دندانپزشکی و سلامت دهان

کاهش دردهای کمر با حرکات اصلاحی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

کشیدگی عضله، پیچ خوردگی یا پارگی عضله یا تاندون است که می‌تواند منجر به درد بالای سمت راست کمر شود. فعالیت بیش از حد، یا حرکات تکراری مرتبط با فعالیت‌هایی مانند خم شدن بر روی رایانه یا ورزش‌های سنگین و غیر اصولی می‌تواند منجر به کشیدگی عضلات شود.

حتما شما هم به این مسئله برخوردید که اطرافیان به شما یا فرد دیگری بگن قوز نکن، صاف بشین، چقدر بد نشستی، پا روی پا ننداز! اما فک میکنی خود اون فرد نمیدونه که باید صاف بشینه و اگر صحیح نشینه چه بلایی سر گردن و ستون فقراتش میاد! قطعا میدونه اما نمیتونه این کار و عادت رو اصلاح کنه. دلیلشم اینه که مغزش عادت کرده و عضلاتشم ضعیف شدن. واقعا چقدر خوبه که بتونیم صاف بشینیم و بدن چشم نواز و زیبایی داشته باشیم. به نظرتون تفاوت کسی که میتونه و نمیتونه تو چی میتونه باشه؟ فرق این افراد در توانایی فرد در حفظ وضعیت مناسب بدنیشه!

افرادی که به این حرکات اصلاحی و برنامه تخصصی نیاز دارند معمولا به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. افرادی که به دلیل کارهای اشتباه و تمرین نادرست در ورزش یا فعالیت های تکراری و اشتباه در محیط کار یا زندگی دچار مصدومیت و آسیب شدن، افرادی که دارای ناهنجاری ها و مشکلات زمینه ای مثل اسکولیوزیس یا کج پشتی هستند. این افراد معمولا مشکل خودشون رو میدونن و ازش اطلاع دارن و با شناخت از این موضوع به دنبال راه حل بوده و به متخصص حرکات اصلاحی مراجعه میکنن.
  2. گروه دوم خودشون خیلی اطلاعی ندارن که چه مشکلی دارن و فقط بعضی وقت ها دچار درد و علائم کم میشن و نگران میشن ولی بازم موضوع رو پیگیری نمیکنن. مثل افرادی که پشت میز نشینن یا از موبایل زیاد استفاده میکنن و گردنشون از حالت طبیعی جلوتر اومده و باعث شده فشار زیادی به عضلات و مهره ها بیاد. در این موارد متخصصین حرکات اصلاحی زودتر از حاد شدن مشکل اون رو تشخیص میدن و با یک سری راه کارهای ساده مثل اصلاح نحوه نشستن، محیط کار و حرکات اصلاحی به فرد کمک میکنن تا برگرده به وضعیت نرمال و عادی خودش. گروه دیگه ای که میتونن زیر مجموعه این مورد باشن کودکان هستند که شاید به دلیل مشکلات جدیدی مانند فقر حرکتی و ضعف عضلانی دچار یک سری مشکلات مانند زانوی ضربدری، زانوی ایکس، زانوی پرانتزی یا پرانتز، کف پای صاف و حتی قوز پشتی بشن! حتما اگر کودکی دارید یا در اطرافیان هست توسط متخصص حرکات اصلاحی یک بار چک بشه شاید مشکلی داشته باشه که با تشخیص زودتر بشه خیلی راحت اصلاحش کرد. پیشگیری بهتر از درمانه رو یادمون باشه.
  3. گروه سوم خیلی مشکل خاصی ندارن ولی میخوان اصولی ورزش رو شروع کنند و در حین روند ورزش آسیب نبینن! موردی که شاید برای شما هم اتفاق افتاده و نمیدونید از کجا و با چه شدتی ورزش رو باید شروع کنید تا دچار آسیب نشید و بهترین روند رو طی کنید. متخصصین حرکات اصلاحی در این مورد میتونن بسیار کمک کننده باشن و شما رو از این سر در گمی نجات بدن. متخصصین حرکات اصلاحی با بررسی که از بدن، الگوهای حرکتی مثل راه رفتن و ایستادن و نشستن و نوع شغلتون انجام میدن و همچنین در کنارش یک سری تست های تخصصی هم میگیرن میتونن به شما بگن که نقشه ورزش و تندرستی شما چیه. اگر شما هم نیاز به این مورد داری درست اومدی این مقاله رو با ما همراه باش.

درد پهلوی راست پشت کمر

درد در بالای سمت راست کمر می‌تواند از خفیف تا ناتوان کننده متغیر باشد. این می‌تواند به آزادی حرکت کمتر منجر شود و انجام کارهای روزانه را سخت کند.

این قسمت از پایه گردن شروع می‌شود و تا سمت راست قفسه سینه ادامه می‌یابد. این ناحیه از بدن شامل بالای ستون فقرات قفسه سینه است که به قسمت کوچک پشت ختم می‌شود. درد در قسمت بالای سمت راست کمر اغلب به دلیل مشکلات ستون فقرات ایجاد می‌شود، از جمله:

مهره‌ها این استخوان‌های کوچک ستون فقرات را تشکیل می‌دهند و به قفسه سینه متصل می‌شوند. دیسک‌های ستون فقرات که بین هر مهره قرار دارند، داخل اسفنجی و بیرونی سخت دارند. دیسک‌ها طوری طراحی شده‌اند که هنگام راه رفتن، دویدن یا پریدن، ضربه را جذب کنند.

ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها، این‌ها نوارهایی از بافت همبند فیبری هستند که ستون فقرات را در جای خود نگه می‌دارند.

کشیدگی عضله، پیچ خوردگی یا پارگی عضله یا تاندون است که می‌تواند منجر به درد بالای سمت راست کمر شود. فعالیت بیش از حد، یا حرکات تکراری مرتبط با فعالیت‌هایی مانند خم شدن بر روی رایانه یا ورزش‌های سنگین و غیر اصولی می‌تواند منجر به کشیدگی عضلات شود.

پیچ خوردن ناگهانی یا بلند کردن اجسام سنگین نیز می‌تواند باعث این عارضه شود. سقوط، برخورد اتومبیل یا ضربه ناگهانی از هر نوعی می‌تواند باعث آسیب از خفیف تا شدید در پشت شود.

آسیب‌های خفیف می‌توانند به شکل کشیدگی عضلانی، رگ به رگ شدن، کشش یا پارگی رباط یا اسپاسم باشد. اسپاسم یک انقباض ناگهانی در عضله است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

  • کاهش دامنه حرکتی در بازو یا شانه
  • افزایش درد با حرکت شانه، بازو یا پشت

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که خطر شکستگی را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب تا زمانی که دچار شکستگی فشاری در مهره‌های نخاعی نشوند نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. علائم عبارت‌اند از:

  • شروع ناگهانی کمردرد
  • درد شدید هنگام ایستادن یا راه رفتن
  • کاهش قد
  • عقب رفتن لثه
  • گرفتگی دست
  • ناخن‌های شکننده

آرتروز

استئوآرتریت (OA) مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر مهره‌های ستون فقرات به مفاصل بدن متصل هستند و این ناحیه از بدن را مستعد ابتلا به آرتروز می‌کند. استئوآرتریت می‌تواند باعث درد بالای سمت راست یا درد در هر نقطه از ستون فقرات شود. این وضعیت گاهی اوقات با اسکولیوز همراه است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

  • تابش درد در گردن، بازوها یا شانه‌ها
  • ضعف
  • بی حسی
  • گرفتگی عضلات
  • سفتی، سختی

شرایط ریوی از آنجایی که ریه‌ها در نزدیکی قسمت بالای کمر قرار دارند، شرایطی مانند ذات‌الریه یا عفونت‌های تنفسی می‌توانند باعث ایجاد درد در قسمت بالای کمر و سمت راست شوند. سرطان ریه همچنین می‌تواند باعث درد در این ناحیه شود، به خصوص اگر متاستاز به ستون فقرات یا قفسه سینه باشد. همچنین اگر یک تومور در ریه به پشت فشار بیاورد، ممکن است احساس درد کنید. آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه) نیز می‌تواند باعث درد در سمت راست بالای کمر شود.

بیماری‌های کیسه صفرا. حتی اگر کیسه صفرا در نزدیکی قسمت بالایی کمر قرار ندارد، شرایطی که روی آن تأثیر می‌گذارد، مانند سنگ کیسه صفرا، می‌تواند باعث آسیب بالای کمر شود. این به عنوان درد ارجاعی شناخته می‌شود. کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا)، یک بیماری بالقوه جدی است که می‌تواند باعث درد در این ناحیه نیز شود. زمانی که التهاب کیسه صفرا درمان نشود، ممکن است باعث پارگی کیسه صفرا شود.

عفونت ستون فقرات. عفونت در ستون فقرات می‌تواند توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها ایجاد شود. احتمال بروز آن‌ها در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر است. آن‌ها همچنین می‌توانند در نتیجه یک عمل جراحی ایجاد شوند. عفونت‌های ستون فقرات می‌توانند دیسک‌ها، استخوان‌ها یا طناب نخاعی را تحت تأثیر قرار دهند. این نوع عفونت‌ها ممکن است با علائم دیگری مانند بی حسی، لرز، تب یا گزگز همراه باشند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید