دندانپزشکی و سلامت دهان

آزمایشات سه ماهه سوم بارداری چیست ؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵

آیا می دانید از هفته 28 بارداری به بعد چه آزمایش هایی برای اطمینان از سلامت مادر و جنین انجام می شود؟

آزمایشات سه ماهه سوم بارداری چیست؟ آزمایشات لازم سه ماهه سوم بارداری

از هفته 28 بارداری به بعد سه ماهه سوم بارداری نامیده می‌شود. سه ماه آخر بارداری دوران حساسی است که کوچک‌ترین شرایط غیر عادی باید به اطلاع پزشک برسد. در این دوران پزشک برای اطمینان از سلامت مادر و جنین آزمایشات سه ماهه سوم بارداری را تجویز می‌کند که انجام آن‌ها ضروری است. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید تا با آزمایشات سه ماهه سوم بارداری آشنا شوید.

 

آزمایش خون سه ماهه سوم بارداری

یکی از آزمایشات سه ماهه سوم بارداری، آزمایش خون است که در آن آخرین وضعیت خونی مادر (کم خونی)، گلبول‌های خونی، آنتی بادی‌ها و عفونت بررسی می‌شود.

 

 

دختره یا پسر؟ | سریع ترین راه تعیین جنسیت جنین

 

آزمایش ادرار سه ماهه سوم بارداری

از آزمایشات سه ماهه سوم بارداری، آزمایش ادرار است که به صورت آنالیز ادرار و کشت ادرار تجویز می‌شود تا پروتئین، قند و علائم عفونت مورد بررسی قرار گیرد. برای آزمایش ادرار ظرفی مخصوص به مادر داده می‌شود که باید ادرار خود را در آن خالی کرده و در جایگاه مخصوص قرار دهد.

 

آزمایش قند سه ماهه سوم بارداری

اندازه گیری قند خون، وزن، فشار خون و قد کودک جزو معاینات معمول در آزمایشات سه ماهه سوم بارداری است که نتایج به دقت ثبت شده و پزشک بر اساس آن نتایج فعلی را با نتایج قبلی مقایسه کرده و وضعیت سلامت مادر و رشد جنین را می‌سنجد.

 

غربالگری استرپتوکوک گروه B |  آزمایش غربالگری سه ماهه سوم بارداری

در هفته 35 تا 37 بارداری با آزمایش GBS (تست جی بی اس) توسط سواب از واژن و راست روده برای تشخیص باکتری‌های استرپتوکوک گروه ب نمونه برداری می‌شود. اگرچه استرپتوکوک گروه B می‌تواند در 30 درصد از همه زنان سالم وجود داشته باشد اما جزو علت اصلی عفونت‌های تهدید کننده زندگی در نوزادان است که می‌تواند باعث ناتوانی ذهنی، اختلال بینایی و کاهش شنوایی شود. زنانی که آزمایش تست جی بی اس آنها مثبت است، حداقل 4 ساعت قبل از زایمان باید با تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنند تا نوزاد را از ابتلا به عفونت در هنگام تولد محافظت کنند. به عنوان یک جایگزین، پزشک یا ماما ممکن است آزمایش استرپتوکوک را انجام ندهد بلکه در صورت بروز عوامل خطر خاص، مادر نوزاد را در هنگام زایمان درمان کند.

 

 

غربالگری بارداری چند مرحله است و چگونه انجام میشود ؟

 

نظارت بر ضربان قلب جنین در سه ماهه سوم بارداری

در آزمایشات سه ماهه سوم بارداری، نظارت بر قلب جنین در دوران بارداری انجام می‌شود. ضربان قلب جنین می‌تواند نشان دهد که حال جنین خوب است یا مشکل دارد و می‌تواند در هر زمان در سه ماهه سوم بارداری انجام شود. افزایش یا کاهش ضربان قلب جنین نشانگر موارد خاص بوده که پزشک آن را مورد بررسی قرار داده که ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر، مصرف داروی خاص، سزارین شدن مادر یا حتی خاتمه بارداری باشد.

 

تست بدون استرس در سه ماهه سوم بارداری

در آزمایشات سه ماه سوم بارداری، هنگامی که بارداری پر خطر باشد یا بیش از یک جنین وجود داشته باشد تست بدون استرس (تست SNT) انجام می‌شود که در آن وضعیت جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد. تست اس ان تی همانند سونوگرافی معمولی است که مادر به در حالت نیمه نشسته به پهلوی چپ قرار گرفته و هنگامی که جنین حرکت کند، دکمه‌ای را فشار می‌دهد تا تغییر احتمالی تپش قلب جنین ثبت شود.

 

سن مناسب بارداری زنان چه سنی است؟

 

تست استرس انقباضی در سه ماهه سوم بارداری

یکی دیگر از آزمایشات سه ماهه سوم بارداری، تست استرس انقباضی است که با علامت CST نشان داده می‌شود. در این روش کمربندی مخصوص به دور شکم مادر بسته شده که ضربان قلب جنین و انقباض‌های رحمی اندازه گیری و کنترل می‌شود. عموما در مادرانی که شرایط زیر را دارند، تست استرس انقباضی انجام می‌شود:

  • بارداری چندقلویی
  • احتمال زایمان زودرس
  • نارسایی دهانه رحم
  • داشتن برش عمودی در سزارین قبلی

 

 

سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل در سه ماهه سوم بارداری

یکی دیگر از آزمایشات سه ماهه سوم بارداری، سونوگرافی بیوفیزیکال پروفایل یا تست BPP است که از هفته 32 بارداری به بعد انجام می‌شود. در تست BPP موارد زیر مورد توجه قرار می‌گیرد:

  • تنفس جنین
  • حرکات جنین
  • انعطاف پذیری عضلات جنین
  • سطح مایع آمنیوتیک

که به هر یک از موارد نمره‌ای بین 0 تا 2 داده می‌شود و در نهایت با جمع امتیازات، نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

 

ماموگرافی چگونه انجام میشود؟ | غربالگری ماموگرافی

 

 

معاینات لگن در سه ماهه سوم بارداری

در آزمایشات سه ماهه سوم بارداری، به خصوص در هفته‌های نزدیک به زایمان (چه طبیعی و چه سزارین)، لگن مادر مورد معاینه قرار می‌گیرد تا بررسی شود که آیا دهانه رحم برای زایمان باز شده است یا خیر. دهانه رحم در صورت آمادگی برای زایمان نرم و نازک می‌شود و به تدریج شروع به گشاد شدن (باز شدن بیشتر) می‌کند.

 

آزمایشات سه ماهه سوم بارداری و نوع زایمان

با توجه به نتایج حاصل شده از آزمایشات سه ماهه سوم بارداری می‌توان گفت که آیا مادر برای زایمان طبیعی آماده است یا باید سزارین شود. برخی از مادران با توجه به شرایط خاص باید سزارین شوند که اصرار بر زایمان طبیعی دارند اما گروهی دیگر از مادران شرایط ایده آلی برای زایمان طبیعی دارند که راضی به زایمان طبیعی نبوده و خواهان سزارین شدن هستند. بهتر است با توجه به شرایط خود و نوزاد و با مشورت پزشک بهترین راه زایمان انتخاب شود تا کمترین فشار به مادر و نوزاد وارد شود.

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید