دندانپزشکی و سلامت دهان

علت و درمان سردرد پیشانی و چشم درد

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱۴
۳.۶
دسته ها:

آیا در دنیا کسی وجود دارد که هرگز سردرد نداشته باشد؟ چگونه از سردرد و چشم درد خلاص شویم؟ آیا ممکن است علت سردرد در ناحیه پیشانی و چشم درد به دلیل مشکلات بینایی باشد؟

ممکن است یک سردرد معمولی ناشی از تعریق زیاد و کمبود آب کل روز شما را خراب کند و مجبور به صرف دارو و یا استراحت شوید ولی آیا در دنیا کسی وجود دارد که هرگز سردرد نداشته باشد؟ اکثر مردم به خصوص بزرگسالان حداقل یکبار سردرد و عوارض آن را تجربه کرده‌اند که به دلایل مختلفی در بدن ایجاد می‌شود. کسی برای سردردهای معمولی به پزشک مراجعه نمی‌کند. در این مقاله قصد داریم علل سردردهای ناحیه پیشانی و چشم را بشناسیم و راه‌های درمان آن را بیاموزیم. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با آب مورد نیاز بدن مقاله زیر به شما کمک خواهد کرد.

 

حتما بخوانید: آب مورد نیاز بدن ما چقدر است؟ (فواید نوشیدن آب)

 

علت سردرد در پیشانی و پشت چشم چیست؟

علت سر درد در پیشانی و چشم چیست؟

پزشکان دقیقا نمی‌دانند چه چیزی باعث بیشتر سردردها می‌شود. آن‌ها می‌دانند که بافت مغز و جمجمه علت درد پیشانی و پشت چشم نیستند؛ زیرا عصبی ندارند که درد را ایجاد کند. اما رگ‌های خونی در پوست سر، سینوس‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها و مفاصل گردن نیز می‌توانند علائم درد را در چشم و پیشانی و گردن نشان دهند. در ادامه انواع سردردی که علت درد پیشانی و پشت چشم بیشتر می‌پردازیم. اگر از سردرد رنجمی‌برید برای خلاص شدن از این درد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: 10 ترفند ساده برای رهایی از سردرد

 

  • سردرد تنشی

این سردرد شایع‌ترین نوع سردرد در جهان است. اگرچه بیشتر در زنان رایج است اما هر کس حداقل یک بار در زندگی خود آن را تجربه کرده است. این سردرد، معمولا این یک درد خفیف مزمن است. سردردهای تنشی غالبا باعث ایجاد احساس فشار در پیشانه و چشم می‌شوند که فرد احساس می‌کند یک باند محکم در اطراف پیشانی خود بسته و بیشتر اوقات، شدت درد از صبح تا عصر طول می‌کشد. دلایل سردرد و چشم درد که به نظر می‌رسد در سردردهای تنشی نقش دارند، استرس شدید، خستگی، ضعف بدنی و نگه داشتن سر برای مدت طولانی در وضعیت نامناسب است.

 

  • سردرد سینوسی

سردرد سینوسی در اثر عفونت سینوسی یا احتقان بافتی، سینوس‌های فرد را می‌پوشاند که یک عارضه شایع بعد از سرماخوردگی یا نتیجه آلرژی فصلی است. اغلب با تب، تورم صورت و تنش در پیشانی، چشم و گونه‌ها همراه است. فرد در ناحیه ابرو و زیر چشم و پیشانی، فشار و درد شدیدی احساس می‌کند. معمولا اگر فرد هنگامی که سر خود را تند و به یکباره حرکت دهد، درد بیشتر می‌شود. اغلب گرفتگی بینی و مسدود شدن آن این درد را افزایش می‌دهد. نشانه‌های دیگر این سردر که علت سردرد پیشانی و چشم است عبارت اند از:

  • گرفتگی بینی
  • درد دندان‌های فوقانی 
  • خستگی و کلافگی
  • وخیم‌تر شدن درد هنگام خوابیدن

 

  • میگرن ؛ علت سردرد پیشانی

تمام علائم و دلایل سردرد و چشم درد شدید هنگام حمله میگرن رخ می‌دهد. میگرن علت درد پیشانی و پشت چشم توصیف می‌شود. میگرن می‌تواند ساعت‌ها، روزها و در هر زمان درد ایجاد کنند. درد میگرن می‌تواند آنقدر شدید شود که ممکن است بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد. میگرن اغلب با نقض فرآیندهای متابولیک و گشاد شدن رگ‌های خونی در مغز همراه است. همچنین ممکن است یک فرد مستعد عوامل ژنتیکی برای ابتلا به میگرن باشد. در حال حاضر درمانی برای میگرن وجود ندارد، اگرچه تعدادی درمان برای کمک به کاهش درد موجود است به غیر از درد بی وقفه فرد ممکن است علائم زیر را تجربه کند.

حساسیت به نور

  • چشم درد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • ضعف
  • استفراغ
  • اختلال در بینایی 
  • تغییرات خلق و خوی
  • خستگی چشم

 

حتما بخوانید: علائم سکته مغزی: نشانه های سکته مغزی چیست؟

 

  • سردرد خوشه‌ای

خوشبختانه سردردهای خوشه‌ای نادر هستند و کمتر از یک درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این سردرد در مردان پنج برابر بیشتر از خانم‌ها بروز پیدا می‌کنند. دانشمندان دقیقا نمی‌دانند علت درد پیشانی و پشت چشم که باعث سردردهای خوشه ای می‌شود چیست که این دردها اغلب با اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن مرتبط هستند. سردرد خوشه ای ممکن است باعث ایجاد درد در پشت یا اطراف چشم و یک طرف سر شود. این درد 15 دقیقه تا 1 ساعت به طول می‌انجامد و اغلب همراه با علائم شامل که شامل قرمزی چشم، حساسیت به نور ظاهر می‌شود. 

 

  • مشکلات گوارشی

سردردی که همزمان با ناراحتی معده و یا گرسنگی به وجود می‌آید، احتمالا ناشی از اختلالات معده و خوردن غذا و یا نخوردن غذا است. این عارضه بعد از نوشیدن الکل، آلرژی، حساسیت غذایی و همچنین به واکنش به معده به مواد افزودنی ایجاد می‌شود. مصرف بیش از حد الکل مهم‌ترین علت درد در پیشانی و پشت چشم در حساسیت معده است و بروز این سردردها می‌شود. این درد در سراسر پیشانی و در چشم و اطراف سر احساس می‌شود که بسیار رایج است و با نوشیدن کافئین تسکین می‌یابد.

 

چه موقع نگران سردردهای پیشانی و پشت چشم باشیم؟

چه موقع نگران سردردهای پشت چشم و پیشانی باشیم؟

شما می‌توانید از خودتان هنگام بروز انواع سردردها مراقبت کنید و پزشک می‌تواند برای کنترل بیشتر سردردهای سخت به شما دارو تجویز کند. اما برخی سردردها خواستار مراقبت سریع پزشکی هستند.در صورت مشاهده نشانه‌های زیر به چزشک مراجعه کنید.

  1. سردردهایی که بعد از 50 سالگی بروز می‌کنند.
  2. تغییر عمده در الگوی سردردها
  3. سردرد غیرمعمول شدید
  4. درد سر که با سرفه یا حرکت افزایش می‌یابد.
  5. سردردهایی که به طور مداوم بدتر می‌شوند.
  6. تغییر در شخصیت یا عملکرد ذهنی
  7. سردردهایی که همراه با تب، گرفتگی عضله گردن، سردرگمی، کاهش هوشیاری یا حافظه یا علائم عصبی مانند اختلالات بینایی، اختلال گفتار، ضعف، بی‌حسی یا تشنج است.
  8. سردردهایی که با چشم قرمز و دردناک همراه هستند.
  9. سردردهایی که همراه درد و حساسیت در نزدیکی گیجگاه هستند.
  10. سردرد پس از ضربه‌ای به سر
  11. سردردهایی که از فعالیت‌های عادی روزانه جلوگیری می‌کنند.
  12. سردردهایی که ناگهان به وجود می‌آیند، به خصوص اگر شما را از خواب بیدار کنند.

 

درمان سردرد پیشانی و چشم درد با دارو | درمان سریع سردرد و چشم درد

درمان سردرد پیشانی و چشم

مسکن‌های بدون نسخه معمولی مانند آسپرین و ایبوپروفن (Advil) می‌توانند سردرد را درمان کنند. با این حال، این داروها باید به مقدار کم مورد استفاده قرار گیرد تا از بروز سردردهای به اصطلاح برگشتی جلوگیری شود که اغلب بعد از اینکه بدن به داروها عادت کرد، اتفاق می‌افتد. در موارد شدیدتر درد در ناحیه پیشانی و چشم، پزشک ممکن است برای جلوگیری از انقباضات عضلانی، داروهای شل کننده عضلانی تجویز کند. داروهای ضد افسردگی برای تثبیت سطح سروتونین در مغز بیمار گزینه دیگری است.

سایر روش‌های درمان سردرد پیشانی و پشت چشم شامل:

  • ورزش روزانه
  • اجتناب یا کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده
  • اجتناب یا محدود کردن استفاده از الکل
  • کاهش مصرف دخانیات 
  • اجتناب یا محدود کردن مصرف کافئین

اگر بعد از اجرای این روش‌های درمان سردرد در ناحیه پیشانی و چشم درد وضعیت شما بدتر شود یا اگر علائم نامنظمی را همراه با درد سردرد تجربه کردید، فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این می‌تواند نشانه‌ای از جدی از سردرد باشد که نیاز به درمان پیشرفته دارد.

 

درمان سردرد در ناحیه پیشانی و چشم با دارو خانگی

درمان سردرد پیشانی و چشم با دارو خانگی

اگر یک سردرد ساده معمولی باعث شده کل در خانه استراحت کنید می‌توانید روش‌های زیر را به عنوان راهی برای بهتر شدن امتحان کنید.

 

درمان سردرد پیشانی و چشم با ماساژ پیشانی

با انگشت شست بین دو ابرو که به چشم سوم معروف است به صورت حرکت محکم و دایره‌ای ماساژ دهید. این کار را برای چند دقیقه ادامه دهید، سپس دست‌ها را عوض کنید و تا زمانی که درد برطرف شود، تکرار کنید. متخصصان طب سوزنی این ناحیه گوشتی را نقطه شروع LIG4 می‌نامند و تایید می‌كنند كه این قسمت با مناطقی از مغز که دلایل سردرد و چشم درد را ایجاد می‌کند مرتبط است.

 

درمان سردرد در ناحیه پیشانی و چشم با آب

چهار راهکار راحت و آسان که بر پایه آب است به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به عنوان تسکین سردرد در ناحیه پیشانی و چشم درد آن‌ها را به کار گیرید.

  1. باور کنید یا نه، خیساندن پاها در آب گرم کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید.
  2. برای سردردهای مختلف از جمله نوع تنشی، یک کمپرس داغ را روی پیشانی یا پشت خود روی گردن خود قرار دهید.
  3. می‌توانید با اعمال یک کمپرس سرد بر پیشانی و روی چشم قرار دهید (چند عدد مکعب یخ را در یک دستشویی بگذارید یا از یک کیسه سبزیجات یخ زده استفاده کنید.). سرما عروق خونی را محدود می‌کند و وقتی این عروق خونی کوچک می‌شوند، فشار آن‌ها روی اعصاب حساس متوقف می‌شود. از آنجا که سردرد گاهی اوقات در عصب پشت گردن نشات می‌گیرد، سعی کنید کمپرس را به سمت عضلات پایه جمجمه حرکت دهید.
  4. دستان خود را در آب یخ خیس کنید تا زمانی که بتوانید آن را تحمل کنید. در حالی که دستان شما در حال غوطه ور شدن است، بارها مشت‌های خود را باز کنید و ببندید.

 

درمان سردرد پیشانی و چشم کافئین

یک فنجان قهوه قوی میل کنید. کافئین، التهاب و تورم رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند به تسکین سردرد کمک کند. به همین دلیل است که کافئین ماده‌ای برای برخی از مسکن‌های ضد قدرت مانند Excedrin است. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با معجزه قهوه در درمان سردرد و چشم درد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: فواید شگفت انگیز قهوه + 6 هشدار بدن در زیادروی مصرف قهوه

 

درمان سردرد در ناحیه پیشانی و چشم با سربند

یک روسری یا دستمال سر و یا پارچه را دور پیشانی خود ببندید، سپس آن را سفت کنید تا جایی که می‌توانید در اطراف سر خود فشار ایجاد کنید. کاهش جریان خون در پوست سر، به تسکین درد ناشی از تورم رگ‌های خونی کمک کند.

 

درمان سردرد در ناحیه پیشانی و چشم رایحه درمانی

برخی از روغن‌های اساسی به خصوص اسطوخودوس یا نعناع، می‌توانند به کاهش تنش و تسکین درد سردرد کمک کنند. 3 روش رایحه درمانی زیر به شما در درمان سریع سر درد کمک می‌کند.

  1. به آرامی مقداری روغن اسطوخودوس یا نعناع را روی پیشانی و معابد خود ماساژ دهید، سپس دراز بکشید و از رایحه آرامش بخش لذت ببرید. برای درمان سریع سردرد، به اتاقی خنک، تاریک و ساکت بروید. هر چه طولانی‌تر بتوانید در آنجا دراز بکشید، بهتر است.
  2. هفت قطره روغن اسطوخودوس و سه قطره روغن نعناع را به دستگاه بخور اضافه کنید، سپس نفس بکشید. اگر این کار را نکردید، چند قطره روغن نعناع را روی یک سطح بپاشید و چندین بار عمیق استنشاق کنید.
  3. دو کیسه چای نعناع مرطوب را امتحان کنید و آنها را به مدت پنج دقیقه روی پلک‌های بسته یا پیشانی خود قرار دهید.

 

درمان سردرد پیشانی و چشم با زنجبیل 

زنجبیل ضد التهاب است و از دیرباز برای معالجه سردردها استفاده می‌شد و به نظر می‌رسد که موثر باشد. یک قاشق مرباخوری نیم قاشق چایخوری را خرد کنید، آن را درون یک لیوان آب هم بزنید و بنوشید. به روش دیگر می‌توانید 1 فنجان آب گرم را بیش از 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه ریخته، بگذارید چای کمی خنک شود سپس آن را بنوشید. زنجبیل به ویژه در برابر میگرن بسیار مؤثر است، اما چگونگی عملکرد آن به خوبی درک نشده است. پزشکان می‌دانند که زنجبیل بر پروستاگلاندین‌ها، مواد هورمونی مانند التهاب مؤثر است.

 زنجبیل به کنترل حالت تهوع که اغلب با میگرن همراه است کمک می‌کند.

 

 آیا ممکن است علت سردرد در ناحیه پیشانی و چشم درد به دلیل مشکلات بینایی باشد؟

درمان سردرد پیشانی و چشم با دارو خانگی

یک معاینه معمولی چشم می‌تواند موارد مختلفی نشان دهد. در بعضی موارد خیره شدن بیش از حد به صفحه رایانه، یا کار با نور خیلی روشن یا کم نور ممکن است علت سردرد پیشانی و چشم باشد که تنظیم روشنایی در محل کار یا به یاد آوردن استراحت دادن به چشم در هر ساعت می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

همچنین برخی از بیماری‌های چشم رایج وجود دارد که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به سردرد شود که شامل:

  • آستیگماتیسم که در آن قرنیه به درستی شکل نگرفته است، تمرکز در بینایی را سخت می‌کند.
  • هایپروپیا یا دور بینی.
  • Presbyopia، شرایطی که در آن قرنیه با افزایش سن، سخت و انعطاف پذیر می‌شود، تمرکز و سرعت حرکت قرنیه را دشوار می‌کند. این بیماری اصلی‌ترین علت سردرد پیشانی و چشم در سنین بالا است.

با این حال، این سردردها نیز ممکن است توسط چیزی جدی‌تر مانند گلوکوم یا آب مروارید ایجاد شود. در بیماری گلوکوم، علت سردرد پیشانی و چشم عدم توانایی در تخلیه صحیح مایعات و در نیجه فشار داخل چشم است که در نهایت می‌تواند به عصب بینایی آسیب برساند. 

آب مروارید (پوشاننده عدسی چشم)، در صورت شدیدتر شدن می‌تواند علت سردرد پیشانی و چشم باشد که با محدودتر شدن بینایی، چشم سخت‌تر عمل می‌کند و منجر به سردرد در ناحیه پیشانی می‌شود.

اگر سردردهای مکرر را تجربه می‌کنید و بین معاینات چشم بیش از یک یا دو سال است که انجام می‌شود، ایده خوبی است که به بیناسنج مراجعه کنید.

 

کلام آخر

ورزش کنید، نوشیدن‌های الکلی و سیگار را ترک کنید، رژیم غذایی سالم بگیرید و آب کافی بنوشید. مجموعه همه این کارها به شما زندگی سالم به دور از سردردها و بیماری‌ها رابه شما هدیه می‌دهد. ما در مجله سلامت خوب میشی آرزوی سلامتی روز افزون را برای شما همواره آرزومندیم.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
ح.ر.ر
۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲

سردرد پیشانی و چشم از خستگی هست و راهکاری فقط یه اتاق تاریک و ساکته

اگه درد پیشانی با تکان درد بدتر شد از عفونت سینوس و سینوزیته

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید