دندانپزشکی و سلامت دهان

قیمت انواع روکش دندان در سال 1402

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی انواع مختلف روکش دندانی و قیمت هریک بپردازیم.

قیمت روکش دندان هر سال دچار تغییراتی شده و با توجه به نرخ تورم بالا و پایین می‌شود. این نوع ترمیم امروز در بین سرویس‌دهندگان دندان و خیلی از بیماران از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند برای اهداف مختلف درمانی و زیبایی مورد استفاده قرار بگیرد.

روکش دندان برای درمان خیلی از مشکلات مورد استفاده قرار می‎گیرد و از مزایای زیادی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از چنین ترمیمی، افزایش استحکام تاج و زیبایی بیشتر آن است. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی انواع مختلف روکش دندانی و قیمت هریک بپردازیم.

روکش دندان جلو

دندان‌های جلویی شاید مهم‌ترین گزینه‌هایی باشد که در زیبایی طرح لبخند و چهره شما تاثیر زیادی دارد. در صورت بروز هرگونه مشکل مانند پوسیدگی، تغییر رنگ، شکستگی و حتی افتادن دندان، زیبایی چهره تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و حتی می‌تواند سبب کاهش اعتمادبه‌نفس شما شود.

به همین دلیل، بهتر است قبل از اینکه نتوان هیچ کاری برای آن‌ها انجام داد، برای ترمیم‌شان اقدام کرد. با توجه به اینکه زیبایی در این تاج آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، نمی‌توان از هر نوع ترمیم برای چنین دندان‌هایی استفاده کرد.

در واقع سرویس‌دهنده دندان یا باید از ترمیم‌هایی مثل کامپوزیت استفاده کند که هم‌رنگ دندان باشد، یا اینکه به سراغ به‌کارگیری روکش برود. کامپوزیت‎ها با اینکه یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان از آن برای پرکردن استفاده کرد، اما باز هم ممکن است در گذر زمان دچار تغییر رنگ شده و در زیبایی تاثیرگذار باشد.

به همین دلیل، برای دندان‌های قدامی که در دید مخاطب قرار دارد، استفاده از کامپوزیت بهترین گزینه نیست. برای تاج آن‌ها معمولا توصیه شده از روکش استفاده شود تا یک ساختار منظم و هم‌رنگ با سایر دندان‌ها داشته باشد و بتواند ظاهر طبیعی آن را حفظ کند.

البته گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. به‌عنوان مثال، می‌توان بعد از ترمیم دندان از ونیرهای لمینت یا کامپوزیت استفاده کرد؛ اما با توجه به اینکه قیمت روکش دندان نسبت به این ۲ خیلی کم‌تر است، استفاده از آن گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

روکش دندان سرامیکی

روکش دندان

سرامیک یکی از متریال‌هایی است که امروز برای ساخت انواع مختلفی از ترمیم‌های دندانی مثل روکش مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این ماده با توجه به ساختار و ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند علاوه ‌بر استحکام، زیبایی را هم برای ترمیم ایجاد کند.

در واقع زیبایی روکش‌های سرامیکی نسبت به سایر انواع موجود در بازار بیشتر بوده و به همین دلیل نیز مورد استقبال بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات دندان قرار گرفته است. با توجه به زیبایی بسیار عالی چنین روکش‌هایی، معمولا از آن برای خط لبخند و دندان‌های جلویی بیمار استفاده می‌شود.

دقت داشته باشید، معمولا لایه نازکی از روکش از سرامیک ساخته شده است. این یعنی باید در مراقبت از آن کوشا باشید تا آسیبی به روکش وارد نشود. در غیر این صورت، ممکن است بعد از مدتی و در اثر واردشدن آسیب، زیبایی خود را از دست دهد.

با توجه به متریال به‌کاررفته در چنین ترمیم، در بازار قیمت روکش دندان سرامیکی نسبت به سایر محصولات بیشتر است. البته باید به این موضوع نیز دقت کنید که به ‌همان نسبت، زیبایی بیشتری دارد و می‌تواند در برگرداندن ظاهر طبیعی دندان موثر باشد.

روکش دندان عصب کشی شده

همان‌طور که می‌دانید، اگر پوسیدگی دندان آن‌قدر پیشرفت کند که به پالپ آن برسد، نیاز است برای ترمیم چنین دندانی، اول آن را درمان ریشه‌ای کنید. اما موضوع اصلی این است که برای عصب‌کشی، نیاز خواهد بود تراش در قسمتی از تاج ایجاد شود تا دسترسی مستقیم‌ به کانال‌ها شکل بگیرد.

سرویس‌دهنده اگر بخواهد چنین اصلی را در درمان ریشه رعایت کند، با این کار ساختار تاج را کمی ضعیف خواهد کرد. به همین دلیل، بعد از عصب‎کشی توصیه می‌شود علاوه ‌بر ترمیم قرار داده ‌شده، از روکش دندان نیز استفاده کنید.

در این‌گونه بیماران، علاوه ‌بر اینکه با گذاشتن روکش روی دندان استحکام آن افزایش می‌یابد، می‌تواند ظاهر طبیعی قبلی را برای آن ایجاد کرد. در واقع اگر شما بعد از عصب‌کشی از روکش دندان استفاده کنید، عمر ترمیم ۳ تا ۵ سال افزایش خواهد یافت.

اما مسئله اصلی آن است که اگر بیمار بخواهد بعد از درمان ریشه از چنین ترمیمی استفاده کند، باید علاوه ‌بر هزینه عصب‌کشی و ترمیم، قیمت روکش دندان را هم در نظر داشته باشد. در این شرایط بسته به اینکه از چه نوع روکشی استفاده شود، هزینه نهایی متفاوت خواهد بود.

روکش دندان بدون پایه

گاهی اوقات پوسیدگی به‌قدری ساختار تاج را تخریب کرده که روکش نمی‌تواند به‌خوبی روی آن قرار بگیرد. در این شرایط اگر از روکش به‌تنهایی استفاده شود، ممکن است استحکام لازم را نداشته باشد و بعد از مدتی از روی دندان جدا شود.

به همین دلیل، در خیلی از شرایط روکش روی یک پایه به ‌نام پست قرار می‌گیرد. پست در واقع همانند یک پایه داخل کانال ریشه قرار گرفته و استحکام روکش را تضمین می‌کند. این‌ نوع ترمیم زمانی استفاده می‌شود که تاج دندان از استحکام کافی برخوردار نباشد.

اما گاهی نیز دندان استحکام کافی را داشته و نیازی به استفاده از پست درون کانال ریشه نخواهد بود. در این شرایط گفته می‌شود از روکش بدون پایه استفاده شده است. معمولا قیمت روکش دندان بدون پایه نسبت به‌نوعی که روی پست سوار می‌شود، کم‌تر است.

قیمت انواع روکش دندان

روکش دندان طلایی

همان‌‎طور که اشاره شد، انواع مختلفی روکش دندان در بازار موجود بوده که بسته به شرایط مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشید هریک از این محصولات ویژگی‌های متفاوتی دارد و ممکن است برای اهداف مختلفی به ‌کار گرفته شود.

ذکر این نکته نیز لازم است که قیمت انواع روکش دندان بسته به کیفیت و جنس آن می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، روکش‌هایی که از استحکام و زیبایی بالاتری برخوردار باشد، نسبت به سایر نمونه‌های موجود در بازار از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.

در بین تمام متریال‌ها، روکش‌های تمام فلزی معمولا نرخ بیشتر از ۱ میلیون تومان دارد. قیمت روکش‌ دندان سرامیکی، ترکیب فلز سرامیکی و زیرکونیا به‌ترتیب ۳، ۴ و ۴.۵ میلیون تومان است. البته این هزینه بسته به لابراتوار و دستمزد ارائه‌دهنده خدمات دندان می‌تواند تغییر کند.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله نیز اشاره شد، قیمت روکش دندان بسته به جنسی که دارد، متفاوت خواهد بود. معمولا روکش‌هایی که از کیفیت و زیبایی بالاتری برخوردار است، قیمت بیشتری هم دارد. شما می‌توانید با مراجعه به دکترتو کلینیک، به‌راحتی با انواع ارائه‌دهندگان چنین خدماتی آشنا شده و در صورت لزوم با آن‌ها ارتباط بگیرید.

برچسب ها:
روکش دندان
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله