دندانپزشکی و سلامت دهان

مهمترین مشکلات خانواده های امروزی و بهترین راه حل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

مشکلات خانواده‌ های امروزی همان چیزی است که عامل از هم پاشیدن بنیان خانوادگی است. ما سعی کردیم به راه حل مشکلات خانوادگی بپردازیم تا جلوی آسیب به روابط خانوادگی را بگیریم.

این روزها با تحولات اجتماعی، اقتصادی و تاثیر جوامع دیگر بر فرهنگ خانواده‌ های ایرانی، بیشتر از گذشته، شاهد بروز مشکلات خانوادگی هستیم؛ یکی از مهم‌ترین علل این مشکلات، الگوبرداری غلط است. مشکلات خانواده‌ های امروزی و راه‌ های برطرف کردن آن، چیزی نیست که به سادگی از آن بگذریم، چرا که آثار مخرب این مشکلات به جامعه و خانواده‌ های دیگر نیز بسط پیدا می‌کند.

در این مقاله، به برخی از مهم‌ترین مشکلات خانواده‌ های امروزی و راه‌حل‌های آن می‌پردازیم:

 

♦ مشکلات خانواده‌ های امروزی و مشکلات خانوادگی

مشکلات خانواده های امروزی، علل متعددی دارند که شناخت آن‌ها کمک می‌کند که:

  1. از مشکلات خانوادگی پیشگیری کنید.
  2.  در صورت وجود هر یک از این مشکلات، بتوانید آن را حل کنید.

 

♦ مهم‌ترین مشکلات خانواده های امروزی

 مشکلات خانواده های امروزی

 

1. عدم شناخت کافی در ازدواج

احتمالا فکر می‌کنید که این مشکل، مختص زوج‌های قدیمی و ازدواج‌های سنتی است. اما متاسفانه در جامعه امروزی، برخلاف انتظار و با وجود راحت‌تر شدن ارتباطات و کاهش آمار ازدواج‌های سنتی، شناخت صحیح، دشوارتر شده؛ زیرا عمیق‌شدن رابطه و علاقه زیاد قبل ازدواج، از تشخیص و سنجش صحیح، جلوگیری می‌کند.

همچنین امروزه بسیاری روابط از فضای مجازی شروع می‌شوند و همان‌طور که می‌دانید در این فضا، به سختی می‌توان از حسن‌نیت و صداقت طرف مقابل باخبر شد. همین عوامل باعث شده که متاسفانه بسیاری از ازدواج‌های امروزی با اختلاف و شکست مواجه شوند.

 

2. پیروی غلط از فمینیست

این روز‌ها بیشتر نام فمینیست (جنبشی که خواهان برابری حقوق زنان و مردان است) را می‌شنویم. گاها این جنبش‌ها مبلغینی دارند که در پوشش یک فعالیت عدالت‌جویانه، زنان را تشویق به خشونت، سرباز زدن از مسئولیت‌های زندگی زناشویی، نپذیرفتن نقش مادری و... می‌کنند و برخی زنان نیز با تقلید کورکورانه، به زندگی زناشویی و خانوادگی خود آسیب می‌زنند.

 ایرادی به اصل جنبش فمینیستی وارد نیست؛ بلکه مشکل، زمانی ایجاد می‌شود که فردی با سوء‌استفاده از هدف یک جنبش، اهداف خاص و مغرضانه خود را تبلیغ و خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند.

فمینیست غلط

 

3.عدم توجه به حقوق قانونی زوجین

احتمالا این را زیاد شنیده‌اید که مهریه را کی داده، کی گرفته! همچنین بسیاری مواقع زنان در اخذ حقوق قانونی خود (حق تحصیل، حق طلاق، حق مسکن و...) کاستی می‌کنند و اصل را بر اعتماد می‌گذارند، درحالی که باید چشمتان را بر این حقیقت باز کنید که اغلب افرادی که به دلایلی مختلفی در راه‌رو‌های دادگاه خانواده بالا و پایین می‌‌روند یا درگیر پرداخت اقساط سنگین مهریه هستند؛ زمان عقد، به یکدگیر اعتماد داشتند.

همه چیز درباره مهریه و قوانین آن

 

4. الگوبرداری غلط از جوامع دیگر

خانواده امروزی، با مشکل الگوبرداری غلط از جوامع دیگر مواجه است. برخی خانواده‌ها، با اتکا به فیلم‌ها، شنیده‌ها و برداشت شخصی‌ خود از جوامع متمدن غربی، ضمن داشتن روابط آزاد اجتماعی، مرز روابط را نیز مشخص نمی‌کنند و در بسیاری مواقع، همین مسئله، باعث بروز آسیب‌های جبران‌‌ناپذیری مثل خیانت، جدایی، تعرض و... می‌شود.

 

5. سنت‌های غلط

حتما شما هم زوج‌هایی را دیده‌اید که به قدری درگیر اجرای سنت‌ها شدند که روابط خود را فراموش کرده‌اند و یا همین سنت‌ها، عامل اختلاف و برهم‌‌خوردن روابطشان شده، مراسم‌های مختلف، جشن‌ها و هدیه‌های غیرضروری و... اغلب فشار مالی و روانی زیادی را به زوجین تحمیل می‌کند.

سنت های غلط

 

6. نقص‌های فرهنگی

در فرهنگ ایرانی، برخی نقص‌های فرهنگی، باعث ایجاد مشکلات و اختلافات زیادی در خانواده‌ها می‌شود؛ از جمله این نقص‌ها می‌توان به جهیزیه سنگین، مراسم عروسی مجلل، دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی، دخالت خانواده‌ها در تربیت فرزند و... اشاره کرد.

 

7. نداشتن استقلال فکری

بسیار دیده می‌شود که در یک خانواده، با وجود سالیان زیادی که از تشکیل آن گذشته، هر دو یا یکی از طرفین دچار عدم استقلال فکری هستند و برای گرفتن هر تصمیمی، باید نظر یکی از اعضای خانواده خود یا شخص دیگری را اعمال کنند. نداشتن استقلال فکری یکی از مهم‌ترین علل اختلاف و مشکل در خانواده امروزی است، پسر‌هایی که وابسته به مادرشان هستند و از لحظه‌لحظه زندگی خود گزارش می‌دهند و دختر‌هایی که فراموش کردند که خود همسر و شاید مادرند، و تمام وقتشان را در منزل پدرومادرشان می‌گذارنند و برای هر تصمیمی نظر آن‌ها را اعمال می‌کنند.

مشورت با افراد با‌تجربه، برای داشتن زندگی بهتر، هیچ مانعی ندارد؛ اما هرگز نباید اجازه دهید دیگران برای زندگی شما تصمیم بگیرند و نظر شریک زندگیتان را ندید بگیرید، بلکه باید با در نظر گرفتن تجارب دیگران، نظر همسر و حتی فرزندان، تصمیم‌گیری کنید.

 

8. نداشتن مهارت حل مسئله

یکی از مهمترین علل دعوا و مشاجرات در خانواده‌ها، نداشتن مهارت حل مسئله است. پدر، مشکل خود با پسرش را با کتک، حل می‌کند و زن و شوهر اختلاف نظرشان را با قهر!

این بین نداشتن مهارت حل مسئله به فرزندان نیز آسیب زده و در آینده، زندگی اجتماعی و زناشویی‌شان، آثار مخرب کمبود این مهارت دیده می‌شود.

نداشتن مهارت حل مسئله

 

9. مشکلات مالی

نقش توانمندی مالی را نباید در زندگی زناشویی ندید گرفت، یکی از مهم‌ترین علل تنش و اختلافات خانواده‌های امروزی، مشکلات مالی است. مشکلات مالی، فشار روانی زیادی را به زوجین و خصوصا آقایان تحمیل می‌کند و همین فشار باعث بی‌حوصلگی، کم‌حرفی، بدخلقی و تضعیف روابط عاطفی و زناشویی می‌شود.

 

 

♦ حل مشکلات خانواده‌های امروزی

برای حل مشکلات خانوادگی، یکی از بهترین راه‌ها، مراجعه به فردی آگاه با تحصیلات مرتبط است؛ مشاور خانواده، می‌تواند با آموزش مهارت‌های فردی، مهارت‌های زندگی زناشویی، فرزند پروری و... به حل مشکلات خانوادگی کمک کند.

 

♦ بهترین راه حل‌های مشکلات خانوادگی

حل مشکلات خانوادگی

 

• مراجعه به مشاور قبل ازدواج

یکی از راه‌هایی که مشکل عدم شناخت صحیح را حل می‌کند، این است که در زمان آشنایی با نیت ازدواج، حتما به یک مشاور خبره مراجعه کنید تا در روند تصمیم‌گیری به شما کمک کند.

همه چیز درباره مشاوره قبل از ازدواج

 

• بررسی دقیق‌تر جنبش‌های اجتماعی

بسیاری از فعالین جنبش‌های اجتماعی، نه با هدف حفظ ارزش زنان و برابری حقوق زن و مرد، بلکه با هدف تضعیف ستون خانواده‌ ها فعالیت می‌کنند، پس سعی کنید در این مسیر، از تقلید کورکورانه بپرهیزید و هر توصیه‌ای را با عقل، منطق و درایت خود بررسی کنید.

 

• توجه به حقوق قانونی

باید این واقعیت را بدانید که اغلب زندگی‌هایی که امروز تمام شده‌اند، یک روز با عشق و اعتماد شروع شده بودند، پس حتی با توجه به محبت و علاقه‌ای که بین شما وجود دارد، باید نسبت به حقوق قانونی‌تان محتاط باشید.

مسائل قانونی در ازدواج

 

• مشخص کردن مرز روابط اجتماعی

داشتن دوستان اجتماعی و ارتباطات خانوادگی، با رضایت طرفین بلامانع است؛ اما هرگز اجازه ندهید این ارتباطات از مرز خود خارج شوند. برای زندگی‌ خود چارچوب مشخص کنید و از حریم رابطه خود مراقبت کنید.

 

• سنت شکنی کنید

با خانواده‌ های خود صحبت کنید و به آن‌ها یادآوری کنید که کیفیت رابطه زناشویی و عاطفی شما، برایتان مهم‌تر از عمل به سنت‌هاست؛ برای عروسی، جهیزیه، هدیه و... مدیریت مالی کنید؛ نیازی نیست برای هر عید و مناسبتی، هدیه‌های گران‌قیمت بخرید. می‌توانید با یک شاخه گل، یک یادداشت عاشقانه و کمک گرفتن از خلاقیتتان، هر مناسبتی را به بهترین شکل جشن بگیرید.

ازدواج ساده

 

• مستقل شوید

اگر قصد ازدواج دارید و همچنان از نظر فکری وابسته به خانواده‌تان هستید، بهتر است برای ازدواج دست نگه دارید. به یک مشاور، مراجعه و سعی کنید با کمک او، از نظر فکری، مستقل شوید و بعد ازدواج کنید. آسیبی که عدم استقلال فکری به زندگی زناشویی می‌زند، بسیار سنگین و گاها جبران‌ناپذیر است؛ چرا که قطعا همسر شما دوست ندارد شریک زندگی‌اش، هیچ اختیاری از خود نداشته باشد و دائما تحت تاثیر نظر دیگران، تصمیم بگیرد.

 

• کسب مهارت حل مسئله

کسب مهارت حل مسئله، درست مثل استتقلال فکری، بخشی از مراحل رشد است، که به علت ناآگاهی والدین، به تاخیر افتاده است. برای جبران این تاخیر، می‌توانید از یک روانشناس شخصیت کمک بگیرید.

همچنین اگر در حل مسائل زندگی زناشویی خود، به مشکل خورده‌اید، می‌توانید از با یک مشاور آگاه مشورت کنید؛ تا به مرور بتوانید مهارت حل مسئله را بیاموزید.

کسب مهارت حل مسئله

 

• مدیریت مالی

مشکلات مالی، فقط برای شما نیست، این روز‌ها همه با این مشکلات درگیر هستند، باید در حل این مشکلات، پشتوانه یکدیگر باشید.

 سعی کنید مدیریت مالی را آموزش ببینید تا بتوانید از پس مشکلات مالی خانواده برآیید. همچنین در نظر داشته باشید که گرفتن تصمیم‌های بزرگی مثل فرزند‌آوری، نیازمند پشتوانه مالی است؛ پس بی‌گدار به آب نزنید!   

 

سخن آخر

مشکلات خانوادگی، همان‌هایی هستند که اگر سریع برای برطرف‌کردن آن‌ اقدام کنید، به راحتی حل می‌شوند؛ اما اگر بی‌تفاوت از کنارشان رد شوید، خیلی زود عمیق شده و باعث از هم پاشیدن بنیان خانواده شما می‌شوند. ما سعی کردیم مهم‌ترین و بزرگترین مشکلاتی که خانواده امروزی با آن درگیر است را به شما بگوییم تا با آگاهی کافی، از آن‌ها پیشگیری و نسبت به حل آن اقدام کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید