دندانپزشکی و سلامت دهان

13 روش کاربردی برای ترک سیگار | راههای ترک سیگار سریع

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
تعداد رای‌دهندگان:
۳
۵
دسته ها:

آیا تصمیم به ترک سیگار گرفته اید؟ تا به حال چند بار اقدام به ترک سیگار کرده‌اید ولی موفق نشدید؟ نمی‌دانید چطور با وسوسه روشن کردن سیگار مقابله کنید؟

امروزه همه ما از مضرات سیگار آگاه هستیم. می‌دانیم، مونوکسید کربن موجود در دود و نیکوتین هر دو فشار بر قلب وارد می‌کنند و باعث تپش قلب نا بهنگام می‌شوند. بالا رفتن تپش قلب همرا با نیکوتین جاری در خون، ریسک ایجاد لخته خون را افزایش می‌دهند. اگر می‌خواهید سیگار کشیدن را ترک کنید، و این عادت مضر سلامتی را کنار بگذارید؛ می‌توانید با استفاده از این روش‌ها و تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود از عهده ان کار قهرمانانه برآیید. این 13 روش به شما در مقاومت در برابر وسوسه سیگار کشیدن در طول روز کمک می‌کند.

راههای ترک سیگار سریع

 

1. برنامه ای را برای ترک سیگار تهیه کنید.

برنامه ترک سیگار

برنامه ترک سیگار خود را تنظیم و یک هدف را تعیین کنید. بعد از کشیدن آخرین نخ و شروع فرایند ترک سیگار از تاریخ تعیین شده، سعی کنید به آن پایبند باشید. هنگام تنظیم این برنامه، مسیرهای فرار سیگار کشیدن و وسوسه سیگار را پیش‌بینی کرده و برای آن چاره بیاندیشید. در این مواقع  به خود بگویید من حتی یک نخ هم نخواهم کشید یا یک عبارت و یا جمله اشتیاق برانگیز برای خود بسازید و با خود تکرار کنید.

 

2. رژیم غذایی موثر در ترک سیگار

رژیم غذایی در ترک سیگار

آیا عادت دارید بعد از شام سیگار بکشید؟ یک مطالعه در ایالات متحده نشان داده است که، غذاهای چرب ازجمله گوشت، سیگار کشیدن را برای فرد دلپذیر می‌کند و غذاهایی مثل: پنیر، میوه و سبزیجات باعث طعم وحشتناک سیگار می‌شوند. بنابراین سعی کنید رژیم غذایی خود را براساس این خوراکی‌ها بچینید.

می‌توانید برای مقابله برای وسوسه سیگار بعد از شام، خود را با جمع کردن سفره یا شستن ظرف سرگرم کنید. در روزهای پیش‌رو که برنامه ترک سیگار را تنظیم کرده‌اید، سعی کنید عادت جدید و یا برنامه دیگری را آغاز نکنید. گرفتن رژیم غذایی سخت و محرومیت بیش از حد می‌تواند به راحتی برنامه ترک سیگار شما را از بین ببرد. درعوض کارها را ساده نگه دارید و سعی کنید بیشتر میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و پروتئین بدون چربی میل کنید. این‌ها برای کل بدن شما مفید هستند.

حتما بخوانید: هرآنچه که باید از رژیم کتوژنیک بدانید

 

3. وسوسه سیگار کشیدن را پیش‌بینی کنید.

سیگار کشیدن

خود را بسنجید که وسوسه سیگار کشیدن در ذهنتان چند دقیقه می‌تواند طول بکشد. مطالعات نشان می‌دهد که در اکثر افراد سیگاری فاصله زمانی بین حوس سیگار تا تسلیم شدن در برابر این حوس، 5 دقیقه طول می‌کشد. پس برای شروع، لیستی از استراتژی‌های 5 دقیقه‌ای تهیه کنید مثل: نوشیدن آب، ترک محل، تماس با دوست، مسواک زدن، پیاده‌روی، جویدن آدامس و هر کاری که فکر کشیدن سیگار را از شما دور نگه می‌دارد.

حتما بخوانید: آب مورد نیاز بدن ما چقدر است؟ (فواید نوشیدن آب)

 

4. دلیل ترک سیگار شما چیست؟ | راههای ترک سیگار سریع

دلیل ترک سیگار

برای ایجاد انگیزه، شما نیاز به یک دلیل قدرتمند و شخصی برای ترک سیگار دارید. دلیل قدرتمند شما می‌تواند دور نگه داشتن و محافظت خانواده از دود سیگار باشد یا کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه، بیماری قلبی و عروقی باشد. دلیلی را انتخاب کنید که از روشن‌کردن سیگار قوی‌تر باشد. یکی از خوانندگان که سال‌ها پیش سیگار را ترک کرده، در جواب سوال دلیل ترک سیگارش گفته: من هر روز صبح هنگام بیرون آمدن از خانه، از دختر بچه‌ام عکس می‌گرفتم، اگر در طول روز وسوسه می‌شدم، به آن نگاه می‌کردم دخترم بزرگترین دلیل ترک سیگار من بود.

می‌توانید به این فکر کنید که چه عاملی منجر به سیگار کشیدن شما شده است، مانند احساسات یا موقعیتی که در آن قرار داشتید. از آن به عنوان فرصتی استفاده کنید تا تعهد خود را برای کنار گذاشتن افزایش دهید.

حتما بخوانید: مهمترین مشکلات خانواده های امروزی و بهترین راه حل

 

5. از پزشک کمک بگیرید.

کمک پزشک در ترک سیگار

سیگار کشیدن یک اعتیاد است. مغز در واقع  روی نیکوتین قلاب شده و به آن عادت کرده است و باید بپذیرید بدون آن، شما باز هم از تصمیم خود پشیمان می‌شوید. به همین دلیل برای تامین نیکوتین در دوره ترک سیگار، حتما از یک پزشک مشاور کمک بگیرید و یا می‌توانید در برنامه های ترک جمعی شرکت کنید.  

 

6. هدف خود را با اطرافیان درمیان بگذارید

 

به دوستان، خانواده و همکاران بگویید که می‌خواهید سیگار را برای همیشه کنار بگذارید و با کمک آن‌ها نیاز دارید. آن‌ها می‌توانند شما را به ادامه راه تشویق کنند، مخصوصا هنگامی که وسوسه می‌شوید.

 

7. استراحت کنید.

استراحت در ترک سیگار

یکی از دلایلی که افراد سیگار می‌کشند این است که نیکوتین به آن‌ها در آرامش می‌دهد. پس از ترک سیگار، به روش‌های جدیدی به عنوان جایگزین نیاز دارید. سعی کنید در چند هفته اول شروع ترک سیگار از موقعیت‌های استرس زا فاصله بگیرید. ساعات خواب خود را منظم کنید، حداقل هشت ساعت در شبانه روز بخوابید. 

 

8. اثر سیگار را از همه جا پاک کنید.

تیزی برای شروع ترک سیگار

هنگامی که آخرین سیگار خود را سیگار کشیدید،  فندک‌ها و کبریت‌های خود را دور بیاندازید. هر لباسی را که بوی دود می‌دهد، بشویید؛ فرش‌ها و لوازم خانه را تمیز کنید. برای خلاص شدن از آن عطر و بوی معروف سیگارتان، از خوشبو کننده‌های هوا استفاده کنید. اگر در اتومبیل خود سیگار می‌کشیدید، آن را نیز تمیز کنید. شما نباید هر چیزی را که یادآور سیگار کشیدن است، ببینید یا بو کنید.

 

9. ورزش کنید | راههای ترک سیگار سریع

ورزش

فعالیت می‌تواند حوس نیکوتین را در بدن مهار کند و از بین ببرد. ورزش برخی از علائم ترک سیگار را کاهش می‌دهد. بررسی مطالعات علمی ثابت کرده است که ورزش و حتی 5 دقیقه پیاده‌روی یا حرکات کششی، حوس سیگار را در بدن و ذهن، کاهش می‌دهد و به شما در پایبندی در تصمیمتان کمک کند.

 

10. یک جمع دوستانه غیر سیگاری بسازید.

وقتی در مهمانی هستید، با افراد غیر سیگاری هم‌صحبت شوید. مراقب باشید وقتی به افراد سیگاری نگاه می‌کنید، به آن‌ها حسادت نکنید. پیشنهاد می‌کنیم به آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند کمی عجیب فکر کنید مثلا: روشن کردن یک لوله سفید کوچک و تنفس دود به نظر جالب و حوس انگیز نمی‌آید مطمئن باشید.

 

11. برای خودتان جایزه بگیرید.

علاوه بر تمام مزایای سلامتی که ترک سیگار برای شما به همراه دارد، پس انداز پولی که به سیگار می‌دهید نیز از مزایای ترک سیگار حساب می‌شود. کافی است با یک ماشین حساب محاسبه کنید که ترک سیگار چقدر در هزینه‌های شما تاثیر گذار بوده است. می‌توانید بخشی از مبلغ پس انداز شده را به خود پاداش دهید

حتما بخوانید: تست روانشناسی: چقدر جرات ابراز وجود (جسارت) دارید؟

 

12. هوشمندانه عمل کنید.

ترک سیگار هوشمندانه

شاید تا به امروز چندین بار سعی کرده باشید سیگار را ترک کنید و هیچ زمان آن را مدیریت نکرده‌اید. این بار هوشمندانه و با برنامه شروع کنید و از تجربه پیشین خود بهره ببرید. به این فکر کنید که واقعا این بار چطور می‌خواهید ترک سیگار را به نتیجه قابل قبول برسانید

 

13. طعم سلامتی را بچشید.

به محض ترک سیگار تاثیرات آن را به وضوح مشاهده خواهید کرد. 20 دقیقه پس از نه گفتن به اولین ولع کشیدن، ضربان قلب شما به حالت عادی برمی گردد. در طی یک روز، سطح منوکسید کربن خون تنظیم می‌شود. بعد از 2-3 هفته، احتمال حمله قلبی و در دراز مدت احتمال ابتلا به سرطان ریه و سرطان کاهش پیدا می‌کند.

 

کلام آخر

کشیدن سیگار، شاید از آن دست عادت‌هایی باشد که بسیاری از مردم از آن رنج می‌برند. سعی داشتیم در این مقاله به شما روش‌هایی کاربردی بیاموزیم تا بتوانید، یک بار برای همیشه عادت سیگار کشیدن را برای حفظ سلامتی خود و خانوادتان ترک کنید. 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید