دندانپزشکی و سلامت دهان

با غذا نخوردن کودک چه کنیم ؟ | راهکارهای عملی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه تاریخ نگارش: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
تعداد رای‌دهندگان:
۱
۵
دسته ها:

نوزاد یا کودک 1 تا 2 سال شما از خوردن غذاها امتناع می کند و دنبال علت می گردید؟ فهرستی از مهم ترین دلایل غذا نخوردن کودک را برای شما والدین دلسوز آورده ایم.

با غذا نخوردن کودک چه کنیم؟

معمولا کودکان از 6 ماهگی به بعد غذای کمک را آغاز می‌کنند. تغذیه کودک بسیار مهم است و از این رو غذا نخوردن کودک خود یک مسئله به شمار می‌آید که باید به دنبال راهکار و علت بود. در ادامه مجموعه‌ای از دلایل و راهکارهای عملی را برای غذا نخوردن کودک و چگونگی برطرف کردن این مشکل را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما در سایت خوب میشی همراه بمانید.

 

کودک از غذاهای جدید پرهیز می‌کند

پیش می‌آید که کودک در مرحله‌ای از زندگی که باید غذاهای جدید را امتحان کند، از خوردن آن سرباز می‌زند. برای رفع مشکل غذا نخوردن کودک به تدریج غذاهای جدید را امتحان کنید و تلاش کنید که ظاهر و طعم غذا دوست داشتنی و یا از نظر طعم نزدیک به یکی از غذاهای مورد علاقه کودک باشد به طور مثال اگر پوره هویج را دوست دارد، پوره سیب زمینی را امتحان کنید و در صورت امتناع از خوردن آن کمی پوره هویج را به پوره سیب زمینی اضافه کنید که شاید طعم و رنگ ترکیبی این دو را با یکدیگر بپسندد.

 

 

کثیف کاری کردن حین غذا خوردن

معمولا کودکان از 9 ماهگی به بعد حس استقلال کرده و ترجیح می‌دهد آنطور که دوست دارد غذا بخورد که ممکن است غذا را در دستان خود مشت کرده، به حالت خمیری در آورده و به سر و صورت خود بزند که مرحله مهم برای یادگیری، رشد و اعتماد به نفس است. برای حل مشکل غذا نخوردن کودک اجازه دهید با غذا بازی کند و گاهی کثیف کاری کند.

 

آیا من باردار هستم؟ | علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟

 

تف کردن، استفراغ و رفلاکس

کودکان مخصوصا نوزادان تازه متولد شده طبیعی است که آب دهان بیرون بریزد و یا آن را تف کند چرا که سیستم هضم نوزاد هنوز در حال تکامل است. همچنین نوزادان می‌توانند دچار رفلاکس شوند که غذا از معده به مری برمی‌گردد که منجر به غذا نخوردن کودک می‌شود. برای کمک به کاهش علائم رفلاکس سعی کنید به کودک در وعده‌های زیاد و هر بار در حجم کمی به او غذا دهید. پوشک نوزاد را شل کرده و او را به حالت ایستاده نگه دارید. رفلاکس تقریبا بدون درمان است که در سنین 12 تا 14 ماهگی برطرف می‌شود.

 

 

امتناع از غذا خوردن

هنگامی که به کودک غذا می‌دهید سر خود را برگردانده یا با دست قاشق را پس می‌زند و یا دهان را قفل می‌کند. شاید دلیل غذا نخوردن کودک خستگی، بیماری، دندان در آوردن، حواس پرتی و یا احساس سیری است. کودک را به زور تغذیه نکنید اما اگر نگران هستید با پزشک کودک خود صحبت کنید.

 

کودک بد غذا و سخت گیر

برخی از کودکان ارثی یا به دلایل نامعلوم بد غذا و سختگیر هستند که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها غذای چندان متنوعی نخورند. صبوری به خرج داده و از غذاهایی که دوست دارد به او بدهید و به تدریج غذاهای جدید را به خورد او بدهید اما اگر همچنان از خوردن آن امتناع کرد به خواسته او احترام بگذارید و به زور غذای ناخواسته به او ندهید تا لجبازی نکند.

 

 

درمان اگزما چیست؟ | آشنایی با انواع اگزما و درمان

 

آلرژی و عدم تحمل غذایی

تا 8% کودکان حساسیت غذایی دارند. علائمی همچون بثورات پوستی، اسهال، استفراغ و یا درد معده می‌تواند ناگهانی ظاهر شود. مواد غذایی که ممکن است کودک به آن حساسیت داشته و یا به دلیل نفاخ بودن و دل درد از خوردن آن‌ها خودداری کند عبارتند از:

  • شیر
  • آجیل
  • تخم مرغ
  • سویا
  • گندم

اگر احتمال می‌دهید دلیل غذا نخوردن کودک به خاطر آلرژی غذایی است برای یافتن غذاها و مواد غذایی بی‌خطر از پزشک کمک بگیرید.

 

کولیک

کودک مبتلا به کولیک یا قولنج نوزادی ساعت‌ها به صورت ناگهانی و با صدای بلند گریه می‌کند که اوج آن از 6 هفتگی نوزاد است که معمولا در 3 یا 4 ماهگی کاهش می‌یابد. در این حالت ممکن است کودک با خروج گاز از معده که نتیجه گریه طولانی مدت و بلعیدن هوا است رو به رو شود. کولیک می‌تواند منجر به کاهش اشتها و در نتیجه غذا نخوردن کودک شود که باید برای درمان اقدام کرد.

 

 

5 علت خارش سینه زنان + درمان خارش پستان

 

اسهال و یبوست

اسهال و یبوست کودک دلیل دیگری برای غذا نخوردن کودک است. اسهال می‌تواند منجر به کم آبی بدن کودک شود. علائم اسهال عبارتند از:

  • خشکی دهان
  • کاهش ادرار
  • نداشتن اشک همراه با گریه
  • بی حالی
  • فرو رفتگی چشم

نوزادان به ندرت دچار یبوست می‌شوند و تشخیص مسئله یبوست کمی دشوار است زیرا تعداد دفعات مدفوع در نوزادان متفاوت است. از علائم یبوست به مدفوع سفت، بزرگ و دردناک می‌توان اشاره کرد و حتی ممکن است در اطراف مدفوع خون وجود داشته باشد. قبل از امتحان درمان خانگی با پزشک اطفال صحبت کنید.

 

 

غذای مانده

آیا پیش آمده است به هر دلیل غذای کودک را نگه داشته‌اید تا در وعده غذایی بعد به او بدهید؟ غذای مانده باعث ورود باکتری به دهان کودک و از آنجا به معده و روده شده و باعث مشکلات شکمی همچون استفراغ و اسهال شود که خود دلیلی بر غذا نخوردن کودک است.

 

 

الگوی نامناسب

گاهی اوقات ممکن است پدر و مادر منبع مشکل تغذیه کودک باشند. والدین با خوردن غذاهای ناسالم الگویی برای کودک به شمار رفته و کودک می‌خواهد که همانند آنان تغذیه کند و هنگامی که با مخالفت رو به رو می‌شود کودک از خوردن سایر غذاها نیز خودداری می‌کند. بهتر است پدر و مادر الگوی غذایی درست و اصولی داشته باشند تا کودک پا به پای آنان از آن غذاها میل کند.

 

 

12 راهکار برای درمان ترش کردن معده

 

کمک گرفتن از پزشک به دلیل غذا نخوردن کودک یک ساله | کمک گرفتن از پزشک به علت غذا نخوردن کودک دو ساله

همیشه مشکلات غذا نخوردن متعلق به نوزادان نیست. کودکان یک تا دو سال نیز می‌توانند از غذا خوردن خودداری کنند و هیچ دلیل واضحی برای چرایی آن یافت نمی‌شود. در این مورد باید با پزشک اطفال مشورت کرد و خجالت را کنار گذاشت چرا که کودک در سن رشد است و نیاز دارد انواع غذاها را بخورد. غذا نخوردن کودک می‌تواند منجر به لاغری شدید و یا مشکلات بعدی شود که باید پیگیر این موضوع بود.

امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سوال خود را بپرسید
سفارش کالا و خدمات پزشکی
در حال گرفتن اطلاعات...
در حال گرفتن اطلاعات...
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید