دندانپزشکی و سلامت دهان

بهترین دارو برای بی خوابی شبانه

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰
دسته ها:

اختلالات خواب و عدم توانایی خوابیدن، می‌تواند جزو رایج‌ترین مشکلات افراد باشد. بی‌خوابی شبانه را به روش‌های مختلفی، می‌توان درمان کرد؛ ولی مهم‌ترین روش، مصرف بهترین دارو برای بی‌خوابی شبانه است.

 

اختلالات خواب و عدم توانایی خوابیدن، می‌تواند جزو رایج‌ترین مشکلات افراد باشد. به هر گونه اختلال در زمینه خواب و بیداری، اختلالات خواب گفته می‌شود. اختلالات خواب با عوارض زیادی همراه است که از جمله می‌توان به عدم تمرکز، داشتن استرس زیاد و خستگی زیاد در طول روز اشاره کرد. بی‌خوابی شبانه را به روش‌های مختلفی، می‌توان درمان کرد؛ ولی مهم‌ترین روش، مصرف بهترین دارو برای بی‌خوابی شبانه است.

 

مصرف بهترین دارو برای بی‌ خوابی شبانه

ذکر این نکته ضروری است که بی خوابی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد. پزشک متخصص بعد از تشخیص علت بیماری، به تجویز بهترین دارو برای بی خوابی شبانه خواهد پرداخت. در نتیجه داروهای مختلفی برای درمان بی خوابی شبانه وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مصرف بهترین دارو برای بی‌ خوابی شبانه

بیشتر بخوانید الپرازولام

 

 

بنزودیازپین‌ها

دیازپام، آلپرازولام، اورازپام، تمازپام، استازولام و... در گروه بنزودیازپین‌ها قرار دارد. از این دارو بات عنوان داروی خواب آور نیز یاد می‌شود ولی توجه داشته باشید که پزشکان از این دارو در کنار داروهای دیگر و روش‌های درمانی دیگر استفاده می‌کنند. پزشک در صورت تشخیص بی خوابی شدید، دندان‌قروچه و یا احساس استرس زیاد در افراد، از این داروها تجویز می‌کند. فروش و مصرف این داروها بدون تجویز پزشک ممنوع است.

تحریک کننده گیرنده ملاتونین

این داروها به اشکال مختلفی نظیر پاستیل و یا کپسول‌های خوراکی یافت می‌شوند که با تحریک ملاتونین در بدن، احساس کاذبی جهت خواب آلودگی در بدن ایجاد می‌کنند. به‌طوری‌که فرد در صورت مصرف درست این دارو، به راحتی به خواب می‌رود. معمولاً این دارو در یک دوره 45 روزه تجویز شده و باید به طور مرتب مصرف شود تا بتواند تأثیر خود را بگذارد.

داروهای به غیر از بنزودیازپین

معمولاً از داروهایی مثل زالپلون، زولپیدم و لونستا برای درمان بی خوابی‌های کوتاه مدت استفاده می‌کنند. این دارو بدون تجویز پزشک نیز از داروخانه قابل خریدن است. توجه داشته باشید که این داروها اثر کمی دارند ولی با این حال می‌توانند به راحتی مشکل بی خوابی کوتاه مدت را در افراد درمان کنند.

داروهای ضد مخدر

ریتالین و پروی گیل جزو داروهای ضد مخدر محسوب می‌شوند که سطح هوشیاری فرد را در طول روز افزایش می‌دهند. به این صورت که فرد در طول روز دارای هوشیاری کامل بوده و در طول شب احساس خستگی کرده و به راحتی به خواب می‌رود.

روی اورکسین‌ها

لمبورکسانت، ساوورکسانت و داریدورکسانت جوز داروهای روی اورکسین است که فقط باید با مشورت و تشخیص پزشک متخصص تجویز و مصرف شود. به طور کلی این داروها، چرخه خواب و بیداری فرد را تحت تأثیر قرار داده و تنظیم می‌کنند.

والتونین نوتراکس

والتونین نوتراکس جزو بهترین دارو برای بی خوابی شبانه محسوب می‌شود. این دارو گیاهی بوده و از عصاره گیاهانی همچون بادرنجبویه، گل ساعتی، بابونه، رازک و سنبل‌الطیب ساخته شده است. این دارو همچنین دارای ملاتونین در ساختار خود است که به تنظیم چرخه خواب و حل مشکل بی خوابی شبانه کمک می‌کند. توجه داشته باشید که این دارو فاقد سویا و مواد نگهدارنده بوده و از این رو برای افراد دارای سلیاک نیز، قابل مصرف است.

منیزیم

گاهی اوقات پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که دلیل بی خوابی شبانه در بدن شما به علت وجود منیزیم ناکافی در بدن است. در نتیجه به تجویز منیزیم و قرص آن می‌پردازد. منیزیم می‌تواند باعث تحریک تولید ملاتونین در بدن شود. همچنین با شل کردن عضلات بدن، حس خواب را در فرد ایجاد می‌کند. مطالعات نشان داده است که مصرف منیزیم تا حد زیادی مشکل بی خوابی شبانه در افراد را حل کرده است.

عوارض مصرف بهترین داروی بی‌خوابی شبانه

مصرف برخی از بهترین داروی بی خوابی شبانه با یک سری عوارض همراه هستند که از جمله می‌توان به سر درد، از دست دادن تعادل، اسهال و داشتن حالت تهوع، سرگیجه و یا سبکی سر، واکنش حساسیتی شدید، احساس خستگی طولانی مدت و... اشاره کرد. برخی از این عوارض طبیعی بوده و با قطع مصرف دارو، قطع خواهند شد؛ ولی برخی از این عوارض می‌توانند طولانی مدت باشند و شما در صورت داشتن هر یک از عوارض، باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

سخن پایانی

همان قدر که مصرف بهترین دارو برای بی‌ خوابی شبانه اهمیت زیادی دارد و می‌تواند، تأثیر زیادی در اصلاح بی خوابی شما داشته باشد، داشتن رژیم غذایی مناسب، عادات زندگی درست و ترک برخی از رفتارهای نادرست، میتواند مشکل بی خوابی شما را حل بکند. توجه داشته باشید که خواب منظم به اندازه خوردن مواد مغذی و ورزش در سلامت جسم و روان شما تأثیرگذار است در نتیجه سعی کنید در صورت داشتن مشکل بی خوابی با پزشک متخصص صحبت کرده و یا عادات زندگی خود از جمله نگاه کردن زیاد به گوشی، انجام بازی‌های کامپیوتری و... را اصلاح کنید.

 

 

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله