دندانپزشکی و سلامت دهان

5 فایده حیرت‌انگیز آب خیارشور که به آن آگاه نیستیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در اکثر مواقع ما بعد از اتمام خیارشور اولین گزینه‌ای که به ذهنمان می‌رسد، دور ریختن آب به‌جا مانده در ظرف خیارشور است؛ اما از این به بعد دست نگه دارید؛ زیرا قرار است در این مقاله با برخی از مهم‌ترین خواص شگفت‌انگیز آب خیارشور آشنا شوید

5 فایده حیرت‌انگیز آب خیارشور که به آن آگاه نیستیم

در اکثر مواقع ما بعد از اتمام خیارشور اولین گزینه‌ای که به ذهنمان می‌رسد، دور ریختن آب به‌جا مانده در ظرف خیارشور است؛ اما از این به بعد دست نگه دارید؛ زیرا قرار است در این مقاله با برخی از مهم‌ترین خواص شگفت‌انگیز آب خیارشور آشنا شوید. آب خیارشور برعکس تصورات اکثر افراد نه تنها مضر نیست، بلکه خواصی دارد که بهتر است آن‌ها را بدانید. بنابراین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

خیار شور و آب آن

خیارشور درواقع خیارهایی است که مدتی در ترکیب آب‌نمک، سیر و سبزیجات قرار گرفته‌اند تا کاملا تخمیر و پخته شوند. خیارهای سبز درنتیجه این تخمیر، تغییر رنگ و مزه می‌دهند. در ادامه این تغییر و تحولاتی که بر روی خیارها صورت می‌گیرد، نهایتا آب خیارشور به منبع غذایی ایده‌آلی برای باکتری‌های مفید معده تبدیل می‌شود. به همین علت است که برخلاف تصور همه‌ ما‌ این آب نه تنها دورریختنی نیست، بلکه دارای خواص بی‌شماری برای سلامت بدن است.

در ادامه این مطلب سعی داریم که شما را به‌طور مفصل با برخی از مهم‌ترین خواص استثنایی آب خیارشور آشنا کنیم.

فواید خیار شور برای سلامتی

در این بخش از مقاله سعی شده است تا به‌طور جامع و کامل خواص و فواید آب خیار شور را برای شما بیان کنیم تا بدانید که به چه دلایلی باید بعد از اتمام خیارشور، آب آن را همچنان نگه‌داری کنید.

آب خیارشور؛ منبع غنی از آنتی اکسیدان

میوه‌ها و سبزیجات محصولاتی هستند که در فرمولاسیون ساختاری خود علاوه بر ویتامین، غنی از ترکیبات زیستی فعال زیادی همچون آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. اما نکته بسیار مهمی که درباره این ترکیبات وجود دارد، این است که وقتی قصد دارید میوه‌ها و سبزیجات را طی روش سنتی برای مدت زمان طولانی نگه‌داری کنید، امکان از بین رفتن این ترکیبات وجود دارد؛ زیرا روش‌های نگه‌داری سنتی به‌طور عمده وابسته به افزایش حرارت هستند که مهم‌ترین عامل در غیرفعال کردن ترکیبات زیستی به‌شمار می‌آید.

از مزایای آب خیارشور، عدم استفاده از حرارت در روند تهیه خیارشور است. طی فرآیند تهیه‌ خیارشور، خیار و سبزیجات بدون آنکه در معرض حرارت قرار گیرند، در محلول آب‌نمک و سرکه، پخته و ترکیب می‌شوند. به همین علت بعد از زمان سپری‌شده، ترکیبات بسیار مهمی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها همچنان محفوظ باقی می‌مانند. مصرف این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث مقاومت بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود که باعث حفظ سلامتی بدن خواهد بود.

بهبود وضعیت گوارش

یکی از معضلاتی که بدون استثنا ممکن است همه‌ ما در بازه زمان خاصی با آن دست‌وپنجه نرم کنیم، اختلال در فعالیت دستگاه گوارش است. عامل ایجاد این اختلال در اکثر مواقع عدم تعادل بین مقدار فیبر دریافتی از سوی سیستم گوارشی و رشد باکتری‌های مفید در روده و معده است. اما آنچه که نمی‌توان آن‌ را نادیده گرفت، تاثیر حیرت‌انگیزی است که آب خیارشور می‌تواند بر سیستم گوارش بدن بگذارد.

آب خیارشور محلول رقیق غنی از کلنی‌های زیادی از باکتری‌های مفید دستگاه گوارش مانند پروبیوتیک است. این باکتری‌ها به مرور زمان و طی روند شور شدن و تخمیر خیارها در درون آب ایجاد می‌شوند. بنابراین مصرف آب خیارشور می‌تواند خواصی مانند از بین بردن سم‌های درون روده و دستگاه گوارش، افزایش حرکات اندام‌های گوارشی و کاهش سوزش معده را برای بدن به ارمغان بیاورد.

کمک به درمان دیابت

یکی از ترکیبات موجود در ساختار آب خیارشور، سرکه است که این ترکیب خود از جمله مواد غذایی به‌شمار می‌آید که سبب کاهش میزان قند خون می‌شود. اسید سرکه پس از ترکیب با خیار و سبزیجات باعث بهبود سطوح هموگلوبین گلیکوزیله می‌شود که این عمل به نوبه خود تنظیم سطح انسولین در خون را به دنبال خواهد داشت. دلیل دیگری که آب خیارشور می‌تواند سبب کاهش قند خون شود، رابطه مستقیمی با میزان اندک کالری و کربوهیدرات موجود در آن دارد.

کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان طحال

یکی دیگر از فواید مصرف آب خیارشور اثری است که در حفظ سلامت طحال دارد. همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد، این محلول در ساختار خود حاوی مقادیر بسیار زیادی از فیبر پریبیوتیک و باکتری‌های پروبیوتیک است که عامل بسیار مهمی در حفظ سلامت طحال هستند.

طحال انسان عضوی از بدن است که محل استقرار سلول‌های ایمنی و و کلنی باکتری‌های مفید درون سیستم گوارشی است. از این رو مصرف آب خیارشور با کاهش عفونت‌ها، بهبود وضعیت سلامت روده‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان طحال، باعث حفظ سلامت طحال می‌شود.

پیشگیری از یبوست

خیارشور ماده غذایی متشکل از آب، فیبر فراوان و باکتری‌های پروبیوتیک است؛ مصرف این ترکیب سه‌گانه باعث حفظ سلامت و کارکرد سیستم گوارشی، به‌ویژه روده‌ها می‌شود. درواقع در پی مصرف آب خیارشور، مواد زائد به راحتی از روده‌ها دفع می‌شوند. به این ترتیب احتمال ابتلا به یبوست و تجمع سموم در مجاری گوارشی کاهش می‌یابد.

حفظ آبرسانی به بدن

برخلاف تصورات عموم مردم، یکی از خواص اعجاب‌انگیز آب خیارشور تاثیری است که بر روی کاهش میزان دهیدراته بودن بدن دارد. زمانی که ورزش می‌کنید یا در معرض گرما قرار می‌گیرید، بدن شما مقدار زیادی آب را به‌صورت عرق از دست می‌دهد که این فرایند باعث دهیدراته شدن آن نیز می‌شود. وقتی شما آب خیارشور را می‌نوشید، درواقع به همراه آب مقداری سدیم و پتاسیم را وارد بدن می‌کنید که نتیجه آن افزایش خواص آب‌رسانی به بدن است.

سدیم و پتاسیم دو عنصر الکترولیتی هستند که بدن بعد از عرق کردن مقادیر زیادی از آن‌ها را از دست می‌دهد؛ این موضوع سبب ایجاد عدم تعادل در سیستم الکترولیتی بدن می‌شود. بنابراین شما باید چیزی بنوشید که توانایی برقرای مجدد این تعادل را در بدن داشته باشد. از آنجا که آب خیارشور غنی از سدیم و پتاسیم است، گزینه‌ای عالی برای برقراری این تعادل در بدن به‌شمار می‌آید.

خواص آب خیارشور در بدن

آب خیارشور ترکیبی متشکل از باکتری‌های پروبیوتیک، فیبر و آب است که مصرف آن برای بدن فواید بسیار زیادی دارد. از جمله این خواص می‌توان به رفع بوی بد دهان، افزایش سوخت‌وساز بدن، تسکین گرفتگی ماهیچه‌ها و درمان تهوع در حاملگی اشاره کرد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله