دندانپزشکی و سلامت دهان

درمان درد سینه (سوزش و تیر کشیدن) در زنان چیست؟ | درد نوک سینه نشانه چیست ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
تعداد رای‌دهندگان:
۸
۳
دسته ها:

آیا درد پستان ناشی از سرطان سینه است؟ درد نوک سینه و پستان چقدر برای مردان نگران کننده است؟ آیا باید درد نوک سینه را جدی گرفت؟

درد سینه نشانه چیست ؟ درد نوک سینه و درد پستان در بین بانوان بسیار رایج است و حتی آقایان نیز گاهی آن را تجربه می‌کنند. اما آیا این درد چقدر می‌تواند نگران کننده باشد؟ در بسیاری از مقالات، خبرنامه‌ها و وبسایت‌ها درباره ضرورت انجام تست‌های غربالگری و مامو گرافی سالانه برای پیشگیری و تشخیص سرطان سینه بانوان بسیار تاکید شده است. آیا تمام دردهای این ناحیه منجر به سرطان سینه می‌شود؟ چقدر درد نوک سینه را باید جدی گرفت؟ در این مقاله قصد داریم شما را با عوامل درد پستان آشنا کنیم.

 

چه عواملی باعث درد پستان می‌شود؟ | تیر کشیدن پستانها نشانه چیست ؟

مونیک سواین (Swain )، پزشک متخصص زنان و زایمان در سیستم بهداشتی هنری فورد می‌گوید: «درد پستان و درد نوک سینه اغلب به عواملی غیر از تومور مربوط می‌شوند و این دردها به ندرت مربوط به سرطان سینه است.» در بیشتر مواقع درد پستان به خودی خود از بین می‌رود و یا به راحتی قابل درمان است. به طور میانگین دو سوم دردهای پستان در بانوان بر اثر تورم و اتهاب ناشی از ترشح استروژن و پروژسترون در طول دوران قاعدگی ایجاد می‌شود. دکترسواین (Swain ) معتقد است که درد سینه هورمونی، برای هر زنی که خون ریزی ناشی از قاعدگی داشته باشد می‌تواند رخ دهد. مهم نیست که 14 یا 44 ساله باشند، تا زمانی که چرخه قاعدگی در جریان است احتمال ابتلا به درد پستان حلقوی را دارند. به طور کلی دو نوع درد پستان وجود دارد:

  1. دردی که با دوره پریود ماهانه همراه است و بیشتر اوقات هر دو سینه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 
  2. دردی که به دوره پریود ماهانه مربوط نیست. این درد می‌تواند بر یک یا هر دو پستان یا فقط بخشی از آن تاثیر بگذارد.

در ادامه مقاله به دلایل احتمالی درد پستان می‌پردازیم:

درد سینه نشانه چیست ؟

درد نوک سینه ناشی از بارداری

درد نوک پستان ناشی از بارداری

این درد در سه ماهه اول بارداری به دلیل هورمون‌هایی به وجود می‌آید که می‌تواند تغییرات خلقی، کاهش تمایل به غذا، خستگی، حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند و از همه مهم‌تر باعث درد پستان و درد نوک سینه، سنگینی سینه‌ ها نیز‌ شود. مونیک سواین (Swain )، پزشک متخصص زنان و زایمان می‌گوید: هنگام شیر دادن به نوزاد و تغذیه او بافت پستان مادر رشد می‌کند، مجاری شیر پر می‌شود و نوک سینه‌های مادر حساس می‌شوند. اگر باردار هستید نگران نباشید زیرا این درد معمولا موقتی است و در سه ماهه دوم و سوم از بین خواهد رفت.

 

حتما بخوانید: دوران بارداری شاد و سالم را بگذرانید. ورزش + خواب + تغذیه

 

درد نوک سینه ناشی از شیر دهی

کاملاً طبیعی است که قرار گرفتن دهان نوزاد در پستان مادر باعث ناراحتی و درد سینه شود و همچنین خیس بودن دهان نوزاد ممکن است باعث ترک و درد نوک سینه مادر شود. برای کاهش عوارض دوران شیر دهی حتما از یک پزشک کمک بگیرید زیرا عدم تجربه کافی می‌تواند منجر به عفونت مجاری شیردهی پستان از جمله عفونت‌های مخمری شود. اگر این عفونت در بدن باقی و مجاری شیر دهی ایجاد شود ممکن است منجر به بیماری‌های عفونی در مادر و فرزند شود. 

اگر درد پستان در هنگام شیردهی بیش از دو روز ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

درد نوک سینه ناشی از داروی هورمونی

درد نوک پستان ناشی از داروی هورمونی

هر نوع دارویی که حاوی هورمون باشد مانند داروهای ضد بارداری، هورمون درمانی، برخی از داروهای درمان‌های ناباروری می‌تواند علت درد نوک سینه باشد و همچنین باعث سفت شدن و درد سینه شود. اما انواع دیگر داروها نیز دارای عوارض درد پستان و سنگینی سینه‌ ها در زنان است. به عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی سروتونین (SSRIs) باعث ایجاد درد در پستان می‌شوند، داروی کلرپرومازین، یک ضد درد سایشی و باعث درد سینه و نوک پستان می‌شود. در صورت مشاهده چنین عوارضی با پزشک خود مشورت کنید تا داروهای جایگزین تجویز شود.

 

درد نوک سینه ناشی از مصدومیت پستان

هر نوع آسیب به پستان می‌تواند علت درد نوک سینه باشد، از جمله جراحی، بیوپسی، کمربند ایمنی یا حتی رابطه جنسی خشن. اگر در اثر یک تصادف و یا برخورد با فردی دچار مصدومیت در ناحیه سینه و پستان شده‌اید، احتمالا بلافاصله میدانید که چرا در ناحیه سینه و نوک پستان احساس درد دارید. گاهی اوقات تا دو سال بعد از یک آسیب، پستان می‌تواند نکروز چربی ایجاد کند، که به مانند یک پوست ضخیم یا برآمدگی در پستان ظاهر می‌شود. در این زمان، شما ممکن است آسیب اصلی را به خاطر نیاورید، اما خوشبختانه این خطرناک نیست و نیازی به درمان ندارد اما بهتر است برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

 

درد نوک پستان ناشی از پستان متراکم

درد نوک پستان ناشی از پستان متراکم

پستان‌های متراکم و بزرگ می‌توانند باعث فشار در کشش رباط‌ها و بافت‌های پستان شوند که نه تنها می‌تواندعلت درد نوک سینه باشد، بلکه موجب درد در کمر، گردن و شانه‌های فرد نیز شود. پیدا کردن لباس زیر مناسب و پشتیبان می‌تواند در کاهش این نوع درد بسیار موثر باشد. اگر متوجه رشد پستان‌ها و تراکم آن‌ها شده‌اید سعی کنید با ورزش و تمرین‌های مخصوص کاهش سایز سینه، آن‌ها را متناسب نگه دارید تا از هر گونه خطر احتمالی پیشگیری شود.

 

درد نوک سینه ناشی از فشار عضلانی

فشار به عضله بیضه در آقایان بعد از تمرین سخت ممکن است درد در ناحیه سینه و نوک پستان ایجاد کند. مشکلات عضلات اغلب ناشی از دردی در خارج از منشا است که اغلب در پستان احساس می‌شود. دلایل دیگر درد پستان در آقایان شامل ذات الریه، سوزش قلب، مشکلات نخاعی، بیماری کیسه صفرا، بیماری قلبی و آرتروز گردن است. البته بعضی از دردها در ناحیه سینه (از جمله در ساق پا) ممکن است هشدارهای قلب ناسالم باشد، که از آن نباید غافل نشوید. علائم دیگر حمله قلبی در زنان می‌تواند شامل فشار، سفتی در وسط قفسه سینه، تنگی نفس، درد در بازوها، کمر، گردن، فک یا معده باشد.

 

درد نوک پستان ناشی از لباس زیر نامناسب

درد نوک پستان ناشی از فشار عضلانی

یک لباس زیر یا سینه بند ناسازگار می‌تواند علت درد نوک سینه باشد، حتی اگر فرد مشکل سینه بزگ و متراکم نداشته باشد. همچنین محصولات بهداشتی مانند: پودر لباسشویی و طیف گسترده ای از محصولات مصرفی مانند: صابون، شامپو و لوسیون‌ها همه می‌توانند باعث تحریک پوست شوند. اگر حساسیت نوک سینه به تازگی ظاهر شده می‌توانید محصولاتی که برای شست و شو لباس زیر از آن استفاده می‌کنید تغییر دهید. زیرا مواد شیمیایی موجود در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست باعث ایجاد درماتیت تماسی می‌شوند. پس از تشخیص اینکه درماتیت تماسی عامل تحریک نوک پستان شماست، راه حل بسیار ساده است: به راحتی می‌توانید محصولات جایگزین هایپالرژنیک و بدون رایحه را پیدا کنید.

 

درد نوک سینه ناشی از یائسگی

زنان نزدیک به دوره یائسگی ممکن است متوجه یک برآمدگی دردناک همراه با ضخیم شدن مجرای شیر به نام اکتازی را تجربه کنند. علائم دیگر شامل ترشحات پنیری از نوک پستان، فرو رفتگی نوک پستان، برامدگی یک توده بی خطر در نوک پستان و سفت شدن و درد سینه می‌باشد که نگران کننده نیست حتی برخی از خانم‌ها به هیچ وجه علائمی از اکتازی ندارند. این عوارض معمولا به مرور زمان از بین می‌رود، اما اگر درد از بین نرود، پزشک ممکن است برداشتن مجرای را با جراحی توصیه کند.

 

درد نوک سینه ناشی از سرطان پستان

درد نوک پستان ناشی از سرطان پستان

ممکن است درد نوک پستان ناشی از ایجاد تومور در ناحیه سینه به خصوص در زنان باشد. مجموعه سلول‌‌هایی که به طور غیر طبیعی یا بدون کنترل در حال رشد هستند، تومور نامیده می‌شوند. تومورهایی که توانایی گسترش در بدن ندارند خوش‌خیم و تومورهایی که توانایی رشد به بافت‌های دیگر را دارند یا در قسمت های دور سینه گسترش می‌یابند بدخیم (سرطانی) گفته می‌شود. سرطان پستان یکی از رایج‌ترین نوع تومور سرطانی در بدن انسان به خصوص در زنان و همچنین مردان است. این تومور به دلیل مکانی که رشد می‌کند، اغلب در روز‌های اول غیر قابل تشخیص است. به همین علت انجام سالیانه تست مامو گرافی و تست غربالگری برای زنان ضرورت دارد. برای اطلاعات بیشتر در باره این سرطان و راهکارهای تشخیص در خانه مقاله زیر را حتما مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: سرطان پستان چیست؟ (علائم، پیشگیری و درمان)

 

درد نوک سینه ناشی از فعالیت زیاد

فعالیت‌های شدید مانند ورزش یا مقاربت جنسی می‌تواند علت درد درد نوک سینه و علت درد سینه بعد از نزدیکی باشد زیرا پستان‌ها  در معرض اصطکاک زیادی قرار می‌گیرند که باعث تحریک نوک پستان می‌شود. این عارضه در نهایت می‌تواند منجر به خون‌ریزی و درد شدید شود. برای ورزشکاران حرفه‌ای در ورزش‌هایی نظیر دو ماراتن، فوتبال یا بسکتبال شرکت می‌کنند، استفاده از سینه بند ورزشی مناسب که اندازه آن بسیار مهم است، ضروری است.

 

آیا ترشحات نوک پستان طبیعی است؟

آیا ترشحات نوک پستان طبیعی است؟

بعد از بلوغ، همه خانم‌ها مایعات در شیرهای سینه خود دارند، خواه متوجه این موضوع شوند یا نه. این مایع واضح در زمان PMS ماه برجسته‌تر است و ممکن است بعضی اوقات روی نوک پستان خشک شود و باعث پوسته پوستی جزئی  و سنگینی سینه ها شود. استرس، کافئین (یا گزانتین)، قند، افزایش وزن و کمبود ید می‌تواند مقدار مایعات تخلیه شده از نوک پستان را افزایش دهند. بنابراین، وحشت نکنید. این اتفاق کاملاً طبیعی است! در مورد ترشح نوک پستان، نگرانی وجود دارد: ترشحات قهوه‌ای تیره، خونین یا سبز ممکن است یک مشکل جدی پزشکی در سیستم مجاری سینه را نشان دهد، به خصوص اگر فقط یک طرفه باشد. هر تغییری که به نظر نمی‌رسد به وضوح مربوط به چرخه هورمون زن باشد یا با گذشت زمان ادامه یابد باید توسط پزشک ارزیابی شود.

 

کلام اخر

درد در ناحیه سینه در زنان و مردان هم می‌تواند بسیار جدی باشد و هم طبیعی. به دلیل تراکم بالای چربی در ناحیه سینه بانوان احتمال تشخیص درد و توده را در روزهای اول بیماری، توسط خود فرد غیر ممکن است. به همین دلیل سرطان‌های این ناحیه بسیار دیر شناسایی می‌شوند و روند درمان را برای بیمار و پزشک سخت‌تر می‌کنند. بنابراین لازم است بانوان چکاپ‌های سالانه را فراموش نکنند و آن را جدی بگیرند. فراموش نکنید که ورزش تغذیه مناسب می‌تواند دردهای هورمونی و قاعدگی و همچنین دوران یائسگی را در بانوان کاهش داده و کمک کننده باشد. بنابراین سعی کنید بیش از پیش برنامه غذایی صحیح و ورزش روزانه را لیست کارهای روزمره خود قرار دهید. 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
جیسو
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

عالی

آم ی سوال کوچکی یک سینه ب سینه دیگر طبیعیه در دوران نوجوانی؟

اخه منن یک نوجوان ۱۴ ساله هستم و سینه هام همینجوریه

سینه سمت راستم کوچک تر از سینه سمت چپمه!

این بده؟! :(

م. رحمانی
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
سلام. من 48 سال دارم و هنوز اندازه سینه ام به اندازه زمان ابتدای بلوغ هست. ممکنه که غده شیری در بافت سینه وجود نداشته باشه؟
پاسخ
HE
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳

سلام.من سینه سمت راستم احساس سوزش وتیر کشیدن میکنم. دلیلش چیه!؟سال۹۴هم برای ازمایش پرولاکتین اقدام کردم ودارو مصرف کردم خوب شدم...ولی الان بازهم اونطوره؟

پاسخ
niloo
۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳

نه طبیعیه منم همینطوریم دقیقا،دکترم رفتم گفت طبیعیه

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید