دندانپزشکی و سلامت دهان

ورزش پیلاتس چیست؟ + فواید و مضرات حرکات پیلاتس

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۲
دسته ها:

آیا با ورزش پیلاتس آشنایی دارید؟ فواید و مضرات حرکات پیلاتس چیست؟ آیا تمرینات پیلاتس مشابه یوگا است؟

با توجه به دنیای پشت میز نشینی امروز و تحرک کم مردم اهمیت ورزش‌هایی چون پیلاتس و یوگا روز به روز افزایش می‌یابد. همچنین عواملی مانند آلودگی هوا در شهرهای بزرگ باعث شده که ورزش‌های هوازی طرفداران خود را از دست بدهند و مردم نسبت به ورزش‌های بی‌هوازی و خانگی گرایش بیشتری پیدا کنند. در ادامه این مقاله به معرفی ورزش پیلاتس می‌پردازیم و به سوال پیلاتس چیست پاسخ میدهیم.  از فواید و مضرات آن اشاره می‌کنیم تا با انتخاب مناسب ورزش گامی درست در جهت سلامت خود بردارید.

 

پیلاتس (Pilates) چیست؟

پیلاتس (Pilates) چیست؟

پیلاتس چیست ؟ پیلاتس نوعی ورزش شبیه به یوگا است که شامل یک سری حرکات متمرکز بر قدرت بدن، وضعیت بدن، تعادل و انعطاف پذیری است. این تمرینات باعث تقویت قدرت، رشد عضلات، انعطاف پذیری، بهبود سلامت مفصل، تراکم استخوان و افزایش دامنه حرکت مفاصل می‌شود. پیلاتس توسط جوزف پیلاتس آلمانی طراحی شد که معتقد بود سلامت روان و جسمی با هم ارتباط نزدیکی دارد به همین دلیل به طراحی ورزشی از تلفیق این دو عامل پرداخت و ثابت کرد که تمرینات او باعث بهبود رفاه عمومی و همچنین تناسب اندام عمومی می‌شود.

 

 6 اصل اساسی تمرینات پیلاتس چیست؟

 6 اصل اساسی تمرینات پیلاتس چیست؟

پیلاتس به عنوان یک روش و یک حرکت ورزشی فواید زیادی دارد. انجام تمرینات منظم پیلاتس منجر به افزایش ظرفیت ریه و گردش خون می‌شود. به یاد داشته باشید هنگام انجام تمرینات پیلاتس، هر حرکتی باید به آرامی انجام شود و هر یک از 6 اصل اساسی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم در آن رعایت شود.


اصل 1 ورزش پیلاتس تنفس

 تنفس اولین عمل زندگی و آخرین کار است، زندگی ما به دم و بازدم بستگی دارد. با تنفس درست عناصر مهم حرکتی دیگر هم بهتر عمل می‌کند. اکسیژن، جریان خون، افزایش فضا از فواید تنفس درست در پیلاتس است. تنفس به هر تمرین کننده پیلاتس کمک می‌کند تا به اهداف خود در عضله سازی برسد.

 

اصل 2 ورزش پیلاتس کنترل

فرصت دادن به بدن حین انجام تمرین برای کاهش سرعت تمرکز به درستی انجام حرکت در هر ورزشی از جمه پیلاتس ایده‌آل است. با همانگ کردن و کنترل حرکات می‌توان به تناسب اندام بهتر کمک کرد. هر حرکتی در پیلاتس عمدی است و ذهن باید هر عضله را هدایت کند. تمرینات باید با کنترل کامل کار روی عضلات انجام شود.

 

حتما بخوانید: 10 حرکت کششی آسان یوگا، برای سلامتی و تناسب اندام زنان

 

اصل 3 ورزش پیلاتس محوریت

پیلاتس بر تقویت نیروگاه بدن یا مرکز بدن تمرکز دارد. این ورزش از نظر جسمی، بدن محور است و باعث افزایش انرژی و قدرت می‌شود. در این حرکات نه تنها روی این ماهیچه‌های اصلی تمرکز می‌کنید، بلکه در حال متعادل کردن سمت راست و سمت چپ بدن هستید و در عین حال گروه‌های عضلانی غالب و ضعیف را متعادل می‌کنید.

 

اصل 4 ورزش پیلاتس دقت

دقت و کارآیی، انجام درست هر تمرین را دیکته می‌کند. تصور غلط رایج از پیلاتس این است که خیلی آسان است. اغلب ورزشکاران تصور می‌کنند این حرکات خیلی سریع انجام می‌شود در صورتی که تمام عضلات باید کار کنند. هر جنبش پیلاتس دارای یک هدف، مکان و تکنیک است که باید به دقت انجام شود.

 

اصل 5 ورزش پیلاتس جریان

هر حرکتی باید از یک مرکز قوی شروع شود و به آرامی در کل بدن جریان یابد. جریان در تمام تمرینات درگیر است و همان چیزی است که هر حرکت‌ها را به هم متصل می‌کند.

 

اصل 6 ورزش پیلاتس تمرکز

هر بار که ورزش می‌کنید، روی حرکت صحیح متمرکز شوید، مبادا آن‌ها را به صورت نادرست انجام دهید و تمام مزایای حیاتی تمرین را از دست دهید. پیلاتس یک مراقبه فعال ایجاد می‌کند که فرد را از عوامل استرس‌زای اطراف خود دور می‌کند. تصمیم‌گیری برای فکر کردن در مورد حرکت و اینکه چه ماهیچه‌هایی را فعال کنید باعث افزایش عملکرد و نتایج بهتری می‌شود که در زندگی روزمره شما فراتر می‌رود. 

 

حتما بخوانید: بهترین تمرین تقویت تمرکز حواس + 12 راه افزایش تمرکز

 

فواید ورزش پیلاتس چیست؟

فواید ورزش پیلاتس چیست؟

تمرین پیلاتس منظم و حرفه‌ای، مزایا و حس خوبی را به همراه دارد. اما مهم ترین فایده پیلاتس چیست ؟  پیلاتس می‌تواند بدون اینکه عوارضی به بدن وارد کند، در سلامت شما تفاوت چشمگیری ایجاد کند. زیبایی پیلاتس این است که هرکسی در هر سنی می‌تواند شروع به کار کند. پیلاتس باعث می‌شود به آنچه می‌خواهید فکر کنید با تمرکز ذهن، تنظیم تنفس و استفاده از مقاومت درونی، روشی فوق العاده برای تقویت بدن خود بدست آورید. در ادامه به فواید بیشتر ورزش پیلاتس می‌پردازیم.

 

  • کاهش استرس

ورزش پیلاتس شامل تنفس عمیق از طریق دیافراگم است. این عمل در کاهش سرعت ضربان قلب موثر است از این رو، می‌تواند به فرد در رسیدن به وضعیت آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند. طبق تحقیقات، افرادی که پیلاتس را تمرین می‌کنند، به طور مرتب در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، خواب بهتر و آرامش بیشتری دارند.

 

  • بهبود تراکم استخوان

ساختمان استخوانی متراکم یکی دیگر از مزایای قابل توجه پیلاتس است. استخوان مانند عضلات به خوبی در برابر مقاومت پاسخ می‌دهد. 

 

  •  کاهش وزن 

مطالعات نشان می‌دهد که فواید بسیار زیاد ورزش پیلاتس این است که کمک می‌کند تا حداکثر هشت کالری در دقیقه بسوزانید. برای کاهش وزن با پیلاتس، متخصصان توصیه می‌کنند حداقل به مدت 45 دقیقه در هفته تمرینات متوسطی را انجام دهید.

 

حتما بخوانید: بهترین حرکت‌های ورزش خانگی برای چربی سوزی شکم و پهلو + آموزش تصویری

 

  • انعطاف پذیری 

پیلاتس به بهبود انعطاف پذیری عضلات و همچنین دامنه حرکت در مفاصل کمک می‌کند. این ورزش باعث می‌شود بدن شما دوام و مقاومت بیشتری داشته باشد و به جلوگیری از صدمات کمک می‌کند.

 

  • بهبود تنفس

دانستن نحوه انجام تنفس در پیلاتس امری اساسی است. هنگامی که شما به تمرین یک سری ورزش‌های پیلاتس می‌پردازید، تنفس درست را نیز می‌آموزید که به گردش خون و اکسیژن رسانی کمک می‌کند.

 

  • بهبود عضلات ناحیه لگن

این تمرینات به زنان باردار در زمان زایمان کمک خواهد کرد و منبع خوبی برای بازیابی عضلانی ناحیه لگن، پس از زایمان است. همچنین با انجام این ورزش در طول دوره بارداری با حمایت از باز شدن لگن، می‌توان زمان زایمان و عمل زایمان طبیعی را تسهیل کرد. برای داشتن دوره بارداری سالم همراه با رژیم و ورزش مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

حتما بخوانید: دوران بارداری شاد و سالم را بگذرانید. ورزش + خواب + تغذیه

 

  • کمردرد 

پیلاتس برای رشد قدرت درونی موثر است. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به کمردرد مزمن که فقط یک ماه تمرینات پیلاتس را انجام می‌دادند در مقایسه با افرادی که تصمیم به مراجعه به پزشک گرفتند، از تسکین بیشتری برخوردار بودند. علاوه بر این، آن‌ها بعد از متوقف کردن تمرین پیلاتس، مدت یک سال درد کمر را تجربه نکردند اگر از کمردرد رنج میبرید مقاله زیر را حتما مطالعه کنید.

 

حتما بخوانید: علت کمر درد چیست؟ آیا می‌توان خود درمانی کرد؟

 

  • افزایش سطح انرژی

 یکی دیگر از مزایای ورزش پیلاتس بهبود تنفس و گردش خون است که سیستم عصبی را تحریک می‌کند و احساسات خوبی را که بعد از ورزش کردن در تمام بدن تجربه می‌کنید؛ به شما منتقل می‌کند. در نتیجه فرد انرژی پایان ناپذیری را بعد از تمرینات پیلاتس احساس می‌کند.

 

  • عضله سازی

اگر می‌خواهید شکم مسطح‌تر داشته باشید، حرکات پیلاتس می‌تواند کمک شایانی کند. علاوه بر این، عضلانی سازی باعث بهبود متابولیسم بدن می‌شود و سرعت کاهش وزن را ارتقا می‌بخشد.

 

  • بهزیستی ذهنی

پیلاتس علاوه بر ارائه مزایای سلامت جسمی، می‌تواند بهزیستی روانی را ارتقا بخشد. این تمرینات بدن و ذهن را به منظور کمک به فرد در برقراری ارتباط با خود درونی و یافتن آرامش، درگیر می‌کند.

 

مضرات ورزش پیلاتس چیست؟

مضرات ورزش  پیلاتس چیست؟

هر ورزشی می‌بایست تحت نظر یک مربی حرفه‌ای انجام شود تا از آسیب دیدگی‌های احتمالی جلوگیری شود. اما همچنان همه ورز‌ش‌ها مناسب همه افرد نیستند به همین دلیل بهتر است قبل از شوع ورزش پیلاتس با معایب آن نیز آشنا شوید.

 

  • بی هوازی

پیلاتس ورزشی است که روی تمرینات تقویت هسته بدن تمرکز دارد. هیچ‌گاه حین انجام این ورزش ضربان قلب بالا نمی‌رود. پس اگر دنبال چربی سوزی و بالا بردن ضربان قلب هستید، می‌توانید دو یا ورزش دیگری انتخاب کنید

 

  • آرامش‌بخش نیست

بسیاری از مردم تصور می‌کنند ورزش پیلاتس و یوگا مشابه هم هستند به همین دلیل ممکن است باور کنند پیلاتس مانند یوگا برای تسکین ناامیدی بسیار عالی باشد. اگر ذهنی آرام داشته باشید و وارد کلاس پیلاتس شوید، این ورزش میتواند استرس را آزاد کند. اما پیلاتس هیچ گاه مانند یوگا بر آرامش ذهن تمرکز ندارد.

 

  • احساس درد

احساس درد عضلانی هنگام تمرین حرکات جدید و یا شروع ورزش بسیار طبیعی است. این درد‌ها ممکن است در روزهای اول به دلیل ضعف عضلانی بیشتر باشد اما به مرور کاهش پیدا می‌کند. 

 

تاثیرات ورزش پیلاتس در زنان چیست ؟

تاثیرات ورزش پیلاتس در زنانبارداری مرحله خاصی در زندگی زنان است. اگر زمانی که آن‌ها با تغییرات فیزیولوژیکی و بیومکانیکی روبرو می‌شوند نظارت مناسبی صورت نگیرد، منجر به ظهور ناراحتی‌های اسکلتی عضلانی در مادر و فرزند می‌شود. بیشتر این آسیبها با تغییرات خلقی، تعادل، سستی رباط، افزایش وزن بدن و اختلالات قلبی تنفسی همراه است. ورزش پیلاتس مزایای مختلفی از جمله افزایش ظرفیت تنفس، بهبود قدرت عضلات و تقویت عضلات تثبیت شده درشت، انعطاف پذیری، تحرک ستون فقرات، هماهنگی، تعادل و کنترل حرکتی را در اختیار مادران باردار قرار می‌دهد. با توجه به شرایط خاص زنان باردار و تغییرات ناشی از چنین شرایطی، حرکات پیلاتس می‌تواند در محدودیت‌های جسمی و روانی به سلامت این زنان کمک کند. مطالعه‌ای که به منظور اهمیت ورزش پیلاتس در زنان انجام شد، نتیجه گرفت که دانش در مورد تغییرات فیزیولوژیکی و روانشناختی مؤثر بر زنان باردار، در ارتباط با آموزش حرکات پیلاتس، باعث ایجاد یک دوره حاملگی بدون عوارض و کاهش خطر کمردرد و ناراحتی‌های پوکی استخوان شود. تمرینات تثبیت، تقویت و کشش باید انجام شود، اما هفته حاملگی و محدودیت‌های جسمی و عاطفی مادر باید رعایت شود. می‌توان دید که فعالیت بدنی برای زنان باردار مفید است. بنابراین، چنین عملی باید توسط متخصصان بهداشت انجام شود.

 

ورزش پیلاتس برای چه کسانی مناسب نیست؟

افرادی که سابقه بیماری‌های خاصی از قبیل ام اس، پوکی استخوان، فشارخون، درد مفاصل، صرع یا جراحی از جمله جراحی قلب دارند؛ بهتر است قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنند زیرا ممکن است در حین انجام حرکات ضربان قلبشان بالا برود یا دچار عدم تعادل شده و به بدن خود آسیب وارد کنند. حتما قبل از شروع هر ورزش از جمله پیلاتس با پزشک خود مشورت کنید و در صورت موافقت پزشک ورزش را شروع کنید. نشانه‌های زیر را جدی بگیرید.

 

حتما بخوانید: هشدارهای قلب ناسالم را جدی بگیرید

 

کلام آخر

می‌دانیم که سلامتی یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به اعطا کرده است. پس باید هر روز برای حفظ این نعمت بزرگ تمام تلاش خود را بکنیم. رژیم غذایی مناسب، ورزش، بهداشت فردی، ترک سیگار از قدم‌های بزرگی است که می‌توانید در جهت سلامت خود، خانواده و فرزندانتان بردارید.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
fa.rad
۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۱

با سلام.من دانشجوی رشته ی تربیت بدنی هستم و در تحقیقم از مقاله ی خوب شما استفاده کردم.در قسمت منبع تحقیق آدرس سایت و مقاله شما درج شده است لطفا راضی باشید.با تشکر.آدرس ایمیل fafarad82@gmail.com

پاسخ
نظر خود را ثبت کنید