دندانپزشکی و سلامت دهان

بیست غذای افزایش شیر مادر و مقوی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

در ادامه این بخش از خوب میشی، به برخی از غذاهایی که می‌توانید برای تقویت شیردهی مصرف کنید یا غذای افزایش شیر مادر و مقوی، اشاره کردیم تا بتوانید با مصرف این مواد غذایی، نوزاد نیز بتواند مواد مغذی مورد نیاز برای بزرگ شدن و قوی‌تر شدن را دریافت کند!

فهرست موضوعات

به عنوان یک مادر جدید، کاملا طبیعی است که نگران این باشید که آیا کودک شما شیر کافی دریافت می کند یا خیر؟ آیا مواد مغذی و مقوی در شیر مادر وجود دارد که باعث تقویت بدن نوزاد شود؟

اگر به نظر می رسد که نوزاد شما مدت کوتاهی پس از شیردهی دوباره گرسنه شده است، به احتمال زیاد نوزاد به اندازه کافی شیر نمی خورد و یا شیر شما حاوی مواد مغذی و مقوی برای نوزاد نیست.

در ادامه این بخش از خوب میشی، به برخی از غذاهایی که می‌توانید برای تقویت شیردهی مصرف کنید یا غذای افزایش شیر مادر و مقوی، اشاره کردیم تا بتوانید با مصرف این مواد غذایی، نوزاد نیز بتواند مواد مغذی مورد نیاز برای بزرگ شدن و قوی‌تر شدن را دریافت کند!

 

1. ماهی سالمون یا قزل آلا، بهترین غذای افزایش شیر مادر و مقوی

ماهی قزل آلا یا سالمون، نوعی ماهی است که جیوه کمی دارد. همچنین منبع عالی امگا 3 و اسیدهای چرب ضروری برای شما و کودک است. گنجاندن کمی ماهی سالمون یا قزل آلا به رژیک غذایی مادر، می تواند به افزایش سطح شیردهی مادر کمک کند و شیر مغذی بیشتری برای نوزاد را تولید می کند.

ماهی سالمون یا قزل آلا

 

2. هویج، بهترین غذای افزایش شیر مادر

هویج دارای مقدار زیادی ویتامین A است که برای بهبود کیفیت شیری مادر، بسیار عالی است. در واقع، نوشیدن یک لیوان آب هویج در روز به میزان زیادی شیر مادر را بهبود می بخشد. توجه داشته باشید که اگر هویج زیاد بخورید، می توانید رنگ نارنجی را در رنگ پوست کودکتان را ببینید.

هویج

 

3. بلغور جو دوسر، بهترین ماده غذایی افزایش شیر مادر و مقوی

بلغور جو دوسر منبع خوبی از آهن و فیبر است، بنابراین یک گزینه عالی است که برای هضم شما و همچنین برای نوزاد مفید است. بالا نگه داشتن سطح آهن یک راه عالی برای تقویت شیردهی و افزایش مقدار شیری است که بدن مادر تولید می کند.

 بلغور جو دوسر

 

4. اسفناج، بهترین ماده غذایی برای افزایش شیر مادر 

یکی دیگر از مواد غذایی غنی از آهن، اسفناج است که برای جبران خون از دست رفته در هنگام زایمان عالی است. همچنین مقدار زیادی کلسیم دارد که برای تقویت کودک نیز مفید است. اسفناج برای سم زدایی بدن مادر بسیار عالی است، اما مراقب باشید زیاد نخورید زیرا می تواند باعث شل شدن روده نوزاد شود.

اسفناج

 

5. برگ ریحان، بهترین گزینه برای افزایش شیر مادر

برگ ریحان برای مادران شیرده عالی است زیرا این برگ های خوشبو، دارای اثر آرام بخشی هستند که برای تولید شیر بیشتر عالی است. برگهای ریحان؛ مملو از آنتی اکسیدان هایی هستند که برای سیستم ایمنی کودک نیط عالی است. برگ های ریحان را به صورت دمنوش اماده کنید تا صبح که از خواب بیدار می شوید بنوشید.

برگ ریحان

 

6. سیر، بهترین ماده غذایی برای افزایش شیر مادر و مقوی

سیر یک غذای عالی است که برای سلامتی و همچنین افزایش شیر مادر عالی است بنابراین اگر شیر مادر کم به نظر می رسد، تنها چیزی که نیاز دارید این است که در روز حدود دو حبه سیر استفاده کنید تا تفاوت زیادی در شیردهی خود مشاهده کنید.

سیر

 

پیشنهاد مطالعه: غذاهای خوشمزه و مقوی برای نوزاد

 

7. برنج قهوه ای، بهترین ماده غذایی برای غذای افزایش شیر مادر 

برنج قهوه ای یک محرک هورمونی در خود دارد که برای تولید شیر مادر عالی است. خیس کردن برنج یک شب قبل از تهیه آن نیز می‌تواند باعث افزایش شیر مادر شود، زیرا هضم برنج را برای بدن آسان‌تر می‌کند و مواد مغذی بیشتری برای کودک شما فراهم می‌ کند.

برنج قهوه ای

 

8. حبوبات، بهترین گزینه برای افزایش شیر مادر

لوبیا و حبوبات منبع بسیار خوبی از پروتئین هستند که برای افزایش شیر مادر نیز بسیار مفید هستند . اگر نگران این هستید که خوردن لوبیا و سایر حبوبات باعث ایجاد نفخ در نوزاد شود، سعی کنید حبوبات را قبل از پختن خیس کنید تا نفخ آن کمتر شود. همچنین حبوبات مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای معده کودک ملایم تر هستند.

حبوبات

 

9. مارچوبه، بهترین خوراکی برای افزایش شیر مادر

مارچوبه یک سبزی کم نفخ است، اما فیبر بالایی نیز دارد که برای تولید شیر عالی است. مارچوبه همچنین سرشار از ویتامین A و K است. همچنین برخی از هورمون هایی را که برای مادر در هنگام شیر دادن ضروری هستند، تحریک می کند. 

مارچوبه

 

10. بادام، بهترین آجبل برای افزایش شیر مادر

آجیل و به ویژه بادام، برای افزایش شیر مادر عالی است. زیرا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای رشد نوزاد مفید هستند. همچنین کلسیم، آهن و امگا 3 موجود در بادام نیز برای افزایش مقدار شیری که بدن مادر می تواند تولید کند عالی است. علاوه بر این، خوردن بادام به عنوان میان وعده، می تواند به کاهش وزن مادر و بهبود علائم کششی ناشی از بارداری نیز کمک کند.

بادام

 

11. دانه شنبلیله، بهترین ماده غذایی افزایش شیر مادر

دانه شنبلیله برای تولید شیر مورد نیاز کودک و همچنین منظم نگه داشتن بدن مادر عالی است. همچنین یک راه عالی برای افزایش کیفیت شیری است که در بدن مادر تولید می شود، به این معنی که مادران شیرده می توانند با استفاده از دانه شنبلیله، تغذیه مورد نیاز کودک خود را به بهترین شکل ممکن تامین کنند.

دانه شنبلیله

 

12. دانه رازیانه، بهترین گزینه برای افزایش شیرمادر

دانه های رازیانه برای تحریک شیر مادر و هضم غذا عالی هستند. شما می‌توانید مقداری دانه‌ رازیانه را در چای یا در شیر گرم بریزید و استفاده کنید. اینکار برای تقویت سریع شیر مادر بسیار عالی و مناسب است.

 

 دانه رازیانه

پیشنهاد مطالعه: اندازه جنین در هفته های بارداری

 

13. خرما، بهترین غذای افزایش شیر مادر و مقوی

خرما حاوی مقدار زیادی کلسیم، آهن و پتاسیم است که آن را به یک میان وعده ایده آل در دوران شیردهی تبدیل می کند. همچنین این ماده غذایی است که باعث تولید سروتونین در بدن می شود. سروتونین هورمونی است که تولید شیر را در مادران جدید افزایش می دهد. همچنین یک گزینه عالی برای تنظیم قند خون است که ممکن است در هنگام شیردهی به آن نیاز داشته باشید.

خرما

 

14. حمص، بهترین غذای افزایش شیر مادر و مقوی

حمص یا هوموس یک گزینه عالی برای مادری است که نیاز به افزایش شیر مادر دارد زیرا ترکیبی از نخود و سیر است که دو مورد از مواد غذایی هستند که در حال حاضر در این لیست قرار دارند و برای تقویت شیر مادر عالی هستند. در واقع حمص یک میان وعده عالی است که هم برای شما و هم برای کودک سالم و خوشمزه است.

حمص

 

15. زردآلو، بهترین میوه برای افزایش شیر مادر

زردآلو یک گزینه عالی برای تولید شیر مادر است. زیرا سرشار از فیبر، پتاسیم و کلسیم بوده که برای کودک نیز مفید هستند و به تعادل هورمون ها در بدن کمک می کنند تا شیر مورد نیاز کودک شما ایجاد شود. اسموتی زردآلو یک مکمل عالی برای صبحانه شماست.

زردآلو

 

16. شیر جو دوسر، بهترین نوشیدنی برای افزایش شیر مادر

جو دو سر غلات کاملی است که ثابت شده است که شیر را افزایش می دهد. این شیر حاوی نوعی فیبر به نام بتا گلوکان است که ممکن است سطح پرولاکتین را در بدن افزایش دهد.  می توانید آن را به تنهایی بنوشید یا به غلات خود اضافه کنید.

شیر جو دوسر

 

17. دانه های کنجد، بهترین انتخاب برای افزایش شیر مادر

مادران معمولا از کنجد برای تولید بیشتر شیر مادر استفاده میکنند؛ زیرا سرشار از کلسیم و خواص گیاهی استروژن مانند است. می‌توانید دانه‌ های کنجد را به‌ تنهایی، به‌عنوان ماده‌ ای در دستور العمل‌ هایی که تهیه می‌ کنید، به‌ عنوان مثال روی سالاد، یا به‌ صورت ترکیبی همراه با دانه‌ های دیگر، آجیل و میوه‌ های خشک بخورید.

دانه های کنجد

 

پیشنهاد مطالعه: ده داروی گیاهی افزایش میل جنسی زنان

 

18. نخود، بهترین انتخاب برا افزایش شیر مادر

نخود یک غذای مغذی و سرشار از پروتئین است. همچنین حاوی استروژن های گیاهی بوده که ممکن است برای استفاده به عنوان یک ماده غذایی بسیار مفید باشد. می توانید نخود را به پاستا یا سالاد اضافه کنید. هوموس نیز که یک پیش غذا یا دیپ خوشمزه که از نخود تهیه می شود، راه دیگری برای لذت بردن از این ماد غذایی بسیار مفید است.

نخود

 

19. سبزیجات با برگ سبز تیره، بهترین گزینه برای افزایش شیر مادر

سبزیجات با برگ های تیره مانند کاهو، کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی به خصوص کلسیم هستند. آنها همچنین حاوی فیتواستروژن هستند که ممکن است تأثیر مثبتی بر تولید شیر مادر داشته باشد.

سبزیجات با برگ سبز تیره

 

20. تخم مرغ، بهترین غذای افزایش شیر مادر و مقوی

تخم مرغ سرشار از پروتئین، کولین، لوتئین، ویتامین های B12 و D، ریبوفلاوین و فولات است که می توان از ان به عنوان یک وعده غذایی یا میان وعده سریع و آسان یاد کرد. برای تغذیه مطلوب، تخم مرغ را کامل بخورید. تحقیقات جدید نشان می دهد که تخم مرغ کلسترول شما را افزایش نمی دهدو می تواند تاثیر بسیار خوبی در تقویت شیر مادر داشته باشد.

تخم مرغ

کلام آخر

استفاده از برخی مواد غذایی می تواند تاثیر بسیار خوبی در افزایش شیر مادر داشته باشند. امتحان کردن این مواد غذایی سالم ضرری ندارد و ممکن است برخی از این مواد غذایی، تاثیر خوبی در افزایش شیر مادر یا مقوی کردن شیر مادر داشته باشند. فراموش نکنید که شیر دادن به کودک مهمترین کاری است که باید انجام دهید، بنابراین اگر احساس می کنید شیر کافی برای تغذیه نوزادتان تولید نمی کنید، بهترین کاری که می توانید برای او انجام دهید استفاده از مکمل با شیر خشک است.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
سارا
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

ماهی، اسفناج ،زرد آلو عالی هست

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید
فهرست موضوعات