دندانپزشکی و سلامت دهان

داروهای مضر در بارداری کدامند؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

قصد باردار شدن دارید یا باردار هستید و دنبال داروهای مضر در بارداری می گردید؟ ما به شما مادر دلسوز کمک می کنیم تا داروهای مضر را بشناسید.

چه داروهایی در دوره بارداری مضر است؟

بسیاری از زنان در سه ماه اول بارداری خود، نمی‌دانند که باردار هستند و پس از اینکه متوجه بارداری می‌شوند درصدد یافتن داروهای مضر در بارداری هستند تا از آسیب به خود و جنین پیشگیری کنند تا نوزادی سالم به دنیا بیاورند. اگر جنینی در شکم دارید و نگران سلامتی او هستید با ما در سایت خوب میشی همراه باشید تا با لیست داروهای ممنوعه در بارداری آشنا شوید.

 

لیست داروهای ممنوع در بارداری

 

ایزوترتینوئین (Absorica)

ایزوترتینوئین نوعی قرص است که برای آکنه و جوش مصرف می‌شود که در صورت مصرف آن در دوران بارداری خطرها و نقایص مادرزادی متوجه جنین خواهد بود و در لیست داروهای مضر در بارداری جای دارد.

 

 

کلونازپام (کلونوپین)

کلونازپام معروف به کلونوپین نوعی قرص برای جلوگیری از تشنج، درمان اضطراب و استرس است که به عنوان داروهای مضر در بارداری شناخته می‌شود که ممکن است به کودک آسیب برساند. در صورت ضرورت مصرف کلونازپام در دوران بارداری باید به اندازه تجویز شده توسط پزشک مصرف کرد.

 

65 عوارض قرص کلونازپام

 

لیپیتور (آتورواستاتین)، لوواستاتین،  پراواستاتین (پراواکول)، زوکور (سیمواستاتین) و فلوواستاتین (لسکول)

داروهای نام برده شده در گروه استاتین هستند که برای کاهش کلسترول خون استفاده می‌شوند. بیوسنتز کلسترول یکی از مهم‌ترین فرآیندهای متابولیک (سوخت و ساز) در بدن انسان‌ها است که توسط سلول‌های کبدی انجام می‌شود که استاتین‌ها در دوره بارداری تاثیر نامطلوبی روی جنین گذاشته و باعث ایجاد ناهنجاری‌های جنینی در زنان باردار می‌شود که در لیست داروهای مضر در بارداری جای می‌گیرد. حتی اگر قصد باردار شدن دارید باز هم مصرف استاتین‌ها ممنوع بوده و باید برای جایگزینی داروی کاهش کلسترول با پزشک مشورت کنید.

 

آرتروتک (دیکلوفناک+ میزوپروستول)

یکی دیگر از داروهای مضر در بارداری آرتروتک است. آرتروتک ترکیبی از دیکلوفناک و میزوپروستول است که برای درد مفاصل ناشی از آرتروز یا آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود که باعث سقط جنین، زایمان زودرس و یا نقایص مادرزادی می‌شود.

 

میگرنال (دی هیدرو ارگوتامین مزیلات)

داروی dihydroergotamine mesylate برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می‌شود که به خاطر ایجاد انقباضات رحمی در لیست داروهای مضر در بارداری قرار می‌گیرد که منجر به بارداری پر خطر می‌شود.

 

 

کومادین (وارفارین)

قرص وارفارین با نام تجاری کومادین نوعی داروی رقیق کننده خون است که مانع از انعقاد و لخته شدن خون در ورید‌ها، رگ‌ها، قلب و ریه‌ها می‌شود. وارفارین از جفت عبور کرده و باعث ایجاد ناهنجاری‌ها در جنین به خصوص در سه ماهه اول می‌شود. برای زنانی که از وارفارین استفاده می‌کنند و قصد بارداری دارند به محض باردار شدن با تجویز پزشک داروی Lenovox (هپارین با وزن مولکولی کم) جایگزین وارفارین می‌شود.

 

سوریاتان (Acitretin)

اسیترتین با نام تجاری سوریاتان نوعی کپسول خوراکی است که در لیست داروهای مضر در بارداری قرار دارد. از اسیترتین برای درمان پسوریازیس شدید استفاده شده و مصرف آن در دوران حاملگی ممنوع است که منجر به مرگ یا نقص عضو جنین می‌شود. اسیترتین نباید توسط بانوان باردار یا زنانی که قصد دارند در طی 3 سال پس از استفاده از استیترین باردار شوند استفاده شود. زنان فعال جنسی در سنین باروری که از اسیترتین استفاده می‌کنند نیز باید حداقل از دو نوع کنترل بارداری به طور همزمان استفاده کنند.

 

 

راهکارهای قطع سریع پریود | قرص برای قطع خونریزی قاعدگی

 

تمازپام (Restoril)

یکی دیگر از داروهای مضر در بارداری، داروی تمازپام با نام تجاری Restoril است که یک دارو از گروه بنزودیازپین به شمار می‌رود که با خصوصیت ضد اضطراب و آرامبخشی خود برای درمان بی خوابی بزرگسالان استفاده می‌شود. بنزودیازپین‌ها از جفت عبور کرده و باعث زایمان زودرس و وزن کم به هنگام تولد می‌شود.

 

دانازول (دانوکرین)

دانازول (Danazol) با نام تجاری Danocrine روی تخمدان‌ها وغده هیپوفیز تاثیر گذاشته که از آن به عنوان یکی از داروهای مضر در بارداری یاد می‌شود. از دانازول برای درمان آندومتریوز (رشد بافت‌های همانند رحم در جایی بیرون از رحم)، درد و حساسیت پستان به دلیل بیماری فیبروکیستیک پستان استفاده می‌شود. دانازول یا باید در زمان پریودی مصرف شود یا به هر نحو از باردار نبودن اطمینان حاصل شود در غیر این صورت باعث زیاد شدن هورمون مردانه در بدن زنان و تاثیر نامطلوب بر جنین می‌شود.

 

لِفلونوماید (آراوا)

Leflunomide‎ با نام تجاری Arava داروی تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن است که برای درمان آرتروز پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. لفلونوماید باعث کاهش التهاب در مفاصل می‌شود اما در لیست داروهای مضر در بارداری قرار می‌گیرد. زنانی که توانایی جنسی دارند به دلیل احتمال آسیب به جنین بر اثر مصرف لفلونوماید باید از باردار شدن جلوگیری کنند و به طور همزمان از دو روش پیشگیری از بارداری مانند کاندوم و قرص ضد بارداری استفاده کنند یا اگر قصد بارداری دارند با مشورت پزشک از داروی جایگزین استفاده کنند. همچنین باید دانست که آراوا می‌تواند پس از قطع مصرف به مدت 2 سال در بدن باقی بماند. آراوا در دوران بارداری باعث ایجاد نقص در جنین می‌شود.

 

 

لوپرولید (لوپرون)

لوپرون (leuprolide) داروی ترزیق زیر جلدی است که در زنان برای درمان آندومتریوز و فیبروم رحم استفاده می‌شود و در لیست داروهای مضر در بارداری جای دارد. اگرچه لوپرولید معمولاً تخمک گذاری را مهار می‌کند و باعث متوقف شدن قاعدگی می‌شود اما باید از داروهای ضد بارداری غیر هورمونی همراه با آن استفاده شود.

 

متوترکسات (روماتروکس)

Methotrexate برای درمان پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. گزارش شده است که باعث مرگ جنین و یا ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شود. همچنین برای زنان در سنین باروری توصیه نمی‌شود. بنابراین متوترکسات همانند سایر دارو در لیست داروهای مضر در بارداری قرار می‌گیرد.

 

16 غذا که نباید در دوران بارداری بخورید

 

تازوراک (تازاروتن)

تازوراک نوعی داروی موضعی برای درمان آکنه، چین و چروک و پسوریازیس است. تازوراک ممکن است باعث ناهنجاری‌های جنینی شود و برای مصرف آن باید آزمایش منفی بارداری طی 2 هفته قبل از درمان انجام شود.

 

 

کلرامفنیکل

کلرامفنیکل با نام لاتین Chloramphenicol نوعی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی است که معمولا به صورت ترزیقی تجویز می‌شود و در فهرست داروهای مضر در بارداری قرار دارد چرا که می تواند باعث اختلالات خونی و سندرم کودک خاکستری شود.

 

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان

 

لووفلوکساسین و سیپروفلوکساسین (سیپرو)

Levofloxacin و ciprofloxacin از انواع آنتی بیوتیک‌ها هستند که باعث تاخیر در رشد عضلات و اسکلت کودک، پارگی آئورت و خونریزی شوند. همچنین احتمال سقط را افزایش دهند بنابراین مادران باردار باید بدانند لووفلوکساسین و سیپروفلوکساسین جزو داروهای مضر در بارداری هستند.

 

پریماکین (Primaquine) یا پریماکویین

پریماکویین برای درمان مالاریا استفاده می‌شود که برای رشد جنین مضر بوده و به سلول‌های خونی جنین آسیب می‌رساند به همین دلیل جزو داروهای مضر در بارداری است.

 

سولفونامید

سولفونامیدها نوعی آنتی بیوتیک هستند که با عنوان داروهای سولفا شناخته می‌شوند که برای از بین بردن میکروب‌ها و درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. سولفونامیدها باعث ایجاد زردی در نوزادان شده و احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهند از این رو در لیست داروهای مضر در بارداری قرار می‌گیرند.

 

 

تری متوپریم (Primsol)

تری متوپریم نوعی آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌های باکتریایی است که رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند. در صورت مصرف تری متوپریم در دوران بارداری، نقص لوله عصبی در نوزاد مشاهده خواهد شد که نوعی اختلال در مغز یا نخاع است که به همین دلیل جزو داروهای مضر در بارداری به شمار می‌آید.

 

علائم افسردگی در بارداری و درمان آن | افسردگی در بارداری چگونه است

 

کدئین

داروهای کدئین دار مانند استامونوفین کدئین دار جایگاه خاصی نزد مردم دارند در حالیکه برای مادر باردار جزو داروهای ممنوعه محسوب می‌شود زیرا کدئین نوعی ماده مخدر قوی است روی اندام‌ها و ارگان‌های حیاتی جنین تاثیر می‌گذارد و ممکن است منجر به سقط جنین شود.

 

ایبوپروفن

یکی دیگر از داروهای مضر در بارداری ایبوپروفن است که دوزهای بالای آن می‌تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • سقط جنین
  • تاخیر در زایمان
  • باز ماندن مجرای شریانی نوزاد
  • آسیب به بافت روده (انتروکولیت نکروزان)
  • خونریزی
  • کاهش حجم مایع آمنیوتیک (الیگوهیدرآمنیوس)
  • کرنیکتروس جنینی (نوعی آسیب مغزی)
  • سطح غیر طبیعی ویتامین K

سه ماهه اول بارداری ممکن است مادر با دلیل ناآگاهی از بارداری خود ناخواسته از ایبوپروفن در دوز کم استفاده کند که احتمال دارد خطر چندانی متوجه جنین نباشد اما از سه ماهه دوم به بعد باید از مصرف آن خودداری کرد به خصوص در ماه‌های آخر بارداری که باعث نقص قلب جنین می‌شود.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید