دندانپزشکی و سلامت دهان

درمان میخچه پا : بهترین روش های درمان خانگی میخچه پا

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

آیا تا به حال هنگام راه رفتن در کف پا احساس درد کرده‌اید؟ آیا توده سفید رنگی در کف چا دیده‌اید؟ آیا تا عارضه میخچه پا را تجربه کرده‌اید؟

شاید بارها موقع راه رفتن در کف پا احساس درد کرده باشید. شاید بارها موقع لمس کف پو توده ضخیمی را لمس کرده باشید. میخچه پا ناحیه‌ای متشکل از پوست ضخیم است که به دلیل فشار مداوم اغلب در کف پا ظاهر می‌شود. هرچه فشار بیشتری به آن ناحیه وارد شود؛ این لکه پوستی ضخیم‌تر و سخت‌تر می‌شود. در اکثر مواقع را‌های خانگی کارساز است امااگر میخچه پا شما بزرگ است، اگر روی استخوان قرار دارد، اگر خون‌ریزی دارد، اگر هنگام لمس آن احساس درد دارید و یا اگر ترسناک به نظر می‌رسد، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا میخچه پا یک مورد جدی است و میخچه باید با کمک لیزر یا یکی از راه های درمان میخچه برداشته شود. در موارد دیگر می‌توانید درمان خانگی میخچه را انتخاب کرده و مسئله را خودتان حل کنید. در ادامه مقاله به راه های می‌پردازیم.

 

درمان خانگی میخچه پا با حمام پا 

درمان میخپه پا با حمام پا

حمام پا یک روش درمان میخچه سریع‌ و ساده در منزل است که اغلب در کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا 2-3 تا از این حمام‌های پا برای خلاص شدن از شر یک میخچه پا کافی است.

 

چگونه یک حمام پا در خانه فراهم کنیم؟

  •  : 2-3 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • 1 قاشق غذاخوری صابون مایع
  •  گرم آب گرم
  • کرم کالاندولا (calendula) یا کرم تسکین دهنده حاوی ماده ضدعفونی کننده

برای درمان خانگی میخچه پا ترکیب مواد گفته شده را در یک تشت ریخته و پاهای خود را برای مدت 25 دقیقه در آنجا نگه دارید؛ تا پوستتان نرم‌تر شود. سپس پاهای خود را بیرون آورده و لایه سخت شده میخچه پا را با کمک یک سوهان جدا کنید. پس از اتمام مراحل، کرم تسکین دهنده مانند بابونه، کالاندولا یا اکالیپتوس را روی پاهای خود بمالید. بهتر است در انتخاب کرم، حتما نوع پوست خود را بشناسید. مقاله زیر می‌تواند اطلاعات خوبی درمورد نوع پوستتان به شما بدهد.

 

حتما بخوانید: انواع پوست و بهترین روش های مراقبت از آن

 

درمان خانگی میخچه پا در منزل با گلیسیرین 

درمان میخچه پا جورابگلیسیرین

استفاده از گلیسیرین روش دیگری برای درمان خانگی میخچه پا نیز وجود دارد که متخصصان توصیه می‌کنند. زیرا گیلیسیرین نه تنها به خلاص شدن از میخچه کمک می‌کند بلکه به نرم شدن پوست خشک پا نیز بسیار موثر است.

 

چگونه از گلیسیرین استفاده کنیم؟

 8-10 قطره آمونیاک را به 50 میلی‌ لیتر گلیسیرین اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. قبل از خواب این مخلوط را روی پاهای خود بمالید و جوراب‌های نخی ضخیم خود را بپوشید. به طور متوسط​​، 8-10 شب تکرار این درمان باید کافی باشد؛ اما می‌توانید این تعداد را افزایش دهید زیرا این روش خطرناک نیست.

 

درمان خانگی میخچه پا با آب لیمو

 آب لیمو برای میخچه پا

درمان خانگی میخچه پا با آبلیمو در ژاپن بسیار رایج است، اما این روند به خودی خود می‌تواند احساس ناراحتی در فرد ایجاد کند. آب لیمو پوست را نرم می‌کند و ترک‌های پاشنه پا را از بین می‌برد. این خبر خوب را برای شما داریم که با این درمان میخچه سریع می‌توانید ظرف 5 روز از یک توده شدید کف پا خلاص شوید.

 

چگونه از آب لیمو در کف پا استفاده کنیم؟

 یک لیمو با اندازه متوسط ​​را به همراه پوست خرد کنید، لیمو را به مدت 10-15 دقیقه روی میخچه خود بمالید. همچنین می‌توانید از یک پد پنبه‌ای آغشته در آب لیمو استفاده کنید. بعد از 15 دقیقه منتظر بمانید آبلیمو خشک شود و یه کارهای دیگر خود برسید.

 

درمان خانگی میخچه پا در منزل با استفاده از پارافین خانگی

استفاده از پارافین خانگی برای میخپه پا

متخصصان زیبایی اغلب از پارافین برای مرطوب کردن پوست و از بین بردن سلول‌های کراتینیزه استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید این روش را در خانه انجام دهید، می‌توانید به جای پارافین از موم معمولی استفاده کنید.

 

چگونه موم را در خانه استفاده کنیم؟

 موم را در یک کاسه بزرگ در اجاق مایکروویو ذوب کنید و به همان مقدار روغن خردل به موم اضافه کنید. روغن خردل پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و موم را کمی خنک میکند. هر پا را در موم فرو کنید. می‌توانید دو مرتبه این کار را انجام دهید)، پا را با فیلم پلی‌اتیلن و یک حوله به مدت 15 دقیقه بپیچانید. پس از آن موم را جدا کرده و میخچه به همراه ذرات کراتینه به راحتی کنده می‌شود و پوست دوباره صاف می‌شود. فراموش نکنید که بعد از انجام عمل و همچنین جوراب‌های نخی، کرم آرامش بخش را روی پاهای خود بمالید.

 

حتما بخوانید: اندرمولوژی یا LPG چیست؟ روش های درمان اندرمولوژی چگونه است؟

 

داروی بدون نسخه میخچه پا

داروی درمان میخچه پا

بعضی داروها در داروخانه برای درمان خانگی میخچه پا در منزل وجود دارند که می‌توانید به عنوان درمان میخچه پا از آن استفاده کنید. در ادامه به بعضی از این داروها اشاره خواهیم کرد.

1. کرم‌هایی که حاوی اسید سالیسیلیک و اوره هستند می‌توانند بسیار موثر باشند. این دو ماده مؤلفه‌های اصلی هستند که سلول‌های کراتینه شده را از بین می‌برند. استفاده از پماد با اسید سالیسیلیک در پاها یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای درمان سریع میخچه است.

2. برچسب‌های حاوی 40٪ محلول اسید سالیسیلیک نیز بسیار موثرند. می‌توانید برچسب را روی میخچه بچسبانید و به کارهای روزانه خود برسید. مطمئن باشید این برچسب در حین راه رفتن هیچ احساس ناراحتی برایتان ایجاد نمی‌کند. این برچسب‌ها کمک می‌کند پوست روی میخچه خشک نشود و میخچه راحت‌تر از پوست جدا شود.

3. جوراب‌های لایه‌بردار میخچه، جوراب‌هایی هستند که از پارچه مخصوص ساخته شده‌اند و باید 15-20 دقیقه روی پاهای تمیز پوشیده شوند. پس از آن، یک کرم مرطوب کننده روی پا و میخچه بمالید. بهتر است بدانید این جوراب‌ها در برابر میخچه‌های متراکم به شما کمکی نمی‌کنند و فقط به خلاص شدن از شر ترک پوست کمک می‌کنند. گاهی ترک‌های پوستی می‌تواند نشانه خشکی پوست ناشی از آکنه باشند، مقاله زیر اطلاعاتی در مورد آکنه به شما می‌دهد.

 

حتما بخوانید: آکنه چیست؟ انواع، علائم، درمان و راه های پیشگیری

 

درمان خانگی میخچه پا با انتخاب صحیح کفش

نحوه انتخاب صحیح کفش برای درمان میخچه پا

چندین توصیه برای انتخاب کفش مناسب وجود دارد که متخصصان بهداشت ناخن و پا توصیه می‌کنند که از آن‌ها پیروی کنید.

 

  1. شب بعد از روز کاری کفش خود را خریداری کنید زیرا پا در طول روز خسته شده و کمی متورم می‌شود. بنابراین پیروی از این توصیه به شما در انتخاب اندازه مناسب کمک می‌کند که باعث می‌شود در طول روز احساس راحتی کنید.
  2.  بهتر است کفش‌های ساخته شده از مواد طبیعی مانند: چرم، جیر یا پنبه خریداری کنید. این نوع کفش‌ها به تنفس پای شما کمک می‌کند و از تعریق آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  3. از کفپوش‌های ژلی که می‌توانید در داروخانه خریداری کنید استفاده کنید. یک کفپوش خوب از ظهور میخچه پا و مشکلات بهداشتی با مفاصل انگشتان پا جلوگیری می‌کند.

 

سخن پایانی برای درمان خانگی میخچه پا

راه‌های زیادی برای درمان خانگی میخچه وجود دارد، اما در این مطلب سعی کردیم به شما راه‌های درمان میخچه سریع را آموزش دهیم تا هرچه سریع‌‌تر از شر این توده متراکم خلاص شوید. به یاد داشته باشید که همواره رعایت بهداشت صحیح پاها به شما در جلوگیری از انواع مشکلات پوستی از جمله پا که قلب دوم ماست کمک خواهد کرد. همانطور که گفته شده انتخاب صحیح کفش نیز می‌تواند در جلوگیری از میخچه پا به شما کمک کند. بنابراین سعی کنید کل روز خود را در کفش نگذرانید، از کفش‌های ورزشی و اسپرت استفاده کنید، ناخن‌های پا را کوتاه نگه دارید و از پوشیدن صندل در خیابان‌های آلوده به صورت روزمره خودداری کنید. 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید