دندانپزشکی و سلامت دهان

چه غذاهایی مناسب درمان معده درد است؟ | برای درد معده چه باید خورد ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۲۱
۴
دسته ها:

چه عواملی باعث ایجاد معده درد می‌شود؟ چه غذاهایی برای معده درد خوبه؟ چه غذاهایی برای معده درد نباید بخوریم؟

گاهی که با غذای لذیذی برخورد می‌کنیم و ترجیحا سعی می‌کنیم رژیم غذایی و یا ناراحتی‌های گوارشی خود را فراموش کرده و غذا را تا انتها میل کنیم. اما اغلب طولی نمی‌کشد که معده درد و تهوع ناشی از پرخوری به سراغمان بیاید و طعم لذیذ غذا را از ذهنمان پاک کند. مشکلات گوارشی و هضم و دفع غذا هم پشت سر معده درد ما را رها نخواهند کرد. معده درد و تهوع تجربه تلخی است که احتمالا همه ما یک بار به آن دچار شده‌ایم. در این مقاله قصد داریم به یک سوال اساس ی پاسخ دهیم. چه چیزی برای معده درد خوبه؟ برای درد معده چه باید خورد؟ شاید بتوان در بین مواد غذایی خوراکی‌هایی پیدا کرد که بعد از پرخوری و یا معده درد عصبی به ما کمک کند. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ویدیو غذاهای مفید برای معده درد | برای معده درد چی خوبه

در این ویدیو با مهم ترین عوامل ایجاد معده درد ، غذای مفید برای معده درد و همچنین غذاهای مضر برای معده به شما معرفی میشود

 

چه عواملی باعث ایجاد معده درد می‌شود؟ 

 معده درد

سوزش، درد، تهوع، اسهال، تیر کشیدن و درد مقطعی همگی می‌تواند ناشی از عملکرد بد معده باشد که به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. برخی از این علل می‌توانند با هم همپوشانی داشته باشند (بدین معنی که در هر زمان ممکن است بیش از یک علت برای معده درد بیمار وجود داشته باشد!). دلایل عمده معده درد عبارتند از:

  • خوردن غذای زیاد یا همان پرخوری 
  • کم آبی، زیرا از فواید آب، هضم بهتر غذا است، بنابراین وقتی کم آب می‌شوید هضم مواد غذایی سخت‌تر می‌شود. 
  • عدم تحمل بعضی مواد غذایی که شامل لاکتوز یا گلوتن است.
  • استرس می‌تواند منجر به ناراحتی معده یا حتی اسهال شود. 
  • بارداری معده ناراحت یا استفراغ می‌تواند در مراحل اولیه بارداری شایع باشد.
  • مسمومیت غذایی یا ویروس باعث ناراحتی معده یا استفراغ شود زیرا بدن سعی می‌کند از شر هر چیزی که باعث ناراحتی آن شود خلاص شوید. 
  • مسمومیت دارویی متاسفانه برخی از داروها یا داروهای درمانی می‌توانند باعث معده ناراحت شوند.
  • دوره قاعدگی و درد و نفخ پریود 
  • نوشیدنی کافئین‌دار یا خوردن غذای خیلی چرب یا تند 

حالا برای ارام کردن درد معده چه باید خورد ؟ با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: بهترین غذاهایی که باید در دوران قاعدگی (پریود) بخوریم؟

 

چه غذاهایی برای معده درد خوبه؟ | برای درد معده چه باید خورد

چه غذا هایی برای معده درد خوبه؟

همانطور که می‌دانید رژیم غذایی صحیح نه تنها می‌تواند درد معده را کاهش دهد بلکه در درمان آن نیز موثر است. این موضوع به صورت معکوس هم می‌تواند برای بیمار اتفاق بیوفتد یعنی به همان اندازه که بعضی مواد غذایی برای درمان معده موثر است به همان اندازه هم می‌تواند درد معده را افزایش داده و حتی باعث خون ریزی و یا زخم معده شود. بنابراین هنگام ناراحتی معده مهم است که چه چیزی را بخوریم. در ادامه قصد داریم شما را با غذاهای مفید برای معده درد، آشنا کنیم و بررسی کنیم ببینیم چه غذاهایی برای معده درد خوبه ؟ یا برای معده درد چی خوبه ؟

برای درد معده چه باید خورد

1. موز

موز اولین توصیه در پاسخ به سوال برای درد معده چه باید خورد است . اگر معده درد و تهوع همراه با استفراغ باشد؛ موز می‌تواند به عنوان بهترین دارو عمل کند. زیرا هم راحت هضم می‌شود و معده را دچار دردسر نمی‌کند و هم منبع پتاسیم است. پتاسیم، مواد مغذی است که بدن بیمار، از طریق استفراغ و اسهال از دست می‌دهد. همچنین موز حاوی پکتین است که در صورت بروز اسهال می‌تواند به تقویت مدفوع کمک کند و بیمار را در مسیر بهبودی قرار دهد.

 

2. زنجبیل

زنجبیل همیشه یکی از محبوب‌ترین داروهای طبیعی و غذاهای مفید برای معده درد به خصوص برای درمان معده درد عصبی و حالت تهوع بوده است. دقیقاًمشخص نیست که زنجبیل برای تسکین معده ناراحت کننده چگونه کار می‌کند اما سیستم عصبی و دستگاه گوارش را به طور موثری تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر استفراغ می‌کنید یا با تهوع بد روبرو هستید، مقداری زنجبیل تازه را ذر یک فنجان آب جوشانده قرار دهید و کمی آب لیمو یا عسل به آن اضافه کنید و سپس بنوشید. دمنوش زنجبیل برای معده درد بسیار آرام بخش است. سعی کنید آن را آرام آرام میل کنید تا به بدن خود فرصت دهید تا آن را جذب کند. حتی می‌توانید مقداری چای گیاهی با زنجبیل برای تسکین معده درد و تهوع استفاده کنید! زنجبیل می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید باشد، بنابراین سعی کنید آن را به طور مرتب در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

3. نعنا

قدیمی ترین پاسخ برای برای درد معده چه باید خورد . اگر کمی احساس نفخ و گاز معده دارید و به دنبال این هستید که چه غذاهایی برای معده درد خوبه ؟ برای درد معده چه باید خورد ؟ بهترین جواب برای شما گیاه نعناع است که برای معده درد و تهوع فوق العاده است، به خصوص اگر علائم معده درد ناشی از پر خوری باشد. مقداری برگ تازه نعناع را درون یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک چای نعناع دم کنید تا به درمان معده درد عصبی یا پرخوری کمک کند. منتول موجود در نعناع اسپاسم عضلات و گاز و گرفتگی معده کاهش می‌دهد. و به فرد در عمل هضم غذا کمک می‌کند.

نعنا گزینه مناسبی برای سکین درد ناشی از ریفلاکس معده ز نیست.

 نعناع می‌تواند در بهبود بوی دهان ناشی از معده یا بهداشت دخان نیز بسیار موثر باشد. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: 7 روش آسان برای مقابله با بوی بد دهان

 

4. ماست

اگر بپرسید چه غذاهایی برای معده درد خوبه ؟ احتمالا در مورد ماست با نظرات دو گانه‌ای مواجه خواهید شد. زیرا انواع خاصی از لبنیات می‌تواند باعث معده درد و تهوع برخی افراد شود. اما بعضی از ماست‌های طبیعی که حاوی عنصر زنده و فعال است می‌تواند تعادل را در معده بازگرداند و به باکتری‌های خوب در روده که باعث هضم غذا می‌شوند، کمک کند. 

 

5. غلات مانند برنج، سیب زمینی و نان تست

اگر معده به دلیل ویروس صدمه دیده باشد که معده درد و تهوع همراه استفراغ باشد، خوردن غذاهایی مانند برنج، سیب زمینی و نان تست بسیار مناسب است. این غذاها مقدار فیبر کمتری نسبت به سایر مواد خوراکی دارد که می‌توانند با جذب هرگونه مایعات اضافی و سخت شدن مدفوع، به رفع اسهال کمک کنند. 

 

6. رازیانه

رازیانه یک مسکن قوی برای درمان معده درد عصبی است. اگر معده درد و تهوع شما ریشه عصبی دارد و روزانه استرس زیادی را تحمل می‌شوید، سعی کنید رازیانه بخورید. با وجود داشتن طعم و مزه قوی، رازیانه می‌تواند به آرامش دستگاه گوارش (GI) و هضم غذا کمک کند. می‌توانید چند دانه رازیانه بخورید یا دمنوش آن را میل کنید.

 

7. جو دوسر 

هنگامی که احساس درد شدید می‌کنید، یک کاسه جو دوسر ساده می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد. بدن شما برای کارکردن به کربوهیدرات‌ها احتیاج دارد، بنابراین داشتن مقداری کربوهیدرات با سرعت کم در سیستم گوارشی، به شما در تقویت قدرت عمومی بدن کمک می‌کند. بهترین پاسخ برای سوال چه غذاهایی برای معده درد خوبه ؟ ترکیب جو دوسر، عسل و دارچین است که علاوه بر درمان معده درد و یبوست، می‌تواند به شکسته شدن حباب‌های گازی بدن کمک کند.

برای درمان یبوست مزمن مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: علت یبوست چیست؟ راه‌های سریع پایان یبوست مزمن

 

9. سیب زمینی شیرین 

سیب‌ زمینی شیرین در صورت احساس نفخ و یا دچار گرفتگی می‌تواند به شما در هضم و دفع غذا کمک کند زیرا سیب زمینی شیرین حاوی پتاسیم و منیزیم است و شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد که با ترکیب منیزیم و پتاسیم می‌تواند به آرامش و درمان معده درد عصبی کمک می‌کند.

 

10. چای بابونه

چای بابونه نه تنها برای استراحت و رفع خستگی بسیار عالی است بلکه نوشیدن یک چای بابونه درمان معده درد عصبی نیز هست. بابونه خاصیت ضد التهابی و ضد اسپاسم دارد که می‌تواند به تسکین گرفتگی یا درد شکم کمک کند.

 

چه غذاهایی برای معده درد نباید بخوریم؟

برای درد معده چی خوبه؟

همانطور که گفته شد معده در و درمان آن بستگی به بایدها و نباید‌های غذایی دارد بعدی باید بدانیم که چه چیزی برای معده خوبه و چه چیزی خوب نیست. تا اینجای مقاله درمورد هر چیزی که به درمان معده درد عصبی یا معده درد و تهوع کمک می‌کرد صحبت کردیم. اما تنها پاسخ به سوال برای درد معده چه باید خورد کافی نیست . ما باید بدانیم چه مواد غذیی موجب معده درد میشوند. در ادامه مقاله به نبایدهای مصرف مواد غذایی خواهیم پرداخت. اگر به هر دلیلی از معده درد و تهوع رنج می‌برید و این درد بسیار کسل کننده و طولانی شده بهتر است، در رژیم غذایی خود موارد زیر حتما رعایت کنید.

 

  • غذاهای چرب

مواد غذایی سرخ شده و در واقع چربی‌ها می‌توانند هضم و تخلیه معده را به تاخیر بیاندازند که منجر به سو هاضمه در فرد می‌شود. به علاوه، غذاهای سرخ شده و چرب فیبر کمی دارند، که هضم و دفع آن‌ها سخت‌تر می‌کند. بنابراین اگر اولین قدم در درمان معده درد و یبوست ترک غذاهای سرخ کردنی است.

 

  • فلفل و غذاهای تند

تندیجات می‌توانند سیستم گوارشی را تحریک کنند و باعث معده درد و تهوع شدید شوند. بنابراین مصرف مواد خوراکی تند مانند ترشی را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

 

  • غذاهای اسیدی

غذاهایی مانند مانند گوجه فرنگی، مرکبات و نوشابه (سودا) می‌توانند دیواره معده را تحریک کنند.

 

  •  نوشیدنی و خوراکی‌های کافئین دار

خوراکی‌هایی مانند: شکلات، برخی از انواع چای، نوشابه و قهوه نیز می‌تواند دستگاه گوارش را تحریک کند و هرگونه مشکل گوارشی را بدتر می‌کند. سعی کنید از دمنوش‌ها مخصوصا دمنوش بابونه و نعناع برای رفع خستگی استفاده کنید.

خورد و نوشیدن غذاهای گفته شده شاید برای همه مضر نباشد اما کسانی که دارای انواع درد معده هستند می‌بایست از مصرف آن‌ها خودداری نمایند.

 

سخن پایانی

معده درد تجربه بسیار تلخی است که ممکن است گاهی برای ما اتفاق بیوفتد که ناشی از پرخوری و یا غذاهای نامناسب باشد. در ابتدا برای کنترل این دردها سعی کنید تمامی موارد بالا را رعایت کرده و در رژیم غذایی خود بگنجانید. اما اگر به هر دلیل ادرد معده منجر به دردهای ادامه‌دار و مزمن داشت حتما با یک متخصص تغذیه و پزشک مشورت کنید تا درمان‌های لازم پس از تشخیص انجام شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
مصطفی
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴

ممنون از شما بابت این اطلاعاتتون

پاسخ
اکرم پورسرتیپ
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

ممنون واقعا اطلاعاتتون خیلی عالی بود من دکتر رفته بودم ولی نمی دونستم چی بخورم الان استفاده کردم واقعا عالی بود

پاسخ
...
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

من دردم معلوم نیست چیه دل درد یا معده درد دارم فقط میدونم تا چیزی میخورم سریع دردم میگیره با امروز میشه ۷ روز دکتر هم رفتم دارو هم داده خدا بزرگه اطلاعات خوبی دادین ممنون

س ق
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
منم اینطوری بودم احتمالا سنگ صفراداری
پاسخ
محسن
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

سلام آیا سفتی شکم و حالت تهوع و درد در کمر علایم معده درده..ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ
محمداقبالیان خوب
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵

شماورم معده دارید

پاسخ
امیرحسام
۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

من حدود یک ساله معده درد دارم چند تا دکتر فوق تخصص هم رفتم و دارو استفاده کردم و رژیم غذایی هم گرفتم ولی اصلا خوب نشدم تو رو خدا راهنمایی کنید

پاسخ
مهدی
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷

سلام. خیلی ممنونم بابت اطلاعات مفیدی که دادین واقعا استفاده کردم، خدا خیرتون بده.

هاشمی
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
کم وزنم یعنی لاغر هستم بعضی میگن مزاج دارم ممنون میشم رهنمایی کونید
پاسخ
نظر خود را ثبت کنید