دندانپزشکی و سلامت دهان

بیماری های چشم در افراد دیابتی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

دیابت دارید و احساس می کنید بینایی شما تغییر کرده است؟ شاید مبتلا به بیماری چشم دیابتی هستید که نیاز به کنترل قند خون و مراجعه به چشم پزشک است.

آیا دیابت می‌تواند بر روی چشمان شما تأثیر بگذارد؟ | تاثیر بیماری دیابت بر چشم

بیماری چشم دیابتی ناشی از دیابت است که بر روی بینایی تاثیر گذاشته است. باید در صورت ابتلا به دیابت طوری برنامه ریزی کنید که مرتباً نزد چشم پزشک ویزیت شوید. در حقیقت دیابت علت اصلی نابینایی در بزرگسالان 20 تا 74 ساله است. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد بیماری چشم دیابتی به شما خوانندگان گرامی ارائه دهیم.

 

بیماری چشم در افراد دیابتی | بیماری‌های چشم دیابتی

افرادی که مبتلا به دیابت نوع 1، 2 و یا دیابت بارداری هستند باید همیشه مراقب قند خون خود باشند. افزایش قند خون می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند تاری دید، آب مروارید، گلوکوم (آب سیاه) و رتینوپاتی (آسیب شبکیه) شود که بیماری چشم دیابتی نامیده می‌شوند. در ادامه هر یک از بیماری‌های چشم دیابتی را توضیح خواهیم داد.

 

 

بیماری چشم دیابتی و تاری دید

به محض مشاهده تار به نظر رسیدن اشیا و اجسام عینک‌ جدید خریداری نکنید زیرا تاری دید می‌تواند فقط یک مشکل کوچک ناشی از قند خون بالا باشد. لنز قرار گرفته در چشم ممکن است متورم شود که توانایی بینایی را تغییر می‌دهد. برای اصلاح بیماری چشم دیابتی از نوع تاری دید باید قند خون خود را به محدوده مورد نظر برگردانید که باید 70-130 میلی گرم در دسی لیتر قبل از غذا و کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر 1 تا 2 ساعت بعد از غذا باشد که البته این مقادیر به سن نیز بستگی دارد. ممکن است 3 ماه طول بکشد تا بینایی شما کاملاً طبیعی شود. با چشم پزشک بیماری دیابت خود را مطرح کنید تا بررسی کند که آیا بیماری چشم دیابتی شما علامتی از یک مشکل جدی‌تر است یا با کنترل قند خون قابل درمان است تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد.

 

بیماری چشم دیابتی و آب مروارید

لنز داخلی چشم به شما امکان می‌دهد یک تصویر را ببینید و دقیقاً مانند یک دوربین عمل می‌کند. وقتی که لنز کدر شود مانند پنجره‌ای کثیف یا لکه دار خواهد بود که این بدان معناست آب مروارید تشکیل شده است. هرکسی می‌تواند به آب مروارید مبتلا شود، اما افراد دیابتی مستعد بیماری چشم دیابتی بوده و زودتر به آن مبتلا می‌شوند و سریع‌تر آب مروارید بالغ شده و در طول زمان به بدتر شدن ادامه می‌دهد. وقتی بخشی از لنز کدر است، چشم نمی‌تواند مانند آنچه که باید تمرکز کند به همین دلیل به وضوح تصاویر را نمی‌بینید که علائم آب مروارید شامل تاری دید و خیرگی است. برای برداشتن آب مروارید باید جراحی کرد که عدسی ابری برداشته شده و جای آن عدسی مصنوعی قرار می‌گیرد.

 

 

دیابت بی مزه چیست ؟ | علل + نشانه + مراقبت

 

بیماری چشم دیابتی و گلوکوم | بیماری چشم دیابتی و آب سیاه

مبتلایان به دیابت به احتمال زیاد به بیماری چشم دیابتی از نوع گلوکوم مبتلا می‌شوند که می‌تواند در انواع مختلفی وجود داشته باشد. هنگامی که مایع داخل چشم نمی‌تواند به راحتی تخلیه شود، فشار داخل چشم جمع می‌شود. گلوکوم می‌تواند به عصب و عروق خونی آسیب برساند و باعث تغییر بینایی شود. داروها می‌توانند رایج‌ترین شکل گلوکوم یعنی گلوکوم زاویه باز را درمان کنند. زیرا فشار چشم را کاهش می‌دهند، تخلیه را تسریع می‌کنند و میزان مایعاتی را که چشم شما ایجاد می‌کند کاهش می‌دهند. گلوکوم زاویه باز ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکند تا زمانی که شدت آن بیشتر شود و دچار کاهش بینایی شدید شوید. در صورت معاینه منظم توسط چشم پزشک، پزشک معالج می تواند زودتر جلوی حاد شدن گلوکوم را بگیرد.

 

 

همه چیز درباره گلوکوم یا آب سیاه چشم | گلوم زاویه بسته و باز

 

با اشکال کمتر شایع گلوکوم (آب سیاه) ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

  • سردرد
  • چشم درد
  • تاری دید
  • چشمان اشک آلود
  • هاله‌های اطراف نور
  • کاهش بینایی

درمان می‌تواند شامل دارو و قطره‌های مخصوص چشم باشد. جراحی و لیزر درمانی می تواند به کاهش فشار چشم کمک کند. اگر مبتلا به دیابت هستید، احتمال دارد به یک بیماری چشم دیابتی نادر به نام گلوکوم نوروواسکولار مبتلا شوید که باعث می‌شود رگ‌های خونی جدید روی عنبیه، قسمت رنگی چشم شما رشد کنند که جریان طبیعی مایعات را مسدود کرده و فشار چشم را افزایش می‌دهند. درمان اصلی گلوکوم نوروواسکولار معکوس کردن تشکیل عروق خونی جدید است. برای این منظور، چشم پزشک از لیزر برای کاهش تعداد رگ‌های خونی پشت چشم استفاده می‌کند و یا ممکن است از تزریق ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (Anti - VEGF) استفاده کند و در کنار آن از اقدامات دیگری برای کاهش سریع فشار چشم ناشی از بیماری چشم دیابتی استفاده خواهد کرد.

 

برای دیابت چه بخوریم | غذاهای مفید برای دیابت

 

بیماری چشم دیابتی و رتینوپاتی | رتینوپاتی دیابتی

شبکیه گروهی از سلول‌های پشت چشم شماست که نور را دریافت می‌کند. شبکیه نور را به تصاویری تبدیل می‌کنند که عصب بینایی آن را به مغز می‌فرستد. آسیب به رگ‌های خونی کوچک در شبکیه چشم باعث رتینوپاتی دیابتی می‌شود که این بیماری چشم دیابتی مربوط به سطح بالای قند خون است. اگر زود متوجه رتینوپاتی نشوید و درمان نشوید امکان کور شدن وجود دارد. هرچه کمتر دیابت را کنترل کنید، احتمال ابتلا به بیماری چشم دیابتی از نوع رتینوپاتی بیشتر است. اگر قند خون خود را کنترل کنید، احتمال ابتلا به رتینوپاتی و سایر بیماری‌های چشم دیابتی کاهش می‌یابد.

 

 

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به ندرت قبل از بلوغ به رتینوپاتی مبتلا می‌شوند. در بزرگسالانی که مدام قند خون خود را کنترل می‌کنند نیز به ندرت مشاهده می‌شود که فردی به رتینوپاتی دیابتی مبتلا شود مگر اینکه حداقل 5 سال دیابت نوع 1 داشته باشد. اگر کنترل قند خون خود را با یک پمپ انسولین یا تزریق روزانه چندین انسولین کنترل کنید، احتمال ابتلا به این بیماری بسیار کمتر است. اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، ممکن است هنگام تشخیص علائم مشکلات بیماری چشم دیابتی داشته باشید. قند خون، فشار خون و کلسترول خود را کنترل کنید تا رشد بیماری را کند کرده و یا از آن پیشگیری کنید. اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید که باعث بهبود چشم‌ها و سلامت کلی شما می‌شود. انواع دیگری از بیماری رتینوپاتی وجود دارد که عبارتند از:

  • رتینوپاتی زمینه‌ای (Background retinopathy): رتینوپاتی زمینه‌ای مرحله اول رتینوپاتی دیابتی به شمار می‌آید. در رتینوپاتی زمینه‌ای رگ‌های خونی آسیب دیده است که باعث نشت مایع یا خون می‌شود اما هنوز هم می‌توانید اطراف خوب را ببینید. اگر دیابت خود را به خوبی مدیریت نکنید، ممکن است علائم ناشی از بیماری چشم دیابتی بدتر شود و نتوانید به خوبی ببینید.
  • ماکولوپاتی (Maculopathy): این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دیابت ماکولا را تحت تأثیر قرار دهد. ماکولا ناحیه‌ای از شبکیه چشم است که بهترین دید لازم برای خواندن، رانندگی کردن و سایر فعالیت‌های مشابه را فراهم می‌کند.
  • رتینوپاتی پرولیفراتیو (Proliferative retinopathy): هنگامی رتینوپاتی پرولیفراتیو اتفاق می‌افتد که سلول‌های پشت چشم اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و رگ‌های خونی جدید شروع به رشد می‌کنند. رگ‌های خونی شکننده هستند، بنابراین می‌توانند خونریزی کرده و منجر به لخته شدن خون شوند که این می‌تواند باعث ایجاد زخم شود و شبکیه چشم شما را از پشت چشم دور کند. گاهی اوقات رتینوپاتی پرولیفراتیو قابل درمان است.

 

همه چیز درباره دیابت بارداری | علل +علائم + درمان

 

 

نیاز به معاینات چشم در افراد مبتلا به بیماری چشم دیابتی | درمان بیماری چشم دیابتی

یک معاینه کامل سالانه می تواند به شما کمک کند مشکلات را زودتر و زمانی که درمان آنها آسان‌تر است انجام دهید که این می‌تواند بینایی شما را نجات دهد و از حادتر شدن بیماری چشم دیابتی در امان باشید. علائم نام برده شده در زیر می‌تواند نشانه یک وضعیت اضطراری باشد:

  • مشاهده لکه‌های سیاه در بینایی
  • احساس جرقه در چشم
  • سوراخ شدن ماکولا (لکه زرد شبکیه)
  • تاری دید

اگر دیابت دارید و می‌خواهید در آینده نزدیک باردار شوید، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی معاینه چشم را انجام دهید و همچنان در دوران بارداری ارتباط خود را با چشم پزشک حفظ کنید. چشم پزشک پس از معاینه با توجه به شرایط بیمار درمان را آغاز خواهد کرد که می‌تواند شامل درمان دارویی یا درمان‌های لیزری باشد که هدف از آن‌ها پیشگیری از بروز بیماری چشم دیابتی، جلوگیری از حاد شدن بیماری چشم دیابتی، کمک به بازگرداندن بینایی، جلوگیری از عوارض پیش بینی نشده بعدی و در نهایت جلوگیری از نابینا شدن است.

برچسب ها:
دیابت
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید