دندانپزشکی و سلامت دهان

سریع ترین درمان تنبلی تخمدان | ده مکمل برای درمان تنبلی تخمدان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

اگر تمایل دارید سریع ترین درمان تنبلی تخمدان را بشناسید و با بهترین مکمل برای درمان تنبلی تخمدان بیشتر آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

اگر به اختلال سندرم تخمدان پلی کیستیک، PCOS یا تنبلی تخمدان مبتلا هستید، احتمالا با علائم مخرب و ناخوشایندی که می تواند ایجاد کند، از قاعدگی های نامنظم و آکنه گرفته تا ریزش مو یا رشد بیش از حد مو (هیرسوتیسم) مطلع هستید. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، استراتژی های اولیه برای مدیریت و درمان تنبلی تخمدان یا PCOS است. با این حال، بسیاری از پزشکان پیشنهاد می کنند که استفاده از مکمل ها نیز می تواند یک استراتژی هوشمندانه علاوه بر استراتژی های تغذیه و سبک زندگی برای مدیریت علائم تبلی تخمدان به همراه داشته باشد.

نکته ای که در رابطه با تنبلی تخمدان باید بدانید این است که در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد برخی از مکمل ها می توانند به کاهش علائم و مدیریت این بیماری کمک کنند.

اگر تمایل دارید سریع ترین درمان تنبلی تخمدان را بشناسید و با بهترین مکمل برای درمان تنبلی تخمدان بیشتر آشنا شوید، در ادامه این بخش با خوب میشی همراه بمانید.

 

پیشنهاد مطالعه: 10 کلینیک برتر کیست تخمدان در تهران

 

تنبلی تخمدان چیست؟

PCOS که به عنوان سندرم تخمدان پلی کیستیک یاتنبلی تخمدان شناخته می شود، یک عدم تعادل هورمونی نسبتاً شایع است که درصد بالایی از زنان را در سنین باروری تحت تأثیر قرار می دهد. به طور خلاصه، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً دارای سطوح بالاتری از آندروژن ها (هورمون جنسی مردانه) هستند و اثرات منفی این عدم تعادل هورمونی، منجر به ایجاد کیست تخمدان، پریودهای نامنظم (به دلیل توقف یا ناسازگاری تخمک گذاری)، آکنه، نازک شدن مو، موهای زائد در سایر نواحی بدن، مقاومت به انسولین و افزایش وزن و حتی ایجاد مشکل در باروری نیز می شود.

اگرچه علت دقیق این اختلال ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، محیط و سبک زندگی باعث ایجاد آن می شود. به طور کلی، مقاومت به انسولین عامل اصلی ایجاد کننده این مشکل است که منجر به افزایش تولید آندروژن و سایر عدم تعادل هورمونی می شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب با مشکلات سلامتی جدی تری از جمله دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، آپنه خواب و حتی سکته مغزی مواجه می شوند، به خصوص اگر اضافه وزن داشته باشند.

اما فقط به این دلیل که شما مبتلا به تخمدان تخمدان تشخیص داده شده اید به این معنی نیست که از هر مشکلی که به آن اشاره کردیم رنج خواهید برد؛ زیرا راه هایی وجود دارد که می توانید به طور طبیعی با استفاده از مجموعه ای از مکمل ها (که پزشک تجویز کرده است) و تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، تنبلی تخمدان یا PCOS را کنترل کنید.

 

علائم تنبلی تخمدان

 

پیشنهاد مطالعه: آگاهی از مشخصات 10 کلینیک برتر زنان در تهران

 

بهترین مکمل برای درمان تنبلی تخمدان

استفاده از مکمل ها، راه حل مفیدی برای کنترل تنبلی تخمدان در کنار رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم هستند. زیرا می توانند به بهبود مقاومت به انسولین، تعادل هورمون ها، کاهش التهاب و حمایت از سلامت کلی بدن کمک کنند.

با این حال لازم است قبل از شروع به استفاده از هر کدام از این مکمل ها، حتما به پزشک متخصص زنان صحبت کنید و با تجویز و توصیه پزشک، بهترین مکمل برای درمان تنبلی تخمدان را مورد استفاده قرار دهید.

در ادامه برخی از بهترین مکمل ها برای درمان تنبلی تخمدان را معرفی کردیم:

 

مکمل اینوزیتول (Inositol) یا IP-6

اینوزیتول، نوعی قند کربوسیکلیک است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند میوه ها، لوبیاها، آجیل ها، غذاهای حیوانی و غلات یافت می شود و دارای خواص آنتی اکسیدانی است. همانطور که قبلا ذکر کردیم، PCOS یک بیماری متابولیک است که اغلب با التهاب، مقاومت به انسولین و یا افزایش سطح آندروژن همراه است. اینوزیتول، با مجموعه پیچیده ای از واکنش ها، به اجرای متابولیسم و همچنین مسیرهای اصلی تولید مثل کمک می کند و در نهایت منجر به تنظیم سطح انسولین می شود. تحقیقات نشان می دهد که اینوزیتول ها به کاهش سطح بالای انسولین و بهبود سطح قند خون در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان کمک می کنند.

بهترین زمان برای استفاده از مکمل اینوزیتول، 2 ساعت بعد از صرف وعده غذایی ست.

 

مکمل ویتامین دی

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مکمل ویتامین D می تواند نظم قاعدگی را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بهبود بخشد (پس از 3 ماه از مصرف مکمل)، همچنین می تواند میزان باروری و بارداری را در طول درمان کمک باروری بهبود دهد. 

بهترین زمان برای استفاده از مکمل ویتامین دی، همراه با غذا (به ویژه غذاهای پرچرب مانند آووکادو، آجیل و ماهی قزل آلا!) است.

 

مکمل ب کمپلکس (B Complex)

ویتامین های گروه B مانند B12 و فولات از جمله مفیدترین مکمل ها در درمان تبنلی تخمدان به طور طبیعی هستند. به طور خاص، تصور می شود که این مکمل ها به مبارزه با مقاومت به انسولین در مبتلایان به PCOS کمک کنند. 

علاوه بر این، ویتامین B6 و B12، یک مکمل با قدرت بالا است که ظاهراً به تنظیم خلق و خو کمک می کنند. در واقع به تولید سروتونین و دوپامین که برای احساس شادی و رضایت ضروری هستند کمک می کنند. همچنین این ویتامین ها نقش کلیدی در سنتز و متابولیسم سروتونین دارند.

مکمل B12 ممکن است برای زنان مبتلا به PCOS برای کمک به جبران اثرات متفورمین، که ممکن است سطوح B12 را در بدن کاهش دهد، مهم باشد. 

بهترین زمان برای مصرف مکمل ب کمپلکس، حداقل 2 ساعت بعد از وعده غذایی است.

 

مکمل روغن ماهی یا امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های ضروری هستند که در غذاهایی مانند ماهی، آجیل و دانه ها یافت می شوند. این مکمل می تواند به کاهش التهاب، بهبود حساسیت به انسولین، افزایش سلامت قلبی عروقی و ارتقای تعادل هورمونی سالم برای زنان مبتلا به PCOS کمک کند. در واقع مکمل امگا 3 با کاهش التهاب و بهبود حساسیت به انسولین، از روحیه و سلامت روان حمایت می کند. 

دوز توصیه شده روزانه اسیدهای چرب امگا 3 برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، 1 تا 2 گرم است و توصیه می شود که این مکمل را همراه با غذا استفاده کنید.

 

مکمل منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در عملکردهای مختلف بدن از جمله تنظیم قند خون، تولید انرژی و هورمون و عملکرد عضلات نقش دارد. زنان مبتلا به PCOS اغلب سطح منیزیم پایینی دارند که می تواند مقاومت به انسولین و عدم تعادل هورمونی را تشدید کند. در حقیقت، منیزیم کوفاکتور  بسیاری از آنزیم‌ های دخیل در متابولیسم گلوکز است و به نظر می‌رسد غلظت منیزیم درون سلولی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، بسیار پایین‌تر از سطح استاندارد است.

بنابراین مصرف منیزیم را از طریق غذاهای غنی از منیزیم - مانند اسفناج، بادام هندی، بادام، دانه کدو تنبل و غلات کامل - و همچنین مکمل های منیزیم در نظر بگیرید.

 

مکمل زینک یا روی

روی یا زینک، یک میکرو عنصر حیاتی است که مسئول تنظیم رشد سلولی، ترشح هورمون، تولید مثل و پاسخ ایمنی است. به نظر می رسد که زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، ممکن است سطوح پایین تری از زینک را نسبت به سایر زنان داشته باشند و به همین دلیل، زنان مبتلا به PCOS ممکن است در متابولیسم هورمونی، لیپید و گلوکز دچار اختلال باشند. بنابراین پایین بودن سطح روی در بدن، به این معنی است که شما در معرض خطر مقاومت به انسولین، استرس اکسیداتیو و اختلال در متابولیسم هورمونی هستید.

توصیه می شود در هنگام انتخاب مکمل زینک به سراغ مکمل هایی همچون زینک پیکولینات (zinc picolinate)، استات زینک (zinc acetate) و گلیسرات زینک (zinc glycerate) بروید و از زینک سولفات ( zinc sulfate)اجتناب کنید زیرا سرعت جذب پایینی دارد. توصیه می شود که مکمل زینک را 2 ساعت بعد از غذا استفاده کنید.

 

بهترین مکمل تنبلی تخمدان

 

پیشنهاد مطالعه: 9 روش کمک به بارداری سریع

 

سریع ترین درمان تنبلی تخمدان

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، شما ممکن است بتوانید تنبلی تخمدان را مدیریت کنید و علائم خود را از طریق تغییر سبک زندگی و مکمل های غذایی کاهش دهید، اما هیچ رویکرد یکسانی برای درمان وجود ندارد.

در ادامه به برخی از بهترین روش ها برای مدیریت و درمان تنبلی تخمدان اشاره کردیم:

 

تغییر در رژیم غذایی برای درمان تنبلی تخمدان

  • خوردن غذاهای سالم و اجتناب از برخی مواد تشکیل دهنده ممکن است به مدیریت علائم تنبلی تخمدان کمک کند. در واقع پیروی یک رژیم غذایی مغذی می تواند به تنظیم هورمون ها و چرخه قاعدگی کمک کند. بهتر است غذاهایی که انتخاب می کنید، بدون هیچگونه قند مصنوعی، هورمون‌ و مواد نگهدارنده باشند. در عوض، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات، غذاهای کاملی هستند که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به عبارت بهتر، بدون استفاده از قند مصنوعی، هورمون ها و مواد نگهدارنده، سیستم غدد درون ریز بدن می تواند قند خون را بهتر تنظیم کند.

 

  • کربوهیدرات ها و پروتئین هر دو بر سطح انرژی و هورمون تأثیر می گذارند. اما خوردن پروتئین منبع قابل اعتماد بدن شما را برای تولید انسولین تحریک می کند. بنابراین توصیه می شود که به جای امتحان کردن یک رژیم کم کربوهیدرات، بر روی دریافت پروتئین سالم و کافی تمرکز کنید. منابع پروتئینی گیاهی، مانند آجیل، حبوبات و غلات کامل، بهترین منابع قابل اعتماد هستند.

 

  • افزودن غذاهای ضد التهاب به رژیم غذایی نیز می تواند به کاهش علائم تنبلی تخمدان کمک کند. بنابراین می توانید رژیم مدیترانه ای را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید. روغن زیتون، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ دار، ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی و تن و مغزهای درختی همگی با التهاب مبارزه می کنند.

 

  • از انجایی که برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در طول دوره قاعدگی خود خونریزی شدیدی را تجربه می کنند، این موضوع می تواند منجر به کمبود آهن یا کم خونی شود. به همین دلیل است که توصیه می شود که غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، تخم مرغ و بروکلی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

  • بادام، بادام هندی، اسفناج و موز نیز از جمله مواد غذایی سازگار با PCOS و سرشار از منیزیم هستند که بهتر است در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

  • همچنین، رژیم غذایی سرشار از فیبر نیز می تواند به بهبود هضم کمک کند. عدس، لوبیا، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گلابی و آووکادو همگی سرشار از فیبر هستند که بهتر است روزانه از این مواد غذایی سالم نیز استفاده کنید.

 

  • علاوه بر این لازم است بدانید که مصرف کافئین ممکن است با تغییراتی در سطح استروژن و رفتار هورمونی مرتبط باشد. بنابراین سعی کنید انرژی خود را با یک جایگزین بدون کافئین، مانند یک چای گیاهی، افزایش دهید. چای سبز منبع قابل اعتمادی را برای بهبود مقاومت به انسولین نشان داده است. همچنین می تواند به مدیریت وزن در زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

 

رژیم غذایی تنبلی تخمدان

 

پیشنهاد مطالعه: ویتامین های ضروری قبل از بارداری

 

تغییر در سبک زندگی یا اصلاح سبک زندگی برای درمان تنبلی تخمدان

حفظ وزن سالم می تواند به کاهش مقاومت به انسولین و تنظیم عادت ماهانه کمک کند و خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با PCOS را کاهش دهد. بنابراین اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن تدریجی را از طریق یک رژیم غذایی کم کالری دنبال کنید، زیرا به عنوان یک درمان نویدبخش برای PCOS است. 

ورزش نیز برای حفظ وزن سالم مهم است. اما ورزش بیش از حد می تواند هورمون های شما را مختل کند، بنابراین با پزشک خود در مورد بهترین ورزش برای مدیریت تنبلی تخمدان صحبت کنید. ورزش های ملایم مانند پیاده روی، یوگا یا پیلاتس را می توان برای مدت طولانی تری انجام داد. شنا و ایروبیک سبک نیز توصیه می شود.

خواب بر سطح استرس تأثیر می گذارد و به تنظیم کورتیزول برای متعادل کردن هورمون ها کمک می کند. اما اختلالات خواب برای زنان مبتلا به PCOS دو برابر رایج‌تر است. برای مدیریت بهتر خواب توصیه می شود که:

  • هشت تا ده ساعت خواب در شب را هدف قرار دهید
  • یک برنامه منظم قبل از خواب ایجاد کنید
  • قبل از خواب از مواد محرک و غذاهای غنی و چرب خودداری کنید
  • هر شب در یک ساعت مشخص بخوابید و صبح ها نیز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید

 

کاهش استرس نیز می تواند کورتیزول را تنظیم کند. بسیاری از استراتژی‌های ذکر شده در بالا، مانند یوگا، خواب کافی و کاهش کافئین می‌توانند به کاهش سطح استرس کمک کنند. پیاده روی در بیرون و ایجاد فضایی در زندگی برای آرامش و مراقبت از خود نیز می تواند میزان استرس شما را کاهش دهد.

 

اصلاح سبک در تنبلی تخمدان

 

شما چه توصیه ای برای مدیریت و درمان تنبلی تخمدان دارید، تجربیات خود را در قسمت کامنت برای ما و همراهان خوب میشی بنویسید.

برچسب ها:
تنبلی تخمدان
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید