این است که یک واکنش غیر طبیعی به تغییرات هورمونی چرخه قاعدگی می‌باشد. PMDD تا 5٪ از زنان در سنین باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از زنان مبتلا به PMDD ممکن است دچار اضطراب یا افسردگی شوند. مطالعات نشان داده است که ارتباطی بین PMDD و سطح پایین سروتونین (یک ماده شیمیایی در مغز که به انتقال سیگنال‌های عصبی کمک می‌کند) وجود دارد. سلول‌های مغزی خاصی که از سروتونین استفاده می‌کنند؛ خلق و خو، توجه، خواب و درد را نیز کنترل می‌کنند. تغییرات هورمونی ممکن است باعث کاهش سروتونین شود و منجر به علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) شود.

 

تشخیص اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD)

اگر علائم کلاسیک اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) را دارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک سوابق شما را بررسی کرده و معاینات ابتدایی و برخی از آزمایشات را انجام می‌دهد تا بفهمد چه احساسی از نظر روحی و روانی دارید. قبل از اینکه پزشک شما را با اختلال دیسفریک قبل از قاعدگی تشخیص دهد، اطمینان می‌یابد که مشکلات عاطفی مانند افسردگی یا اختلال وحشت زدگی یا حمله پانیک باعث ایجاد علائم در شما نمی‌شود. همچنین سایر موارد پزشکی یا زنان مانند اندومتریوز، فیبروم، یائسگی و مشکلات هورمونی را بررسی می‌کند.

همه چیز درباره حملات پانیک | علائم + درمان

پزشک در صورتی می‌تواند شما را با اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) تشخیص دهد که حداقل پنج مورد از علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) ذکر شده در قسمت قبل را با شرایط زیر دارید:

  • علائم 7-10 روز قبل از پریود شدن شروع می شوند.
  • علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) کمی بعد از شروع خونریزی از بین می‌روند.

اگر روزانه با علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) سر و کار دارید و با شروع قاعدگی بهتر نمی‌شوند، بعید است مبتلا به PMDD باشید.

کاشت مو به روش sut چیست ؟ | مزایا + عوارض + قیمت

 

 

درمان اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD)

درمان‌های معمول برای اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • هورمون درمانی (مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری)
  • تغییرات چشمگیر در خوردن (رژیم غذایی خاص)
  • ورزش منظم
  • مدیریت استرس
  • مکمل‌های ویتامین
  • داروهای ضد التهاب

برخی از داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) ممکن است علائمی مانند سردرد، حساسیت در پستان‌ها، کمردرد و گرفتگی را کاهش دهند. داروهای ادرار آور، که به آن‌ها قرص آب نیز گفته می‌شود، می‌توانند به رفع احتباس مایعات و نفخ ناشی از دیسفریک پیش از قاعدگی کمک کنند. برای برخی از زنان مصرف 1200 میلی گرم در روز از رژیم غذایی حاوی کلسیم و مکمل ممکن است به کاهش علائم اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) کمک کند. ویتامین B6، منیزیم و تریپتوفان با نام علمی (L-tryptophan) نیز ممکن است موثر باشد اما قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

برخی مطالعات نشان می دهد كه گیاه پنج انگشت با نام علمی Vitex agnus-castus برای درمان اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) مفید است اما تحقیقات كافی برای اطمینان وجود ندارد به همین دلیل قبل از استفاده حتما نظر پزشک خود را جویا شوید. همچنین صحبت با روانشناس ممکن است به شما کمک کند تا روش‌های جدیدی برای مدیریت PMDD پیدا کنید. آرامش درمانی، مدیتیشن، رفلکسولوژی (بازتاب درمانی، انعکاس درمانی) و یوگا نیز کمک کننده هستند.

 

درمان زودانزالی در مردان | دلایل بروز زودانزالی در مردان چیست؟

 

تفاوت اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) با سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی PMS بیماری شایعی است که بسیاری از زنان و دختران در سن قاعدگی به آن مبتلا هستند که بر مجموعه رفتارها و احساسات یک زن تاثیر می‌گذارد و معمولا علائم آن 5 تا 11 روز قبل از قاعدگی شروع می‌شود و با پریود شدن از بین می‌رود. اما اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی (PMDD) علائم ناتوان کننده و بازدارنده‌ای دارد که شدت آن از PMS بیشتر است که حتی کیفیت زندگی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین باید درمان آن را جدی گرفت و به پزشک زنان مراجعه کرد.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید