دندانپزشکی و سلامت دهان

10 راه حل در کنترل هیجان در زمان دعوا

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می خواهید با چند راه حل در کنترل هیجان در زمان دعوا بیشتر آشنا شوید و این شرایط را به خوبی کنترل کنید، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

دعوا و مشاجره ممکن است بین تمام اشخاص ایجاد شود و همانطور که می دانید مشاجره ها می توانند داغ شوند، و این موضوع به سرعت اتفاق بیفتد. یعنی در عرض چند لحظه، یک اختلاف جزئی می تواند به یک مشاجره بد تبدیل شود. زیرا معمولا حالات عاطفی افراد درگیر در دعوا و مشاجره، لحظه به لحظه شروع به افزایش می کند. اما لازم است در این مواقع هیجان و احساسات خود را به بهترین شکل ممکن کنترل کنید تا از بروز مشکلات جدی تر، جلوگیری شود. در واقع، کنترل هیجان در زمان دعوا و مشاجره، نه تنها باعث می‌ شود شما را روشن‌ تر و آگاه‌ تر به نظر بیاورید، بلکه به شما کمک می‌ کند تا از کنترل خارج نشوید. 

بنابراین اگر می خواهید با چند راه حل در کنترل هیجان در زمان دعوا بیشتر آشنا شوید و این شرایط را به خوبی کنترل کنید، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: بهترین راهکارهای مقابله با افسردگی از منظر مشاوره خانواده

 

معرفی چندین راه حل در کنترل هیجان در زمان دعوا

دعوا، مشاجره و تعارض در هر رابطه ای چه شخصی و چه حرفه ای اجتناب ناپذیر است. با این حال، نحوه مدیریت تعارض می تواند تفاوت زیادی در نتیجه و کیفیت تعاملات شما ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌ هایی که باید در حل تعارض مسلط شوید، کنترل هیجان و احساسات است، به‌ ویژه زمانی که احساسات منفی، شدید یا توسط طرف مقابل تحریک می‌ شوند. در ادامه، به چند راه حل در کنترل هیجان در زمان دعوا و مشاجره اشاره کردیم تا هنگام درگیری و برقراری ارتباط موثرتر و محترمانه تر برخورد کنید:

 

فورا واکنش نشان ندهید

در یک مشاجره (به خصوص در بحث و دعوا) باید سعی کنید یک قدم به عقب برگردید. نفس بکشید، آن ماهیچه‌ های منقبض را شل کنید و سعی کنید از منظری آرام‌ تر یا عینی‌ تر به موقعیت نگاه کنید. روانشناسان معتقدند که جلوگیری از واکنش فوری یکی از اولین گام ها برای کنترل هیجان و احساسات است. در واقع، وقت گذاشتن برای نفس کشیدن و تمرکز کردن به شما این امکان را می دهد که به شیوه ای آرام تر و مناسب تر واکنش نشان دهید. واکنش فوری می تواند منجر به گفتن چیزهایی شود که در غیر این صورت اگر در یک وضعیت آرام بودید، هرگز به زبان نمی آوردید. 

 

مکث کنید و نفس بکشید

هنگامی که شما توسط درگیری یا دعوا تحریک می شوید، مغز شما پاسخ جنگ یا گریز را فعال می کند که شما را برای واکنش سریع و تدافعی آماده می کند. با این حال، این می تواند به تفکر منطقی و توانایی شما در گوش دادن و همدلی با طرف مقابل آسیب برساند. بنابراین برای اجتناب از گفتن یا انجام کاری که ممکن است بعداً پشیمان شوید، قبل از پاسخ دادن باید مکث کنید و نفس بکشید. مکث و تنفس می تواند به شما کمک کند تا سیستم عصبی خود را آرام کنید، سطح استرس خود را کاهش دهید و آرامش خود را بازیابید.

تنفس هدفمند به شما کمک می کند تا از موقعیت فوری خارج شده و به بدن خود بازگردید. بسیاری از افراد از تکنیک‌ های تنفسی به عنوان راهی برای کنترل اضطراب و حملات پانیک استفاده می‌ کنند، بنابراین جای تعجب نیست که تنفس می‌ تواند برای مدیریت هیجان و احساسات شما نیز در یک مشاجره استفاده شود.

تنفس تکنیکی است که به عنوان «ذهن‌آگاهی» شناخته می‌ شود و کمک می کند تا شما را متمرکز نگه دارد. البته لازم نیست برای مدت طولانی آگاهانه نفس بکشید. در واقع، فقط نفس کشیدن تا شمارش پنج، و بیرون آوردن تا شمارش هفت برای آرام کردن شما کافی است. علاوه بر این، نفس کشیدن می تواند کمک کند تا مطمئن شوید که فورا واکنش نشان نمی دهید، و شما را بر روی مسائل مهم تر، متمرکز نگه می دارد.

نفس کشیدن

پیشنهاد مطالعه: بهترین روش تربیت کودک کدام است؟

 

صدای خود را پایین نگه دارید

بالا بردن صدا می تواند دروازه ای برای از دست دادن کنترل احساساتتان در یک دعوا یا مشاجره باشد. اگر می‌ دانید که هنگام ناراحتی فریاد می‌ زنید، سعی کنید صدای خود را پایین و یکنواخت نگه دارید. این شما را وادار می کند که به جای اینکه اجازه دهید احساساتتان بر حجم صدایتان کنترل داشته باشند، ذهن خود را در مورد آنچه می گویید و احساس خود، تحت کنترل نگه دارید. به طور کلی، حفظ خونسردی در طول بحث و مشاجره به این است که مراقب احساسات و بدن خود باشید. چرا که بسیاری از بحث‌ها که اغلب منجر به بلند شدن صداها و فریاد می‌ شوند را می‌ توان با زمزمه کردن خیلی راحت‌ تر حل کرد.

 

محرک های خود را شناسایی کنید

یکی دیگر از راه حل های کنترل هیجان در زمان دعوا، تشخیص عواملی است که آنها را تحریک می‌ کند. محرک ها، کلمات یا رفتارهایی هستند که واکنش عاطفی شدیدی مانند خشم، ترس، صدمه یا رنجش را در شما برمی انگیزند. این محرک ها می توانند بسته به شخصیت، ارزش ها، باورها و تجربیات گذشته هر شخص، از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند.

به عنوان مثال، ممکن است زمانی که شخصی از کار شما انتقاد می کند، حرف شما را قطع می کند یا شما را نادیده می گیرد، احساس تحریک کنید. بنابراین حتما برای شناسایی محرک های خود، به سیگنال های بدن خود، مانند افزایش ضربان قلب، تنش عضلانی یا تعریق،و افکار خود مانند سرزنش، قضاوت یا تعمیم توجه کنید. هنگامی که بدانید چه چیزی شما را تحریک می کند، می توانید خود را برای نحوه برخورد سازنده با آنها آماده کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: مهمترین مشکلات خانواده های امروزی و بهترین راه حل

 

فعالانه گوش دهید

یکی دیگر از مهارت های کلیدی برای کنترل هیجان در زمان دعوا و مشاجره، گوش دادن فعالانه به صحبت های طرف مقابل است. گوش دادن فعال به معنای توجه به آنچه که طرف مقابل می گوید چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی و نشان دادن علاقه و کنجکاوی است. گوش دادن فعالانه می تواند به شما در درک دیدگاه، احساسات و نیازهای طرف مقابل کمک کند و احتمال سوء تفاهم یا تفسیر نادرست پیام او را کاهش دهد. برای گوش دادن فعال، باید از برخی تکنیک‌ ها مانند تکان دادن سر، بازنویسی، پرسیدن سؤالات باز و بازخورد استفاده کنید.

 

قبل از صحبت کردن، فکر کنید

فکر کردن قبل از صحبت کردن یک قانون مهم جهانی در موقعیت های مختلف است. اگر با همسرتان دعوا دارید، قبل از اینکه اجازه دهید حرفی از دهانتان بیرون بیاید، به آنچه می خواهید به او بگویید فکر کنید. زیرا وقتی عصبانی هستیم و برای دیدگاه خود می جنگیم، کلمات تند و ناخوشایند راحت تر بیان می شوند. زیرا کلماتی که به طور کامل مورد توجه قرار نگرفته اند می توانند به رابطه شما آسیب بزنند و توانایی شما را برای حل یک مشکل مختل کنند.

کنترل هیجان در زمان دعوا

همدلی کنید

شاید این موضوع خیلی برایتان عادلانه نباشد، اما عصبانیت طرف مقابل بازتابی است بر او و نه بر شما. پس به خود یادآوری کنید که از کل داستان خبر ندارید. شاید آنها روز بدی را سپری می کنند: یکی از عزیزان بیمار است یا تحت استرس شدید کار می کنند. اگرچه این موضوعات  رفتاری را که از کنترل خارج می‌ شود توجیه نمی‌ کند، اما به خود یادآوری می‌کند که شرایطی وجود دارد که ممکن است از تشدید شرایط آگاه نباشید. بنابراین برای کنترل هیجان در زمان دعوا، سعی کنید با طرف مقابل خود همدلی داشته باشید و از این طریق به ایجاد فضای آرام بین خود کمک کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: چگونه مشکلات خانوادگی را حل کنیم؟

 

احساسات آنها را تأیید کنید

به آنها بگویید می توانید ببینید که آنها در مورد این موضوع، عصبانی / ناامید / احساساتی هستند. وقتی احساسات آنها را در قالب کلمات بیان می کنید، احساس می کنند که شما واقعاً درک می کنید که آنها چه می گذرانند. اعتبار بخشیدن به احساسات آنها - همراه با تکرار نکات آنها - طرف مقابل را آرام می کند و باعث می شود که احساس کند شنیده شده است و زمانی که طرف مقابل آرام شود، آرام ماندن برای شما راحت تر خواهد بود.

 

به دنبال راه حل باشید

آخرین راه حل برای کنترل هیجان در زمان دعوا و درگیری، جستجوی راه حل هایی است که بتواند هر دو طرف را راضی کرده و مشکل را حل کند. جستجوی راه حل به معنای تمرکز بر آینده به جای گذشته، بر اهداف مشترک به جای تفاوت ها، و بر برد-برد به جای نتایج برد- باخت است. جستجوی راه حل همچنین به معنای انعطاف پذیری، خلاقیت و همکاری و پرهیز از خواسته های سفت و سخت، غیر واقعی یا ناعادلانه است. برای جستجوی راه حل، باید از برخی استراتژی ها مانند طوفان فکری، مذاکره، سازش یا همکاری استفاده کنید.

 

اگر شما نیز راه حلی برای کنترل هیجان در زمان دعوا دارید، حتما در قسمت کامنت بنویسید.

برچسب ها:
کنترل هیجان
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید