دندانپزشکی و سلامت دهان

آیا دیسک کمر قابل درمان است؟ + معرفی بهترین دکترهای دیسک کمر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در این مقاله به بررسی درمان دیسک کمر و معرفی بهترین پزشکان دیسک کمر می پردازیم، چنانچه به خود یا نزدیکانتان به این بیماری مبتلا هستید در ادامه با ما همراه باشید.

 

در این مقاله به بررسی درمان دیسک کمر و معرفی بهترین پزشکان دیسک کمر می پردازیم، چنانچه به خود یا نزدیکانتان به این بیماری مبتلا هستید در ادامه با ما همراه باشید.

 

دیسک کمر چیست؟

فتق دیسک کمر که با LDH نیز شناخته می‌شود به پارگی حلق فیبری دیسک بین مهره‌ای اشاره دارد که منجر به فتق هسته پالپوزوس و فشرده شدن عصب نخاعی و دم اسبی و نیز باعث پاسخ التهابی بدن می‌شود. بیمار مبتلا به دیسک کمر علائم بالینی مانند درد و اختلال عملکرد عصبی را خواهد داشت.

در حال حاضر، استراتژی های درمان LDH به جراحی دیسک کمر و درمان محافظه کارانه تقسیم می‌شود. درمان محافظه کارانه اولین انتخاب برای اکثر بیماران تازه تشخیص داده شده است. دوره رایج درمان حداقل 6 هفته بوده و با استراحت ، دارودرمانی، ورزش درمانی، تزریق اپیدورال، کشش کمر و درمان طب سنتی چینی قابل اجرا است. بیشتر علائم LDH را می توان با درمان محافظه کارانه تسکین داد. علاوه‌براین، از طریق معاینات تصویربرداری مانند MRI و توموگرافی کامپیوتری (CT)، قسمت فتق دیسک بین مهره‌ای (IVD) در برخی از بیماران کوچک شد یا حتی ناپدید شد.

راه درمان دیسک کمر چیست؟

چیزی حدود 2 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده، سالانه دیسک کمر را تجربه می‌کنند. این عدد ممکن است در نگاه اول کم به نظر برسد، از نظر تعداد چیزی حدود 7 میلیون نفر را شامل می‌شود! اگر فتق دیسک را تجربه می‌کنید، احتمالاً با ناراحتی و دردهایی که این بیماری می‌تواند ایجاد کند آشنا هستید.

خوشبختانه پزشکان گزینه‌های زیادی برای درمان فتق دیسک بدون جراحی دارند. اگر جراحی دیسک کمر لازم باشد، گزینه‌های درمانی کم تهاجمی زیادی برای برآمدگی یا فتق دیسک وجود دارد. ما 11 گزینه درمانی مختلف برای فتق دیسک جمع آوری کرده‌ایم تا نشان دهیم که دکتر دیسک کمر چگونه این بیماری را درمان می‌کنند. در ادامه این موارد را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: کاهش دردهای کمر با حرکات اصلاحی

درمان‌های غیر جراحی برای دیسک کمر

تقریباً 70 تا 80 درصد از افراد در برخی موارد کمردرد را تجربه می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها نیازی به جراحی ندارند. همین امر در مورد فتق دیسک نیز صدق می‌کند. در اینجا چند درمان غیرجراحی متداول برای فتق دیسک وجود دارد که دکتر دیسک کمر قبل از جراحی آن را دنبال خواهد کرد.

1. فیزیوتراپی

در گذشته توصیه‌های پزشکی برای فتق دیسک این بود که یک تا دو هفته استراحت را امتحان کنید. پزشکان از آن زمان موضع خود را تغییر دادند و توافق کردند که فعال ماندن برای توانایی بدن شما برای بهبودی بسیار ضروری‌تر است. در حالی که مقداری استراحت قابل قبول و ضروری است، باید سعی کنید تا حد امکان فعال نیز باشید.

دانستن میزان فعالیت کافی یا بیش از حد به تنهایی ممکن است گیج کننده باشد. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چقدر باید ورزش کرده و تحرک داشته باشید. فیزیوتراپ‌ها توصیه می‌کنند که:

  • سطوح فعالیت خود را پیگیری کنید.
  • تمرینات تقویت عضلات را ارائه دهید.
  • انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید.
  • به شما کمک می کند تا بدون تشدید آسیب به بهبودی خود ادامه دهید.

2. درمان سرد و گرم

درمان سرد و گرم متناوب بر روی دیسک  کمر اثر دو برابری دارد. سرما درمانی التهاب را کاهش داده و درد را تسکین می‌دهد. در مقابل، گرما درمانی گردش خون را افزایش داده و باعث بهبودی می‌شود. از آنجایی که سرد و گرم متضاد یکدیگر هستند، تأثیر هر روش درمانی بر درمان دیسک نیز متضاد است. به این ترتیب، شما باید با سرما درمانی شروع کنید. سپس، هنگامی که سرما درمانی درد شما را تسکین داد، مقداری گرما برای افزایش جریان خون و تسریع بهبود بدن اعمال کنید.

3. روش‌های درمانی جایگزین

درمان‌های جایگزین مختلف همچنین دارای مزایای تسکین درد و بهبودی محدودی برای فتق دیسک هستند. این موارد شامل طب سوزنی و مراقبت های کایروپراکتیک است.

  • طب سوزنی ریشه در عمل پزشکی چین باستان دارد و بر این باور است که هر فرد دارای نیروی انرژی است که به نام Qi شناخته می شود. ( که "چی" تلفظ می شود.) درد و بیماری با نیروی انرژی نامتعادل رخ می‌دهد. طب سوزنی این عدم تعادل را با چسباندن سوزن‌های نازک به نقاط استراتژیک برای آزاد کردن کانال‌های Qi اصلاح می‌کند. اگرچه توضیح غربی در مورد طب سوزنی متفاوت است، اما مزایای تسکین درد آن با شواهدی تایید می‌شود. برخی از توضیحات در مورد نحوه عملکرد طب سوزنی شامل ترشح اندورفین و افزایش گردش خون است.
  • کایروپراکتیک‌ها می‌توانند از طریق دستکاری ستون فقرات به درمان دیسک کمر کمک کنند. پس از ارزیابی ستون فقرات ، یک متخصص کایروپراکتیک آن را تنظیم می‌کند تا آن را در یک راستا قرار داده و فشار روی دیسک و اعصاب را کاهش دهد.

4. داروها

پزشک شما ممکن است داروهای بدون نسخه (OTC) یا با نسخه را برای درد فتق دیسک توصیه کند. اگر درد شما شدید باشد، ممکن است داروهای تجویزی را به عنوان یک درمان مرتبه اول دنبال کنند. اگر درد خفیف یا قابل کنترل باشد، ممکن است داروهای OTC را برای کمک به درد پس از PT یا سایر درمان‌های دیسک کمر توصیه کنند. برخی از داروهای OTC برای تسکین درد فتق دیسک عبارتند از:

  • استامینوفن: استامینوفن که با نام تجاری تیلنول شناخته می شود، درد را تسکین داده اما التهاب را کاهش نمی‌دهد. برای فتق دیسک، استامینوفن به مقدار کافی قابل قبول است اما مطلوب نیست زیرا درد را بدون کاهش تورم می‌پوشاند. بدون کاهش التهاب، تسکین موقت درد می‌تواند خطر تشدید فتق دیسک را افزایش دهد.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs):

NSAID ها شامل ایبوپروفن (Advil)، ناپروکسن (Aleve) و اسید استیل سالیسیلیک (آسپرین) هستند. آنها بهتر از Tylenol بوده چرا که التهاب و درد را کاهش می‌دهند و از خطر آسیب بیشتر جلوگیری می‌کنند. دهند. اگر به دلایل پزشکی نمی توانید از NSAID استفاده کنید، Tylenol می‌تواند درد را در صورت لزوم کاهش دهد.

برای درد قابل توجه فتق دیسک، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از این داروها را تجویز کند:

  • داروهای ضد تشنج: اگرچه پزشکان در درجه اول داروهای ضد تشنج را برای صرع تجویز می‌کنند، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز آن‌ها را برای درمان درد عصبی تایید می کند. اگر دیسک کمر باعث درد سیاتیک شود، دکتر دیسک کمر ممکن است یک داروی ضد تشنج تجویز کند. برخی از عوارض جانبی داروهای ضد تشنج عبارتند از خستگی و خواب آلودگی.
  • داروهای ضد افسردگی: پزشکان اغلب داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای را برای درمان کمردرد مزمن تجویز می‌کنند. زمانی که داروهای ضد افسردگی خاصی را طی چند هفته مصرف می کنید، انتقال دهنده های عصبی را در ستون فقرات شما افزایش یافته که درد را تسکین می‌دهد.
  • شل کننده های عضلانی: به دلیل اعتیادآور بودن، شل کننده‌های عضلانی مانند بنزودیازپین‌ها برای درمان دردهای حاد شدید ناشی از فتق دیسک مناسب هستند. آن‌ها با شل کردن ماهیچه‌ها درد را به طور قابل توجهی تسکین می دهند.
  • مواد افیونی: مانند شل‌کننده‌های عضلانی، پزشکان فقط برای کمردردهای شدید، اپیوئیدها را تجویز می‌کنند. این داروها تسکین درد قدرتمندی را ارائه می‌دهند اما بسیار اعتیادآور هستند. شما فقط باید تحت نظارت دقیق پزشک از مواد افیونی استفاده کنید. مواد افیونی با ترشح اندورفین که درک درد را سرکوب می کند و احساس لذت را تقویت می کند به تسکین درد کمک می کند.
  • استروئیدها: استروئیدها برای کاهش التهاب عالی هستند. با این حال، می توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را در صورت مصرف بیش از حد افزایش دهند. بنابراین پزشکان استروئیدها را با احتیاط تجویز می‌کنند.

5. تزریق استروئید اپیدورال

تزریق استروئید اپیدورال بر خلاف بلوک‌های ریشه عصبی معمولاً شامل یک بی‌حس‌کننده موضعی در فضای اپیدورال نمی‌شود که ستون فقرات را از لایه ماده سخت سخت محافظتی جدا می‌کند. ESI ها همچنین می‌توانند برای هدف قرار دادن ریشه‌های عصبی دردناک استفاده شوند. روش ESI کم تهاجمی است و از راهنمایی فلوروسکوپی استفاده خواهد کرد. مانند SNRB ها، دکتر دیسک کمر می توانند ESI را برای اهداف درمانی و تشخیصی تجویز کنند. میزان موفقیت ESI در درمان فتق دیسک بین 76 تا 88 درصد است. نتایج می‌تواند تسکین کوتاه مدت یا در برخی بیماران طولانی مدت باشد.

7. لامینکتومی کمر

لامینکتومی کمری جراحی است که قسمت یا تمام لامینا را برمی‌دارد. (بخشی از استخوان‌های مهره‌ای که دیواره‌های کانال نخاعی را تشکیل می‌دهند.) هنگامی که جراحان ستون فقرات عمل لامینکتومی کمری را برای فتق دیسک انجام می دهند، این کار را برای کاهش فشار روی نخاع یا ریشه های عصبی انجام خواهند داد. بنابراین، این جراحی فقط برای دردهای شدید کمر و ساق پا یا زمانی که جراح نیاز به برداشتن بخشی از لامینا برای دسترسی به دیسک فتق دارد، ضروری است.

لامینکتومی باز سنتی شامل زمان بهبودی طولانی است و تحرک ستون فقرات را ضعیف می‌کند. پس از لامینکتومی سنتی، بیماران به طور متوسط ​​سه تا پنج روز را در بیمارستان می گذرانند. از سه ماه تا یک سال هم طول می‌کشد تا بهبودی کامل در استخوان‌های ستون فقرات را تجربه کنید.

در مقابل، لامینکتومی میکروسکوپی کم تهاجمی است، زمان بهبودی را کوتاه می‌کند و آسیب به ساختارهای ستون فقرات مجاور را به حداقل می‌رساند. زمان بهبودی برای لامینکتومی میکروسکوپی حدود شش هفته است و بیماران می‌توانند در همان روز به خانه بازگردند.

8. فیوژن ستون فقرات

فیوژن ستون فقرات یک عمل جراحی دیسک کمر برای اتصال دو یا چند استخوان در ستون فقرات است. اگرچه همجوشی ستون فقرات به طور کلی در کاهش حرکت دردناک مشکلات دیسک موثر است، اما می‌تواند تحرک در ستون فقرات را محدود کند. دکتر دیسک کمر به ندرت فیوژن ستون فقرات را برای درمان مشکلات دیسک کمر پیشنهاد می‌کنند.

9. تعویض دیسک مصنوعی

جراحی تعویض دیسک مصنوعی (ADR) یک درمان نسبتا جدید برای شرایط مرتبط با دیسک ستون فقرات مانند بیماری دیسک دژنراتیو یا فتق دیسک است. ADR که در سال 2004 به دنیای پزشکی معرفی شد، به عنوان یک جایگزین همجوشی ستون فقرات معرفی می‌شود. در حالی که همجوشی ستون فقرات تحرک را محدود می‎‌کند، ADR قصد دارد حرکت در ستون فقرات شما را حفظ کند و در عین حال آن را ثابت نگه دارد. با ADR، جراحان ستون فقرات دیسک تحلیل رفته یا برآمده را با دیسک مصنوعی ساخته شده از فلز یا پلاستیک جایگزین می‌کنند.

از آنجایی که ADR فقط روی دیسک‌های خاصی در قسمت پایین کمر شما کار می‌کند، فقط برای بیمارانی که نیاز به درمان فتق دیسک کمر دارند، قابل استفاده است. با این حال، جایگزینی مصنوعی دهانه رحم (ACDR) بر روی دیسک‌های فتق گردن نیز کار می‌کند. یک روش ADR تقریباً دو تا سه ساعت طول می کشد تا اکثر بیماران یک تا سه روز پس از جراحی در بیمارستان بمانند. اکثر بیماران از یک روش ADR در عرض سه ماه بهبود خواهند یافت.

10. فورامینوپلاستی آندوسکوپی

فورامینوپلاستی آندوسکوپی نیز یکی از کم تهاجمی‌ترین جراحی‌های ستون فقرات برای درمان دیسک کمر است. فورامینوپلاستی آندوسکوپی می‌تواند درد فتق دیسک را با آزاد کردن اعصاب داخل فورامن - تونل استخوانی توخالی که نخاع شما به سمت بازوها در گردن یا پاها در قسمت پایین کمر خارج می‌شود، تسکین دهد. اگر فتق دیسک شما فشار قابل توجهی بر عصب عبوری یا خروجی در سوراخ وارد کند، دکتر دیسک کمر ممکن است فورامینوپلاستی آندوسکوپی را توصیه کند. اکثر بیماران می‌توانند ظرف یک تا دو هفته پس از فورامینوپلاستی آندوسکوپی به سر کار بازگردند.

معرفی بهترین دکتر های دیسک کمر

برای یافتن بهترین دکتر دیسک کمر تهران یا سایر شهر ها می‌توانید از پلتفرم آنلاین دکترتو به عنوان یک مرجع آنلاین پزشکی کمک بگیرید. در این پلتفرم آنلاین، مشخصات تمامی پزشکان با هر نوع تخصصی وجود دارد. شما می‌توانید پس از یافتن مناسب‌ترین پزشک برای خود، در دکترتو اقدام به دریافت و ثبت نوبت در تاریخ مورد نظر خود کنید

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید