دندانپزشکی و سلامت دهان

9 روش کمک به بارداری سریع

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

می خوای مامان شی، می دونی چی کار کنی که زودتر باردار شی؟

راه‌های کمک به بارداری سریع

چند وقتی است که دیدن نوزادان حال شما را دگرگون می‌کند. پدرها و مادرهایی را می‌بینید که دست فرزند خود را گرفته‌اند و در پارک مشغول بازی کردن هستند. غریزه‌ای در شما بیدار شده است که می‌خواهید حس زیبای مادر شدن را تجربه کنید. شاید هم اکنون در حال اقدام هستید و می‌خواهید که هرچه زودتر نتیجه بگیرید. روش‌های کمک به بارداری به شما کمک می‌کند تا زودتر به هدف خود برسید. سایت خوب میشی در کنار شماست تا بتوانید زودتر و راحت‌تر باردار شوید.

 

 

آیا من باردار هستم؟ | علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟

 

روش‌های کمک به بارداری

در ادامه تمام روش‌هایی که به عنوان کمک به بارداری شناخته شده‌اند را آورده‌ایم. با شناخت تخمک گذاری و حقایقی درمورد باروری می‌توانید شیرین‌تر و راحت‌تر باردار شوید.

 

1. کمک به بارداری با درک چرخه عادت ماهانه

وقتی چرخه قاعدگی خود را بشناسید، شانس باردار شدن خود را افزایش می‌دهید. مرحله اول چرخه قاعدگی با اولین روز خونریزی در طول دوره شروع می‌شود. بدن هورمون‌هایی مانند هورمون محرک فولیکول (FSH) ترشح می‌کند که باعث رشد تخمک‌های داخل تخمدان می‌شود. بین روزهای 2 و 14، هورمون محرک فولیکول به ضخیم شدن پوشش داخلی رحم کمک می‌کنند تا برای تخمک بارور شده آماده شوید. به این مرحله، فاز فولیکولی چرخه قاعدگی یا مرحله فولیکولی چرخه عادت ماهانه می‌گویند.

 

2. کمک به بارداری با شناخت آنچه در طول تخمک گذاری اتفاق می‌افتد

متوسط ​​چرخه قاعدگی 28-35 روز است. تخمک گذاری معمولا بین روزهای 11 تا 21 سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد. هورمونی به نام هورمون لوتئینه کننده (LH) افزایش می‌یابد و باعث آزاد شدن تخمک می‌شود که رسیده‌ترین نوع آن است. افزایش هورمون لوتئینه کننده راهی برای کمک به بارداری است. در عین حال، مخاط دهانه رحم لغزنده‌تر شده تا به اسپرم کمک کند تا به تخمک راه پیدا کند.

 

3. کمک به بارداری با زمان بندی

زنان با حدود 1 تا 2 میلیون تخمک به دنیا می‌آیند اما در طول زندگی خود تنها 300 تا 400 تخمک را از طریق تخمک گذاری آزاد می‌کنند. معمولاً هر ماه فقط یکی از تخمک‌ها آزاد می‌شود. تخمک در امتداد یکی از دو لوله فالوپ حرکت می‌کند که تخمدان‌ها را به رحم متصل می‌کند. اگر زمان مناسب باشد، اسپرم ممکن است آن را در مسیر خود به سمت رحم بارور کند. اگر لقاح ظرف 24 ساعت پس از خروج تخمک از تخمدان اتفاق نیفتد، تخمک ضعیف می‌شود. اسپرم می‌تواند حدود 3 تا 5 روز زنده بماند، بنابراین دانستن زمان تخمک گذاری می‌تواند به زن و شریک زندگی کمک کند تا برای زمانی که احتمال بارداری بیشتر است برنامه ریزی جنسی داشته باشند.

 

درمان خشکی واژن در یائسگی | بهترین درمان های دارویی و گیاهی

 

4. کمک به بارداری با شناخت بارورترین روز

به طور کلی بهترین شانس بارداری زمانی است که رابطه جنسی یک یا دو روز قبل از تخمک گذاری اتفاق بیفتد. اگر یک چرخه منظم 28 روزه دارید، از زمانی که انتظار دارید عادت ماهانه بعدی شما شروع شود، 14 روز را به عقب بشمارید. برای داشتن رابطه جنسی یک روز در میان در همان زمان برنامه ریزی کنید. مثلاً روزهای 12 و 14سیکل را در نظر بگیرید. سیکل ممکن است طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد، بنابراین با یک محاسبه سر انگشتی یا یک نرم افزار آنلاین محاسبه تخمک گذاری و یا کیت‌های تخمک گذاری و باروری بدون نسخه می‌تواند کمک کند تا روزی را که احتمال بیشتری برای باروری وجود دارد را پیدا کنید.

 

5. کمک به بارداری با ردیابی تخمک گذاری بر اساس دما

بعد از اینکه بدن زن تخمک آزاد می‌کند، هورمون پروژسترون برای ساخت و حفظ پوشش داخلی رحم وارد بدن می‌شود. هورمون پروژسترون باعث می‌شود دمای بدن زن کمی بالا برود. بنابراین اندازه گیری دمای بدن با دماسنج پایه هر روز صبح قبل از بلند شدن از رختخواب می‌تواند کمک کند تا بدانید تخمک گذاری صورت گرفته است یا خیر. دماسنج‌ها را می‌توانید از داروخانه خریداری کنید. معمولا دماسنج‌ها ارزان هستند، اما به اندازه سایر روش‌های نظارت بر باروری دقیق نیستند.

 

6. کمک به بارداری با پیش بینی تخمک گذاری بر اساس هورمون

افزایش هورمون لوتئینه کننده (LH) باعث می‌شود که تخمدان‌ها تخمک آزاد کنند. افزایش LH معمولاً 36 ساعت قبل از رها شدن تخمک اتفاق می‌افتد. کیت‌های تخمک‌گذاری و کیت‌های نظارت بر باروری، سطوح LH و سایر هورمون‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند تا روز دقیق تخمک‌گذاری را تعیین کنند. این کیت‌ها از هورمون‌ها استفاده می‌کنند. ممکن است بخواهید 1-2 روز قبل از اینکه انتظار افزایش را داشته باشید آزمایش کنید تا بتوانید افزایش LH را شاهد باشید.

 

 

7. کمک به بارداری با آخرین مرحله از چرخه عادت ماهانه

در نیمه دوم چرخه قاعدگی، هورمون پروژسترون وارد بدن می‌شود تا به آماده سازی پوشش رحم برای تخمک بارور شده کمک کند. اگر تخمک بارور و کاشته نشود متلاشی می‌شود، سطح پروژسترون کاهش می‌یابد و حدود 12 تا 16 روز بعد، تخمک همراه با خون و بافت‌های پوشش داخلی رحم از بدن خارج می‌شود که در واقع فرآیند قاعدگی است و معمولا 3 تا 7 روز طول می‌کشد.

 

8. کمک به بارداری با کنترل وزن

وزن بر باروری تاثیر می‌گذارد. اگر دارای اضافه وزن یا چاق هستید، کاهش وزن می‌تواند شانس باردار شدن شما را افزایش دهد. زنانی که شاخص توده بدنی (BMI) آنها بالاتر از حد طبیعی است، دو برابر بیشتر از زنانی که BMI طبیعی داشتند، برای باردار شدن زمان لازم دارند. اما کاهش وزن بین 5 تا 10 درصد می‌تواند به طور چشمگیری میزان تخمک گذاری و بارداری را بهبود بخشد. چاقی همچنین می‌تواند باعث ناباروری و کاهش تستوسترون در مردان شود. کمبود وزن به میزان قابل توجهی نیز می‌تواند منجر به ناباروری شود.

 

9. کمک به بارداری با توجه به سن

سن بر شانس بارداری تأثیر می‌گذارد. میزان باروری با افزایش سن به خصوص پس از اواسط دهه 30 کاهش می‌یابد. همچنین افزایش سن شانس موفقیت درمان‌های باروری را کاهش می‌دهد. اگر به عنوان یک زن زیر 35 سال دارید و بیش از 12 ماه برای باردار شدن تلاش کرده‌اید و یا بالای 35 سال دارید و بیش از 6 ماه تلاش کرده‌اید اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید باید با پزشک خود صحبت کنید. شانس باروری در مردان مسن نیز کاهش می‌یابد زیرا تعداد اسپرم و حرکت اسپرم با افزایش سن مردان کاهش می‌یابد. همچنین با افزایش سن عملکرد جنسی نیز کاهش می‌یابد. اما سن قطعی وجود ندارد که مرد را برای فرزندآوری آنقدر پیر کند. اگر شریک زندگی از نظر سنی از شما بسیار بزرگتر است، ممکن است لازم باشد با پزشک خود صحبت کنید.

 

آزمایشات سه ماهه اول بارداری شامل چه مواردی است ؟

 

چگونه مردان می توانند باروری را افزایش دهند؟

مردان چه کارهایی می‌توانند انجام دهند تا شانس باروری آن‌ها افزایش یابد؟

  • استرس را مدیریت کنید
  • از الکل و تنباکو خودداری کنید
  • وزن مناسب را حفظ کنید
  • رژیم غذایی سرشار از روی (گوشت، غلات کامل، غذاهای دریایی و تخم مرغ)، سلنیوم (گوشت، غذاهای دریایی، قارچ، غلات و آجیل برزیلی) و ویتامین E داشته باشید
  • بیضه ها را خنک نگه دارید. حمام طولانی با آب گرم، وان آب گرم یا سونا می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد.

 

درمان های ناباروری

موارد متعددی می‌تواند باعث ناباروری شود. برای کمک به بارداری اولین قدم این است که پزشک شما و همسرتان را معاینه کند. درمان‌های ناباروری می تواند شامل داروهای باروری برای تحریک تخمک گذاری و لقاح آزمایشگاهی باشد که شامل برداشتن تخمک‌ها از تخمدان‌ها، لقاح آن‌ها با اسپرم و سپس کاشت آن‌ها در رحم می‌شود.

 

آمپول پروژسترون کمک به بارداری

پروژسترون یک هورمون استروئیدی زنانه است که هورمون بارداری نامیده می‌شود. ترشح هورمون پروژسترون قبل و در حین بارداری بسیار ضروری است. پروژسترون می‌تواند در زمان اقدام به بارداری، رحم را برای باردار شدن آماده کند. همچنین پروژسترون باعث می‌شود که پس از تخمک گذاری، تخمدان‌ها پروژسترون مورد نیاز رحم را تولید کنند. پروژسترون باعث ضخیم‌تر شدن اندومتر می‌شود که منجر به ایجاد محیط حمایتی درون رحم جهت ورود سلول تخم می‌شود. پروژسترون به شکل‌های زیر تجویز می‌شود:

  • ژل واژینال
  • شیاف واژینال
  • داروی داخل واژینال
  • کپسول خوراکی پروژسترون (استفاده واژینال)
  • پروژسترون ترزیقی (آمپول پروژسترون)

آمپول پروژسترون یک بار در روز توسط سوزن بلند و ضخیم درون عضله باسن ترزیق می‌شود. محلول موجود در درون آمپول بر پایه چربی است از این رو ترزیق کمی دردناک است. نقش پروژسترون به قدری در سه ماهه اول بارداری پر رنگ است که مانع از سقط جنین، لکه بینی و جدا شدن جفت می‌شود. نوع پروژسترون توسط پزشک با توجه به شرایط فیزیکی و روحی زن تجویز می‌شود.

 

برای تقویت مو چه بخوریم ؟ | 11 ماده غذایی مفید برای مو

 

داروی کمک به بارداری

داروهای زیادی برای کمک به با رداری وجود دارند. یکی از داروها که در قسمت قبل معرفی شد، پروژسترون است که در شکل‌های مختلفی وجود دارد. هر دارویی شرایط خاص خود را دارد بنابراین به تک تک بانوان توصیه می‌شود که هرگز خودسرانه دارویی را مصرف نکنند زیرا ممکن است علاوه بر اینکه باردار شدن را به تاخیر بیندازد، عوارض جبران ناپذیری هم داشته باشد. به همین دلیل در ادامه تنها نام داروها آورده می‌شود که هدف از آن آشنا شدن با داروهای کمک به بارداری است. برای اینکه بتوانید زودتر نوزاد خود را بغل کنید و او را صحیح و سالم ببینید به پزشک زنان مراجعه کنید:

  • کلومیفن سیترات (کلومید، سروفن)
  • لتروزول (آناستروزول)
  • مهار کننده آروماتاز
  • گنادوتروپین های انسانی (HMG)
  • گنادوتروپین
  • اویترل (کوریونیک نو ترکیب انسانی)
  • سوپرفکت
  • سیکلوژست
  • استروژن (استرودیول والوات، استروژن کانجوگه)
  • متفورمین – گلوکوفاژ
  • آنتاگون و ستروتاید
  • آگونیست‌ها دوپامین
  • دکاپپتیل – دیفریل
  • سیلدنافلیل (ویاگرا)
  • ویتامین D3
  • دگزامتازون

 

رازیانه کمک به باداری

هنگامی که هورمون‌ها در بدن زنان به هم می‌ریزد عوارض نامطلوبی را به جای می‌گذارد. به تعادل رساندن میزان هورمون‌ها باعث کمک به بارداری سریع می‌شود. ‌رازیانه گیاهی شگفت انگیز در طب سنتی است که معمولا به صورت عرق استفاده می‌شود. رازیانه با دارا بودن سطح بالایی از هورمون استروژن در درمان پریودهای نامنظم و همچنین درمان تنبلی تخمدان بسیار مفید است. طول مدت مصرف عرق رازیانه برای باردار شدن حداقل ۴۰ روز است. برای بارداری باید روزانه یک استکان عرق رازیانه به مدت ۴۰ روز حتی در دوران قاعدگی مصرف کرد. البته بهتر است در مورد عوارض جانبی مصرف رازیانه از قبل با متخصص طب سنتی مشورت کنید. اگر در دوره مصرف متوجه بارداری شدید، مصرف رازیانه را قطع کنید.

 

بهترین رژیم غذایی برای کودکان چاق و لاغر

 

تست‌های بارداری خانگی چگونه کار می‌کنند؟

تست‌های خانگی بارداری، ادرار زن را از نظر وجود هورمون بارداری به نام hCG بررسی می‌کنند که بدن زن پس از کاشت تخمک بارور شده در رحم آن را تولید می‌کند. برخی از این آزمایش‌ها می‌توانند نشان دهند که شما در زمان عقب افتادن قاعدگی باردار هستید یا خیر. البته گاهی پیش می‌آید که نتایج حاصل از تست‌های بارداری اشتباه باشد.

 

پنج علامت اولیه بارداری

ممکن است همه یا بعضی از روش‌های کمک به بارداری را استفاده کرده باشید. اگر می‌خواهید بدانید که پس از طی مراحل کمک به بارداری باردار هستید یا نه بهتر است پنج علامت اولیه بارداری را بشناسید:

  • یک دوره پریودی را از دست می‌دهید
  • اغلب ادرار می‌کنید
  • به راحتی و زود خسته می‌شوید
  • صبح‌ها یا تمام روز حالت تهوع دارید
  • سینه‌ها بزرگتر و پستان‌ها حساس‌تر می‌شوند.

 

توصیه‌های عمومی برای کمک به بارداری

مواردی هستند که با رعایت آن‌ها تا حدودی می‌توانند باعث شوند که بارداری سریع‌تری را تجربه کنید از جمله:

  • نگران بهترین پوزیشن برای باردار شدن نباشید
  • لازم نیست بعد از رابطه زناشویی پاهای خود را بالا بگیرید
  • استرس به خودتان راه ندهید
  • دوش واژینال نگیرید (به دلیل افزایش ابتلا به عفونت واژن)
  • سلامت همسرتان را فراموش نکنید تا اسپرم سالمی بسازد.

 

امیدواریم با روش‌های کمک به بارداری، به زودی نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

 

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید