دندانپزشکی و سلامت دهان

برای داشتن فرزند باهوش و زیبا چه غذاهایی بخوریم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

در این مقاله از خوب میشی، در مورد بهترین غذا برای رشد کودک در دوران بارداری صحبت خواهیم کرد و به شما می گوییم که برای داشتن فرزند باهوش و زیبا چه غذاهایی بخوریم.

به دنیا آوردن نوزادی باهوش و زیبا، آرزوی هر پدر و مادری است. شاید به همین دلیل است که اکثر مادران باردار با شروع دوران بارداری خود همیشه این سوال دارند که برای داشتن فرزند باهوش و زیبا چه غذاهایی بخوریم؟

همانطور که می دانید، خوردن غذاهای سالم در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین ضروری است. یک رژیم غذایی سالم نه تنها سلامت مادر را بهبود می بخشد، بلکه رشد مغز جنین را نیز تشویق می کند. علاوه بر این، غذایی که یک مادر در دوران بارداری می خورد می تواند بر رشد شناختی کودک جنین نیز تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که تغذیه مناسب برای رشد مغز کودک حیاتی است. در واقع، تغذیه سالم جنین شما را سالم تر، شادتر و باهوش تر می کند.

به همین منظور، در این مقاله از خوب میشی، در مورد بهترین غذا برای رشد کودک در دوران بارداری صحبت خواهیم کرد و به شما می گوییم که برای داشتن فرزند باهوش و زیبا چه غذاهایی بخوریم.

 

پیشنهاد مطالعه: اندازه جنین در هفته های بارداری

 

مواد غذایی که باید در دوران بارداری بخورید تا نوزاد باهوش و زیباداشته باشید

دو ماده مغذی مهم که نقش مهمی در رشد مغز دارند، فولات (folate) و کولین (choline) هستند که به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک می کنند. سایر مواد مغذی ضروری عبارتند از: ید، آهن، پروتئین و ویتامین D.

در ادامه به این موضوع اشاره کردیم که برای داشتن فرزند باهوش و زیبا چه غذاهایی بخوریم.

 

تخم مرغ برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

استفاده از تخم مرغ در دوران بارداری یا شیردهی به رشد مغز کمک می کند و کودک را باهوش تر می کند. تحقیقات نشان داده اند که تخم مرغ حاوی مواد مغذی است که بدن می تواند به راحتی آنها را جذب کند. تخم مرغ منبعی غنی از کولین، اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و ترکیبات فعال زیستی است که رشد مغز جنین را تقویت می کند. زنان باردار می توانند روزانه 2 تخم مرغ آب پز شده بخورند.

تخم مرغ

 

گوشت برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

مصرف گوشت در دوران بارداری نیز به تقویت رشد مغز در جنین کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که گوشت سرشار از آهن، روی (زینک) و ویتامین B12 است که از مواد مغذی ضروری برای رشد مغز هستند. روی یا زینک، بخشی از DNA را تشکیل می دهد و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند و کمبود آن می تواند منجر به کاهش حافظه در نوزادان شود. ویتامین B12 نیز برای سلامت روانی نوزادان مفید است. گوشت همچنین حاوی نیاسین است، ترکیبی که عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.

 

پیشنهاد مطالعه: غذاهای خوشمزه و مقوی برای نوزاد

 

موز برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

موز سرشار از اسید فولیک است و یکی دیگر از مهمترین مواد غذایی لازم و ضروری برای رشد مغز جنین در دوران بارداری است.

موز

 

لبنیات پاستوریزه برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر از غذاهای ضروری در دوران بارداری هستند. تحقیقات نشان داده است که شیر و محصولات لبنی سرشار از ید و منابع پروتئینی بوده که برای رشد مغز جنین ضروری هستند. همچنین شیر حاوی کولین است که به باهوش شدن کودک شما کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ید در دوران بارداری می تواند به مغز جنین آسیب برساند. بنابراین مادرانی که در بارداری دچار کمبود ید بودند، ممکن است کودکانی داشته باشند که مستعد ناتوانی های عصبی هستند.

لبنیات

 

اسفناج برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

یکی دیگر از مواد غذایی غنی از آهن و فولات که می تواند رشد مغز جنین را تقویت کند اسفناج است. طبق تحقیقات، اسفناج حاوی اسید فولیک است که برای باهوش‌تر شدن نوزادان مفید است. همچنین اسفناج حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. طبق تحقیقات، اسیدهای چرب امگا 3 و آهن توانایی شناختی کودکان را بهبود می بخشند.

اسفناج 

 

ماهی قزل آلا یا سالمون برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

خوردن ماهی هایی مانند سالمون و تن نیز برای رشد مغز کودک مفید است زیرا منبع غنی کولین هستند. ماهی همچنین حاوی مقادیر خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است. بر اساس تحقیقات، اسید چرب دوکوزاهگزانوئیک (DHA)، نوعی اسید امگا 3، برای رشد عصبی جنین ضروری است. DHA همچنین مسئول رشد ساختاری و عملکردی مغز جنین است. زنان باردار باید فقط ماهی پخته شده را مصرف کنند.

ماهی قزل آلا

 

حبوبات برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

حبوباتی مانند لوبیا، سویا، نخود و بادام زمینی نیز منابع غنی آهن، آنتی اکسیدان ها و فولات هستند که به باهوش شدن کودک شما کمک می کنند. حبوبات همچنین منابع پروتئینی غنی هستند که باز هم برای مغز کودک مفید است.

حبوبات 

 

پیشنهاد مطالعه: علت و درمان درد واژن در بارداری

 

بلوبری برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

بلوبری و سایر میوه های هم خانواده بلوبری مانند توت فرنگی، زغال اخته و تمشک از آنجایی که سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی ضروری مانند فولات و ویتامین B6 هستند، به عنوان یک غذای فوق العاده در نظر گرفته می شوند و برای رشد مغز کودک نیز مفید هستند.

بلوبری 

 

مواد غذایی سبوس دار برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

جو دوسر، برنج قهوه ای، گندم کامل و سایر غذاهای سبوس دار سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B6 بوده که برای رشد مغز جنین مفید هستند.

مواد غذایی سبوس دار

 

آووکادو برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

آووکادو، غذای سالم دیگری است که می توانید در دوران بارداری برای رشد مغز کودک خود بخورید. آووکادو منبع غنی ویتامین B و C است. همچنین حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن، منیزیم و فولات است.

آووکادو 

 

آجیل و دانه ها برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

گردو، بادام، پسته، تخمه آفتابگردان، تخم کتان، دانه چیا و تخمه کدو حلوایی، سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد مغز کودک در دوران بارداری مفید هستند.

آجیل و دانه ها

 

شکلات تلخ برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

طبق تحقیقات، شکلات تلخ منبع عالی آهن، مس، منیزیم و روی است که باعث رشد مغز جنین در دوران بارداری می شود. می توانید روزانه 1-2 تکه شکلات تلخ بخورید. با این حال، باید از خوردن بیش از حد شکلات تلخ خودداری کنید زیرا حاوی کافئین است که می تواند برای کودک مضر باشد.

شکلات تلخ 

 

به و سیب برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

به و سیب از جمله میوه های خوش عطر و خوشمزه ای هستند که توصیه می شود حداقل روزی یک عدد از ان را در طول دوران بارداری خود میل کنید تا علاوه بر بهره مندی از خواص سلامتی ان، فرزندی زیبایی نیز داشته باشید.

به و سیب

 

انار برای داشتن فرزند باهوش و زیبا

اگر میخواهید نوزاد زیبایی داشته باشید، حتما خوردن انار را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. البته باید دقت داشته باشید که در مصرف ان زیاده روی نکنید و در حد اعتدال از انار یا سایر مواد غذایی که در این لیست به آن اشاره کردیم، استفاده کنید.

انار

 

پیشنهاد مطالعه: بیست غذای افزایش شیر مادر و مقوی

 

کلام آخر

بهترین غذاها برای رشد مغز کودک در دوران بارداری، غذاهای غنی از کولین، فولات، آهن، روی، اسیدهای چرب امگا 3 مانند DHA، پروتئین و ویتامین B12 هستند. محبوب ترین غذاهایی که حاوی این مواد مغذی ضروری هستند عبارتند از: تخم مرغ، ماهی مانند سالمون و تن، گوشت قرمز، شیر و لبنیات، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز، آجیل مانند بادام، گردو و بادام زمینی، کدو تنبل، کتان و دانه چیا، کامل. غذاهای غلات مانند جو و برنج قهوه ای، انواع توت ها، هویج و غیره هستند.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید