دندانپزشکی و سلامت دهان

این علامت های خطر را جدی بگیریم و به دکتر قلب مراجعه کنیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

در اینجا با مهم ترین نشانه های مشکلات قلبی اشنا شوید. فرقی ندارد چند سالتان است دانستن این نشانه ها برای سلامتی اطرافیانتان بسیار حیاتی است.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید قلب حیاتی‌ترین عضو بدن است. و سلامت قلب هم از اهمیت بالایی برخوردار است. در بعضی موارد بیماری‌های قلب با علائم قابل تشخیص توسط شخص معمولی بروز نمی‌کنند یا بعضا ما این علامت ها را نمی‌شناسیم.

وظیفه اصلی قلب پمپاژ خون به بسیاری از اعضای بدن است. این نیز یکی از علل اهمیت قلب و سلامت آن است چرا که یک اختلال در قلب ممکن است باعث ایجاد اشکال در اعضای دیگر نیز شود. به عنوان مثال عفونت قلب ممکن است وارد خون پمپاژ شده توسط آن شود و عفونت به دیگر اعضا نیز منتقل شود.

پس با شناخت علائم خطرناک قلب می‌توان در صورت بروز بیماری، آن را تشخیص داده و با مراجعه به دکتر قلب از مشکلات بعدی پیشگیری کرد. ما امروز و در این مقاله قصد بررسی تعدادی از این علامت‌های خطرناک و وظایف دکتر قلب را داریم.

قبل از هر چیز باید به شناخت حدودی از دکتر قلب رسید. دکتر قلب کیست و چه می‌کند؟

دکتر قلب کیست؟ و وظایف او چیست؟

به صورت کلی دکتر قلب و عروق به معاینه و درمان قلب و عروق مرتبط به قلب می‌پردازد. دکتر قلب و عروق در ابتدا به معاینه و تجویز برخی آزمایشات می‌پردازد تا نگاهی کامل و درست از وضعیت قلب و وضع مراجعه کننده به دست آورد.

در این مرحله عموما دکتر قلب از اعلام حدس خود در رابطه با بیماری احتمالی و وضعیت مراجعه کننده اجتناب می‌کند تا باعث ایجاد تنش و اضطراب در بیمار نشود. این استرس ممکن است برای قلب بیمار خطرناک باشد و شاید وضعیت بیمار را بدتر کند.

پس از مشاهده و بررسی نتایج آزمایشات، دکتر به بررسی و معاینه فیزیکی بیمار می‌پردازد. در این مرحله یک پرونده پزشکی برای بیمار تشکیل می‌شود که حاوی آزمایشات بیمار، نتیجه معاینه فیزیکی توسط دکتر، راه درمان، دوره‌ی مورد نظر برای درمان و گزارش وضعیت شخص و غیره است.

لزوم تشکیل پرونده برای بیمار این است که در صورت مراجعه بیمار به دکتر قلب و عروق دیگر و یا همکاری دکتر قلب با متخصصین دیگر پرونده‌ای شامل گزارشات گفته شده مورد نیاز خواهد بود.

معمولا یک دکتر قلب خوب پیش از شروع دوره درمان به خوبی نتایج حاصل از معاینه و آزمایشات بیمار را برای درک کامل وضع فعلی بیمار بررسی می‌کند. اما گاهی ممکن است دکتر در حین دوره درمان تصمیم به تغییر روش درمانی کند. که بهتر است در این شرایط بیمار نیز همکاری کند.

معمولا دکتر قلب از روش‌های درمان دارویی استفاده می‌کند و انجام عمل جراحی از آخرین راه حل‌ها است.

مهم‌ترین علائم خطر قلبی

در اینجا به بررسی تعدادی از علامت‌هایی که در صورت مشاهده باید به متخصص قلب مراجعه کرد می‌پردازیم. برخی عوامل باعث افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی در افراد می‌شوند. تعدادی از این عوامل عبارتند از: کهولت سن، دیابت، داشتن اضافه وزن، فشار خون بالا، و کلسترول بالای خون.

احساس ناراحتی در قفسه سینه: این احساس از علامت‌های بسیار رایج مشکلات قلبی است البته وجود درد در قفسه سینه الزاما نمی‌تواند نشانه اختلالات قلب باشد اما باید در صورت مشاهده این علامت به دکتر قلب مراجعه کرد چرا که ممکن است علامت سکته قلبی یا سرخرگ مسدود شده باشد.

سوء هاضمه، سوزش سردل، حالت تهوع و معده درد: در بعضی موارد هنگام بروز مشکلات قلبی، این علائم نیز خصوصا در زنان مشاهده می‌شود. البته لزوما این علائم نیز مربوط به مشکل قلبی نیست و ممکن است مشکل از تغذیه باشد. با این حال ممکن است علائم بالا نشان دهنده حمله قلبی نیز باشند.

درد گسترش یافته به سوی بازوی سمت چپ: این مورد نیز یکی از علائم حمله قلبی است که عموما شامل دردی است که از سینه به خارج و سمت چپ بدن گسترش می‌یابد. ممکن است این درد به صورت بازو درد نیز بروز کند.

گیجی و عدم تعادل: این مورد نیز همیشه در رابطه با مشکلات قلبی صدق نمی‌کند و شاید ناشی از کمبود آب و مواد غذایی در بدن یا برخاستن ناگهانی باشد. اما این حالت همراه با سبکی سر، تنگی نفس، ناراحتی قفسه سینه و ناپایداری می‌تواند نشان دهنده مشکلات قلبی باشد.

درد گسترش یافته از قفسه سینه تا فک یا گلو: این مورد یعنی درد در گلو و فک کم‌تر نشانه اختلال قلبی است. اما در صورت احساس درد و یا فشار گسترش یافته از مرکز قفسه سینه منتهی به فک و گلو می‌توان این حالت را نیز از علائم مشکلات قلبی دانست.

خستگی و کوفتگی غیر طبیعی: این علامت نیز خصوصا در خانم‌ها بسیار دیده می‌شود که شامل احساس خستگی یا کوفتگی غیر طبیعی پس از انجام کاری است که قبلا تا این حد باعث خستگی و کوفتگی نمی‌شده است.

خروپف: خروپف هنگام خواب اتفاقی طبیعی است. اما بعضی خروپف‌های غیر طبیعی با صدای بلند ممکن است علامت اختلال آپنه خواب باشد.

عرق سرد: عرق سرد در بدن بدون توجیه و دلیل ممکن است از علائم حمله قلبی باشد. خصوصا در صورت وجود علائم دیگر در کنار عرق سرد باید از رانندگی اجتناب کرده و به اورژانس یا دکتر قلب مراجعه کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید