دندانپزشکی و سلامت دهان

درد کاشت مو چند روز طول میکشد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۳
دسته ها:

آیا کاشت مو درد دارد؟ به تازگی تصمیم به کاشت مو گرفته اید اما درد احتمالی آن شما را منصرف میکند؟ در اینجا در رابطه با درد کاشت مو بیشتر بخوانید

یکی از عوامل تاثیرگذار روی ظاهر و حتی اعتمادبه‌نفس افراد داشتن موهایی زیبا و پرپشت است. بعضی از افراد مبتلا به طاسی برای بهبود ظاهر خود به انواع روش‌های درمانی روی می‌آورند. کاشت مو ایمن‌ترین و موثرترین روش برای درمان ریزش مو و رفع قسمت‌های طاس و کم‌پشت سر است.

در این روش فولیکول‌های مو از قسمت پرپشت سر برداشته شده و در نواحی طاس و کم‌پشت کاشته می‌شوند. اغلب کسانی که می‌خواهند مو بکارند، از دردی که باید تحمل کنند، واهمه دارند. اما آیا واقعا کاشت مو درد دارد؟ درد کاشت مو به کدام روش بیشتر است؟ آیا می‌توان درد آن را کاهش داد؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

آیا کاشت مو درد دارد؟

کاشت مو در دسته عمل‌های جراحی قرار می‌گیرد و طبیعتا هیچ عملی بدون درد نیست. البته که پزشک قبل از انجام مراحل کاشت مو ناحیه مورد نظر را با استفاده از پمادهای موضعی، بی‌حس می‌کند. از آنجایی که سطح تحمل درد در تمام افراد یکسان نیست،‌ نمی‌توان گفت آیا شما در حین کاشت مو دردی احساس خواهید کرد یا نه.

پاسخ سوال آیا کاشت مو درد دارد را در مقاله «آیا درد کاشت مو قابل تحمل است؟» از کلینیک صدف این‌گونه می‌خوانیم: « بیماران  گزارش کرده‌اند که فرآیند کاشت با احساس ناراحتی همراه است و همانطور که می دانیم بیماران در طول عمل هوشیار هستند و بدین ترتیب گزارش کردند که فرآیند کاشت بیش از آنکه که دردناک باشد ناراحت کننده است. با اینکه بیماران در طول عمل هوشیارند ممکن است فکر کنید متوجه برداشتن فولیکول‌ها و کاشتن آنها خواهند شد ولی بیهوشی موضعی باعث می‌شود بیمار هیچ دردی را حس نکند.»

درد کاشت مو به روش FUT

fut یکی از قدیمی‌ترین روش‌های کاشت مو است. در این روش فولیکول‌های مو به‌صورت یک نوار باریک از پشت سر برداشته می‌شود. بعد از جداسازی و آماده‌سازی، فولیکول‌ها در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شوند. کاشت موی FUT یک روش تهاجمی بوده و به‌دلیل برش ایجادشده در قسمت سر نیازمند دوره طولانی‌تری برای بهبود است. همچنین درد این روش در حین عمل و بعد از عمل نسبت به سایر روش‌های کاشت مو بیشتر است.

درد کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT تا حد زیادی ایرادات روش FUT را برطرف کرده است. برداشت مو در این روش با برش همراه نیست. بلکه پزشک با استفاده از دستگاه مخصوصی فولیکول‌ها را تک به تک از پوست سر برمی‌دارد. به همین دلیل معمولا زخم‌های ایجادشده در این روش به‌صورت نقطه‌های قرمز بسیار ریز است که در زمان کوتاهی بهبود می‌یابند. درد کاشت مو در این روش به‌دلیل استفاده از دستگاه‌های ظریف بسیار کمتر از FUT است.

علاوه بر این دو روش،‌ روش‌های دیگری هم برای کاشت مو وجود دارند که بدون هیچ‌گونه دردی قبل یا بعد از عمل انجام می‌شوند. کاشت موی غیر قابل رشد یکی از این روش‌هاست. در مقاله‌ای می‌خوانیم:‌ «در روش HRT ابتدا یک لایه‌ی خیلی نرم و نازک که پر از حفره‌های ریز است روی پوست سر چسبانده می‌شود. بعد از آن نوبت به تار موهای شبیه‌سازی شده می‌رسد‌. تار موهایی‌ که طبیعی(اهدا شده توسط افراد) یا مصنوعی(ساخته شده از الیاف مخصوص) هستند‌.»

درد کاشت مو با بی حسی کاملا رفع میشود؟

قبل از شروع عمل پزشک ناحیه تحت درمان را بی‌حس می‌کند. بی‌حسی ممکن است از نوع تزریقی یا به‌صورت پماد موضعی باشد. بنابراین قبل از عمل تنها دردی که باید تحمل کنید، درد تزریق بی‌حس‌کننده است. تزریق بی‌حسی با استفاده از یک سوزن بسیار ریز و سریع انجام می‌شود. پس از چند دقیقه که بی‌حسی اثر کرد، پزشک کار برداشت و کاشت مو را شروع می‌کند.

 

اثر کامل داروی بی‌حس‌کننده معمولا حدود 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد. با این حال بسیاری از بیماران در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه احساس بی‌حسی می‌کنند. با وجود بی‌حسی دیگر اثری از درد در ناحیه برداشت و کاشت فولیکول وجود ندارد. اثر بی‌حسی معمولا تا سه ساعت بعد از تزریق می‌ماند. بنابراین قبل از اینکه اثر بی‌حسی از بین برود، عمل کاشت مو تمام شده است.

بعد از عمل کاشت مو درد احساس خواهد شد؟

تا اینجا متوجه شدیم که با وجود تزریق یا استفاده از پمادهای بی‌حسی، فرد هیچ احساس دردی در ناحیه برداشت و کاشت مو احساس نخواهد کرد. اما از آنجایی که عمل روی پوست سر انجام گرفته، طبیعی است که بعد از رفع اثر بی‌حسی، پوست دچار تورم و درد شود.

البته درد و احساس ناراحتی در ناحیه سر معمولا به‌زودی برطرف می‌شود. در این زمان با انجام مراقبت‌هایی و استفاده از داروهای تجویزشده توسط پزشک می‌توانید درد خود را کاهش دهید.

چطور درد بعد از عمل را کاهش دهیم؟

برای کاهش درد بعد از کاشت مو سایت fellermedical پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد. در این سایت می‌خوانیم:

«خوشبختانه بیماران بعد از جراحی از بروز درد یا ناراحتی‌های آزاردهنده گزارشی نمی‌دهند. پزشک بعد از اتمام جراحی دوباره داروی بی‌حس‌کننده تجویز می‌کند. این کار باعث می‌شود که پوست سر شما دوباره به مدت سه ساعت بی‌حس شود و هیچ‌گونه درد یا ناراحتی احتمالی را احساس نکنید.

اکنون سه ساعت فرصت دارید تا به منزل برسید، در شرایط استراحت قرار بگیرید و داروهای مسکن تجویز‌شده توسط پزشک را مصرف کنید. اگر طبق دستور پزشک قبل از رفع بی‌حسی داروهای خود را مصرف کنید، هیچ‌گونه دردی در این زمان احساس نخواهید کرد.

در طول روز با مصرف منظم مسکن‌ها و داروها می‌توانید جلوی درد را بگیرید و با آرامش به رخت‌خواب بروید. صبح روز بعد از عمل، تمام پتانسیل درد باید از بین رفته باشد. تقریبا تمام بیماران فردای عمل به هیچ دارویی احساس نیاز نمی‌کنند و متحمل هیچ دردی نمی‌شوند. اما اگر شما در این زمان باز هم احساس درد کردید، می‌توانید دوباره از مسکن استفاده کنید.»

کلام آخر

به لطف بی‌حسی موضعی و داروهای مسکن بعد از عمل کاشت مو دردناک نیست. البته که هیچ‌کدام از عمل‌های جراحی نمی‌توانند کاملا بدون درد باشند. اما درد کاشت مو بسیار خفیف و زودگذر است و حتی می‌توانید با انجام مراقبت‌های لازم و مصرف دارو آن را به‌راحتی کنترل کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید