دندانپزشکی و سلامت دهان

راهکارهای کاهش خونریزی قاعدگی با قرص و داروی گیاهی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه تاریخ نگارش: ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
تعداد رای‌دهندگان:
۲
۵

از خونریزی قاعدگی کلافه شده اید؟ خونریزی کم نمی شود؟ بهترین مواد غذایی و قرص را به شما معرفی می کنیم تا شاهد کاهش خونریزی قاعدگی باشید.

اگر خونریزی قاعدگی زیاد باشد چه کنیم؟ | برای کاهش خونریزی قاعدگی چه بخوریم؟

خونریزی قاعدگی هرچقدر هم که باعث خروج ناپاکی‌ها از بدن شود، زیاد بودن آن کلافه کننده است طوری که فرد مجبور به تعویض نوار بهداشتی یا تامپون در مدت زمان کوتاه شده و یا ممکن است مجبور شود کاپ قاعدگی را زودتر از حد معمول تخلیه کند. برای کاهش خونریزی قاعدگی راهکارهایی توسط پزشکان از نظر خوردن توصیه شده است که بهتر است برخی از آن‌ها جزو رژیم غذایی در زندگی قرار گیرند.

 

کاهش خونریزی قاعدگی درمان خانگی | کاهش خونریزی قاعدگی با گیاهان دارویی

 

کاچی

مادربزرگ‌ها کاچی را خوب می‌شناسند و می‌دانند هنگامی که خونریزی زیاد است برای کاهش خونریزی قاعدگی، کاچی کمک بسیاری می‌کند. اجزای تشکیل دهنده کاچی جزو گرمیجات هستند از این رو در کاهش خونریزی نقش بسیاری دارند که می‌توان به عنوان غذا یا دسر مصرف کرد. پیشنهاد می‌شود 3 روز متوالی کاچی بخورید تا اثر آن را بهتر مشاهده کنید.

 

نشاسته

برای کاهش خونریزی قاعدگی یک یا دو قاشق غذا خوری پودر نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل کنید و صبح‌ها به صورت ناشتا از آن بنوشید. اگر خونریزی کاهش نیافت می‌توانید در روز دو یا سه لیوان نشاسته حل شده در آب سرد البته با رعایت فاصله زمانی بنوشید.

 

 

 

پودر ژلاتین

پودر ژلاتین را می‌توان از عطاری‌ها و سوپرمارکت‌ها تهیه کرد. یک قاشق چایخوری از پودر ژلاتین را در یک لیوان آب داغ حل کرده و هم بزنید سپس در یخچال بگذارید تا حالت ژله‌ای بگیرد. اگر دوست داشته باشید می‌توانید یک قاشق چای خوری شکر نیز به آن اضافه کرده تا کمی شیرین‌تر شود که مانع از گلوله‌ای شدن ژلاتین می‌شود. همچنین می‌توانید هنگامی که پودر ژلاتین را با آب داغ ترکیب کردید کمی زمان دهید تا خنک شود و آن را به صورت ولرم بنوشید. پس از گذشت حدود سه ساعت شاهد کاهش خونریزی قاعدگی خواهید بود.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت‌های بسیاری دارد که یکی از آن‌ها کاهش خونریزی قاعدگی است. می‌توان در روزهایی که پریود هستید یک یا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل خوراکی را بخورید اما اگر طعم و بوی آن را دوست ندارید در یک فنجای چای گیاهی ریخته تا از عطر و بوی آن کاسته شود. همچنین می‌توانید یک تا دو قاشق سوپ خوری از روغن نارگیل خوراکی را با سبزیجات، تخم مرغ، گوشت و یا ماهی بپزید.

 

 

چای گزنه

چای گزنه سرشار از انواع ویتامین‌ها و آهن است که باعث کاهش خونریزی قاعدگی می‌شود. طعم چای گزنه چیزی شبیه به چای سبز و یونجه است. برای تهیه چای گزنه می‌توانید مقداری برگ گزنه در یک لیوان ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید و کمی زمان دهید تا دمنوش جا بیفتد.

 

برگ خشک تمشک

گیاه برگ تمشک خشک داروی دیگری است که برای کاهش خونریزی قاعدگی استفاده می‌شود. کافی است تعدادی برگ خشک تمشک را در یک لیوان ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید. روی لیوان درپوش گذاشته و بین 5 تا 10 دقیقه صبر کنید. سپس چای را از صافی رد کرده و از آن روزانه 3 بار بنوشید.

 

چای زنجبیل و دارچین

چای زنجبیل در کنار دارچین خاصیت کاهش خونریزی قاعدگی دارد. بهتر است برای مصرف چای زنجبیل و دارچین روزانه 1 یا 2 استکان از آن همراه با کمی عسل مصرف شود تا خونریزی دوران قاعدگی کمتر شود. از زیاده روی در مصرف چای دارچین و زنجبیل اجتناب کنید تا به عوارض ناخواسته دچار نشوید.

 

رب انار

رب انار، رب بسیار خوشمزه و خوش طعمی است که از آن در پخت غذاهایی مانند فسنجان، مرغ شکم پر، آش انار، انار بیج و ... استفاده می‌شود. به سادگی خود را مهمان غذایی کنید که از رب انار تهیه شده است تا شاهد کاهش خونریزی قاعدگی باشید.

 

بهترین غذاهای سبک برای معده درد

 

سیر

سیر را رنده کنید و آن را با کمی روغن (به خصوص روغن حیوانی یا روغن زیتون) تفت دهید. سیر تفت داده شده را با نان به عنوان غذا مصرف کنید. با خوردن چنین ترکیب ساده در طول چند هفته متوالی خواهید دید خونریزی قاعدگی کاهش یافته است.

 

 

لیموترش

مشاهده شده است زنانی که به طور مداوم در رژیم غذایی خود از لیمو ترش و آبلیمو استفاده می‌کنند خونریزی قاعدگی آن‌ها کاهش می‌یابد. اگر دوست ندارید مدام طعم ترش بخورید می‌توانید آبلیمو ترش را با کمی عسل ترکیب کنید تا مانند شربت شود. روزانه 2 تا 3 لیوان از شربت و البته با رعایت فاصله زمانی بنوشید. همچنین اضافه کردن 2 تا 3 قاشق مرباخوری پودر سنجد به شربت به دلیل داشتن ویتامین K به طرز فوق العاده‌ای باعث کاهش خونریزی قاعدگی می‌شود.

 

 

سیب و هویج

دو میوه معجزه آسا در کاهش خونریزی قاعدگی سیب و هویج هستند که می‌توانید از هر دو آن‌ها در رژیم غذایی روزمره استفاده کنید یا فقط یکی از آن‌ها را بر حسب سلیقه خود انتخاب و مصرف کنید. صبح‌ها به صورت ناشتا یک لیوان آب سیب بنوشید و یا 4 ساعت پس از صرف ناهار و شام یک لیوان آب هویج بنوشید. همچنین می‌توانید آب هویج و سیب را با یکدیگر ترکیب کرده و بنوشید. به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد آب هویج و سیب باعث آسیب به کلیه‌ها می‌شود بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید. بهتر است آب هویج یا آب سیب طبیعی را به جای نوع صنعتی و فرآوری شده آن مصرف کنید.

 

غذاهای مفید برای کاهش خونریزی قاعدگی

لیستی از غذاهای مفید در کاهش خونریزی قاعدگی در ادامه آمده است که بر حسب سلیقه خود می‌توانید از آن‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید:

  • کباب چنجه
  • عدسی
  • برنج چمپا (برنج عنبربو)
  • خورشت کدو
  • تاس کباب
  • کوکو سبزی
  • خورشت کنگر
  • دلمه بادمجان

 

آلرژی غذایی چیست ؟ | تست + علائم + درمان

 

کاهش خونریزی قاعدگی با قرص | قرص کاهش خونریزی قاعدگی

برای کم شدن خونریزی قاعدگی چه قرصی بخوریم؟ مصرف بعضی از قرص‌ها باید چندین روز پیش از قاعدگی آغاز شود تا اثربخشی خود را نشان دهد. قرص آهن قرصی است که باید از چندین روز قبل از پریودی مصرف شود تا کم خونی ناشی از فقر آهن را جبران کرده و باعث کاهش میزان خونریزی زمان قاعدگی شود. انواع دیگر از قرص‌ها محدود به روزهای پریودی بوده و باید به خاطر داشت از مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آن باید خودداری کرد زیرا باعث بروز عوارض ناخواسته می‌شود. در ادامه با قرص‌های مناسب کاهش خونریزی قاعدگی آشنا می‌شویم:

  • اسید ترانگزامیک یا قرص ترنسید (Trancid)
  • مفنامیک اسید
  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن

 

 

درمان خونریزی شدید قاعدگی، منوراژی

خونریزی قاعدگی سنگین و شدید، منوراژی (Menorrhagia) نامیده می‌شود که به آن هایپرمنوره نیز گفته می‌‌شود. منوراژی باعث می‌شود که نوار بهداشتی کمتر از یک ساعت پوشیده از خون شود طوری که لخته‌‌های خونی غیر معمول از زن خارج شود. خونریزی منوراژی به قدری شدید است که در انجام فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کند و در طول شب با وجود گذاشتن دو یا چند نوار بهداشتی فرد مجبور است به دفعات از خواب بیدار شود و حتی کاپ نیز جوابگو نمی‌باشد. درمان خونریزی شدید قاعدگی از نوع منوراژی نیاز به ارزیابی و معاینات پزشکی دارد که با درمان‌های دارویی و غیر دارویی (جراحی) بهبود می‌یابد. موارد درمان خانگی نام برده شده در مطلب می‌تواند به عنوان مکمل در کنار درمان‌های دارویی و غیر دارویی استفاده شود و نباید جایگزین آن‌ها شود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید