دندانپزشکی و سلامت دهان

تشخیص و درمان افسردگی با مشاوره ی افسردگی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

افسردگی یکی از بیماری های روحی است که امروزه بیش از پیش افراد جامعه را درگیر کرده است. در اینجا درباره تشخیص و درمان افسردگی بیشتر بدانید.

نادیده گرفتن بحث مشاوره در جوامع در حال رشد یکی دیگر از مشکلات جهان سومی هاست. مشاوره ی افسردگی ابتدایی ترین روش برای درمان اختلالات خلقی است مشاوران با شناخت علائم اولیه بیمار اقدام به قرار دادن فرد در مسیر بهبودی می کنند.یکی از مهم ترین ویژگی های مشاوران خوب ایجاد امنیت روحی و روانی برای بیمار است.

مشاوره چیست؟

مشاوره در واقع نوعی حمایت روانشناسانه برای افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب، می باشد.مشاوران افرادی هستند که تلاش میکنند با بهره گیری از مهارت های تخصصی ویژه ای چون روانکاری ؛تعادل روانی و سازگاری مراجعه کنندگان را با محیط اطراف آنها تطبیق دهند.

مشاور کیست؟

مشاور کسی است که با استفاده از مهارت های روان شناختی ای که کسب کرده به دنبال تقویت درونی فرد و ایجاد نگرش مثبت در ایشان برای حل مشکلات و کنار آمدن با موانع، تلاش می کند.

تفاوت مشاور و روانشناس در چیست ؟

تفاوت مشاور و روانشناس این است که روانشناس به دنبال درمان اختلالات و بیماری های روانی مراجعه کنندگان است اما مشاور به دنبال رفع مشکلات ارتباط گیری و رفتاری افراد است.

به عبارت ساده تر :

  • روانشناس با بیماران روحی-روانی در ارتباط می باشد.
  • مشاور با افرادی که هنوز دچار افسردگی نشده اند و نیاز به کمک دارند در ارتباط است.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساس شما ، طرز فکر و نحوه عملکرد شما تأثیر منفی می گذارد. خوشبختانه این بیماری نیز قابل درمان است. افسردگی باعث احساس غم و اندوه و یا از دست دادن علاقه به فعالیتهایی می شود که قبلاً از آنها لذت می بردید. این می تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود و می تواند توانایی شما را در انجام کارها کاهش دهد.

علائم افسردگی کدام است؟

علائم افسردگی می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد این علائم شامل موارد زیر می شوند:

  • احساس ناراحتی یا داشتن حالت افسرده و غمگین
  • از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیتهایی که از آنها لذت می برید
  • تغییر در اشتها - کاهش وزن یا افزایش غیر مرتبط با رژیم غذایی
  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
  • از دست دادن انرژی یا افزایش خستگی
  • افزایش فعالیت بدنی بی هدف (به عنوان مثال ، ناتوانی در نشستن ، قدم زدن ، دست زدن) یا کند شدن حرکات یا گفتار (این اقدامات باید آنقدر شدید باشد که توسط دیگران قابل مشاهده باشد)
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • مشکل در تفکر ، تمرکز یا تصمیم گیری
  • افکار مرگ یا خودکشی

علائم باید حداقل دو هفته طول بکشد و باید نشان دهنده تغییر در سطح قبلی عملکرد شما برای تشخیص افسردگی باشد.

دلایل افسردگی

دلایل افسردگی در افراد به یک و یا چند عامل زیر مرتبط است.

بیوشیمی

تفاوت در برخی مواد شیمیایی در مغز ممکن است به علائم افسردگی کمک کند.

ژنتیک

افسردگی می تواند در خانواده ها رخ دهد. به عنوان مثال ، اگر یکی از دوقلوهای همسان خود افسردگی داشته باشد ، دیگری 70 درصد احتمال دارد در دوران زندگی به این بیماری مبتلا شود.

شخصیت

افراد دارای عزت نفس پایین ، که به راحتی تحت فشار استرس قرار می گیرند ، یا عموماً بدبین به نظر می رسد بیشتر در معرض افسردگی هستند.

عوامل محیطی

قرار گرفتن مداوم در معرض خشونت ، غفلت ، سوء استفاده یا فقر ممکن است برخی از افراد را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر کند.

مشاوره ی افسردگی چیست؟

همانطور که متوجه شدیم افسردگی در طرز فکر و نحوه عملکرد افراد تأثیر منفی می گذارد.لذا شناسایی و آگاهی وشناخت عواملی که می‌توانند در بروز افسردگی اثرگذار باشند بسیار اهمیت دارد. مشاوره افسردگی یکی از بهترین، رسمی ترین و مطمئن‌ترین روش‌هایی است که به تشخیص و درمان افسردگی کمک خواهد کرد.

چرا مشاوره افسردگی اهمیت دارد ؟

افسردگی از هر 15 فرد بزرگسال (6.7 درصد) در هر سال یک نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. و از هر شش نفر یک نفر (6/16 درصد) در مقاطعی از زندگی خود دچار افسردگی می شوند. افسردگی می تواند در هر زمان رخ دهد ، اما به طور متوسط ، اولین بار در اواخر نوجوانی تا اواسط 20 سالگی ظاهر می شود.

زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند. برخی مطالعات نشان می دهد که یک سوم زنان در طول زندگی خود یک دوره افسردگی عمده را تجربه خواهند کرد. هنگامی که بستگان درجه یک (والدین/فرزندان/خواهر و برادر) دچار افسردگی می شوند احتمال انتقال ژنتیکی این اختلال به اعضای دیگر خانواده هم می رود.

دلایل و عوامل نیازمندی به مشاوره ی افسردگی

افسردگی می تواند بر همه تأثیر بگذارد حتی شخصی که به نظر می رسد در شرایط نسبتاً ایده آل زندگی می کند.آگاهی از این موضوع که دلیل افسردگی در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و هیچ الگوی مشخصی برای بروز این اختلال وجود ندارد می تواند اولین قدم اطمینانی افراد دچار اختلال افسردگی برای پذیرش یک مشاوره ی افسردگی می باشد. در یک مشاوره ی افسردگی به چرایی افسردگی پرداخته میشود.

فردی که عوارض اختلالات افسردگی را تحمل میکند شرایط ناپایداری را تجربه میکند که پذیرش آن در افراد مختلف متفاوت است. یعنی بعضی از افراد با عوارض آن کنار می آیند و بعضی دیگر نمی توانند با این عوارض کنار بیایند.

در یک مشاوره ی افسردگی به عوارض خطرناک این اختلال پرداخته می شود و خود این انتقال آگاهی باعث جلوگیری از وضعیت حاد این اختلال افسردگی میشود.

عوارض شایع افسردگی از نظر مشاوران افسردگی

  1. اختلالات وزنی (کم وزیاد شدن ناگهانی وزن افراد)
  2. نارسایی های قلبی -عروقی
  3. بیماری‌های خودایمنی
  4. کاهش میل جنسی
  5. اختلالات گوارشی
  6. شروع درد‌های مزمن در بدن

مشاوران متخصص افسردگی گاهی دلایلی مانند شکست در مراحل مختلف زندگی و یا از دست دادن اعضای خانواده را عامل این اختلال معرفی میکنند و در برخی موارد نیز ریشه ی این اختلال افسردگی را در تجربه‌های کودکی می بینند.

این شناختها برای افراد غیر متخصص امکان پذیر نمی باشد ودر صورت مراجعه نکردن به مشاورین متخصص افسردگی و درمان خودسرانه این اختلال و یا بی اهمیتی اطرافیان به افراد بیمار در خانه به دلیل ساده انگاری موجب طولانی و سخت تر شدن رودند درمان اختلال افسردگی میشود و همچنین گاهی نیز بخاطر به تاخیر انداختنهای طولانی مراجعه به یک مشاور افسردگی، این اختلال به درجه پایداری افسردگی تغییر ماهیت میدهد و نتایج روحی و بالینی خطرناکی را در پیش خواهد داشت که در این مرحله امکان قتل و یا خود کشی نیز دیده شده است.

مشاوره ی افسردگی برای درمان !

افسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانی است. بین 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به افسردگی در نهایت به درمان خوب پاسخ می دهند. تقریباً همه بیماران افسرده تا حدودی تسکین می یابند.

قبل از تشخیص یا درمان ، یک متخصص بهداشت باید یک ارزیابی تشخیصی کامل شامل مصاحبه و معاینه فیزیکی انجام دهد. در برخی موارد ، ممکن است آزمایش خون انجام شود تا مطمئن شوید افسردگی به دلیل یک بیماری یا مشکل تیروئید یا کمبود ویتامین نیست این ارزیابی علائم خاصی را شناسایی کرده و سابقه پزشکی و خانوادگی و همچنین فرهنگی را بررسی می کند.

کلام آخر

در یک مشاوره ی افسردگی به شما می گویند که: افسردگی یک بیماری واقعی است اما جای نگرانی نیست چرا که افسردگی قابل درمان است با تشخیص و درمان مناسب ، اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان به افسردگی بر آن غلبه خواهند کرد.

اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید ، اولین قدم این است که به پزشک خانواده یا روانپزشک مراجعه کنید. درباره نگرانی های خود صحبت کنید و درخواست ارزیابی کامل کنید. این یک شروع برای رفع نیازهای سلامت روانی شما است.

زمینه ی فعالیت یک مشاور افسردگی

مشاوره افسردگی در زمینه های مختلفی که در ذیل اشاره میکنیم فعالیت میکند‌این موارد عبارت است از:

  • افسردگی پس از زایمان (افسردگی قبل از زایمان)
  • افسردگی فصلی (اختلال عاطفی فصلی نیز نامیده می شود)
  • اختلالات دوقطبی
  • اختلال افسردگی مداوم
  • اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی
  • اختلال در تنظیم خلق و خوی مختلط
  • اختلال ناخوشی پیش قاعدگی

در مرکز تخصصی همامشاور ،برای درمان و مشاوره ی افسردگی متخصصان و مشاوران مجرب به صورت انلاین،تلفنی و حضوری در خدمت شما عزیزان هستند و پاسخگوی تمام سوالات شما هستند‌‌ برای ارتباط با مرکز هما مشاور میتوانید همین حالا تماس بگیرید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید