دندانپزشکی و سلامت دهان

علت درد دندان هنگام فشار دادن

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

چرا دندان هنگام فشار دادن درد می گیرد؟

دندان‌ها بزرگ‌ترین نعمتی هستند که می‌توان با آن‌ها غذا خورد، آب دهان را کنترل کرد و حتی روی ظاهر هم تاثیر می‌گذارند. دندان‌ها به صورت عادی هنگام فشار دادن درد نمی‌گیرند مگر اینکه فشار از حد معینی بگذرد یا دلیل دیگری وجود داشته باشد. یافتن علت درد دندان هنگام فشار دادن یکی از موضوعاتی است که شاید حداقل یک بار ذهن هرکسی را درگیر کرده باشد.

 

 

علت درد دندان موقع فشار دادن | علت درد دندان عصب کشی شده هنگام فشار دادن

به طور طبیعی در طول روز چندین بار دندان‌ها برای صحبت کردن، غذا خوردن و حتی هنگام خوابیدن تحت فشار قرار می‌گیرند. درد دندان هنگام فشار دادن معمولاً نشان‌دهنده وجود مشکلی در دندان یا بافت‌های اطراف آن است. دانستن علت درد دندان کمک می‌کند قبل از اینکه مشکل جدی‌تری به وجود آید نسبت به برطرف نمودن آن اقدام نمود. برخی از علل رایج درد دندان هنگام فشار دادن عبارتند از:

 

 

1. پوسیدگی دندان

پوسیدگی‌های عمیق می‌توانند به عصب دندان برسند و باعث ایجاد درد هنگام فشار شوند. اگر پوسیدگی عامل درد باشد، دندانپزشک با برداشتن قسمت پوسیده و پر کردن دندان مشکل را رفع می‌کند. در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به عصب‌کشی باشد.

  

2. عفونت یا آبسه دندان

عفونت در ریشه یا اطراف دندان می‌تواند باعث تورم و درد شدید هنگام لمس یا فشار شود. درمان عفونت شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و در برخی موارد تخلیه آبسه است. دندان عفونی ممکن است نیاز به عصب‌کشی یا حتی کشیدن داشته باشد تا هنگام فشار دادن دردی به وجود نیاید.

اگر عصب‌کشی به طور کامل موفقیت‌آمیز نبوده و مقداری از بافت عفونی یا باکتری در کانال‌های دندان باقی مانده باشد، عفونت می‌تواند دوباره ایجاد شود. عفونت مجدد ممکن است باعث درد شدید هنگام فشار دادن دندان شود.

البته بعد از عصب‌کشی این احتمال وجود دارد بافت‌های اطراف ریشه دندان به علت تحریک ناشی از فرآیند درمان یا عفونت قبلی ملتهب شوند که به آن پری‌آپیکال گفته می‌شود. این التهاب می‌تواند باعث درد هنگام فشار دادن شود اما در بیشتر اوقات با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

 

 

3. التهاب لثه

بیماری‌های لثه مانند ژنژیویت یا پریودنتیت می‌توانند به بافت‌های اطراف دندان آسیب رسانده، آن را ملتهب کرده و درد ایجاد کنند. برای برطرف کردن درد دندان هنگام فشار دادن ناشی از التهاب لثه درمان‌هایی شامل پاکسازی عمقی لثه (جرم‌گیری و روت پلنینگ) و در موارد پیشرفته‌تر، جراحی لثه انجام می‌شود. ممکن است دندانپزشک برای برطرف کردن التهاب لثه، آنتی‌بیوتیک یا دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده تجویز کند.

  

4. شکستگی یا ترک دندان

ترک‌ها یا شکستگی‌های ریز در دندان ممکن است به هنگام فشار دادن باعث تحریک عصب و درد شوند. بسته به شدت شکستگی ممکن است نیاز به روکش، پرکردن یا حتی عصب‌کشی باشد. دندان‌های عصب‌کشی‌شده به دلیل ضعیف شدن ساختار دندان ممکن است بیشتر در معرض ترک خوردگی باشند. در موارد شدیدتر شاید بهتر باشد که دندان کشیده شود تا درد دندان هنگام فشار دادن به حداقل برسد.

  

 

5. دندان‌قروچه (براکسیسم)

افرادی که در خواب دندان‌های خود را به هم می‌فشارند (دندان‌قروچه) ممکن است به علت فشار زیاد به دندان‌ها دچار درد شوند. استفاده از محافظ دندان در شب می‌تواند فشار وارده به دندان‌ها را کاهش دهد و درد را تسکین دهد. احتمال دارد درد دندان هنگام فشار دادن روی یکدیگر ناشی از دندان قروچه در طول روز اتفاق بیفتد که تکنیک‌های مدیریت استرس تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود.

 

 

6. تحریک سینوس‌ها

گاهی اوقات عفونت‌های سینوسی یا التهاب سینوس‌ها (سینوزیت) می‌تواند به دندان‌های بالایی فشار وارد کند و باعث درد هنگام فشار دادن شود که این درد به خصوص در دندان‌های آسیای بالا نمایان خواهد شد. اگر درد دندان به ویژه در دندان‌های فک بالا ناشی از مشکلات سینوسی باشد درمان سینوزیت یا التهاب سینوس می‌تواند به کاهش درد دندان کمک کند. در این حالت مصرف داروهای ضد التهاب یا آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است لازم باشد.

  

7. مشکلات ریشه دندان (التهاب پالپ)

اگر پالپ یا مغز دندان که شامل عصب و رگ‌های خونی است ملتهب یا آسیب‌دیده باشد حتی فشار کم می‌تواند باعث درد شود. درد دندان هنگام فشار دادن به دلیل مشکلات ریشه دندان معمولا نیاز به درمان ریشه (عصب‌کشی) دارد.

 

 

8. روکش یا پرکردگی نامناسب

اگر دندانی به تازگی پر شده یا روکش شده باشد و در سطح آن ناهماهنگی وجود داشته باشد، هنگام بستن دهان یا جویدن فشار بیشتری بر روی دندان‌ها وارد می‌شود که فشار روی آن می‌تواند باعث درد شود. در این حالت عموما دندان‌پزشک پرکردگی یا روکش را تنظیم می‌کند تا فشار از بین برود و درد کاهش یابد.

 

9. بیماری‌های مفصل فکی (TMJ)

اختلالات مفصل فکی یا التهاب این ناحیه می‌تواند باعث درد در دندان‌ها و فک شود. در این مواقع درد دندان هنگام فشار دادن در موقع جویدن یا فشار دادن به اوج می‌رسد. دارو درمانی، لیزر تراپی درمان‌های فیزیوتراپی، استفاده از محافظ دندان و جراحی مفصل از جمله راهکارهایی هستند که برای درمان بیماری‌های مفصل فکی به کار می‌روند تا درد دندان هنگام فشار دادن به حداقل برسد.

 

 

سایر راهکارها برای کاهش درد دندان هنگام فشار دادن

درمان درد دندان هنگام فشار دادن یکی از مسائلی است که ناخودآگاه هر فردی به دنبال آن خواهد بود. علاوه بر راهکارهای نام برده شده در قسمت قبل، روش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانند درد دندان هنگام فشار دادن را به حداقل برسانند، از جمله:

  • مسکن‌های ضد التهاب: مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.
  • شستشو با آب نمک: شستشو با آب نمک گرم می‌تواند به تسکین درد و کاهش التهاب لثه یا بافت‌های اطراف دندان کمک کند.
  • استفاده از کیسه یخ: گذاشتن کیسه یخ روی ناحیه دردناک می‌تواند درد را به طور موقت تسکین داده و التهاب را کاهش دهد.

برای جلوگیری از عفونت یا مشکلات دندان، انجام مراجعات منظم به دندان‌پزشک و انجام معاینات دوره‌ای توصیه می‌شود تا مشکلات زودتر شناسایی و درمان شوند. اگر درد دندان هنگام فشار دادن ادامه یافت یا شدیدتر شد می‌بایست هرچه زودتر به دندان‌پزشک مراجعه کرده تا از بروز عوارض جدی‌تر جلوگیری شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله