دندانپزشکی و سلامت دهان

۵ درمان طبیعی برای دردهای ناشی از آرتروز که خوب است بدانید

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

شیوه‌های پزشکی باعث درمان قطعی آرتروز نمی‌شوند اما پیشرفت آن را کُند می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توان با راهکارهای غیرتهاجمی و طبیعی این بیماری مفصلی را کنترل کرد.

درمان طبیعی آرتروز، همیشه یکی از انتخاب‌های ما برای کنترل این بیماری است. البته پزشکان متخصص ارتوپدی به مجموعه‌ایی از بیماری‌های مفصلی آرتروز می‌گویند که از رایج‌ترین آنها می‌توان به استئوآرتریت (OA، Osteoarthritis) اشاره کرد. این بیماری حالتی پیشرونده دارد؛ یعنی به مرور زمان شدت آن بیشتر می‌شود. شیوه‌های پزشکی باعث درمان قطعی آرتروز نمی‌شوند اما پیشرفت آن را کُند می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توان با راهکارهای غیرتهاجمی و طبیعی این بیماری مفصلی را کنترل کرد.

۱- آیا ماساژ برای آرتروز خوب است؟

بله، برای کاهش دردهای آرتروز می‌توانید از ماساژ بدن استفاده کنید. از جمله فواید این تکنیک درمانی برای آرتروز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود جریان خون در مفاصل بدن

  • کاهش درد

  • افزایش و بهبود دامنه حرکتی مفصل‌ها

  • بهبود کیفیت زندگی

  • تقویت خلق و خو

 

 

 

کدام نوع ماساژ برای مفاصل و کاهش درد آرتروز خوب است؟

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به طور مرتب ماساژ سوئدی دریافت کرده‌اند، بهتر توانسته‌اند عوارض ناشی از این بیماری مفصلی را کنترل کنند. افزایش دامنه حرکتی باعث می‌شود تا بیماران استقلال خود را داشته باشند و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند. مجموعه این عوامل کیفیت زندگی آنها را بهتر کرده است. برای اینکه از ماساژ سوئدی نتیجه بهتری بگیرید، قبل از آن حدود ۲۰ دقیقه در سونا بمانید. به این ترتیب عضلات شما آرام و گرم می‌شوند. در ماساژ سوئدی از تکنیک‌هایی مانند ضربه زدن، نوازش (حرکت کف دست روی بدن) ، ورز دادن، مالش و لرزش استفاده می‌شود.

علاوه‌بر ماساژ سوئدی می‌توانید از ماساژ بافت‌های عمیق، ماساژ سنگ داغ و شیاتسو نیز استفاده کنید.

اگر در این زمینه به مشاوره پزشکی نیاز دارید می‌توانید همین حالا از خدمات آنلاین سلامت درمانکده استفاده کنید. این مجموعه با پزشکان متخصص مانند دکتر فوق تخصص گوارش، دکتر ارتوپدی، روماتولوژیست و… در سراسر استان تهران همکاری دارد. جهت مشاوره آنلاین لطفا به سایت این مجموعه مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید. مشاوره آنلاین در درمانکده به صورت متنی، صوتی و تصویری انجام می‌شود.

 

 

۲- حرکات یوگا برای مفاصل و آرتروز

وقتی به آرتروز مبتلا می‌شوید به دلیل دردی که دارید، تمایلی برای فعالیت و حرکت ندارید. کم تحرکی قدرت عضلانی، انرژی بدنی و استقامت شما را کاهش می‌دهد و مشکلات شما بیشتر می‌شود. یوگا یکی از بهترین راهکارهای طبیعی برای درمان آرتروز، کمردرد و آرتریت روماتوئید است؛ چرا که حرکات آن در ذهن و بدن ریشه دارد. کافی است تحت نظر یک مربی یوگا برای مدتی حرکات آن را منظم و صحیح انجام دهید. پس از آن در کنار آرامش ذهن متوجه بیشتر شدن انعطاف بدن‌تان می‌شود. همچنین احساس می‌کنید تعادل‌ و قدرت عضلانی‌تان بیشتر شده است و استقامت تنفسی بهتری دارید. در کنار فواید جسمانی متوجه می‌شوید که اضطراب، افسردگی و استرس شما کمتر شده است و بهتر می‌توانید آنها را کنترل کنید.

علاوه‌بر یوگا ورزش‌هایی مانند تای‌چی و پیلاتس نیز می‌توانند به طور طبیعی عوارض ناشی از آرتروز را کاهش دهند. این تمرینات به طور خاص روی تمرکز، افزایش انعطاف‌پذیری و استقامت کار می‌کنند.

نکته مهم این است که قبل از شروع هر ورزشی حتما با روماتولوژیست (Rheumatologist) یا متخصص ارتوپد مشورت داشته باشید تا با توجه به شرایط جسمانی‌تان تمرین ورزشی مناسب شما پیشنهاد شود. بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند شدت بیماری را بیشتر کند و حتی باعث آسیب‌های بیشتر شود.

 

 

۳- برای کاهش درد آرتروز از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید

برای کاهش درد ناشی از آرتروز می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. سرما جریان خون در مفصل را کاهش می‌دهد و به همین دلیل باعث تسکین درد می‌شود. نکته مهمی که باید بدانید این است که کمپرس سرد را به طور ممتد روی مفصل قرار ندهید. مثلا بهتر است پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را بردارید و اجازه دهید مفصل گرم شود و سپس دوباره از آن استفاده کنید.

کمپرس گرم نیز با افزایش جریان خون به ناحیه آسیب‌دیده، باعث کاهش التهاب می‌شود. برای این منظور می‌توانید حمام گرم نیز داشته باشید.

۴- برای درمان آرتروز فیزیوتراپی را امتحان کنید

فیزیوتراپیست از تکنیک‌های زیر برای درمان غیردارویی و غیر تهاجمی آرتروز استفاده می‌کند:

تمرین درمانی

در این تکنیک به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. حتی می‌توانید از فیزیوتراپیست درخواست کنید تا در منزل شما را ملاقات کند. در طی آن متخصص فیزیوتراپی از حرکات ورزشی و اصلاحی برای کاهش عوارض آرتروز استفاده می‌کند. هدف اصلی این تمرینات کاهش درد و التهاب و سپس تقویت مفاصل و عضلات است.

منوال تراپی یا درمان دستی (Manual therapy)

در این تکنیک فیزیوتراپیست با دست خود روی مفاصل و عضلات بدن مانور می‌دهد. این حرکات با توجه به آگاهی متخصص فیزیوتراپی از بیومکانیک بدن و چگونگی ایجاد اختلالات در سیستم اسکلتی انجام می‌شوند. این تکنیک بسیار شبیه ماساژ درمانی است اما تفاوت‌هایی با آن دارد. اقدامات منوال‌تراپی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کشش عضلات و مفاصل

  • جااندازی مفصل‌ها و بافت‌های نرم

  • ماساژ عمقی بافت نرم

  • حرکت دادن سریع مفصل‌ها در جهت‌های خاص و معین

دستگاه‌های الکتروتراپی یا برق درمانی

در دستگاه‌های الکتروتراپی از امواج الکترو مغناطیسی، صوتی یا جریان الکتریکی برای تحریک اعصاب و عضلات استفاده می‌شود. الکتروتراپی نیز انواع مختلفی دارد:

  • الکتروتراپی (TENS) که در طی آن فیزیوتراپیست جریان الکتریکی را از پوست به سمت عصب‌ها هدایت می‌کند.

  • الکتروتراپی (PENS)که با استفاده از آن جریان الکتریکی از زیر پوست به سمت عصب هدایت می‌شود.

  • الکتروتراپی (EMS) که در طی آن عضلات تحریک می‌شوند.

۵- با کاهش وزن می‌توانید آرتروز را به طور طبیعی کنترل کنید

هر چقدر وزنتان بیشتر باشد به همان اندازه فشار روی مفصل زانو بیشتر می‌شود. دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که اگر به اندازه ۴۵۳ گرم (یک پوند) کاهش وزن داشته باشید چیزی حدود ۱.۸۱ کیلوگرم (۴ پوند) فشار از روی مفصل زانو برداشته می‌شود. این یعنی اینکه کاهش وزن به تسکین درد آرتروز کمک می‌کند و در نتیجه می‌توانید فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشید. (منبع: اقتصاد 24)

مشاوره آنلاین با متخصص ارتوپدی در تهران با درمانکده

درمانکده پلتفرمی است که خدمات سلامت آنلاین را رایگان ارائه می‌دهد، یعنی برای دریافت نوبت هیچ هزینهٔ پرداخت نمی‌کنید. برای دریافت نوبت یا مشاوره آنلاین از پزشکان متخصص در سراسر استان تهران می‌توانید همین حالا به سایت این مجموعه مراجعه کنید. با جستجوی تخصص پزشکی در کوتاه‌ترین زمان به لیست پزشکان و اطلاعات آنها دسترسی خواهید داشت. حالا کافی است اطلاعات را بررسی کنید و درخواست خود را برای مشاوره یا رزرو آنلاین نوبت ثبت نمایید.

برچسب ها:
آرتروز
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید