دندانپزشکی و سلامت دهان

کاردیوورژن قلبی چیست ؟ | عمل کاردیوورژن + عوارض کاردیوورژن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

ریتم و ضربان نامنظم قلب می تواند خطرناک و زمینه ساز بیماری های بعدی باشد که پزشک برای برطرف کردن آن کاردیوورژن شیمیایی یا الکتریکی را پیشنهاد می دهد.

کاردیوورژن قلبی چیست؟ (Cardioversion)

اگر ضربان قلب نامنظم دارید که آریتمی یا فیبریلاسیون دهلیزی نامیده می‌شود درمانی به نام کاردیوورژن پیشنهاد می‌شود تا ریتم طبیعی قلب برگردد. اگر قلب خیلی سریع و ناهموار بتپد می‌تواند خطرناک باشد چرا که ممکن است خون کافی به بدن نرسد. همچنین ضربان نامنظم قلب می‌تواند منجر به سکته یا حمله قلبی شود.

 

چه زمانی پزشک از کاردیوورژن استفاده می‌کند؟

هنگامی که داروها به درمان نامنظم بودن ریتم قلب کمک نکنند کاردیوورژن یکی از گزینه‌های اصلی پیشنهادی است که می‌تواند کمک کننده باشد.

 

 

در کاردیوورژن چه اتفاقی می‌افتد؟

پزشک از دستگاهی مخصوص برای ارسال انرژی الکتریکی به قلب استفاده می‌کند که دستگاه کاردیوورژن نامیده می‌شود و باعث می‌شود که ریتم طبیعی ضربان قلب را بازیابی کند تا قلب بهتر بتواند پمپاژ کند.

 

انواع کاردیوورژن

دو نوع کاردیوورژن وجود دارد که پزشک تصمیم می‌گیرد که کدام نوع آن برای شما مناسب‌تر است. کاردیوورژن در بیمارستان یا مراکز قلب به صورت سرپایی و با تعیین وقت قبلی انجام می‌شود. در ادامه با:

  • کاردیوورژن دارویی (کاردیوورژن شیمیایی)
  • کاردیوورژن الکتریکی

آشنا می‌شویم.

 

مطلب پیشنهادی:

همه چیز درباره حملات پانیک | علائم + درمان

 

کاردیوورژن دارویی | کاردیوورژن شیمیایی

اگر آریتمی شما اضطراری و حاد نباشد معمولا پزشک از دارو استفاده می‌کند تا ضربان قلب به حالت طبیعی برگردد که کاردیوورژن شیمیایی یا دارویی نامیده می‌شود. دارو از طریق IV (ترزیقی) دریافت می‌شود اما گاهی اوقات دارو به صورت قرص خواهد بود که در هر حال پزشک قلب شما را بررسی می‌کند. نوع داروی مورد استفاده بسته به نوع ریتم غیر طبیعی و سایر مشکلات پزشکی متفاوت خواهد بود. موارد زیر داروهایی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • آمیودارون (Cordarone)
  • فلکاینید (Tambocor)
  • ایبوتیلید (Corvert)
  • پروپافنون (ریتمول)
  • دوفتیلید (Tikosyn)

 

 

کاردیوورژن الکتریکی

اگر داروها قادر به اصلاح کردن ریتم قلب نباشند از کاردیوورژن الکتریکی استفاده می‌شود که با عنوان کاردیوورژن جریان مستقیم یا DC شناخته می‌شود. کاردیوورژن الکتریکی یک شوک الکتریکی هماهنگ و تعریف شده است که توسط پدل یا الکترودهای مخصوص به دیواره سینه و پشت متصل می‌شود تا ریتم طبیعی ضربان قلب بازگردانده شود. قبل از انجام کاردیوورژن الکتریکی به شما داروی آرامبخش ترزیق خواهد شد در نتیجه متوجه روند کار نخواهید شد. ممکن است پس از آن پوست کمی تحریک شود که پزشک توصیه می‌کند از کرم یا لوسیون استفاده کنید تا درد و خارش تسکین یابد.

 

کاردیوورژن و دفیبریلاسیون

از انواع شوک‌های الکتریکی به:

  • شوک هماهنگ
  • شوک غیر هماهنگ

می‌توان اشاره کرد که شوک هماهنگ همان کاردیوورژن الکتریکی است اما شوک غیر هماهنگ، دفیبریلاسیون (Defibrilation) نامیده می‌شود که به معنای انقباضات ناهماهنگ قلبی است. دفیبریلاسیون در مقابل کاردیوورژن الکتریکی قرار دارد که در آن پزشکان از شوک‌های فشار قوی برای درمان آریتمی‌های تهدید کننده زندگی در قلب استفاده می‌شود کاردیوورژن الکتریکی با شوک الکتریکی دفیبریلاسیون متفاوت است زیرا از دفیبریلاسیون در لحظه‌های از قبل پیش بینی نشده استفاده می‌شود در حالیکه کاردیوورژن الکتریکی یک شوک الکتریکی زمان بندی شده می‌باشد.

 

 

مطلب پیشنهادی:

درمان اگزما چیست؟ | آشنایی با انواع اگزما و درمان

 

خطرات کاردیوورژن | عوارض کاردیوورژن

آیا خطراتی در کاردیوورژن وجود دارد؟ بله. خطرات و ریسک‌هایی که در کاردیوورژن وجود دارند شامل:

 

 

لخته شدن خون

هر دو نوع کاردیوورژن می‌تواند باعث جا به جا شدن لخته‌های خونی ایجاد شده از ضربان غیر طبیعی قلب به قسمت‌های دیگر بدن شود. قبل از انجام کاردیوورژن پزشک نوعی سونوگرافی برای بررسی لخته‌های خون درخواست می‌کند. معمولا 3 تا 4 هفته قبل و بعد از عمل برای جلوگیری از لخته شدن خون دارو دریافت خواهید کرد.

 

سکته مغزی

اگر لخته‌های خونی جا به جا شده به مغز منتقل شود باعث سکته مغزی می‌شود.

 

عدم کارساز بودن

کاردیوورژن ممکن است کارساز نباشد و برای کنترل امور نیاز به دارو یا ضربان ساز قلب (پیس‌میکر) باشد.

 

بدتر کردن اوضاع

احتمال کمی وجود دارد که کاردیوورژن با آسیب رساندن به قلب یا ایجاد آریتمی‌های بیشتر باعث بدتر شدن اوضاع شود اما در هر حال چنین احتمالی وجود دارد.

 

تحریک شدن یا سوختگی پوست

بعضی از افراد که کاردیوورژن انجام می‌دهند دچار سوختگی جزئی شده یا تحریک می‌شوند که با استفاده از کرم یا لوسیون برطرف می‌شود.

 

بهبودی ناشی از عمل کاردیوورژن قلب چگونه است؟

هنگامی که قلب شما پس از کاردیوورژن به ریتم طبیعی بازگشت، پزشک به شما دارو می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که روند طبیعی ضربان قلب به همین ترتیب باقی می‌ماند. چند هفته دیگر باید نوار قلب (EKG) انجام شود تا مطمئن شد که ضربان قلب همچنان منظم و طبیعی به کار خود ادامه می‌دهد. به پزشک مراجعه کنید تا برنامه درمانی خاصی به شما داده شود که ممکن است شامل داروهای ضد آریتمی برای کمک به قلب برای حفظ ریتم طبیعی باشد. اگر احساس می‌کنید که تغییراتی در شما رخ داده است به پزشک اطلاع دهید.

 

مطلب پیشنهادی:

درمان زودانزالی در مردان | دلایل بروز زودانزالی در مردان چیست؟

 

 

میزان موفقیت کاردیوورژن چقدر است؟

 

کاردیوورژن شیمیایی

معمولا کاردیوورژن در عرض چند ساعت تاثیر می‌گذارد اما گاهی اوقات چند روز طول می‌کشد تا تاثیرگذاری خود را نشان دهد. اگر کاردیوورژن شیمیایی برای شما مناسب نباشد، پزشک کاردیوورژن الکتریکی را پیشنهاد می‌دهد.

 

کاردیوورژن الکتریکی

کاردیوورژن الکتریکی بیش از 90% موثر و موفق است اگرچه اندکی از افرادی که کاردیوورژن الکتریکی انجام می‌دهند پس از آن دچار فیبریلاسیون دهلیزی (AFib یا AF) می‌شوند. مصرف داروی ضد آریتمی قبل از عمل می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند. اینکه چقدر خوب کار کند و جواب درستی بدهد بستگی به اندازه دهلیز چپ و مدت زمانی که با فیبریلاسیون دهلیزی دست و پنجه نرم می‌کنید دارد. اگر دهلیز چپ بزرگی داشته باشید یا به مدت یک یا دو سال با A-Fib مواجه هستید ممکن است به خوبی جواب ندهد. مصرف داروهای ضد آریتمی می‌تواند از بروز AFib پس از جراحی کاردیوورژن الکتریکی موفق جلوگیری کند.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید