دندانپزشکی و سلامت دهان

7 روش آسان برای مقابله با بوی بد دهان

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

آیا از بوی بد دهان خلاص نمی‌شوید؟ تا به حال در موقعیتی بوده‌اید که بوی بد دهان اطرافیان شما را اذیت کند؟ ما 7 روش آسان را برای از بین بردن بوی بد دهان به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 مطالعات در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که، 35 تا 45 درصد از مردم در بعضی روزها و ساعات از بوی بد دهان رنج می‌برند. شدت بد بویی در ساعات مختلف روز متفاوت است. این عارضه دلایل متفاوتی مانند: بیماری‌های لثه و دندان، دیابت، نارسایی کلیه و کبد دارد که باعث ایجاد بوی بد دهان در فرد می‌شوند. گاهی بوی دهان به علت یک موضوع پیش پا افتاده مانند عدم رعایت بهداشت دهان پس از صرف غذا، ایجاد می‌شود. خوردن بعضی مواد غذایی مانند سیر، پیاز، گوشت، ماهی و پنیر و مصرف دخانیات و الکل در افزایش و کاهش شدت بوی بد دهان تاثیر دارند. خشکی دهان عامل دیگر بوی بد دهان است که، بر اثر استرس یا روزه‌داری در فرد ایجاد می‌شود. در این مقاله سعی داریم شما را با 7 روش آسان برای از بین بردن بوی بد دهان آشنا کنیم.

حتما بخوانید: علت خشکی دهان چیست + درمان قطعی خشکی دهان

 

روش های مقابله با بوی بد دهان

1. از دهان‌شویه‌های طبیعی غافل نشوید

 دهانشویه طبیعی برای بوی بد دهان

  • برگ نعناع

 برگ نعنا با عطر تند و دلنشین خود به خوشبو کردن دهان کمک می‌کند. می‌توانید کمی عرق نعناع بنوشید و یا از دمنوش نعناع استفاده کنید. گیاهانی مانند: هل و تخم رازیانه نیز خاصیتی مشابه نعناع دارند و در مبارزه با بوی بد دهان بسیار عالی هستند.

 

  • میخک

سرشار از اوژنول است که به عنوان یک ضدعفونی‌کننده و آرام‌کننده درد دندان استفاده می‌شود و دارای خواص ضد باکتری قوی است؛ این گیاه را کمی باید جوید و سپس آن را از دهان خارج کرد.

 

  • جوش شیرین 

جوش‌ شیرین، یکی دیگر از دهان‌شویه‌های طبیعی است که به راحتی در دسترس است. یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در یک فنجان آب حل کرده و از آن برای شستشوی دهان استفاده کنید. همچنین می‌توانید مسواک مرطوب خود را در جوش شیرین فرو کنید و از آن برای تمیز کردن دندان‌های خود استفاده کنید.

 

2. روزانه حداقل 2 لیتر آب بنوشید.

روزانه حداقل 2 لیتر آب بنوشید.

هیدراته کردن بدن دارای مزایای سلامتی زیادی است به ویژه برای جلوگیری از بوی بد دهان راه حل فوق‌العاده‌ای است. همانطور که می‌دانید رطوبت و بزاق کم در محیط دهان، باعث بوی بد می‌شود. نوشیدن آب در طول روز برای حفظ کارآمد غدد بزاقی لازم و ضروری است و از رشد باکتری‌ها و بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. اگر به دستور پزشک ناچار به خوردن داروهای ضدافسردگی، فشارخون بالا و یا مصرف قرص‌های آنتی‌هیستامین هستید، برای جلوگیری از خشکی دهان ناشی از عوارض داروها، آب بیشتری در طول روز بنوشید.

 از نوشیدن آبمیوه‌های قندی در ساعات پایانی شب بپرهیزید، زیرا باعث به رشد باکتری‌ها در طول شب می‌شوند.

حتما بخوانید: آب مورد نیاز بدن ما چقدر است؟ (فواید نوشیدن آب)

 

3. هر آنچه که می‌خورید در بوی دهان تاثیر گذار است!

تاثیر خوراکی در بوی دهان

برخی از غذاها به ایجاد بوی بد دهان شناخته شده‌اند، بنابراین اگر می‌خواهید دهان شما بوی نامطبوعی ندهد، بهتر است از خوردن آن‌ها بپرهیزید. پیاز و سیر شایع‌ترین خوراکی‌ها در ایجاد بوی بد دهان هستند.  به یاد داشته باشید که پیاز و سیر را به دلیل ایجاد بوی بد دهان از رژیم غذایی خود حذف نکنید؛ زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن پیاز و سیر، به اعتدال رشد باکتری‌ها در دهان کمک می‌کند.

خوردن سیب یا مقداری ماست بوی نامطبوع سیر و پیاز را از بین ببرد.

حتما بخوانید: بهترین غذاهایی که باید در دوران قاعدگی (پریود) بخوریم؟

 

4. از مسواک زبان استفاده کنید.

مسواک زبانزبان یکی از جایگاه‌های اصلی میکروب‌ها در دهان است و باید به بهداشت زبان توجه کرد. زبان شما می‌تواند محلی برای پرورش باکتری‌های بد بو باشد. بعد از مسواک زدن، از مسواک زبان استفاده کنید و زبان خود را از هر گونه باکتری، فرآورده‌های جانبی از باکتری تمیز کنید. همچنین برای اینکار می‌توانید از پشت مسواکتان نیز استفاده کنید.

 

5. روزی دو بار مسواک بزنید و یک بار نخ دندان استفاده کنید.

تاثیر مسواک در بوی بد دهان

دندان‌های خود را به مدت2  دقیقه، دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید. مسواک زدن و نخ دندان کمک می‌کند تا مواد غذایی به دام افتاده و باکتری‌ها از دهان خارج شود. مسواک کردن دندان‌ها به غیر از اینکه بوی بد دهان را از بین می‌برد، برای لثه‌ها و دندان‌ها و سلامت بدن مفید است.

 حتما بخوانید: تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟

 

6. لثه‌ها را سالم نگه دارید.

بهداشت لثه

باکتری‌ها در لثه‌ها جمع می‌شوند و بوی نامطبوع دهان را ایجاد می‌کنند. بیماری‌های لثه عامل اصلی بوی بد دهان شناخته شده‌اند. برای سالم نگه داشتن لثه‌ها، حتما از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید. از آنجا که سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و به شدت با مشکلات مربوط به لثه مرتبط است، پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ سلامتی خود و دهان و دندان اقدام به ترک سیگار کنید.

 حتما بخوانید: 13 روش کاربردی برای ترک سیگار

 

7. پوست میوه را بجوید.

تاثیر میوه‌ها در بوی دهان

پوست مرکبات مانند لیمو یا پرتقال را بعد از شستن بجوید. جویدن پوست میوه از جمله پوست پرتقال باعث می‌شود که نه تنها تنفس تازه شود، بلکه اسید سیتریک موجود در آن غدد بزاقی را ترغیب به تولید بزاق بیشتر می‌کند که این یک دفاع طبیعی، در برابر بوی بد دهان و اسیدهای، عامل پوسیدگی دندان است.

 

کلام آخر

 مصرف دخانیات، کهولت سن، یائسگی، اضطراب، کم‌آبی بدن، مصرف بیش از حد ادویه‌جات و غذاهای گوشتی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از عوامل ایجاد بوی بد دهان است. این بوی نامطبوع اغلب به علت عوامل موضعی است، بنابراین رعایت این عوامل اولین قدم درمان بوی بد دهان است. رعایت بهداشت دهان شامل مسواک زدن دندان‌ها، لثه، زبان و استفاده از نخ دندان در کاهش بوی بد دهان با منشا دهانی بسیار مؤثر است. خوردن میوه‌های تازه و سبزیجات و رژیم غذایی غنی از فیبر و نوشیدن آب زیاد در کاهش بوی بد دهان تأثیر بسزایی دارد. 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید