دندانپزشکی و سلامت دهان

دلایل گرفتگی شبانه عضلات پا و راه درمان آن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

برای اینکه بدانید دلایل گرفتگی شبانه عضلات پا چیتس و با راه درمان آن آشنا شوید، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

گرفتگی عضلات پا در شب یا گرفتگی شبانه عضلات پا، گرفتگی های دردناکی هستند که می توانند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشند و خواب را مختل کنند. این گرفتگی معمولا در عضلات ساق پا یجاد می شود اما می تواند در ران پا نیز رخ دهد. به طور کلی، گرفتگی‌ شبانه عضلات پا زمانی که در خواب آرام هستید، خیلی آزاردهنده و حتی نگران کننده است.

بنابراین برای اینکه بدانید دلایل گرفتگی شبانه عضلات پا چیتس و با راه درمان آن آشنا شوید، حتما در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: علت استخوان درد چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

 

علائم و نشانه های گرفتگی شبانه عضلات پا

اگر تا به حال در نیمه شب با درد شدید در پای خود از خواب بیدار شده اید، می دانید که گرفتگی عضلات چقدر دردناک و ناراحت کننده است. برخی از علائم رایج گرفتگی شبانه عضلات پا شامل موارد زیر است:

  • درد شدید و ناگهانی در ساق پا یا عضلات پا
  • درد یا حساسیت عضلانی
  • انقباضات عضلانی، که ممکن است احساس کنید عضلات شما در حال انقباض هستند
  • ناراحتی که از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد
  • مشکل در به خواب رفتن یا بیدار شدن در شب به دلیل درد

 

پیشنهاد مطالعه: کاهش دردهای کمر با حرکات اصلاحی

 

دلایل گرفتگی عضلات پا در شب

گرفتگی شبانه عضلات پا می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کم آبی بدن، عدم تعادل الکترولیت ها، کمبود ویتامین، شرایط پزشکی مانند بیماری شریان محیطی، دیابت و بیماری کلیوی، برخی داروها، استفاده بیش از حد یا کشیدگی عضلات، عدم کشش قبل از خواب، بارداری و افزایش سن باشد. علاوه بر این موارد، نوشیدن الکل نیز می تواند منجر به این عارضه شود.

از جمله رایج ترین دلایلی که باعث گرفتگی عضلات پا در شب می شوند را در ادامه توضیح داده ایم:

 

  • سن: گرفتگی عضلات پا در بزرگسالان و افراد مسن‌تر شایع‌تر است و با افزایش سن بیشتر اتفاق می‌افتد. این ممکن است به دلیل کوتاه شدن ماهیچه ها و تاندون ها باشد.
  • فعالیت بدنی کمتر: بی تحرکی با گرفتگی عضلات پا در شب مرتبط است. باز هم، این موضوع می تواند به کوتاه شدن طول ماهیچه ها مرتبط باشد.
  • ورزش: نشان داده شده است که خستگی عضلانی، حرکات مکرر در عضلات پا، فعالیت شدید و حتی ایستادن طولانی مدت باعث افزایش گرفتگی عضلات پا در شب می شود.
  • ایستادن طولانی مدت: ایستادن طولانی مدت روی پاها نیز می تواند خطر ابتلا به گرفتگی عضلات پا را افزایش دهد.
  • وضعیت خواب: برخی از کارشناسان معتقدند که نحوه خوابیدن نیز می تواند یکی از دلایل گرفتگی شبانه عضلات پا باشد. اگر پای شما شل باشد و از شما دور شود، رشته های ماهیچه ساق پا کوتاه شده و منجر به تحریک عصبی و گرفتگی می شود.
  • الکل: یک مطالعه نشان داد که مصرف الکل با گرفتگی عضلات پا در شبانه در افراد بالای 60 سال مرتبط است.
  • آسیب یا اختلال عملکرد عصبی: این موضوع ممکن است در افراد مبتلا به پارکینسونیسم یا تحت درمان های سرطان رخ دهد.
  • بارداری: 33 تا 50 درصد از افراد باردار گرفتگی عضلات پا را تجربه می کنند که ممکن است با پیشرفت بارداری بدتر شود.
  • دارو: برخی داروها ممکن است شما را مستعد گرفتگی عضلات پا کنند، از جمله داروهای ضد بارداری خوراکی، دیورتیک ها، داروهای کاهش دهنده کلسترول مانند استروئیدها، استاتین ها، نیفدیپین، ساکارز آهن داخل وریدی و رالوکسیفن.
  • شرایط پزشکی: شرایط پزشکی زمینه ای نیز ممکن است گرفتگی عضلات پا را بیشتر کند، از جمله بیماری نورون حرکتی، تنگی کانال کمر، نوروپاتی محیطی، بیماری پارکینسون، شرایط تیروئید مانند کم کاری تیروئید، دیابت، بیماری عروق محیطی، هیپوکالمی، سیروز، بیماری کلیوی، آرتروز و بیماری عروق کرونر.

گرفتگی شبانه عضلات پا

پیشنهاد مطالعه: ۵ درمان طبیعی برای دردهای ناشی از آرتروز که خوب است بدانید

 

عوارض گرفتگی عضلات پا در شب

گرفتگی شبانه عضلات پا می تواند یک مسئله جدی باشد و عوارض بالقوه زیادی را به همراه داشته باشد. برخی از شایع ترین عوارض عبارتند از آسیب عضلانی، اختلالات خواب و درد مزمن.

در موارد نادر، گرفتگی شبانه عضلات پا  می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر مانند بیماری شریان محیطی یا بیماری کلیوی باشد.

 

پیشنهاد مطالعه: درد کف پا نشانه چیست؟ علت درد کف پا و نشانه های آن

 

راه درمان گرفتگی عضلات پا

اگرچه گرفتگی عضلات پا در شب می‌تواند به شدت دردناک باشد، اما معمولاً یک مشکل جدی نیست. اکثر افرادی که این گرفتگی را تجربه می کنند نیازی به درمان پزشکی ندارند. بنابراین برای تسکین گرفتگی عضلات می توانید موارد زیر را در خانه امتحان کنید:

 

  • پای خود را ماساژ دهید: مالش عضله آسیب دیده ممکن است به آرامش آن کمک کند. از یک یا هر دو دست برای ماساژ دادن و شل کردن عضله استفاده کنید.
  • کشش بدن: اگر گرفتگی در ناحیه ساق پا است، پای خود را صاف کنید. پای خود را طوری کشش دهید که به سمت شما بلند شود و انگشتان پا به سمت شما باشد.
  • روی پاشنه های پا راه بروید: این کار باعث فعال شدن ماهیچه های مقابل ساق پا می شود و به آن اجازه می دهد آرام شود.
  • کمی حرارت به عضلات پا دهید: گرما می تواند عضلات سفت شده را آرام کند. یک حوله داغ، بطری آب گرم یا پد گرم کننده را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. حمام یا دوش آب گرم نیز ممکن است کمک کند.
  • هیدراته ماندن: نوشیدن مایعات کافی می تواند به جلوگیری از کم آبی بدن که یکی از علل شایع گرفتگی شبانه عضلات پا است، کمک کند. بنابراین سعی کنید روزانه حدود 8 لیوان آب بنوشید.
  • کفش حمایتی را انتخاب کنید: پوشیدن کفش‌ های ضعیف می‌ توانند مشکلات مربوط به اعصاب و ماهیچه‌ های پا و ساق‌ پا را تشدید کنند، به خصوص اگر کف پای صافی دارید. بنابراین اگر با این مشکل مواجه می شود، بهتر است به سراغ پوشیدن کفش های حمایتی و طبی بروید.
  • یک دارو مسکن بدون نسخه مصرف کنید: داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) و ناپروکسن (Aleve) می‌توانند به کاهش حساسیت بعد از گرفتگی عضلات کمک کنند. استامینوفن نیز می تواند موثر باشد.

 

اگر گرفتگی شبانه عضلات پا به طور مکرر اتفاق می افتد و خواب شما را مختل می کند، حتما به پزشک مراجعه کنید تا هرگونه شرایط زمینه ای موجود که ممکن است باعث ایجاد گرفتگی شبانه عضلات پا شوند توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

 

پیشنهاد مطالعه: رفع درد زانو و تقویت زانو با ورزش و تغذیه

 

کلام آخر

گرفتگی شبانه عضلات پا یکی از مشکلات آزاردهنده ای اسن که علاوه بر درد و ناراحتی که به همراه داردبه راحتی می تواند شما را بیدار نگه دارد و باعث ایجاد اختلال در خواب شبانه شود، به این معنی که بر روی بهره وری، خلق و خو و سطح انرژی شما در روز بعد تاثیر می گذارد. به طور کلی، این مشکل نشان دهنده مشکل سلامتی جدی نیست و می توانید با رعایت چند نکته، میزان گرفتگی شبانه عضلات پا را کاهش دهید و از بروز مجدد ان جلوگیری کنید. در صورتی که این گرفتگی ها تداوم داشت و به صورت مکرر تکرار شد، حتما به پزشک مراجعه کنید تا این مشکل به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید