دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین دارو برای تب مالت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

تب مالت یک بیماری عفونی بوده که توسط یک باکتری به نام بروسلا ایجاد شده و هم برای حیوانات و هم برای انسان‌ها بیماری‌زا است. به روش‌های مختلفی می‌توان به درمان بیماری تب مالت پرداخت. یکی از این روش‌ها، مصرف بهترین دارو برای تب مالت است که باید توسط پزشک تجویز شود.

 

تب مالت یک بیماری عفونی بوده که توسط یک باکتری به نام بروسلا ایجاد شده و هم برای حیوانات و هم برای انسان‌ها بیماری‌زا است. به روش‌های مختلفی می‌توان به درمان بیماری تب مالت پرداخت. یکی از این روش‌ها، مصرف بهترین دارو برای تب مالت است که باید توسط پزشک تجویز شود. تب مالت علائم مختلفی در افراد مختلف از خود نشان می‌دهد و داروها نیز بر اساس این عوامل تجویز می‌شوند.

 

منظور از بیماری تب مالت چیست؟

همان‌طور که گفتیم عامل ایجاد بیماری عفونی تب مالت، باکتری بروسلا است که در حیوانات و انسان مشترک است. حیواناتی که به این باکتری آلوده باشند که از جمله می‌توان به بز، گوسفند، گاو و شتر اشاره کرد؛ می‌توانند این بیماری را به انسان منتقل کنند. واگیر این بیمار در فصل‌هایی که میزان زایش و شیردهی زیاد است، بالا بوده و سبب آلوده کردن انسان‌ها می‌شوند. از آنجایی که باکتری بروسلا می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن نفوذ کند، در نتیجه می‌تواند اندام‌های مختلف بدن را نیز درگیر کرده و به اشکال متفاوتی در بدن ظاهر شود.

منظور از بیماری تب مالت چیست؟

بیشتر بخوانید راهکار فوری درمان آلرژی در بهار

 

 

علائم بیماری تب مالت

توجه داشته باشید که علائم بیماری تب مالت، فوراً ظاهر نمی‌شود؛ بلکه بعد از انتقال باکتری به بدن، در حدود 1 الی 3 هفته بعد علائم آن ظاهر می‌شود. البته این مدت زمان گاهی تا 6 ماه نیز طول می‌کشد. به فاصله بین انتقال باکتری به بدن تا بروز علائم بیماری تب مالت، دوره نهفتگی گفته می‌شود. پس از بروز علائم بیماری، بر اساس ناحیه درگیر شده و شدت بروز آن، بیماری تب مالت به سه نوع حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شود.

در نوع حاد بیماری که حدود 3 ماه از انتقال باکتری به بدن بیمار نگذشته است، فرد احساس درد عمومی در بدن و لرزش‌های ناگهانی دارد. همچنین اشتهای خود را از دست داده و مدام دچار تعریق می‌شود. از دیگر علائم تب مالت در نوع حاد می‌توان به احساس ضعف و سستی اشاره کرد. در نوع تحت حاد بیماری تب مالت، فرد فقط احساس خستگی و ضعف در بدن خود داشته و حدود 9 الی 11 ماه از انتقال باکتری به بدن وی گذشته است. گاهی اوقات نیز فرد حدود یک سال است که بیماری مبتلا است و دارای علائمی همچون خستگی، آرتریت، تب‌های عود کننده و یا تورم قلب است. این نوع نیز، نوع مزمن بیماری تب مالت محسوب می‌شود.

 

بهترین دارو برای درمان بیماری تب مالت

پزشک متخصص در صورت تشخیص بیماری تب مالت و در انواع آن، معمولاً بهترین دارو برای تب مالت را تجویز می‌کند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

داکسی‌سایکلین

این دارو برای درمان تب مالت در افراد بالای 7 سال تجویز می‌شود. مصرف این دارو برای خانم‌های باردار و کودکان زیر 7 سال توصیه نمی‌شود. این دارو با عوارض گوارشی همراه است و به همین دلیل برای جلوگیری از ایجاد عوارض و ناراحتی معده، بهتر است دارو را با دو لیوان آب و یا همراه غذا مصرف کنید. توجه داشته باشید که تا نیم ساعت پس از مصرف این دارو، از دراز کشیدن و خوابیدن جلوگیری کنید.

جنتامایسین

یکی از دیگر داروهای لیست بهترین دارو برای تب مالت، جنتامایسین است که به صورت تزریق به رگ و یا عضلات مصرف می‌شود. این دارو تحت نظر پزشک و معمولاً به صورت یک دوز در هفته  و یا هفته‌ای دو بار تزریق می‌شود. مصرف این دارو برای افراد دارای بیماری کلیوی و افراد باردار ممنوع است.

ریفامپین

این دارو معمولاً به صورت قرص و یا کپسول خوراکی مصرف می‌شود. سعی کنید این دارو را بعد از غذا و به همراه یک لیوان آب، مصرف کنید. مصرف این دارو ممکن است با عوارضی همچون تهوع، استفراغ، نفخ شکم، بی اشتهایی، کهیر، خارش بدن و التهاب کبد همراه باشد. البته ممکن است رنگ ادرار شما، بعد از مصرف این دارو، به رنگ زرد متمایل به نارنجی تغییر یابد. این یعنی مصرف دارو تأثیر خود را گذاشته و دارای مشکل خاصی نیست. البته اگر داروهایی مثل انسولین، کورتون، وارفارین، امپرازول، استاتین، قرص‌های ضد بارداری و استروژن‌ها مصرف می‌کند، هنگام تجویز ریفامپین توسط پزشک، باید به او اطلاع دهید.

سیپروفلوکساسین

مصرف این دارو نوعی جایگزین برای دارو ریفامپین محسوب می‌شود. این دارو باید هر 12 ساعت یک بار مصرف شود. توجه داشته باشید که مصرف این دارو برای افراد باردار و زیر 17 سال توصیه نمی‌شود.

تشخیص بیماری تب مالت

معمولاً برای تشخیص بیماری تب مالت، آزمایش خون از فرد گرفته می‌شود. البته گاهی اوقات از روش‌های دیگری نیز برای تشخیص بیماری فرد مشکوک استفاده می‌کنند که از جمله می‌توان به اشعه ایکس، سی تی اسکن و کشت مایع مغزی نخاعی اشاره کرد. توجه داشته باشید که اشعه ایکس می‌تواند آسیب‌ها و بیماری‌های مربوط به استخوان را نشان دهد. همچنین از کشت مایع مغزی نخاعی برای تشخیص عفونت مننژیت و انسفالیت استفاده می‌شود. به این صورت که مقداری از مایع بین مغز و نخاع را برداشته و بررسی می‌کنند. به کمک سی تی اسکن نیز، بافت‌های بدن مشخص می‌شوند.

آیا بیماری تب مالت واگیردار است؟

معمولاً گفته می‌شود که انتقال بیماری تب مالت از یک فرد به فرد دیگر بسیار نادر است؛ ولی امکان‌پذیر است. فرد بیمار می‌تواند عامل ایجاد این بیماری را به فرد سالم منتقل کند. از این رو سعی کنید از تماس و ارتباط با افراد آلوده خودداری کنید.

آیا بیماری تب مالت واگیردار است؟

بیشتر بخوانید بهترین دارو برای بی خوابی شبانه

 

سخن پایانی

پزشک متخصص در صورت تشخیص بیماری تب مالت، بهترین دارو برای تب مالت را برای بیمار تجویز می‌کند. تب مالت نوعی بیماری عفونی است که توسط عامل باکتریایی بروسلا ایجاد می‌شود. انواع مختلفی از تب مالت در نوع حاد، تحت حاد و مزمن وجود دارد که هر کدام نشانه‌ها و علائم متفاوتی دارند. تب مالت معمولاً از انسانی به انسان دیگر واگیر ندارد؛ ولی امکان‌پذیر بوده، بنابراین سعی کنید از تماس با فرد آلوده خودداری کنید.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله