دندانپزشکی و سلامت دهان

ویتامین های ضروری قبل از بارداری

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

برای داشتن یک بارداری سالم و موفق، زن و مرد چه ویتامین هایی را باید از قبل مصرف کنند؟

ویتامین‌های دوران بارداری چیست؟

ویتامین‌های دوران بارداری مکمل‌هایی هستند که برای زنان باردار ساخته می‌شوند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بارداری سالم را به بدن برسانند. معمولا پزشک توصیه می‌کند که هنگام شروع برنامه ریزی برای بارداری و همچنین در دوران بارداری، آنها را مصرف کنید به همین دلیل نه تنها ویتامین‌های دوران بارداری بلکه ویتامین‌های قبل از بارداری نیز نامیده می‌شوند. در دوران بارداری داشتن یک رژیم غذایی سالم همیشه یک ایده عاقلانه است. مصرف ویتامین قبل از تولد برای کمک به رفع کمبود ویتامین و از بین بردن شکاف تغذیه‌ای در رژیم غذایی ایده خوبی است.

 

 

ویتامین‌های قبل از بارداری چه نیازهایی را تامین می‌کنند؟

ویتامین‌های قبل از بارداری به مادر کمک می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز برای بارداری سالم دریافت کند. به دنبال ویتامین‌هایی در دوران بارداری و قبل از بارداری باشید که دارای موارد زیر باشد؛ البته در برخی موارد، پزشک با توجه به شرایط فیزیکی و روحی نسخه خاصی از ویتامین‌ها را تجویز می‌کند.:

  • 400 میکروگرم (mcg) اسید فولیک
  • 400 واحد ویتامین D
  • 200 تا 300 میلی گرم کلسیم
  • 70 میلی گرم ویتامین C
  • 3 میلی گرم تیامین (ویتامین B1)
  • 2 میلی گرم ریبوفلاوین (ویتامین B2)
  • 20 میلی گرم نیاسین (ویتامین B۳)
  • 6 میکروگرم ویتامین B12
  • 10 میلی گرم ویتامین E
  • 15 میلی گرم روی
  • 17 میلی گرم آهن
  • 150 میکروگرم ید

 

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و قرص های تقویتی چه زمانی است؟

 

 

اسید فولیک، کلسیم، ید و آهن

اسید فولیک، کلسیم، ید و آهن جزو ویتامین‌های ضروری برای هر فردی هستند. اسید فولیک، کلسیم، ید و آهن به دلیل اهمیت بیش از حد در دسته ویتامین‌های قبل از بارداری نیز جای گرفته‌اند. سایت خوب میشی شما را در ادامه با هر یک از مزایا و ضرورت این ویتامین‌ها آشنا می‌کند:

 

اسید فولیک

اگر قصد بارداری دارید، باید اسید فولیک مصرف کنید. اسید فولیک جزو ویتامین‌های قبل از بارداری است که می‌تواند از نقایص مادرزادی که بر مغز و نخاع کودک تأثیر می‌گذارد جلوگیری کند. قبل از اینکه بسیاری از زنان بدانند باردار هستند نقص لوله عصبی در اوایل بارداری ایجاد می‌شود. نیمی از بارداری‌ها برنامه ریزی نشده است؛ به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند که هر زنی که توانایی بارداری را دارد، روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کند. مصرف اسید فولیک از قبل از بارداری شروع می‌شود و تا 12 هفته اول بارداری ادامه می‌یابد.

اگر نوزادی با نقص لوله عصبی دارید، باید با پزشک در مورد اسید فولیک صحبت کنید. مطالعات نشان داده است که مصرف دوز بیشتر از اسید فولیک (حداکثر 4000 میکروگرم) حداقل یک ماه قبل و در طول سه ماهه اول بارداری ممکن است در صورت داشتن نوزادی با نقص لوله عصبی موثر باشد. با این حال باز هم تاکید می‌شود که با پزشک در مورد آنچه برای شما مناسب است صحبت کنید. غذاهایی که اسید فولیک دارند عبارتند از:

  • سبزیجات برگ سبز
  • آجیل
  • لوبیا
  • میوه‌های خانواده مرکبات
  • بسیاری از غذاهای غنی شده با اسید فولیک مانند: سبوس، برنج، عدس، جگر، سویا، اسفناج، بادام زمینی، کدو تنبل، شلغم، مارچوبه، کدو حلوایی و ...

البته که مصرف غذاهای حاوی اسید فولیک مفید است اما به عنوان عملکرد بهتر و زیر نظر پزشک می‌توانید از مکمل‌ها نیز استفاده کنید. بهتر است یک ساعت بعد و قبل خوردن اسید فولیک چای و لبنیات مصرف نکنید. اگر قبل یک ساعت قبل از خواب قرص اسید فولیک را همراه با یک لیوان آب پرتقال میل نمایید تاثیر بیشتری خواهد داشت و  همچنین مانع حالت تهوع می‌شود. مصرف زیاد فولیک اسید توصیه نمی‌شود اما با این حال مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد چرا که اضافه‌ آن از بدن دفع می‌شود.

 

کلسیم

کلسیم نیز برای زن باردار مهم است. لزوما نباید قرص کلسیم را در دوران بارداری مصرف کرد بلکه قبل از باردار شدن باید مصرف آن را آغاز کرد؛ به همین دلیل جزو ویتامین‌های قبل از بارداری به شمار می‌آید. کلسیم می‌تواند به جلوگیری از از دست دادن تراکم استخوان کمک کند زیرا جنین از کلسیم مادر برای رشد استخوان خود استفاده می‌کند. کلسیم را از منابعی مانند شیر، ماست یا سایر غذاهای غنی شده با کلسیم و مکمل‌ها می‌توان به دست آورد.

 

ید

ید برای عملکرد سالم تیروئید زنان در دوران بارداری حیاتی است. اگر قبل از باردار شدن ید بدن تامین شود مسلما خیلی بهتر خواهد بود. به همین دلیل ید جزو ویتامین‌های قبل از بارداری به شمار می‌آید. کمبود ید می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • سقط جنین
  • مرده زایی
  • کاهش رشد فیزیکی
  • ناتوانی ذهنی شدید
  • ناشنوایی

به تمامی زنان باردار توصیه می‌شود در هنگام پخت به غذا نمک ید دار اضافه کنند و مقدار دریافتی ید را به 220 میکروگرم برسانند. اگر میزان دریافتی ید از غذاها کافی نباشد پزشک مکمل ید تجویز خواهد کرد.

 

 

آهن

آهن به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمز خون بیشتری بسازد. گلبول قرمز، سلول‌های خونی است که اکسیژنی را که نوزاد برای رشد به آن نیاز دارد حمل می‌کند.‌ مصرف آهن را نه تنها جزو ویتامین‌های قبل از بارداری بلکه ویتامینی ضروری برای همه عمر باید به شمار آورد.

 

رژیم غذایی برای کودکان اوتیسم | بهترین ویتامین برای کودک اوتیسم

 

 

سایر ویتامین‌های ضروری قبل از بارداری

مواد مغذی دیگری وجود دارد که ممکن است سلامت بارداری شما را بهبود بخشد. پزشک به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا نیاز به مصرف مکمل‌های زیر دارید یا خیر:

 

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 شامل DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) و EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) می‌باشد و فقط از منابع غذایی مانند ماهی‌های چرب و مغزها به دست می‌آید. امگا 3 می‌تواند خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم هنگام زایمان را کاهش دهد. اگر غذاهای غنی از امگا 3 زیاد نمی‌خورید، از پزشک خود سوال کنید که آیا مکمل اسید چرب امگا 3 برای شما به عنوان یکی از ویتامین‌های قبل از بارداری مناسب است یا خیر.

 

کولین (ویتامین B4)

اگرچه بدن می‌تواند مقداری کولین (ویتامین B4) را به تنهایی بسازد، اما بیشتر آن را از غذا دریافت می‌کند. منابع غنی شامل گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ است. بسیاری از زنان باردار به اندازه کافی کولین که کودک برای رشد سالم مغز به آن نیاز دارد، دریافت نمی‌کنند. بنابراین تحت نظر پزشک کولین را که جزو ویتامین‌های قبل از بارداری است مصرف کنید.

 

 

راهکارهای قطع سریع پریود | قرص برای قطع خونریزی قاعدگی

 

زمان شروع مصرف ویتامین‌های مورد نیاز قبل از بارداری

بهترین زمان برای شروع مصرف ویتامین‌های دوران بارداری، قبل از باردار شدن است. اسید فولیک یکی از ویتامین‌های بسیار مهم است. برای جلوگیری از نقایص مادرزادی باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، مصرف مکمل اسید فولیک را شروع کنید. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که تمام زنانی که می‌توانند بچه دار شوند، ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنند حتی اگر هم قصد بارداری را ندارند از مصرف ویتامین‌ها غافل نشوند.

 

داروهای مضر در بارداری کدامند؟

 

 

عوارض جانبی مصرف ویتامین‌های قبل از بارداری

برخی از ویتامین‌های دوران بارداری می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع در یک زن باردار شود. اگر حالت تهوع پس از مصرف ویتامین‌های قبل از بارداری و دوران بارداری برای شما هم اتفاق می‌افتد با پزشک صحبت کنید. پزشکان ممکن است بتوانند نوع دیگری از ویتامین‌ها را تجویز کنند که جایگزین ویتامین‌های قبلی می‌شوند. گزینه‌های پیشنهادی برای جایگزینی ویتامین‌های قبل از بارداری عبارتند از:

  • مواد جویدنی مانند قرص‌ها یا حتی مواد غذایی
  • مایعات مانند شربت یا آبمیوه‌ها

آهن موجود در ویتامین‌های دوران بارداری نیز ممکن است باعث یبوست شود. اگر یبوست دارید رعایت موارد زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

  • از یک رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنید
  • آب زیاد بنوشید
  • ورزش کنید (در صورت بی خطر بودن ورزش از طرف پزشک)
  • با تأیید پزشک یک نرم کننده مدفوع مصرف کنید مانند: روغن زیتون، مواد غذایی حاوی فیبر، ملین‌ها و ...

 

65 عوارض قرص کلونازپام

 

 

ویتامین‌های مورد نیاز مردان قبل از بارداری | ویتامین‌های مورد نیاز مردان برای افزایش قدرت باروری

لقاح به معنای ترکیب اسپرم با تخمک است. اگر این فرایند موفقیت آمیز باشد سلول تخم تشکیل می‌شود و جنین به وجود می‌آید. بدیهی است که مردان همانقدر که در فرایند باردار شدن زن نقش دارند باید اسپرم سالم و کافی داشته باشند. برای زنده ماندن اسپرم در واژن باید مردان ویتامین‌های قبل از بارداری را دریافت کنند. از ویتامین‌هایی که مرد به آن‌ها نیاز جدی دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ویتامین C

ویتامین C از به هم چسبیدن اسپرم‌ها خودداری کرده و اجازه می‌دهد که اسپرم‌ها آزادانه حرکت کنند. ویتامین C  نه تنها در مکمل‌ها بلکه در مرکبات، انبه، کیوی، کلم بروکلی، سیب زمینی و انواع فلفل دلمه‌ای یافت می‌شود.

 

ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از ویتامین‌های قبل از بارداری است که باعث بالا رفتن قدرت نفوذ اسپرم به داخل تخمک و در نتیجه بارور شدن آن می‌شود. منابع ویتامین E به جز قرص عبارتند از: غلات، تخمه آفتابگردان، گردو، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، کره بادام زمینی و آووکادو.

 

ویتامین B

ویتامین B باعث افزایش کیفیت و بهبود روند تولید اسپرم می‌شود. ویتامین B را می‌توان به صورت مکمل و همراه با سایر مواد غذایی مانند ماهی‌ها، انواع لوبیا، تخم مرغ، غذاهای دریایی، شیر و سبزیجات برگ سبز مصرف کرد.

 

آرژنین

آرژنین نوعی آمینو اسید است که  باعث افزایش تعداد و بهبود قابلیت تحرک اسپرم‌ها می‌شود. هرچه غلظت اسپرم در مایع انزال شده بیشتر باشد احتمال موفقیت در باروری نیز بالاتر خواهد رفت. به جز قرص آرژنین بعضی از مواد غذایی نظیر پنیر، شیر، ماست، مرغ، محصولات دریایی، جو پرک و انواع مغزها دارای مقدار فراوانی از آرژنین می‌باشند.

 

 زینک

زینک یا روی به افزایش تعداد و تحرک اسپرم ها و محافظت از DNA کمک شایانی می‌کند. مردان در هر نوبت انزال از طریق مایع منی در حدود 5 میلی گرم روی از دست می‌دهند. به همین علت افزایش مصرف روزانه زینک به منظور جایگزین کردن مقادیر از دست رفته زینک (روی) اهمیت فراوانی دارد. علاوه بر قرص انواع محصولات دریایی به ویژه صدف و همچنین ماست، بادام هندی، شیر، پنیر و بلغور جو دو سر از بهترین منابع زینک هستند.

 

 

همان طور که با ویتامین‌های قبل از بارداری آشنا شدید، باید دانست که اهمیت مصرف این ویتامین‌ها در مردان کمتر از زنان نیست. بنابراین بهتر است اگر قصد پدر شدن دارید هم پای شریک زندگی خود از ویتامین‌های قبل از بارداری استفاده کنید تا صاحب نوگلی سالم شوید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید